Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 910
Anonym bruker
"Snakkende Rån"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg trenger ikke sigg, digger ikke sigg men sigger av bane. Har noen tips til hva jeg kan gjøre istedet for å sigge når jeg er i sammenhenger hvor det er en vane å ta en røyk? Sammenhengende er når jeg venter på bussen, når jeg har pause på jobb bare for å ha en unnskyldning til å ikke sitte med de andre på pauserommet, når jeg treffer på en bekjent på gata og blir stående å prate, når jeg er på fest eller ute og drikker og må gjøre "noe" for å ikke føle meg dum, og når jeg sitter i bilen å prater i telefonen.

Jeg får ikke lyst på sigg det er mere at jeg må gjøre "noe" fordi jeg blir rastløs, føler meg malplassert og rar eller må ha et avbrekk fra det jeg gjør. Jeg tror jeg trenger en dings å fikle med og har prøvd med stressball istedet for å finne røykpakka men syns ikke stressball fungerer å dra opp midt i en samtale eller i offentlig rom mens jeg venter på bussen. Å dra opp telefonen istedet og glo på den føler jeg meg bare rar og "sau" av. Noen tips? Andre som har klart å kutte røyken og vil dele hvordan de klarte å overtale seg selv til å stå i mot lysten og vanene?
Anonym bruker
"Rede Nidhogg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dopamine detox
Prøv å ikke tenk for hardt over de følelsene og suget du kjenner, du kommer uavhengig av hvor hardt du prøver å kjenne på suget. Det å heller akseptere det og se hva dette gjør med deg mens du lar det passere (som en sky) er mer terapeutisk og en sunnere måte å forholde seg til tanker på generelt.

Jeg har brukt det her eksempelet før but here it goes:
Innbill deg at du nå ligger på en eng, du ser opp i en blå himmel hvor skyer passerer over deg en etter en. Du vet at en sky ikke er noe du kan kontrollere, du kan ikke bestemme retningen den fyker og du kan heller ikke påvirke dens størrelse eller form. Alt du vet er at denne skyen passerer deg, og om ett lite øyeblikk er det en sannsynlighet for at enda en sky er på vei inn i siktet ditt.
Vis hele sitatet...
Ikke prøv å kontroller suget, ikke tenk for hardt på det men la det passere som alle andre følelser en ikke kan kontrollere. Når det gjelder å erstatte det suget så kan du prøve å tenke på sex, det funker fint for min del. Gikk også over til snus etter en periode, som etter min oppfatning er bedre for deg enn det en sigarett er. Hvit snus vel og merke.
Bytta ut snus/sigg med et glass vann når jeg kjente suget.
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Røyk urter når du føler "suget".
F.eks: Damiana
Enten rull å ha klart til du skal gå ut døra eller bruk pipe som er enklere viss du er hjemme.

Har også hørt om folk som har gått over til sånn vaporizer som de har med seg overalt, uten nikotin greiene.

Lykke til.
Anonym bruker
"Snakkende Rån"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Bytta ut snus/sigg med et glass vann når jeg kjente suget.
Vis hele sitatet...
Det var lurt! Dekker kanskje behovet for å "gjøre noe" siden man reiser seg opp, og gir en noe - glasset- å fikle fingrene i til lysta og rastløsheten går over. Takk det skal jeg prøve!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det var lurt! Dekker kanskje behovet for å "gjøre noe" siden man reiser seg opp, og gir en noe - glasset- å fikle fingrene i til lysta og rastløsheten går over. Takk det skal jeg prøve!
Vis hele sitatet...
Ja, var det tanken min var når jeg gjorde det, funka greit. Gikk i tillegg ut på siggeplassen, og gjorde som jeg pleier når jeg røyker, høre på litt musikk og puste ut.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det var lurt! Dekker kanskje behovet for å "gjøre noe" siden man reiser seg opp, og gir en noe - glasset- å fikle fingrene i til lysta og rastløsheten går over. Takk det skal jeg prøve!
Vis hele sitatet...
Glass iskaldt vann har hjulpet meg mange ganger
Slutter og starter ofte.
Er ganske bevist på at det blir en liten kjip periode, men at det iløpet av første uka avtar mye i frekvens. Etter første uka begynner de første dagene hvor man ikke en gang tenker på røyk og det blir langt lettere allerede etter 3. dagen for min del.
Det ser ut til å være individuelt dette med varighet. Jeg har vært nikotinavhengig fra ungdomsskolen og en gang har jeg prøvd å slutte. Jeg benyttet ingen særlige hjelpemidler da jeg aksepterte at det kom til å suge uansett så jeg fikk bare la tiden gå. Og tiden gikk den, etter to uker så var det null fremgang på suget så jeg valgte å begynne å snuse igjen.

Men: noe jeg har gjort før da jeg av div. Grunner er snustom er å kjøpe meg en energidrikk eller to om dagen. Jeg drikker vanligvis ikke slikt men det er godt når man er fysen på noe.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Det ser ut til å være individuelt dette med varighet. Jeg har vært nikotinavhengig fra ungdomsskolen og en gang har jeg prøvd å slutte. Jeg benyttet ingen særlige hjelpemidler da jeg aksepterte at det kom til å suge uansett så jeg fikk bare la tiden gå. Og tiden gikk den, etter to uker så var det null fremgang på suget så jeg valgte å begynne å snuse igjen.

Men: noe jeg har gjort før da jeg av div. Grunner er snustom er å kjøpe meg en energidrikk eller to om dagen. Jeg drikker vanligvis ikke slikt men det er godt når man er fysen på noe.
Vis hele sitatet...
Begynte å bruke nikotin tidlig selv, suget blir aldri helt borte, ihvertfall ikke for meg. Men det kan bli redusert ifra at hjernen skriker "GI MEG NIKOTIN" til "Hadde vært jævlig digg med en sigg nå, men jeg klarer meg".
Hvis jeg stresser hardt en periode, eller har det tungt så kjøper jeg en pakke eller to, også slutter jeg cold turkey igjen.