Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 7663
Som de fleste sikkert har fått med seg har Olav Thon donert bort store deler av sin formue og eiendeler til olav thon stiftelsen. Dette ser jeg som utelukkende positivt. Dette vil blant annet sikkre norske arbeidsplasser i lang tid fremover i tillegg til at det vil bli beviliget middler til en rekke formål Thon selv har valgt ut. Alikevel er det mang som må klage, for eksempel Mímir Kristjánsson
, ser dog ikke hvordan han kan kalle det for skattesnylting? Ettersom en stiftelse er definert som kapital som eier seg selv vil ingen andre en stiftelsen selv få utbytte av denne skattesnyltingen. Verken thon eller andre personer vil kunne tjene noe på dette. Selv om staten ender opp med mindre penger vil de tapte skattepengene alikvel bli brukt til å opprette nye norske arbeidsplasser som også på sikt vil sikkre inntekter til staten.

Til slutt vil jeg gi applaus til Olav Thon for en meget riktig avgjørelse
Thon er over 90, om han vil gjøre en forskjell etter sin død er det på tide.
Mimir virker som en tosk av dimensjoner, ikke akkurat kjent for sin kjærlighet for rike.

Jeg har liten troverdighet fra en mann som på mange måter representerer rødt, som har 'ukas dust' på sin hjemmeside.
Han må da få disponere pengene slik han vil?? Og dette er jo en av de mindre egoistiske måtene å gjøre det på. Helt utrolig at folk klager på dette, han har allerede bidratt med mange milliarder i form av skatt og arbeidsplasser.
Om det er "skattesnylting" eller ikke, synes jeg nesten man skal lukke øynene for det.
Er det en person som har skattet mye i løpet av årene er det jo Olav Thon.
Hundrevis av millioner, milliarder, som har kommet nordmenn til gode.
FY faen som jeg hater at medier og privatpersoner skal så jævlig kjeppjage Olav Thon. Har vi ikke økonomisk frihet i dette landet? Han har tjent hver eneste krone gjennom hardt arbeid, han har skapt tusenvis av arbeidsplasser og INGEN nordmann har noensinne skattet like mye som han har gjort.
Han kunne brent hver ENESTE krone han satt igjen med på horer og dop, og jeg ville fortsatt blitt kvalm over hver eneste blodsosialist som kommer å kaller han grådig.
Problemet med saken er at Olav Thon legger det fram som om stiftelsen er en godhjertet barnhjertighetsgreie som gjøres fordi han er så skrekkelig snill, når det i praksis er et skatteteknisk grep for å tjene enda mer penger uten å bidra til fellesskapet. Jeg ser på det som en blanding av avlat og en investering. Jada, han har betalt mye i skatt opp gjennom årene (og det skulle bare mangle, det er mange superrike som ikke gjør det) men stiftelsen sørger for at han/arvingene slipper formueskatt.

Hvis han hadde vært ærlig og sagt at "jeg har for mye penger og vil gi litt tilbake til samfunnet samtidig som jeg er uenig i skattepolitikken og mener jeg har betalt nok allerede" så hadde det vært mer spiselig. Det er jo det han egentlig mener.

Znusken: mener du at BI-professoren som det refereres til i kronikken også er en blodsosialist? Er det sånn at man automatisk er gal hvis man kritiserer skatteteknikaliteter som gjøres av de rike?
Sist endret av DonTomaso; 12. desember 2013 kl. 00:05.
Wesley Snipes, bitch
Snipes's Avatar
Grunnen til at så mange amerikanere støtter såpass lavt skattetrykk for de aller rikeste i landet, til tross for at flertallet er middelklasse eller under der igjen, er fordi alle selv håper å bli rike en dag. Alle sluker "den amerikanske drømmen" rått. Det samme gjelder i Norge. Her støtter vi og omfavner de rikeste i samfunnet, lar det gå når de finner et nytt smutthull for å unngå skatt eller når sånne som Thon bestemmer seg *plutselig* for å bli verdenes snilleste person. Han er 90 år, døden nær, og skjønner at mange hundre millioner kan gå tapt fra sine arvinger. Hvor kan han plassere det, for å slippe og skatte? Jo, i en stiftelse. Og hvorfor ikke i samme slengen si det er til et godt formål? Tja, hva med å gi 10 % av de pengene til noe veldedig? Norge vil elske meg!

