Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4279
Jeg sitter og ser denne videoen, en person er kjent for å være kildekritisk afaik.

Han anklager Kina for å drastisk underspille tilstanden i landet i starten av utbruddet, slik at de samtidig kunne seg kritisk medisinsk utstyr fra andre land.

I ettertid har de fått skryt for å sende medisinsk utstyr til andre land som Italia og Spania, men hvor utstyret har vært så dårlig at land har begynt å takke nei til utstyr fra Kina. Noe som er rart, siden beldig mye av velfungerende utstyr som allerede brukes rundt om på sykehus ER produsert i Kina.

Kan det være at Kina ønsker å sabotere for andre land for å få en økonomisk fordel når vi omsider kommer oss igjennom dette? Jeg synes det begynner å samle seg opp mange indikasjoner mot at Kina spiller et skittent spill her.

Er det noen som kan betrygge meg med at dette ikke er tilfellet? Eller er det sannsynlig at verden kommer til å vende seg imot Kina underveis i dette?
Slutt å se på konspirasjonsteorier, les en bok eller legg en kabal. Lite du får gjort med noe so skjedde i Kina for 3-4 mnd siden uansett hva som skjedde.
stepry's Avatar
Trådstarter
Det er ikke lenge siden de potensielle konsekvensene av dette viruset ble ansett som konspirasjonsteorier. Det å drepe diskusjoner på den måten du prøver å gjøre nå er svært ukonstruktivt, du må i det minste argumentere for at det ikke ligger noe i påstandene.

Det at folk er så kjappe til å kalle ting konspirasjonsteorien, er nettopp det som gjør at jeg føler et større og større ansvar for å sjekke ting selv, fordi folk har sluttet å faktisk tenke.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av stepry Vis innlegg
Det er ikke lenge siden de potensielle konsekvensene av dette viruset ble ansett som konspirasjonsteorier.
Vis hele sitatet...
No brukar eg ein del tid på å lese om både konspirasjonsteoriar og naturvitenskap, og så vidt eg har fått med meg så er pandemi ein av dei tinga helsevesenet har peika på som reell risiko over lang tid.

Eg har heller ikkje fått med meg at konsekvensane har vorte omtala som konspirasjonsteorier. Enkelte påstander om oppførselen til kinesiske myndigheiter har nok vorte stempla som konspivas, m.a. at dei sveisa folk inne, og at det låg likposer overalt... Men det er ikkje det samme som at konsekvensane av pandemi har vorte avfeid.
Sitat av stepry Vis innlegg
Det at folk er så kjappe til å kalle ting konspirasjonsteorien, er nettopp det som gjør at jeg føler et større og større ansvar for å sjekke ting selv, fordi folk har sluttet å faktisk tenke.
Vis hele sitatet...
Nei, folk har ikkje slutta å tenke sjølv. Men at du hopper til ytterpunkt hjelper heller ingen. Det er kun støy.
stepry's Avatar
Trådstarter
Jeg respekter det du sier vidarlo, du har stort sett alltid de mest intelligente svarene i diskusjoner. Men dersom det linkes til videoer så velger du ofte å ignorere de, og snakker på generelt grunnlag.

Han bruker NewsGuard på alle kildene, og det han viser i videoen er jo artikler. Du hadde rett forrige gang i at dette ikke var menneskeskapt, kan du overbevise meg denne gangen også? Synes du ikke det er noe suspekt ved måten Kina har dealet med dette på?

Når det er sagt så er det ikke slik at jeg er bastant verken i den ene eller andre retningen, jeg er bare nysgjerrig ��
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Problemet med slike videoer er ofte at de inneholder 100% bullshit og den som poster dem ikke har fått med seg dette på en eller annen måte. Det tar også mye mer tid å se en hel video enn å f.eks. skumme en artikkel, eller... en "artikkel", for å se om noe har noe for seg. Når hele greia formelig skriker "KONSPIRASJONSTEORI" er det ikke alt for rart at folk velger å ikke bruke den tiden (spesielt den 34675. gangen), for slike er kjent for å falle sammen som et korthus så fort det blir pirket borti av folk som ikke allerede har blitt "solgt" på dem.

