Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1521
Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
hei. har en kjæreste som har fibromyalgi og blir svært dårlig i perioder, spesielt på vinterstid med kulde
er det noen som har noen erfaringer om hva som kan hjelpe av medisiner, uten å nevne hva hun får fra legen så er det ingen type a preperat smertestillende, dette ble desverre tatt bort
morfin type oxy og doll, keto osv tar smertene men gjør ingen forskjell i det lange løp. tåler ikke ha noe som inneholder bettennelsesdempende, pga magesår.
type trening og oppbygging er per nå vanskelig pga smerter, går i påvente av å komme inn på "fibro rehab"
mvh bekymret kjæreste
dette ble desverre tatt bort
Vis hele sitatet...
Fordi?

morfin type oxy og doll, keto osv tar smertene men gjør ingen forskjell i det lange løp.
Vis hele sitatet...
Mulig at hun kjenner på at disse stoffene går ut av kroppen som gjør henne så dårlig at hun ikke klarer å gjøre noe? Legene strekker seg som regel til tramadol.

går i påvente av å komme inn på "fibro rehab"
Vis hele sitatet...
Hvilken type behandling er det her? Hvor lang ventetid?

Sitat av Helsenorge.no
Noen opplever at smertene blir bedre med tiden, men tilstanden er ofte langvarig. Det er vanlig å ha både gode og dårlige dager, med symptomer som kommer og går i perioder.

Hensikten med behandlingen er å redusere smertene og styrke formen slik at det blir lettere å mestre hverdagen.

Kunnskap om sykdommen er også viktig for at ikke bekymringene skal ta overhånd. Ofte er det en trøst å vite at sykdommen ikke er farlig i seg selv.
Vis hele sitatet...
Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Fordi?
Vis hele sitatet...
Fordi legen mener at slike preperater gjør mere vondt enn det gjør godt, fikk kjæresten beskjed om. Legen har ikke samme innsyn som jeg, som ser dette dag inn og ut, og dermed lite forståelse. Jeg regner med at valget er tatt i henhold til avhengighet.

Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Mulig at hun kjenner på at disse stoffene går ut av kroppen som gjør henne så dårlig at hun ikke klarer å gjøre noe? Legene strekker seg som regel til tramadol.
Vis hele sitatet...
Nei, det er en stund siden hun ble tatt av morfinpreperat. Stress (ADHD/Bipolar spiller en stor rolle her), vær/temperatur, fysisk aktivitet osv trigger smertene. Sommer-årstid gjør ting enklere, men om vinteren er det en kamp bare å komme seg ut av senga og i dusjen. Tramadol er utskrevet månedtlig, men kun nok til kveldsmedisin for å kunne sove gjennom natten. Dette hjelper heller langt ifra nok.


Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Hvilken type behandling er det her? Hvor lang ventetid?
Vis hele sitatet...
Det er en typ instutisjon hvor man kartlegger og planlegger, og hvor man får både fysisk og psykisk hjelp, for å kunne konstruere et så overhode overkommelig liv som mulig.

Sitat av Bruker Brukesen Vis innlegg
Prøvd kratom?
Vis hele sitatet...
Nei, har lite peiling på hva det er selv etter et Google søk. Har du noe begrunnelse om hvorfor det kan hjelpe, hvor får man tak på dette..?
Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ventetid kan være opptil halvannet år..
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg bruker 6 tramadol om dagen. Holder smertene i sjakk. Men må ta 2 stk av gangen, da bare 1 av gangen ikke hjelper noe særlig. Får på blåresept
Min biologiske mor har hatt skikkelig god funk med CBD olje. Hun tar ikke smertestillende lenger. Hun har hatt fibromyalgi lenge.
Sist endret av Vasken; 30. november 2020 kl. 10:44.
Var akkurat på rehab for hjerte og de eneste på min alder var de med fibromyalgi.

Mot magesår ble det faktisk anbefalt krydder som pepper og chili som inneholder niancin, som er betennelsesdempende. Da mange med fibro sliter med magesår og ikke kan ta betennelsesdempende.

Ellers så gikk det i tramadol og paralgin forte. De ble ikke smertefri, men fikk ikke smertetopper.

Behandling var fysisk trening så langt de klarte, alt i samarbeid med en fysio. Så går hun ikke til fysioterapi så er det noe hun burde.

Går hun til noen spesialister på sykehus? Få de til å mase på rehab, de kan trykke på flere knapper enn det en fastlege kan, kom inn på dagen, men jeg er ung og med hjerteinfarkt da.