Thon m/ arvinger er glade for å slippe skatt. Hele Norge tenker han er snill.

Selv om handlingen han gjør er snill i seg selv, og gavner flere enn hans nærmeste, så må det være mulig å stille spørsmål ved dette, og hva hensikten hans er. Uavhengig om man er av islandsk opprinnelse eller ikke, eller om man er nazist eller hører til venstresiden.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Znusken: mener du at BI-professoren som det refereres til i kronikken også er en blodsosialist? Er det sånn at man automatisk er gal hvis man kritiserer skatteteknikaliteter som gjøres av de rike?
Vis hele sitatet...
Blodsosialist var ett litt useriøst ordvalg, men jeg synes han rett og slett tar feil. Thon får ikke disse skattlettelsene selv, han kan ikke trekke tilbake pengene. Pengene vil stå der, vokse, og regelmessig utdeles til veldedige formål. Ikke så ekstremt ulikt hvordan Oljefondet drives.

- Han gjør dette av av rent egosentriske grunner. Han oppretter en stiftelse som skal forvalte hans livsverk og ettermæle. Jeg er ikke imponert, sier BI-professor Petter Gottschalk til Dagbladet.

Hva skulle han ellers gjort? Han har ingen arvinger. Jeg tipper Olav Thon heller vil at pengene hans skal fortsette vokse, og heller regelmessig utdeles til ting han synes er mer nyttig enn sløsingen til staten (starter ikke en debatt på dette, men antar at det er dette Thon tenker)
Hvorvidt han gjør dette av egosentriske grunner eller ikke er vel likegyldig, har han lyst til å gi penger til veldedighet for å styrke sitt eget navn er vel det greit??? Eller Bill Gates en kynisk faen også?

Trekker fram igjen, Olav Thon tjener ikke personlig på skatteletten, pengene i stiftelsen er låst.
Bare lurer, bare jeg som ikke synes det virket så "barmhjertighetsladet" i det intervjuet?

Det virket mer som om han visste at han ikke levde for alltid, og valgte derfor å sette pengene til gode slik.

(Og en ting til, det står minimum 50mill, hva kommer da folka til å si om de gir bort betydelig mer? Minimumsgrensen er for å sikre at det ikke bare står stille)
Znusken: mener du at BI-professoren som det refereres til i kronikken også er en blodsosialist? Er det sånn at man automatisk er gal hvis man kritiserer skatteteknikaliteter som gjøres av de rike?[/quote]

Nå må jeg påpeke at mange høyutdanna folk er venstre rettet når det kommer til politikk.
Overskriftene sier at Thon gir vekk "HELE FORMUEN SIN TIL VELDEDIGHET". Det gjør han ikke, han gir vekk ca. to promille av formuen sin hvert år, selv om avkastningen av formuen i seg selv er langt større. Jeg gir langt mer enn to promille av min inntekt hvert år til gode formål, men VG har fortsatt ikke ringt meg. Olav Thon er en selvhøytidelig fjott.
Sist endret av Sjølvaste; 12. desember 2013 kl. 00:41.
Olav Thon har blitt motarbeidet i alle år, han har måttet skatte på arbeidende kapital noe som i prinsipp vil si han ikke har kunnet vokst sine bedrifter optimalt. Jeg tror stiftelsen kommer til å vere godt for det Norske samfunnet, joda han gir ikke all avkastningen til veldedige formål. Hvorfor? Det kan da ha noe å gjøre med at stiftelsen skal fortsette å vokse å skape flere arbeidsplasser. Å gi oss flere arbeidsplasser er også en god gjerning. Det dere som sier han gir så lite av avkastningen må tenke på er at ettersom stiftelsen vokser, da vil avkastningen øke å de veldedige formålene vil få mer penger.

Det er da bedre at fks. medisinsk forskning for en fast sum hvert år med en gradvis økning, enn at det for mye penger med en gang? Stiftelsen kommer uansett til å komme det Norske samfunn til gode, når den blir større øker arbeidsplasser, ergo bra for det Norske samfunnet. Min mening er at dette er et kjempeflott tiltak!
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Jeg har liten troverdighet fra en mann som på mange måter representerer rødt, som har 'ukas dust' på sin hjemmeside.
Vis hele sitatet...
joda
https://www.aftenposten.no/nyheter/i...P-7291239.html
Jeg vil jo si at det er tabloidavisene som har skylden her.