Jeg forestiller meg at du vil få mye mer feedback hvis du sammenfatter noen av hovedpoengene og grunnene skaperen mener å ha for dem.
En ting jeg synes er rart er at statistikken i Kina står nesten helt stille nå. I følge
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Nesten ingen vekst i nye tilfeller osv i Kina i forhold til andre land og det synes jeg er rart i forhold til innbyggertall osv. Hvordan har de liksom greid å stoppe veksten av spredningen bedre enn alle andre land? Når de i tillegg er så mange innbyggere. Jeg tror de ljuger om tallene og det er kanskje 30k eller fler dødstilfeller enn opplyst, bare i Kina. Men ja, skal ikke si noe sikkert, bare merkelig.
Uvaksinert 👍
Sitat av playboyboler89 Vis innlegg
En ting jeg synes er rart er at statistikken i Kina står nesten helt stille nå. I følge
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Nesten ingen vekst i nye tilfeller osv i Kina i forhold til andre land og det synes jeg er rart i forhold til innbyggertall osv. Hvordan har de liksom greid å stoppe veksten av spredningen bedre enn alle andre land? Når de i tillegg er så mange innbyggere. Jeg tror de ljuger om tallene og det er kanskje 30k eller fler dødstilfeller enn opplyst, bare i Kina. Men ja, skal ikke si noe sikkert, bare merkelig.
Vis hele sitatet...
Kanskje de rett og slett slo av 5G
Kina var først, og har derfor kommet lengst. Kanskje dem har fått kontroll på pesten slik at den gir seg?
Sitat av playboyboler89 Vis innlegg
En ting jeg synes er rart er at statistikken i Kina står nesten helt stille nå. I følge
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Nesten ingen vekst i nye tilfeller osv i Kina i forhold til andre land og det synes jeg er rart i forhold til innbyggertall osv. Hvordan har de liksom greid å stoppe veksten av spredningen bedre enn alle andre land? Når de i tillegg er så mange innbyggere. Jeg tror de ljuger om tallene og det er kanskje 30k eller fler dødstilfeller enn opplyst, bare i Kina. Men ja, skal ikke si noe sikkert, bare merkelig.
Vis hele sitatet...
De hardest ramma byene i Kina har vært i lockdown. De begynner slippe opp litt nå så du får følge med å se hva som skjer.
Slik jeg ser det kan Kina gjennomføre mye sterkere tiltak enn man kan i vestlige land. Innbyggerne i Kina er ikke vant til friheten i samme grad som vi i Norge er. Et eksempel er om man får beskjed om å ikke reise på hytta i Kina, da reiser man faen meg ikke på hytta. I Norge har dette ført til store protester. Innbyggerne vil dermed ta til seg tiltakene i større grad enn i vestlige land. Slike sterke tiltak har dermed vært med på å stoppe smitten. Antallet smittede i Kina kan dog være høyere enn rapportert, men dette gjelder også andre land. Når smitte tallet i Norge var rapportert på 2000 ansalo FHI mellom 7000- 23000 smittet(https://www.aftenposten.no/norge/i/y...ittet-allerede). De som testes er også bare i utvalgte yrkesgrupper, eller personer med sterke symptomer når det er fare for livet.

Regimet i Kina lagt mye ære i å stoppe spredningen. Den samme æren går i å hjelpe andre land, det er flaut for vesten å motta hjelp fra Kina og Cuba noe som foregår idag. Ledere i enkelte vestlige land har under spilt faren med viruset blant andre Trump og Boris Johnson, tiltak for å stoppe spredning av smitten var også sein. Et eksempel er at USA ikke ville bruke den internasjonale testen i landet, istede utviklet de sin egen som var dårligere. Grunnen for at denne testen ble utviklet var for at man da tjente penger på den innenlands, tanken var å selge den til egen befolkning grunnet et dårlig oppbygd helsesystem. Her er link som viser at USA var seint ute med tester https://www.abc.net.au/news/2020-03-...o-low/12052936. Trump/FOX har også spilt på at viruset kommer fra Kina. På konservative TV- kanaler kalles det ''Kina viruset''. Dette er da med på å legge urettmessig hat mot Kina, som fører til fremveksten av slike youtube videoer TS linket til.
Sitat av daffe Vis innlegg
Kanskje de rett og slett slo av 5G
Vis hele sitatet...
Hva har det med saken å gjøre?
Sitat av Mirage Vis innlegg
Hva har det med saken å gjøre?
Vis hele sitatet...
Er en konspirasjonsteori som er gående at 5G og smart strømmålere gir kreft, trøtthet osv: https://forskning.no/helse-om-forskn...unnlag/1317281

Videoene spres på youtube/facebook vidoer ofte av personer 50+ uten noe hold i virkeligheten. Har også vært demonstrasjoner utenfor stortinget. Fins selvsagt facebook grupper om dette.
Jeg er på bakken i Kina i en av de byene truffet hardest i et av de større kinesiske techselskapene og har vært her gjennom hele perioden og de siste 5 årene for øvrig.

