Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 5343
Grafisk design freelancere: Hvordan ville dere prise plakat/poster design?

Laget fra scratch (ingen template) , har også vært å tatt bilder hos kunde som brukes som bakgrunn. Kommer også i flere size formats.

Pris per konsept? Ekstra pris per format (liggende, stående)

Send gjerne PM.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Hvorfor skulle folk sende PM istf. å dele informasjonen åpent?

https://frilansinfo.no/category/administrere/pris

Sørg for at du får brukanes timelønn. Ikke gi ubegrenset med gratis revisjoner.
Jeg ville priset hvor lang tid det tar å utforme selve konseptet, basert på en selvsagt balansert timepris du går i pluss på (man bruker ofte lenger tid enn man tror…). Deretter ville jeg priset tiden det tar å tilpasse konseptet til de ulike formatene. Om det er stor variasjon i dimensjonene her kan det gjerne ta litt tid.

Min erfaring mtp. pristilbud er at det er nyttig å gå litt i dybden når man setter de opp, ta med tiden/prisen det tar for skissing, konseptutvikling, ren utforming og eventuelt ekstraarbeid. Da får kunden både et bedre inntrykk av hvorfor ting tar tid / koster penger, og de kan i tillegg føle at de får mer for pengene.

Det kan dog være verdt å tenke på hvor mye plakatene kommer til å bli brukt, og hva slags firma det er. Om man lager plakater til Johnny's Pizza nedpå hjørnet er det overnevnte gjerne mer enn nok, men om det er for Equinors nye interkontinentale satsning på grønn energi, som skal løpe over to år (utopisk, jeg vet), sier det seg selv at konseptet er mer verdt enn tiden det tar å utforme det.
Trådstarter
Var i utgangspunktet ikke ute etter timespris, men heller en "standard" fastpris, hvis noen hadde erfaringer med det. Priser nesten aldri timer, og med denne kunden har jeg også alltid kjørt fastpris. Tenker generelt å skille mellom template og ikke template, og evt ekstra for foto + output i ulike size formater.

Denne kunden er en kjenning, mindre avdeling i et større konsern.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Timepris * antall timer du antar + risiko.

Det er basisen for fastpris. Risiko må du anslå ut frå omfang, og kjennskap til kunden. Er det rett fram er kanskje 10% risiko greit, er det større jobb med fleire ukjente faktorer er kanskje 20-30% risiko greit.

Du må og legge til antall timer du bruker på å gi tilbodet, for å få dekt inn det.
Timepris er årslønna du ser for deg du fortjener og behøver for å leve av det du gjør delt på 1695 timer x 1,36 for å dekke kostnader du har som en lønnsmottaker slipper å dekke selv pluss mva. Eksempelvis årslønn på 400k:

400000/1695=236.-

236x1,36=321.-

321×1,25=401.-

Du må altså lage et pristilbud hvor du spesifiserer minst 400 timen pluss utgifter. Mulig designbransjen gjør ting annerledes men dette er da et godt grunnlag for hvor man bør legge seg for å ikke bidra til å presse pris og derfor selvstendig næringsdrivendes inntekt nedover.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Hvorfor skulle folk sende PM istf. å dele informasjonen åpent?

https://frilansinfo.no/category/administrere/pris

Sørg for at du får brukanes timelønn. Ikke gi ubegrenset med gratis revisjoner.
Vis hele sitatet...
Vet ikke helt hvor jeg skal begynne med den linken. De forkludrer begreper. En frilanser er på lønn. En fast ansatt er på lønn. En selvstendig næringsdrivende fakturerer for honoraret sitt.

Skatteetaten bruker konsekvent frilanser om noen som fører timer uten fast prosent men får lønn og de goder en lønnsmottaker mottar og selvstendig næringsdrivende om noen som ikke mottar lønn.

Lurer også på hvilken årslønn og kalkyle de har lagt til grunn for honoraret.
Sist endret av BlueGrot; 30. april 2018 kl. 17:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.