Må si jeg fikk stor respekt for de med fibro når jeg var på rehab, mange av dem hadde store smerter og kjempet seg til en tilnærmet normal hverdag.

HUSK å at hvis hun sier målet er å få jobb kontra og bli ufør så er spesialister, leger og fysioterapeuter mer velvillige. Alt jeg skrev her er basert på samtaler og observasjoner gjort på 4 uker på rehabilitering. Tar forbehold siden jeg ikke har fibromyalgi selv.
Sist endret av tearz83; 30. november 2020 kl. 10:56. Grunn: Forbehold
Anonym bruker
"Snakkende Rån"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Enig med evil sink
CBD olje er løsningen
Anonym bruker
"Rik Svin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Enig med evil sink
CBD olje er løsningen
Vis hele sitatet...
Kan være løsningen. Så vidt jeg har forstått det lindrer det enkelte symptomer hos noen personer, men ikke hos alle.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kan være løsningen. Så vidt jeg har forstått det lindrer det enkelte symptomer hos noen personer, men ikke hos alle.
Vis hele sitatet...
Jepp. Noen merker veldig god bedring, andre ikke i det hele tatt. Men definitivt verdt å prøve ut.
Fibromyalgi er "hjernesmerte", derfor har legen helt rett i å ikke gi opioider og betennelsesdempende. Opioider gjør det bare verre i lengden pga. hyperalgesi, og om man kommer inn i avhenighetsloopen skaper man bare et problem hvor man er ekstra følsom for smerte fordi man ødelegger kroppens endorfinbalanse, og dermed tar mer og til slutt er på så høye doser så regelmessig at man blir avhengig og får enda mer vondt igjen når man går gjennom abstinenser. Man gjør seg selv en bjørnetjeneste. Om kjæresten din nettopp har blitt tatt av sterke opioider kan dette være grunnen til at det er så ille nå, da det tar kroppen noen uker til noen måneder å restabilisere seg etter å ha gått på opioider lenge mtp. endorfiner etc. Tramadol er unntaket, siden det er et SNRI i tillegg til å være et opioid. Tramadol bør tas i små doser for å ta smertetoppene mens man driver med rekonstruktiv trening veiledet av en fysioterapeut når det er på sitt verste. Tramadol er også ganske "speedy", så det hjelper til med å få energi til treningen og tar vekk smertetoppene man ellers ville følt av denne treningen. Å trene regelmessig, rett og slett å få blodet til å pumpe, er det beste tiltaket man kan gjøre mot fibromyalgi.

CBD-olje er også lite effektivt om det er snakk om ren fibromyalgi. Det er ikke "ekte fysisk smerte" på samme måte som hvis man har leddgikt osv, men heller sentralnervesystemet som er overfølsomt. Ofte er det et fysisk problem som forårsaker smerte i tillegg til at pasienten har fibromyalgi, da vil CBD-olje hjelpe mot disse håndfaste fysiske plagene på lik linje som vanlig betennelsesdempende, men selve fibromyalgien vil det ikke hjelpe mot. Det er noe data som tilsier at CBD-olje er effektivt mot sentralisert smerte, men i min erfaring ga det veldig lite utbytte (hvertfall mtp. prisen). Det er viktig å forstå at det ikke er noe galt med selve stedet som gjør vondt som forårsaker smertene, men at det ligger i hjernen og sentralnervesystemet. Det betyr ikke at hun "bare innbiller seg det og må ta seg sammen" eller noe, men at andre typer medisiner enn hva man vanligvis bruker for å bekjempe smerte må brukes.

Trisykliske SSRI'er som Amitryptalin er mye brukt i Norge for fibromyalgi, da tas det i små doser fra 10-20mg. Effektiv dose for anti-depressiv effekt er rundt 150mg, så man slipper mye av bivirkningene man får av å gå på antidepressiva. Det tar noen uker før medisinene begynner å funke, som er vanlig med SSRI'er. SNRI'er og NSRI'er sies også å være effektive, men dette har jeg ikke prøvd enda selv. GABA-stoffer som Lyrica og Neurontin sies å fungere bedre som akutte smertestillende enn opioider, men det er liten sjanse for å få skrevet ut dette lenger ettersom misbruket har fått norske leger til å slutte skrive disse ut. Man må rett og slett snakke med en lege som forstår alt dette og prøve ut forskjellige kombinasjoner av medisiner til man finner noe som fungerer, samtidig som man bygger opp gode søvnvaner og treningsregime. Finner man riktige medisiner og er flink med å jobbe med å bli friskere kan det forbedre seg veldig på bare noen få måneder.