Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1745
Jeg ønsker meg en liten rimelig rosinpresse som passer til små mengder hasj.

Kan ingenting om å presse rosin så vil gjerne ha litt hjelp til å finne ut av hva slags presse jeg burde gå for.

Ideelt ser jeg for meg å presse 2-4 gramm i slengen. Ønsker ikke bruke altfor mye penger. Kanskje rundt et par tusen før moms.
Hørt av venner har brukt filter, bakepapir og rettetang med greit resultat. Hvis ikke har jeg løst opp i aceton og kjørt igjennom ett kaffefilter med bra resultat, hvis det er et alternativ
Landstryker
KnutAnkhAton's Avatar
Trådstarter
Nei rettetang og aceton blir for mye dill. Vil ha et produkt som enkelt gir godt resultat hver gang og blir ferdig der og da.
Sist endret av KnutAnkhAton; 11. juni 2019 kl. 18:41.
Usikker om du forsto hva jeg mente. med rettetang er uten mye dilldall. Du putter hasjklumpen i et mikrofilter, og legger bakepapir over og under filteret, og klemmer hasjen, så olja smelter ut på bakepapiret igjennom filteret. Samme fremgangsmåte som med resinpresse, bare i mindre skala. Det du sitter igjenn med da er ren olje utover bakepapiret, mens plantemateriale ligger igjenn i filteret.

https://video.vice.com/en_ca/video/c...3ff7132d3e8d2a Video som viser, bare med grønt. Brunt har med å smelte, så filter imellom vil få det til å skille seg bedre.
Sist endret av sukkersyke; 12. juni 2019 kl. 02:12.
Anonym bruker
"Svak Ørret"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skal du bare presse 2-4 g av gangen trenger du ikke stort mer enn ei rettetang nei. Anbefaler å kjøpe en skrutvinge eller lignende du kan bruke på tanga i stedet for ren muskel/kroppstyngdekraft, gjør jobben litt enklere.

Denne funker fint til hasjpressing på laveste temperaturinnstilling og har en hyggelig pris: https://www.biltema.no/hjem/personli...ang-2000035946

Eksempel på tvinge:
https://www.biltema.no/verktoy/handv...nge-2000030986
Landstryker
KnutAnkhAton's Avatar
Trådstarter
Så for meg å kjøpe noe slikt, https://www.ebay.com/itm/Mini-Rosin-...sAAOSwH5xc8KAk. Men har ikke peiling på hvilke produkter som er bra.

Har tenkt at det må være en stor fordel å ha et så høyt trykk som en slik presse gir.
Sitat av KnutAnkhAton Vis innlegg
Så for meg å kjøpe noe slikt, https://www.ebay.com/itm/Mini-Rosin-...sAAOSwH5xc8KAk. Men har ikke peiling på hvilke produkter som er bra.

Har tenkt at det må være en stor fordel å ha et så høyt trykk som en slik presse gir.
Vis hele sitatet...
ser bare maks temp den kan gi, og om det bare er den instillinga på temp så fordamper du det du vil ha.. selv ser jeg fordelen med 350kg trykk, men absolutt ikke om det fordamper vekk det jeg vil presse ut.. :P
(se etter maks 150 grader ca så r du safe)
Landstryker
KnutAnkhAton's Avatar
Trådstarter
Pressa fra eBay var et eksempel jeg fant i farten. Vil helst kjøpe noe fra US eller EU med litt garanti.

Har lurt litt på denne, https://www.rosintechproducts.com/co.../rosin-tech-go, men er usikker på kvalitet og om jeg får noe like bra billigere andre steder?
billige vet jeg ikke, opp til deg å søke.
men den sistnevnte der bør være mer enn toppers, med ekstremt trykk og god temp kontroll
Sitat av sukkersyke Vis innlegg
Hørt av venner har brukt filter, bakepapir og rettetang med greit resultat. Hvis ikke har jeg løst opp i aceton og kjørt igjennom ett kaffefilter med bra resultat, hvis det er et alternativ
Vis hele sitatet...
Hvorfor i all verden bruker De aceton?! Vil ikke thc brytes ned (ihvertfall til en liten grad)?
Sitat av 420master Vis innlegg
Hvorfor i all verden bruker De aceton?! Vil ikke thc brytes ned (ihvertfall til en liten grad)?
Vis hele sitatet...
Nei, cannabinoider løser seg opp i aceton. Dermed kan man skille det fra resten av hasjen(noen andre stoffer vil også komme med fra hasjen). 5g Hasj blir rundt 1g olje

Dette gir en mørk olje, fordi klorofyll og andre plantestoffer kommer med. For å gjøre den renere bør man fryse blandingen i 48timer før man lar det tørke på et glass-bakeform i 2-3 dager. Tørketiden går ned ved høyere temperatur, men over 50 grader så begynner man å ødelegge smaken og terpener, pluss at varme gjør oljen mørkere.

Når olja har tørka kan man skrape den med et skarpt barberblad eller teppekniv-blad. Den skal være ganske gul om man gjør det rett. Vil dog anbefale etanol som man får på apoteket (AntiBac utstyrsdesinfeksjon) i stedet for aceton fordi det setter mindre lukt når man holder på og gir mindre risiko for brann eller løsemiddelskader.

For å svare TS så har jeg ikke erfaring med kjøpte presser, kun rettetang metoden. men rosin generelt funker fjell det, men man vil alltid få litt mindre ut av hasjen enn med løsemidler så med store mengder er det best synes jeg.

Rettetang funker greit med f.eks 2-3g. Man bare klipper en bit kaffefilter tar rundt hasjen,(evt mikrofilter) og så legger man det på en rute med bakepapir. Deretter bretter man papiret slik at det er like breit som tanga. Pass på å ikke brette papiet for nærme hasjen men ha litt plass rundt slik at olja kan sige ut av filteret

Temperaturen bør være ca 90-100 celcius når man presser og så bør man øke trykket litt og litt slik at varmen fordeler seg. Det tar noen sekunder før olja begynner og komme ut og når man har presset i rundt 20-30 sek og det ikke kommer ut mer olje slipper man trykket og bretter papiret opp. Fjern filteret og la olja kjøle seg ned så kan man samle den sammen kun ved å brette og åpne papiret noen ganger så klumpen blir større og større.

Pressene funker på samme vis men mer kontrollert. Vet ikke hvilket trykk som anbefales men ikke så enormt mye

Edit: før man heller blandingen i en stekeform så heller man det gjennom kaffefilter til et nytt glass. Hell litt og litt og la det renne gjennom filteret i frysa så ikke de uønskede stoffene tiner og renner gjennom filteret. Bytt filter når det blir tett
Sist endret av Bluesky_; 12. juni 2019 kl. 18:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Landstryker
KnutAnkhAton's Avatar
Trådstarter
@Bluesky_
Veldig interessant. Takk for info. Hvis trykket ikke skal være mange kilo så gir de jo ikke mening å bruke en presse.
Vil det også gjelde for hasj som er upresset?

Antibac-metoden virker fristende men har ikke mulighet til å la noe stå å lukte over en så lang periode.