Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1248
Holder på å skrive litt om Geriljamarkedsføring, og Undercover Viral Marketing. Altså skjult markedsføring gjennom sosiale medier, og bruker her eksempler fra diskusjonsforumer, blant annet Freak (Coca-Cola). Finner ingen konkrete lover på at dette er ulovlig.

Leste litt på Medietilsynet, som skriver
Med skjult markedsføring menes "muntlig eller visuell presentasjon i programmer av en vareprodusents eller en tjenesteleverandørs varer, tjenester, navn, varemerke eller virksomhet dersom presentasjonen skjer forsettlig for å tjene reklameformål og publikum kan villedes med hensyn til presentasjonens art. Slik presentasjon anses som forsettlig særlig dersom den skjer mot betaling eller lignende godtgjøring
Vis hele sitatet...
Jeg forstår det da slik at saken med Coca-Cola var ulovlig. Ja?
Men i lovverket finner jeg ingenting konkret. Det nærmeste jeg kommer er skjult reklame under Kringkastingsloven. Slik jeg ser det står det ingenting om virtuell markedsføring i Markedsføringsloven. Er skjult markedsføring via sosiale medier faktisk lovlig, og får man bare dårlig omdømme om man blir "oppdaget"?

Her er sakene jeg så på:
Sak1:
Ulovlig markedsføring mot brukere på Diskusjon.no

Sak2:
Coca Cola bekrefter forum spam

Saken var med Coca Cola at de linket videre til en reklamesnutt for Coca Cola Zero, men nevnte aldri det i innlegget.
Blir det da misvisende eller lurte de seg da lovlig/forsvarlig unna?

Tråden som ble diskutert her på forumet ang. saken: http://freak.no/forum/showthread.php?t=72245
Noen som var en del av den og kan oppsummere?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sjekk Markedsføringslovens §3, første ledd. Det var denne som var aktuell i Coca Cola Zero-saken.

Å late som om man er en vanlig person som kommenterer noe om et firma/produkt, og ikke opplyser om at man er repesentant for firmaet, vil være et brudd på denne loven. Det kom heller ikke frem i alle videoene at det var reklame, så det var også et lovbrudd.
Sist endret av nso; 26. november 2013 kl. 14:14.
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Fikk det noe konsekvenser? Ble de saksøkt?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
De ble såvidt jeg husker ilagt bot
http://www.reddit.com/r/hailcorporate er en gullgruve av eksempler, og innimellom interessant diskusjon rundt det.
Dog er det selvfølgelig mest amerikanske tilfeller.