Formålet til stiftelsen er ikke veldedighet, men en næringsdrivende stiftelse. Som har som formål å drive Olav Thon gruppen sikkert og langsiktig. Altså drive selskapet med høy profitt. Eneste grunnen til at han betaler ut er at han må for å kunne kalle det en stiftelse. Da slipper han formueskatt. Som nevnt over utgjør utbetalingen på 50 millioner kun 0,2 prosent av totalformuen på 25 milliarder. Så om selskapet verdi øker til 1000 milliarder vil utbetalingene fortsatt være begrenset til 50 millioner og maks 100. Så overskuddet til Thon gruppen på rundt milliarden før skatt går rett til stiftelsen. Selskapet vil akkumulere verdi raskt uten at det gir noe mer tilbake til samfunnet.

Så kan jo folk være så uenig eller enige de bare vil. Bare vær så snill og kall en spade for en spade. Smart er det, siden han ikke har "noen" arvinger.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Problemet med saken er at Olav Thon legger det fram som om stiftelsen er en godhjertet barnhjertighetsgreie som gjøres fordi han er så skrekkelig snill, når det i praksis er et skatteteknisk grep for å tjene enda mer penger uten å bidra til fellesskapet. Jeg ser på det som en blanding av avlat og en investering. Jada, han har betalt mye i skatt opp gjennom årene (og det skulle bare mangle, det er mange superrike som ikke gjør det) men stiftelsen sørger for at han/arvingene slipper formueskatt.

Hvis han hadde vært ærlig og sagt at "jeg har for mye penger og vil gi litt tilbake til samfunnet samtidig som jeg er uenig i skattepolitikken og mener jeg har betalt nok allerede" så hadde det vært mer spiselig. Det er jo det han egentlig mener
Vis hele sitatet...
Jeg klarer ikke å forstå dette synspunktet. Mannen er Norges største skattyter, utgangspunktet må jo være at vi er glade for det. Hvis andre som har gjort det bra klarer å betale mindre skatt uten å bryte loven så skal det vel ikke "bare mangle" at han sørger for enorme summer til fellesskapet.

Thon sier selv:
- Det er viktig for meg at Olav Thon Gruppen forvaltes best mulig i fremtiden, slik at virksomheten gir sikre arbeidsplasser for alle ansatte, og samtidig kan virke for de allmennyttige formål som jeg ønsker å støtte og for samfunnet for øvrig.
Vis hele sitatet...
Han trekker selv frem den videre driften av butikken som hovedårsak. Hvis han ønsket å beholde mest mulig penger selv, og svømme i de som den onde kapitalisten han er. Hadde han nok ordna det.

Jeg er enig at tabloidavisene fremstiller det noe ensidig. Men er det noe nytt? Jeg tenker at det finnes ganske lite Olav Thon kunne foretatt seg som hadde tilfredsstilt den politiske fløyen du virker å tilhøre. Jeg er klar over at sjalusi-kortet kan være billig å dra. Men jeg kan ikke se så mange andre grunner. Dette finnes ikke negativt.
Kvalmt! Jeg forstår rett og slett ikke hvordan folk kan kritisere Olav Thon for dette. Mannen har måtte tåle mye, og når han - med få år igjen av livet - velger å sette nesten hele sin formue inn i en stiftelse hvis hensikt skal være å forvalte og investere pengene, slik at det skal være mulig å dele store pengesummer ut til gode formål for potensielt evig tid, så er det utrolig nok noen som er smålige nok til å klage på det også! Mannen får visstnok heller ikke lov til å støtte ett politisk parti uten å få kritikk, og det haglet jo med skjellsord og forsøk på karakterslakt når det ble kjent at hotellene hans ikke ga tarifflønn - selv om det egentlig var vaskebyrået ISS som var rette adressaten for den kritikken. Det samme vaskebyrået som Thon og flere andre hotellkjeder har brukt i åresvis! Det samme vaskebyrået som to av mine tidligere arbeidsplasser har benyttet seg av, og som for øvrig heller ikke ga tarifflønn.

