Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 7094
Hei, er ute etter fremgangsmåte på å lage en diode som blinker i kontakt med vann.
De har dette ferdig på butikk som jeg legger ved bilde av men siden de koster litt å de blir ødelagt etter et par turer er jeg ute etter å lage dette selv for jeg tror ikke en diode og et batteri koster 50-60 kr.
Så innkjøpsliste og fremgangsmåte hadde vært supert.
Sist endret av Holmen; 17. januar 2021 kl. 23:24.
Hva er bruksområdet?
I utgangspunktet er det jo bare en krets som sluttes når produktet kommer i kontakt med vann tipper jeg.
Du kan lage en astabil multivibrator rundt to npn transistorer. Mellom vcc og denne kretsen kan du koble en pnp transistor . Muligens darlington par.
Pnp transistorens base og jord vil da være elektrodene som slår på kretsen. Når de berører vann.
Sist endret av Arex_x; 17. januar 2021 kl. 23:52.
Holmen's Avatar
Trådstarter
Bruksområde er isfiske. Brukes til å kaste lys ned på sluken/blinken.
Jeg vil tro du kan klare dette med en 555 timer, og en transistor (google/youtube på f.eks "waterlevel 555" ).
I tillegg kan du kanskje stjele en "lader" fra disse billige hagelys med fotocelle og lime kretsen rett på baksiden av den før du dypper hele greia i litt plast resin. Eller bare ha 2 punkter du kan koble en slik til for å lade det for å gjøre det mindre da..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Du kan lage en astabil multivibrator rundt to npn transistorer. Mellom vcc og denne kretsen kan du koble en pnp transistor . Muligens darlington par.
Pnp transistorens base og jord vil da være elektrodene som slår på kretsen. Når de berører vann.
Vis hele sitatet...
Hadde heller gått for opamp. Dei har mykje større forsterkning, og det er uproblematisk å få ein opamp til å gå i full metning med ein dråpe vatn.

Bipolare transistorer er straumstyrte, og må ha litt straum (tenk mA) før dei reagerer. Opamper er spenningsstyrte med ekstremt høg inngangsimpedans.
For isfiske så burde det vel egentlig holde med en vanlig push on/push off bryter?
Diode, batteri, en enkel push on/push off og en gummiforsegling. Da kan du bare klemme på den så skrur den seg av og på.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Hadde heller gått for opamp. Dei har mykje større forsterkning, og det er uproblematisk å få ein opamp til å gå i full metning med ein dråpe vatn.

Bipolare transistorer er straumstyrte, og må ha litt straum (tenk mA) før dei reagerer. Opamper er spenningsstyrte med ekstremt høg inngangsimpedans.
Vis hele sitatet...
Ja, det er enda bedre. Kanskje til og med en op-amp med felt-effekt transistor inngangstrinn. Som TL072 foreksempel. (Spenningsstyrt inngangstrinn=enda mindre strøm for å slå den på. Ikke at det går mye strøm inn der i en op-amp med bipolare inngangstrinn heller da.)
Jeg tipper en vanlig 741 er bra nok.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Jeg tipper en vanlig 741 er bra nok.
Vis hele sitatet...
Jo, da. En klassiker.
Men også, husk at man kan fly til månen på 3 milliampère. Misforstå meg rett.