Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 2318
Har en merkelig feil på en PC jeg nettopp bygget.

Annenhver dag så er diskene blanke.

Alt ser ut til å fungere fint. Slår av eller rebooter maskinen så er SSD-ene blanke. Partisjonene er borte.

System disk Samsung 970 Evo plus m.2
Lager disker Samsung 860 Evo x2

Hovedkort Gigabyte X570 Gaming
Cpu Ryzen 7 3700x
Corsair ram 16gb
Windows 10

Igår så skjedde det igjen, men da forsvant innholdet kun på lager diskene. Mens systemdisken var intakt. Dette skjedde mens PC-en sto på. Mistet kontakt med diskene og da jeg sjekket var partisjonene vekke.


Alle drivere er oppdatert, Uefi oppdatert til siste versjon.


Noen som har sett denne feilen før? Er dette et hardware problem eller software?
SSD-ene har bestått alle tester og er nye.

Begynner å bli frystrert kan man si. Reinstallert PC-en 8 ganger i jula for å ikke snakke om spillkatalogen som må lastes ned igjen.

Edit: Pc består stresstest, memtest, disktester osv
Sist endret av Lattergal; 30. desember 2020 kl. 19:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nettopp bygget? Hvor lenge har du kjøprt minnetest? Kjør det ihvertfall et døgns test.

Kjører du dette i noe hardware RAID eller liknende?

Magefølelsen min peker mot HK, men litt tidlig å være forbastant
Bygget den før jul.

Stresstestet over natten. Memtest 17-18 timer. Står ikke i Raid.

Tenker hovedkort jeg også. Kanskje en eller annen konflikt med driver til satakontroller.
Kanskje en windows 10 bugg i rett kombinasjon av deler

Merkelig uansett. 2-3 rebooter så er diskene tomme.

Skal låne meg et hovedkort å se om det løser problemet.

Oppdaterer når har fått testet med nytt. Forhåpentligvis lørdag