Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 5472
Hei medfreaks.

Har en problemstilling her da en venn jobber for et firma med flere ansatte. I sammenheng med et møte på voksenpsykiatri skulle vennen min tilbake på jobb og sette arbeidsbilen der. Da møtte vedkommende en annen ansatt, di er godt kjent så di tok en prat.

I samtalen kom det fram at den andre kollegaen viste om dette møtet og den eneste personen min venn har opplyst møtet om var til arbeidsgiver.

Vennen min er nå sykemeldt og kvier seg meget over å møte på eller treffe kollegaene sine. Vedkommende er nå sykemeldt og preget av situasjonen.

Jeg ser personlig alvorlig på dette, men jeg er usikker på hva vennen min skal gjøre med saken. H*n ønsker rettgang i dette å trenger hjelp til hvordan man skal gå frem, hva man skal gjøre og hvilke rettigheter man har som arbeidstaker da taushetsplikten er brutt.

Peace
Sitat av FuNcEd Vis innlegg
Hei medfreaks.

Har en problemstilling her da en venn jobber for et firma med flere ansatte. I sammenheng med et møte på voksenpsykiatri skulle vennen min tilbake på jobb og sette arbeidsbilen der. Da møtte vedkommende en annen ansatt, di er godt kjent så di tok en prat.

I samtalen kom det fram at den andre kollegaen viste om dette møtet og den eneste personen min venn har opplyst møtet om var til arbeidsgiver.

Vennen min er nå sykemeldt og kvier seg meget over å møte på eller treffe kollegaene sine. Vedkommende er nå sykemeldt og preget av situasjonen.

Jeg ser personlig alvorlig på dette, men jeg er usikker på hva vennen min skal gjøre med saken. H*n ønsker rettgang i dette å trenger hjelp til hvordan man skal gå frem, hva man skal gjøre og hvilke rettigheter man har som arbeidstaker da taushetsplikten er brutt.

Peace
Vis hele sitatet...
Hvis du er ute etter fasit på hvordan dette bør håndteres:

Sitat av Arbeidstilsynet
Ring arbeidstilsynet – 73 19 97 00

Åpningstider svartjeneste: 09.00–11.00 og 12.00–14.00

Tast 1:
For spørsmål om arbeidsmiljø, rettigheter og plikter eller godkjenningsordning for innkvartering – Arbeidstilsynets svartjeneste.
Vis hele sitatet...
Lykke til!
FuNcEd's Avatar
Trådstarter
Sitat av knert1 Vis innlegg
Hvis du er ute etter fasit på hvordan dette bør håndteres:



Lykke til!
Vis hele sitatet...
Takk for svar!
Vi skal ringe di, men ønsker litt flere innspill og synspunkt fra deres side om hva dere personlig ville gjort i en slik sak og hvor alvorlig dere ser på dette.
Vi har hatt et par slike saker her i bedriften som jeg jobber i. Jeg har ikke vært innblandet i noen av de, men resultatet mener jeg at bedriften fikk en saftig bot. Hvis det overføres til ditt eksempel så ser jeg ikke hvordan det kan hjelpe vennen din. Resultatet kan være så kjedelig at bedriften får svi, men det er det.
Personen jobber der og har fått informasjon om at det skal være ett møte?

Det er vel ikke akkurat brudd på taushetsplikt ved mindre personen da også har fått vite hva møtet dreier seg om osv?
FuNcEd's Avatar
Trådstarter
Personen har fått informasjon om hva møte går ut på ja, det er ikke alle som ønsker at kollegaer vet om personlige problemer. Møtet er tross alt hos psykiater og personen jeg snakker om her sliter psykisk.
Så din venn har sagt til sin leder at han skal i møte og hva møtet handler om?
Såvidt meg kjent har ikke han automatisk taushetsplikt ... ?

Ja, det er dårlig stil å opplyse andre om detaljene, men taushetsplikt ... ? Sa din venn eksplisitt at leder ikke skulle si noe til noen andre?
FuNcEd's Avatar
Trådstarter
Ja arbeidsgiver er informert om hva møtet dreier seg om.
Ser på det som en selvfølge av arbeidsgiver ikke deler ut privat informasjon om andre arbeidstakere til medarbeidere. Vennen min er jo som sagt sykemeldt og preget av situasjonen. Personlig informasjon som ikke andre på arbeidsplassen ikke har noe med i det hele tatt. For mange er møte med psykolog eller psykiater et tabubelagt tema.
Sitat av FuNcEd Vis innlegg
ønsker litt flere innspill og synspunkt fra deres side om hva dere personlig ville gjort i en slik sak og hvor alvorlig dere ser på dette.
Vis hele sitatet...
Problemet med en arbeidsgivers mishåndtering av sensetive opplysninger er at skaden allerede har skjedd.

Alvorlig, definitivt! Tragisk nok ikke en egen hjemmel som spesifikt sier noe om straff eller oppsigelse av nautet.

For min del hadde jeg bedt om et møte med han, en tillitsvalgt og sjefen over alle sjefer(om han har en). Så hadde han mest sannsynlig løyet, eller sagt noe som gjorde at jeg mistet totalt respekt for han. Deretter hadde det blitt et realt hælvette for alle parter frem til en av oss måtte gå, eller sa opp frivillig.

Nå er slutten på denne visa muligens det dårligste rådet å gi til noen som allerede går til psykolog og kvier seg til å gå på jobb. Min mentalitet er at å frykter å tape ansikt eller lignende i seg selv ofte er det mest skadelige i slike situasjoner. Å håndtere personopplysninger på denne måten viser at sjefen ikke burde ha vært sjef, og det kan være at ledelsen i firmaet, eller en evt distriktssjef, direktør eller lignende også ser dette, spesielt hvis det vanker bøter via arbeidstilsynet.

For en person som sliter psykisk(siden skaden har skjedd og er irreversibelt) kan det være et bedre alternativ å kun ta et møte med sjefen selv. Da er sjansen større for en innrømmelse og en skjerpings. Muligens finne ut om han har sagt det til flere. Om han kun har sagt det til en person kan du høre om han muligens kan holde kjeft om det, siden de kjenner hverandre godt.
Jeg har vært i en liknende situasjon.

Psykiateren min sa dette: Sjefen din har i verste fall begått et lovbrudd, i beste fall er han bare en bedriten sjef. Er du på en plass i livet der en kamp mot sjefen gagner din livssitasjon?