Han gir nå bort nesten hele formuen sin, men dette er for noen ikke nok. Flere roper ut at dette bare er ett sleipt forsøk på å slippe formueskatt, som om de ikke vet at stiftelser også er pliktige til å betale den! Han har ingen direkte arvinger, men han har jo som de fleste andre en familie, og ved å legge disse pengene inn i en stiftelse så vil det bety at verken han selv eller familien kan få hentet de ut! Det meste av hans eiendommer og andre investeringer vil tilfalle denne stiftelsen som årlig skal dele ut minst 50 millioner til gode formål. Enda mer av pengene skal investeres videre og brukes til å vedlikeholde eksisterende investeringer (ja, det koster å drive en hotellkjede, flere kjøpesentre, fabrikker, etc) slik at det i lang, lang tid fremover vil være penger i kassen til å dele ut til samfunnet. Glem heller ikke at alle disse verdiene skal skattes av! Lønna til de ansatte vil også komme fra stiftelsen.

Tidligere var det kun formueskatt og inntektsskatt som ble betalt av Thon, men nå får altså samfunnet minst 50-100 millioner ekstra i tillegg til dette. Dette er vi sikret i mange år fremover! Hvordan noen kan finne på å klage på dette er helt ubegripelig for meg, men jeg skal prøve å ikke hisse meg så mye mer opp, for jeg vet jo at det er dere det må være noe galt med, og ikke Olav Thon!
Sist endret av caperno; 12. desember 2013 kl. 02:50.
Sitat av Nature Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Så man er automatisk dust om man støtter FrP? Flott stigmatisering.

Humrer godt av venstrevridde som er opprørte fordi filantropiske gaver som dette bryter med 'de superrike' konstruksjonen deres av entreprenører som utelukkende griske og usympatiske.
Dere må ikke hisse dere sånn opp. Det er da ingen som synes filantropiske prosjekter er annet enn beundringsverdig. Jeg ser for eksempel virkelig opp til Bill Gates og hans Bill & Melinda Gates Foundation. I tillegg har vi The Giving Pledge, der milliardærer gir bort hele formuen til veldedighet etter at de dør. Det er nesten ufattelig å tenke på at noen har tjent så mye penger, og velger å gi bort alle pengene. Men dette er altså den ekstreme delen av skalaen, det er ikke forventet at alle er like gavmild.

Thon har startet en næringsdrivende stiftelse som skal sikre at hans navn og imperie for alltid skal være synlig. Egoistisk, men det er naturlig og forståelig, og ingenting galt med. Men ikke kom og si at han «gir bort formuen sin», som om det var en veldedig handling. Det er tross alt snakk om mellom to og fire promille. Stiftelsen gjør at han kutter skatteregningen med 70 millioner. Slik jeg har forstått det har ikke Thon noe stort personlig forbruk, og alternativet hadde jo vært at eiendelene bare hadde stått i hans navn, og masse trøbbel med skatteregler når han dør?

Som sagt over må vi kalle en spade for en spade. Det er det som er poenget her, ikke at vi andre er misunnelige. Det finnes altså andre løsninger Thon kunne valgt, som hadde kommet andre mer til gode, men Thon har valgt en litt gammeldags løsning. Det sikrer drift av Thon-imperiet, og gir bort 50 millioner til veldedige forhold, etter at han har spart 70 millioner i formueskatt. Dette er ikke noe å rope hurra for.
Sist endret av Chronic420; 12. desember 2013 kl. 12:31.
Slik jeg ser det går da pengene til nyttige ting som forskning og annen fremtidsutvikling og ikke tas inn i skattesystemet og blir med på å finansiere sigøynere på trygd. Hadde gjort det samme om jeg var han.
Sitat av Nature Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Snakket om at Mímir Kristjánsson var en idiot, ikke Thon.
seimannen's Avatar
Trådstarter
Det dukker stadig opp nye komentarer i debatten om hvorvidt denne gaven er smafunnsnyttige, det virker som mange på venstrefløyen mangler evner til å se det lange løpet i saken. Ja thon sparer kanskje noen kroner de få årene han har igjenn, men det er for all del ikke penger som kommer ham selv til gode. Midlene vil gå til å styrke en stiftelse som sikkrer norsk eierskap i en av landets største konserner og med det sikkrer 3100 arbeidsplasser, vil tørre å påstå at de 3100 genrerer store intekter til statskassen.

