Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3066
Hei folkens!

Jeg er i besittelse av en megakul kattelampe. Jeg kjøpte den fra USA for noen år siden, og det er en slags bordlampe som har en vanlig pære i toppen, men i tillegg en liten pære som er gjemt inni hodet til katta, slik at øynene skal lyse. Flotte greier!

Den lille pæra har aldri funket så lenge jeg har eid lampa. Jeg var innom en lampebutikk for et års tid siden, og de ble heller ikke noe kloke på det. Her kan dere se et bilde av lampa:



Derfra er ledningen dratt gjennom kroppen til katta, opp i toppen av lampa. Den lyser som bare det.

Her er den lille lampa som sitter inne i hodet til katta som ikke funker:


Og disse to pærene er som dere kanskje kan se koblet sammen. Mitt spørsmål er derfor:

Kan jeg kjøpe en slags liten lampesokkel, klippe av den gamle ordningen som ikke fungerer, koble til og satse på at det blir god stemning?

Hvis ja; hva skal jeg se etter? Sokkelen og pæra må få plass inni kattehodet, men egentlig tenker jeg at en liten pære er fint. Bare det lyser bittelitt, er det fint nok for meg. Typ sånn liten lampe man brukte til å koble til et batteri i naturfagen hadde funket. Eller noe på størrelse med det som er der nå.

Men jeg vil altså koble den i stikkontakten, koblet sammen med den vanlige 60w pæra i lampa.

Er det noe håp?
De naturfagslampene kan du nok ikke koble i stikkontakten.

Hvis det er sokkelen som ikke fungerer, kan du ikke bare kjøpe en ny sokkel og koble på lendingen?
Sist endret av entropi; 29. november 2016 kl. 09:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Er litt nysjerrig på din påstand entropi. For å sjå på lamper kva spenning dei vil ha er vanskelig.

Men forsåvidt einig - USA har 110VAC, Noreg har 230VAC. Det stiller litt strengare krav til isolasjon. Eg ville ha fjerna alt det elektriske der, og trekt på nytt med lysdioder. Gjerne med låg drivspenning og ekstern driver, men 230V er forsåvidt uproblematisk det og, om det er plass til driveren lokalt.
Trådstarter
3 0
Takk for svar!

Jo, det er det jeg håpet. Rent praktisk/størrelsesmessig skulle jeg gjerne brukt noe som denne:

https://www.elektroshop.no/webshop?r...e&p=i&id=31788

Men jeg kan ikke finne E10 lyspærer i 230v - og jeg antar at det er det jeg må finne for at det skal funke?

Clas Ohlson selger en E14 sokkel, og jeg har sett E14 lyspærer i 230v.

Poenget er vel at jeg har så lite erfaring på lampeområdet at jeg ikke vet om det "bare er å kjøpe en ny sokkel" eller om det er noe annet jeg må gjøre også. Ville dere skiftet til wagoer i stedet, for eksempel?

Så svaret ditt nå, vidarlo. Prøvde å redigere mitt innlegg, men det gikk visst ikke

---------

Ettersom opplegget også er eldgammelt, er det sikkert fint å bytte alt sammen.
Jeg kjører gjerne 230v, selv om LED sikkert også lar seg gjøre.

Det er plass til driveren lokalt, så lenge den ikke er alt for stor. Har du noen formening om hva jeg burde se etter hvis jeg da vil ha en vanlig pærestørrelse + en minilampe og koble dem sammen? Hvordan vet jeg hva slags driver jeg trenger?
Sist endret av Juno1337; 29. november 2016 kl. 12:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Er litt nysjerrig på din påstand entropi. For å sjå på lamper kva spenning dei vil ha er vanskelig.

Men forsåvidt einig - USA har 110VAC, Noreg har 230VAC. Det stiller litt strengare krav til isolasjon. Eg ville ha fjerna alt det elektriske der, og trekt på nytt med lysdioder. Gjerne med låg drivspenning og ekstern driver, men 230V er forsåvidt uproblematisk det og, om det er plass til driveren lokalt.
Vis hele sitatet...
Han snakket om å bruke de små pærene man bruker i naturfagsundervisning. Da bruker man vel vanligvis 4,5V batteri gjør man ikke?
Trådstarter
3 0
Sitat av entropi Vis innlegg
Han snakket om å bruke de små pærene man bruker i naturfagsundervisning. Da bruker man vel vanligvis 4,5V batteri gjør man ikke?
Vis hele sitatet...

Absolutt - jeg nevnte det mer for å gi et bilde om hva slags pære jeg vil bruke, og hvor lite behovet for noe kraftlig lys er.

Men jeg vil altså ha alt koblet sammen, slik at det bare er en bryter på ting.
Jeg ville forsøkt med en E14 sokkel og en 15W pære.
Hva med å sjekke med produsenten?

Det er hvartfall dette firmaet som har laget sokkelen.

http://www.richbrand.com/En/
Sist endret av Cybergasm; 29. november 2016 kl. 14:29.
Hva med å bruke G9? De er også 230V, 10-20W
Er den original?

Ser at dette kan være en antikk lampe så om den er original burde du egentlig ikke gjøre så mye med den.
Sist endret av Cybergasm; 29. november 2016 kl. 14:38.
Sitat av stnistad Vis innlegg
Hva med å bruke G9? De er også 230V, 10-20W
Vis hele sitatet...
Så lenge man benytter led-pære, burde det være et svært godt alternativ.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av entropi Vis innlegg
Han snakket om å bruke de små pærene man bruker i naturfagsundervisning. Da bruker man vel vanligvis 4,5V batteri gjør man ikke?
Vis hele sitatet...
Det finst pærer av det formatet som er laga for 230V.

http://no.rs-online.com/web/p/filame...lamps/3393254/
http://no.rs-online.com/web/p/led-in...lamps/0210181/

Første er glødepære, siste er LED.