Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 6861
Hei, har en sak på meg som fører til at jeg kommer i strafferegisteret. Politiet ringte meg her om dagen og sa jeg måtte møte opp og avgi DNA-profil for å havne i strafferegisteret. Er det noen her inne som vet hva type test de bruker til dette, og om det er for eksempel spytt/blodprøve, sjekker de etter stoffer da?
Digital nomade
trippy's Avatar
Det er spyttprøver som jeg tok iallefall. Det er ikke narkotest, "bare" DNA profilering.
Okei, takker for svar! Hadde litt smånoia for at de kjørte en "full sjekk" når de først var igang..
Det er ikke så kult å være dna profilert hos en etat man ka skje ikke har så stor tillit til heller da...
Du legges inn i "identitetsregisteret". Det er et DNA-register hvor alle som er straffedømte skal inn i. Din DNA kan sjekkes opp mot saker udner etterforskning hvor du potensielt kan være en person av interesse.

Alle straffedømte, det være seg drap eller promillekjøring, skal inn i registeret.
Da jeg ble tatt for noe jeg selfølgelig ikke har gjort. Jeg er jo uskyldig

Tok de først fingeravtrykk med blekk eller lignende som de sendte til kripos mener jeg.

Etter det scannet de hver fingertupp på en slags maskin med grønt lys. Så scannet de hver finger så scannet de hele hånden.

Tok bilder, spurte etter kjennemerke tattoveringer lignende- Husker ikke om de tok bilde av dette.

Så tok de dna prøve som spyttprøve.

Var faktisk litt spennede. Så var det litt koselig at det var en dame som styrte med dette så hun måtte holde hendene mine på scannings maskinen var litt koselig Men var ikke så kjekt med glattcelle i flere dager...
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Noen som har erfaring med å IKKE følge politiets pålegg om å avlevere DNA? Har en kompis som har fått brev i posten, hvor de truer med å hente han om han ikke møter på stasjonen. En annen kompis sier at dette bare er å gi faen i, tomme trusler. Mener å ha hørt at det som kan bli konsekvensen er at man kan bli nektet nytt pass før man har avlevert DNA-prøve. Erfaringer anyone?
Vet om folk som har prøvd å nekte, men de sto allerede på stasjonen da. Det ble deretter tatt med makt. Havnet selv i registeret etter å ha fått bot for ordensforstyrrelse etter å ha kranglet med en dørvakt. Er vel kun trafikkforseelser du ikke automatisk skall inn i registeret for.
Sitat av subscribe Vis innlegg
Noen som har erfaring med å IKKE følge politiets pålegg om å avlevere DNA? Har en kompis som har fått brev i posten, hvor de truer med å hente han om han ikke møter på stasjonen. En annen kompis sier at dette bare er å gi faen i, tomme trusler. Mener å ha hørt at det som kan bli konsekvensen er at man kan bli nektet nytt pass før man har avlevert DNA-prøve. Erfaringer anyone?
Vis hele sitatet...
Da jeg satt i stolen under et avhør kom lensmannen inn på det aktuelle kontoret og la et DNA-testkit på skrivebordet og signaliserte at denne testen skulle gjennomføres da avhøret var over.
Da jeg spurte om hva slags konsekvenser jeg kunne vente meg dersom jeg slo meg helt vrang og nektet å samarbeide svarte politimannen at de kom til å ta prøven med makt.
Denne politimannen var kjent for å være en smule fanatisk så jeg samarbeidet istedenfor å lage noe unødvendig oppstyr, men en kamerat av meg tok saken til retten og slapp unna å avgi DNA.

Jeg ville ha kontaktet en advokat for å forhøre meg om det juridiske istedenfor å oppsøke hjelp her på nFF dersom jeg var i trådstarter sine sko.
Sitat av Knask Vis innlegg
Da jeg satt i stolen under et avhør kom lensmannen inn på det aktuelle kontoret og la et DNA-testkit på skrivebordet og signaliserte at denne testen skulle gjennomføres da avhøret var over.
Da jeg spurte om hva slags konsekvenser jeg kunne vente meg dersom jeg slo meg helt vrang og nektet å samarbeide svarte politimannen at de kom til å ta prøven med makt.
Denne politimannen var kjent for å være en smule fanatisk så jeg samarbeidet istedenfor å lage noe unødvendig oppstyr, men en kamerat av meg tok saken til retten og slapp unna å avgi DNA.
Vis hele sitatet...
Dette var veldig interessant! Vet du (eller noen andre, for den saks skyld) om folk som har blitt DNA-registrert på feilaktig grunnlag og senere fått prøven sin sletta etter å ha laget bråk?

Sitat av Knask Vis innlegg
Jeg ville ha kontaktet en advokat for å forhøre meg om det juridiske istedenfor å oppsøke hjelp her på nFF dersom jeg var i trådstarter sine sko.
Vis hele sitatet...
Det pleier å være et godt tips, ja!
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
En bekjent ble en gang innbrakt i forbindelse med en ruspsykose, hvor han raserte hele kollektivet han bodde i, som følge av voldsom redsel for overvåkning. Han hadde flere anfall av at CIA og PST overvåkte han for å kontrollere tankene hans. Han ble anmeldt for dette av utleieren, og endte opp i dette registeret. Av litt uklare årsaker falt saken fra hverandre, og det ble ingen straffeforfølgelse. Etter et behandlingsopphold satte han igang en prosess for å få seg selv fjernet fra dette registeret. Etter å ha stevnet Politiet for retten, kom det etter hvert frem at registreringen var blitt slettet, når anmeldelsen ble trukket/henlagt.
Måtte dette selv på stasjonen etter en razzia hos min eksstefar.
Jeg oppholdt meg kun der siden jeg ikke hadde noe sted å bo men visste ingenting om at han hadde drugs i leilighetet.
Ble 24 timer på glattcella samt registrering i DNA registeret..