Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4503
Har bygd PC men får ikke signal til skjermen.

Dette er testet:
- Alle komponenter sjekket riktig/godt satt inn
- Skjerm er testet ok på andre enheter
- Gode kabler, og alt ser bra ut
- Ingen lys eller lyder som indikerer feil
- Vifter går, og led lyser hvitt stabilt
- Prøvd med både HDMI og DP-kabel
- Prøvd med kabel både til skjermkort og hovedkort
- Prøvd med å ta ut rambrikkene
- Prøvd med to forskjellige SSD-disker
- Prøvd å ta ut skjermkortet helt, og kun koble direkte i hovedkort'
- Strøm er sjekket (550w) ok

ASUS hoved- og skjermkort.
Er bios ok? Hvilken CPU?
Har bygd PC men får ikke signal til skjermen. Alt under er testet med samme resultat: ingen signal til skjermen, men CPU-vifta går, led i front lyser hvitt og stabil, ingen ulyder.

Komponenter:
- Hovedkort: Asus B150M-C
- Skjermkort: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC
- CPU: Intel Core i5-6500 Skylake Prosessor
- CPU-kjøler: Cooler Master Hyper TX3 Evo
- Kabinett: Corsair Carbide Series 275Q
- SSD: Crucial MX500 250GB 2,5'' SSD
- Nettverkskort: TP-Link Archer TX50E
- RAM: Crucial DDR4 2133MHz 16GB (2x8GB)

Begynte med å koble alt, og fikk intet signal på skjermen. Prøvde deretter kablene direkte både i hovedkort og skjermkort. Tok så ut en og en rambrikke, og prøvde å slå på mellom, men med samme resultat. Prøvde så å ta ut skjermkortet og ha kabelen rett i hovedkortet. Prøvde med en annen SSD disk, og helt uten SSD. Har testet mellom hver komponent jeg har tatt ut igjen, men får samme resultat. CPUvifta går, ledlys lyser hvitt og stabilt, ingen pipelyder fra kabinettet, men heller ikke signal til skjermen.

Dette er min PC, men har mulighet for å teste komponenter på samboers data.

Sitat av Mozzie Vis innlegg
Er bios ok? Hvilken CPU?
Vis hele sitatet...
Se min siste kommentar for hva som egentlig skulle stå i hovedposten.

Hovedkortet har fungert i annen PC, men har ny SSD. Har oppdateringer til bios og OS på usb, men får ikke op noe på skjermen, så aner egentlig ikke noe mer. Har tidligere fungert hver for seg.
Sist endret av AmsterDame; 30. desember 2020 kl. 19:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har du forsøkt CMOS reset?
Sitat av Odd Vis innlegg
Har du forsøkt CMOS reset?
Vis hele sitatet...
Har tatt ut batteriet, og tatt inn og ut CPU. Skjermen reagerer når jeg slår på dataen. Det kommer svakt lys i skjermen, og etter litt står det "DP no signal"
Prøv en HDMI kabel
Ta ut alle komponentene og feilsøk utenfor kabinettet. Monter opp et minimum av det du trenger for å få post. Hvis det fungerer, se etter noe som har kortsluttet hovedkortet, for eksempel et distansestykke som er montert på feil sted. Jobbet som servicetekniker i mange år og har feilsøkt noen 1000 PC-er i min karriere, dette problemet går igjen svært ofte på selvbygde PC-er.
Har akkurat samme problem, byttet ut kabinett og hovedkort, nå får jeg bare "No signal" til skjerm uansett om det er hdmi eller vga.
Maskinen starter, skrur seg av, starter, skrur seg av og så skrur den seg på og blir på men fortsatt ingen signaler til skjerm.. Noen som vet?
Du har husket 4/8 pin strømkabel til hovedkort? Riktig BIOS variant til prosessor? (Ikke nyere prosessor som ikke har støtte av gammelt BIOS)
Sist endret av Fekillix; 31. desember 2020 kl. 12:31.
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Du har husket 4/8 pin strømkabel til hovedkort? Riktig BIOS variant til prosessor? (Ikke nyere prosessor som ikke har støtte av gammelt BIOS)
Vis hele sitatet...
Jeg så forsåvidt at hovedkort kun støtter 8th gen CPU, jeg har 5th gen kan være en del av problemet.
Hvilken cpu og hovedkort har du?
Limited edition
Moff's Avatar
Det kan jo faktisk være så enkelt som at PC-en sender bilde kun på DVI-porten av en eller annen grunn. Du sier du har forsøkt både HDMI og DP (og jeg håper du da også har sjekket at skjermen står på riktig input-kilde når du prøver), men DVI-en nevner du ikke.

Hvis du er helt sikker på at dette er testet korrekt, har du mulighet til å poste et så høyoppløselig og detaljert bilde som mulig av hvordan det ser ut inni PC-en?
Egenlagde PC'er har ikke nødvendigvis alle de grunnleggende driverene installert. Når en kjøper en ferdig PC, så er dem som regel installert.

Vanligvis skal det alltid være mulighet for skjermtilkobling via skjermkort på hovedkortet, gjennom VGA/DVI, så det er her du må begynne.
Sist endret av itori123; 3. januar 2021 kl. 13:56.