Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 4529
Jeg har hatt planer om å lære meg arduino lenge, og har flere spesifikke prosjekter jeg har lyst til å gjøre. Det som har gjort at jeg aldri har kommet meg i gang, er at jeg sliter med å finne ut hvilke komponenter jeg trenger for å gjøre de forskjellige prosjektene. Det ender alltid med at jeg googler et par timer, før jeg til slutt legger det på hylla.

De fleste prosjektene jeg har lyst til å gjøre, går på fysiske ting, selve programmeringslogikken er veldig enkel. Men sliter altså litt med å finne ut hva jeg trenger for å utføre forskjellige fysiske handlinger. For å ta et veldig enkelt eksempel, la oss si at jeg ønsker å fysisk trykke på en knapp, hvordan kan jeg gå frem for å finne ut hva jeg trenger til dette?
Tror jeg bare hadde kjøpt en av disse UNO pakkene på eBay, eller Kjell og kompani https://www.kjell.com/no/sok?q=ardui...rity&count=120
Å fysisk trykke på en knapp.
Du kan da bruke foreksempel en solenoid. Det heter det på Engelsk i alle fall. Hvis du setter riktig spenning på vil en stål dings gå ut, som kan trykke på knappen.
De fins i to typer. Normally open eller normally closed. Forskjellen er at den stål-dingsen trekker seg inn når du setter strøm på, eller den skyver ut. (Når strømen slås av er det en fjær som skyver den tilbake.) Er ikke helt sikker på hvilken type du eventuelt trenger.
Foreksempel:
https://www.ebay.com/itm/Miniature-S...cAAOSwL7lenvwj
Denne fins som sagt i de to forskjellige utgavene. Tror denne skal klare å trykke på en knapp.
Denne trekker 200 milliampère av 12 volt. Jeg tror det er vanlig at de drives av en darlington transistor. Eller en mosfet. Mosfet som kan drives av 5 volt fra arduinoen. (Logic level mosfet.)
Ja, startpakke har alt du trenger for å begynne. Ellers googler du bare f.eks «arduino button». Sjekk dokumentasjon, forum, tutorials osv.

Men det hørest ut som du må bare sette deg ned å lære slik at du får litt peiling på hva som trengs.

Om du sier litt om hva du vil lage så er det sikkert folk her som kan fortelle deg hva du trenger og om det er overkommelig uten erfaring.