Selv om jeg ikke stoler på at det er 0 innenlands smitte per i da, så har tiltakene vært så omfattende at jeg kunne skrevet en lang liste med eksempler på ting som er gjort her men ikke kopiert i vesten, og situasjonen på bakken viser en by som mer eller mindre har begynt å returnere til normalt. Fortsatt munnbind over alt og temperatursjekk ved inngang til butikker, boligområder og jobber, men ellers så er det lite tegn på en krisetilstand og sykehusene er ikke ved kapasitet lenger. Var faktisk på et sykehus for et par dager siden som også var designert som koronasykehus, for å fornye en resept.

Er godt mulig tallene fra Kina ikke stemmer. Er nok sannsynlig store mørketall generelt i de fleste land. En del av videoene og konspirasjonene som har florert derimot er ganske fjærne.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av daffe Vis innlegg
Kanskje de rett og slett slo av 5G
Vis hele sitatet...
I tilfelle folk lurer på om dei skal ta daffe seriøst eller ikkje: Nei.

Dette er reinspikka konspivas, frå nokon som åpenbart sluker alt alternativt ukritisk, og utan kunnskap. Konspirasjonsteorier om 5G vart fort utvida til å inkludere koronaviruset - totalt utan grunnlag eller plausibel verkemåte.

Det er ingenting nytt med 5G - over modulasjonen. Det er totalt fråver av plausible grunner til at det skulle vere relevant. Og i tillegg gidd ikkje ein gong daffe argumentere for vaset han spyr ut.
Så på nyhetene at de fordoemte dyremarkedene nå gjenaepnes paa flere steder de vaert stengt.
Jeg har ikke tenkt til å se på hele filmen hans da det er som kjent mer tidkrevende å motbevise konspirasjoner enn det er å spre dem.

På lik linje som deg så blir jeg sint av å se på denne filmen, den er emosjonell og overtalende og maler et tydelig bilde av at Kina og WHO ikke er til å stole på. Men jeg blir ikke sint på grunn av poengene hans - da slutningene hans er kun det - slutninger. Nyhetsoverskrifter og Twitter poster er ikke bevis og om du ikke har lagt merke til det så var hele filmen en samling av nyhetsartikler og twitter poster. Filmen er utelukkende spekulasjon basert på en håndfull med artikler fra forskjellige aktører med ekstremt lite insentiv til å dele sannheten (Fox News, The Daily Mail, Buzzfeed og The Daily Beast var alle brukt som kilder).

Insentivene til alle disse aktørene er visninger, klikk og annonseinntekter. Enhver innholdsprodusent som kjemper om oppmerksomhet i oppmerksomhetsindustrien trenger å skape følelser og emosjonelle reaksjoner hos publikummet deres - om de ikke gjør det så blir det ikke delt eller engasjert med. Den emosjonelle vinklingen som Tim Pool lener seg mot er raseri (og til tyder frykt) er ikke ulik andre amerikanske medier og resten av den konservative sphæren på YouTube.

En god tommelfingerregel på YouTube er å lese de øverste kommentarene. Dukker kommentarer som dette opp (tatt fra denne filmen):
"Senior leadership at The WHO is absolutely polluted with medical officers from failed Neo-Marxist banana republics. This is why they carry water for China."
"When they are sending their equipment they are not sending their best. They’re bringing death they’re bringing disease. They’re liars. Some equipment I assume to be good equipment."

Så er det bare å krysse ut av filmen. Fordi når en YouTube kanal har først trukket til seg en gruppe mennesker som er utelukkende på internett for å bli sinte så er det ikke mulig å lage innhold som er balansert. Publikummet ditt vil kun ha det som forsterker verdensbildet sitt og om du ikke gjør det så straffes du fordi publikummet ditt ikke deler det. Folk snakker om at medier er "biased" og at MSM er venstrelente - har du tenkt på at det er målgruppen til mediene som bestemmer vinklingen?

Uansett, anbefaler deg å ikke gå på internett for å bli sint. Alt som skjer da er at du blir manipulert - fordi om du er sint så tenker du ikke rasjonelt.
Sist endret av Vekst; 30. mars 2020 kl. 13:10.