Vil også stille spm til venstrefløyen om hva Thon burde gjort med pengene for å gjøre deg fornøyd?
Sitat av seimannen Vis innlegg
Vil også stille spm til venstrefløyen om hva Thon burde gjort med pengene for å gjøre deg fornøyd?
Vis hele sitatet...
Har du ikke fått svar på det så kan du jo ikke ha forstått stort av det du leser. Ikke kamuflere det som en gave, det er jo det hele diskusjonen går på.
Sist endret av Mith; 12. desember 2013 kl. 15:11.
seimannen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Har du ikke fått svar på det så kan du jo ikke ha forstått stort av det du leser. Ikke kamuflere det som en gave, det er jo det hele diskusjonen går på.
Vis hele sitatet...
Per definisjon "Gave er noe, særlig gjenstander eller tjenester, som en gir eller får uten gjenytelser eller betaling."

Ser at det kanskje ikke er helt riktig å kalle det en gave, men det er da virkelig ikke langt ifra? Det eneste jeg ser gangner egeninteressen til Olav Thon i tilfellet er at han sikkrer sin "legacy" i mangel på et bedre ord. De kronene han sparer i skatt som mange virker å være opptatt av vil også bidra til å styrke stiftelsen og investeringer i norsk næringsliv. Derfo må det vil til en viss grad kunne kalles en gave, alternativet hadde vært å solgt til utenlandske gribber som tenker null og niks på norske arbeidsplasser og lokalsamfunn.
Sitat av seimannen Vis innlegg
Derfo må det vil til en viss grad kunne kalles en gave, alternativet hadde vært å solgt til utenlandske gribber som tenker null og niks på norske arbeidsplasser og lokalsamfunn.
Vis hele sitatet...
Tror du det er eneste alternativ? Tror du Thon virkelig er en så snill gammel mann at han først og fremst tenker på norske arbeidsplasser og lokalsamfunn? Vel, isåfall så kan man vel si at "gaven" virker etter planen.
Sist endret av Mith; 12. desember 2013 kl. 15:21.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Thon har startet en næringsdrivende stiftelse som skal sikre at hans navn og imperie for alltid skal være synlig. Egoistisk, men det er naturlig og forståelig, og ingenting galt med. Men ikke kom og si at han «gir bort formuen sin», som om det var en veldedig handling. Det er tross alt snakk om mellom to og fire promille.
Vis hele sitatet...
Jeg vil jo si at alle gaver til gode formål er veldedighet, og ikke at man må over en viss sum for å kunne kalle det for det.

Men så er det jo også slik at verdiene som nå blir flyttet over til stiftelsen ikke er kontanter. Det er snakk om eiendom og bedrifter, både i Norge og i utlandet. Pengene som skal deles ut skal komme fra det årlige overskuddet, og dersom vi ser på regnskapstallene fra 2012, så var driftskostnadene på 7,82 milliarder kroner. Resultatet før skatt var på 1,59 milliarder.
Sitat av Mith Vis innlegg
Tror du det er eneste alternativ? Tror du Thon virkelig er en så snill gammel mann at han først og fremst tenker på norske arbeidsplasser og lokalsamfunn? Vel, isåfall så kan man vel si at "gaven" virker etter planen.
Vis hele sitatet...
Hva har han gjort for at du ikke skal tro at han bryr seg om norske arbeidsplasser og lokalsamfunn?

Jeg kan ikke se at han har "kamufluert" det som en gave. Han har fortalt hva han skal gjøre, og informert om hva gavedelen av det innebærer.
Ikke noe spesielt, men det er ikke det samme som å hevde at de kommer til å gjøre det. Det er jo forståelig når målet er å drive butikken videre, noe som ikke kan kalles veldedighet.
Sist endret av Mith; 12. desember 2013 kl. 17:52.
▼ ... over en måned senere ... ▼
De fleste rikinger prøver å skjule formue og gjør all slags krumspring for å spare skatt.

Olav Thon er et flott unntak. Se selv i skattelisten.
http://skattekartet.com/2006-2011/Olav_Thon_2974618

Hvert eneste år oppgir han skyhøy inntekt og formue. I 2012 skattet han 124 mill kr.

F.eks Kjell Inge Røkke står oppført med null inntekt alle år.
Olav Thon bryr seg ikke om hva som skjer med pengene. Mannen er gammel nå. Han dør snart uansett.