Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1746
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg driver å leker med nettverksoppsett, og ja det kan godt hende jeg bare ender opp med å sende oppdraget ut til noen som faktisk har sertifiseringer til slikt.

Slik har jeg tenkt hittil:


For å legge til litt informasjon rundt oppsettet
Omtrent alle VLAN skal kunne kommunisere med hverandre, unntaket er VLAN 250, 400 og 500 som hoster management og kommunikasjon mellom div utstyr som ingen trenger tilgang til utenfra.

Angående routing ut mot nett så må vel Layer 3 switchen som har det respektive VLAN'et (publikum/kontor/server) ha egne internett ruter til den gatewayen som håndterer WAN IP'en for det VLAN'et

Alle switchene har Layer 3 kapabilitet, men noen av de skal bare levere et enkelt VLAN så de trenger vel bare å være Layer 2.

Tanker, input?
Her er jeg i utgangspunktet litt usikker på hva spørsmålet ditt er.

Om jeg bare løst skulle assosiert litt, er første tanken min "redundans?". Altså, hvor viktig er det at dette er oppe sjæl om en server dør på seg?

Andre ting (kanskje mer banale), båndbredde og latens er tatt høyde for, men trengs det å testes slik at du ikke får kjeft om det mot formodning skulle være en flaskehals et sted?

Hadde hjulpet litt om du fortalte hva greia er for noe.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Skulle kanskje presisert at spørsmålet er om tankene mine rundt routing er korrekte.

Redundans og latency er irrelevant da det ikke er noe problem med, men nettverket skal ha mulighet for å ekspandere og nå er alt i en og samme nettverkssegment og 254 hoster er for lite.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Første tanke er at du bør ikkje gå for 192.168.vlan.0/24.

Gå for 10.lok.vlan.0/24. Då er det enklare å utvide, ettersom du har større adresseområde. Kva om du brått vil ha /22 til publikum?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Og her avsløres mine hullete nettverkskunnskaper, jeg hadde helt oversett den muligheten, takk for input.