Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2071
Hei! Skal få meg en iMac til musikkproduksjon. Trenger derfor en ups til strømbrudd (skjer med gjevne mellomrom hos meg). Må være en jeg plugger dataen i og når stømmen går lever den på batteri til jeg kan skru den av vanlig. Tenker ikke mer enn 2k. Noe jeg kan fra fra komplett elns. Må kunne vare i allefall 5 år.
Tips?
Sist endret av Alsklaftsk123; 22. mai 2014 kl. 23:51.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Det som ryker først på en UPS er batteriene, du har uansett garanti på disse dersom du kjøper ny.

Har kun erfaringer med APC sine, men ser bluewalker sine på komplett.no er populære

Kjøper du denne, så har du 15-20 minutter på å lagre arbeid og skru av systemet, dersom du bruker den til en iMac 21.5/27" pluss et par disker osv.

Du kan såklart kjøpe en dyrere, men ser ikke helt vitsen dersom det kun er dette du skal bruke den til, har du andre planer litt senere, så kan det lønne seg å kjøpe en større.
Sist endret av Fleff; 23. mai 2014 kl. 00:23.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Det som ryker først på en UPS er batteriene, du har uansett garanti på disse dersom du kjøper ny.

Har kun erfaringer med APC sine, men ser bluewalker sine på komplett.no er populære

Kjøper du denne, så har du 15-20 minutter på å lagre arbeid og skru av systemet, dersom du bruker den til en iMac 21.5/27" pluss et par disker osv.

Du kan såklart kjøpe en dyrere, men ser ikke helt vitsen dersom det kun er dette du skal bruke den til, har du andre planer litt senere, så kan det lønne seg å kjøpe en større.
Vis hele sitatet...
Takk! Hvor lenge varer den sånn ca? Er det lett/ billig å bytte batterier?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Vil tro du får minst 15 minutter med den UPS'en.

Batteriene kan vare mange mange år, men du kan også være uheldig, og få et som dør etter bare et par år.(Jeg har enda 1 AGM batteri som er nesten 10 år, dette har ikke mistet mye kapasitet)

Den psu'en er jeg nokså sikker på bruker vanlige små agm batterier, og ikke slike batterimagasiner du må kjøpe. Det pleier å være nokså universale størrelser på disse, disse finner du på clas/biltema til 2-300,-
Ok, takk så mye!
Jeg sitter med en BlueWalker selv og kan ikke anbefale den videre. Den har ikke problem med å holde min 12-disks filserver + nettverksutstyr gående i 30 minutter, men softwaren som medfølger er relativt ustabil. Så jeg ville heller gått for et mer kjent merke som APC.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trenger man software i ups?!
Lager de fleste ups'er varselslyd når strømmen går?
Sist endret av Alsklaftsk123; 30. mai 2014 kl. 22:53.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Man trenger igrunnen ikke, men det er kjekt å lagre evt arbeid, for å så skru av systemet på en sikker måte, samt at du evt kan bli varslet når strømmen går, dersom du ikke er hjemme. UPS'n gjør jobben sin uansett om du ikke har konfigurert den noe.

APC piper default hvert 10ende sekund når den kjører på batteri, og BlueWalker piper hvert 30 sekund, dette kan du endre, eller slå helt av.