Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4964
Jeg har et problem med høyfrekvent piping som kommer og går, fra alt elektronisk utstyr i leiligheten min. 2 minutter av, og to minutter på.. Det gjelder absolutt hele leiligheten, til og med fra lyset på baderommet. Har vært slik siden jeg flyttet inn, og målinger som elektriker har gjort viser at det ikke er noe problem i nettet. Noen som har opplevd dette før, og hva gjorde dere evt. for å bli kvitt problemet?
Kanskje du har en amatør-radio sender i nærheten? Se om naboen har en spesiell radio-antenne. Det kan forklare. Ødelagt mokrobølgeovn er en mulighet. Plasmaskjerm er også kjent for interferens.
Kunne du ha tatt opp denne lyden og lagt ut på nett? Så kan en få laget et spektrogram eller gjøre annen prosessering for å i det minste forsøke å identifisere signatur og frekvens på denne lyden. Det kan gi litt mer å gå på for å forklare.
Prøv å få tatt målinger med ett multimeter på strømnettet ditt mens denne pipingen pågår.

At det er lyd i elektriske komponenter som keramiske kondensatorer er ganske vanlig og varierer veldig fra produkt til produkt. Men om lyden kommer fra alle tingene dine tyder på feil på strømnettet ditt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Prøv å få tatt målinger med ett multimeter på strømnettet ditt mens denne pipingen pågår.
Vis hele sitatet...
Nøyaktig kva vil eit vanleg multimeter kunne fortelje deg, og kva type målinger ser du for deg at bør gjerast?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nøyaktig kva vil eit vanleg multimeter kunne fortelje deg, og kva type målinger ser du for deg at bør gjerast?
Vis hele sitatet...
Har vært borte i lignende problem i min leilighet, hvor flere apparater (ikke alle) lagde høyfrekvent støy med ujevne mellomrom.
Huseier var inne å sjekket det elektriske i leiligheten og en feil i sikringsskapet gjorde at spenningen og/eller frekvensen på noen av kursene var ustabil.

Det var en elektriker her å koblet om en del av kursene og var oppe i taket og gjorde noe med downlights-ene og problemet ble løst.
Jeg mener han nevnte noe om jordingsfeil i likeretterne til downlights-ene men usikker på om dette var årsaken.

I følge elektrikeren kunne den ustabile strømforsyningen skape trøbbel for kondensatorer og trafoer i elektriske apparater og enkelte komponenter kunne begynne å vibrere som igjen skapte en høyfrekvent lyd. Ved langvarige problemer ville flere av komponentene slites ut.

Så TS bør sjekke spenning og Hz for å luke ut disse mulige årsakene.

Andre ting som kan skape forstyrrelser i strømnettet er nærliggende trafostasjoner, elektromagnetiske felt, nettverk via stikkontakten, de nye digitale strømavleserne.

Du kan også prøve å eliminere feil hos deg selv ved å koble ut elektriske apparater når problemet oppstår for å luke ut problemer.

Her er noen lignende saker som kanskje kan være relevante:
http://www.tu.no/artikler/brukte-man...-hjemme/276448
http://www.tu.no/artikler/darlig-str...-kroner/234865
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Huseier var inne å sjekket det elektriske i leiligheten og en feil i sikringsskapet gjorde at spenningen og/eller frekvensen på noen av kursene var ustabil.
Vis hele sitatet...
Med multimeter vil du aldri måle anna enn 50Hz i Noreg. Nettet er dønn stivt, og går på 50Hz. Det kan finnast harmonisk støy, men vanlege multimeter plukker ikkje opp den, ettersom den er svært liten komponent. Du må ha oscilloscop eller thd-meter for å finne harmonisk støy.

Du vil kunne måle spenningsdipper, men då snakker ein om eit anlegg med omfattande mangler, som vil føre til varmgang - og ikkje berre støy.
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Jeg mener han nevnte noe om jordingsfeil i likeretterne til downlights-ene men usikker på om dette var årsaken.
Vis hele sitatet...
Switchmode-straumforsyninger kan lage harmonisk støy, fordi dei trekker straum tilfeldig gjennom sinuskurva. Jording kan utbetre delar av støyproblemet, og det vil manifestere seg som ein mikroskopisk jordfeil ja.
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Så TS bør sjekke spenning og Hz for å luke ut disse mulige årsakene.
Vis hele sitatet...
Nei, frekvensen er 50Hz. Garantert. Det er imidlertid støy i tillegg til frekvensen. Å finne ut THD-nivået er interessant, men krev heilt andre instrument enn multimeter. Spenninga ser eg på som rimeleg uinteressant å sjekke.