Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2781
det går en tynn og sliten katt rundt om kring i nabolaget mitt å tigger om mat. jeg syntes veldig synd på den. åpenbart at den ikke har et hjem for å si det sånn. kunne tenkt meg å adoptert den hvis den ikke har eiere eventuelt.

noen som veit hvordan jeg går fram her? kan jeg låne en sånn chip-leser noe sted, sånn jeg kan se om den har eiere?

på forhånd takk
Kontakt dyrebeskyttelsen. Evt ta den med til nærmeste kontor, hvis den er tam nok til å fåes inn i et bur.

Hvis dette ikke gjør noen forskjell, så kan du jo begynne å sette ut litt mat til den og ha døra på gløtt. Katter er robuste rovdyr som tilpasser seg et liv på loffen ganske raskt, så bortsett fra dårlig pels og bakterier så tror jeg ikke du trenger å være redd for livskvaliteten hans
Vurder nå dette nøye før du tar inn en fremmed katt, det er ikke sikkert katten er hjemløs. Katter som hunder er av forskjellige raser. Noen raser er også tynnere enn andre og kanskje også katter er litt som folk, at noen er mer velfødde enn andre? Vet ikke jeg altså, men kanskje er det en katt som er på en liten vandringsrunde, har hørt at katter kan "ta seg en tur" og kan være borte alt i fra dager til uker.

Tenker det er jo litt trist om du adopterer en katt som egentlig har et annet hjem og kanskje er det noen barn eller eiere som blir å savne katten sin veldig. Feks et par lapper på oppslagstavler el i området kan være smart om du adopterer katten, slik at en evt. eier kan få muligheten til å hente katten om den hører til hos noen.

Det kan sikkert være mange årsaker til at katter remjer litt, det kan vel være hormonelt betinget? Kanskje pus har løpetid og tar seg en litt lang tur på jakt etter make? Katter er jo uansett dyktige jegere så på denne tiden av året går de neppe sultne rundt omkring, da tilgangen på mat for en katt sikkert er endeløs.
Sitat av subscribe Vis innlegg
Katter er robuste rovdyr som tilpasser seg et liv på loffen ganske raskt, så bortsett fra dårlig pels og bakterier så tror jeg ikke du trenger å være redd for livskvaliteten hans
Vis hele sitatet...
Folk overvurderer hvor tøffe katter er. De er ikke tilpasset å leve ute i et norsk klima, og skal passes på. Det der er sånn folk sier for å rettferdiggjøre at de reiser fra katten sin uten tilsyn i to uker, eller bare dumper den når de blir lei.

TS: Ta den med til dyrlege og få lest av eventuell chip og få den vaksinert, markbehandlet og sjekket for diverse ting. Gi beskjed til dyrebeskyttelsen og andre relevante instanser hvor den er, tilfelle noen leter.
Du kan ta den med til veterinær eller dyrebeskyttelsen å få den scannet. Tror dyrebeskyttelsen må vente til veterinæren kommer, så like greit å ta den rett til veterinær selv. Hvis du er helt sikker på at den er hjemløs så bare ta den inn som din. Kjenner et par stk som har gjort det og fått seg nytt kjæledyr på den måten, men den ene gangen var katta riktig nok ikke hjemløs så det ble litt styr når det begynte å henge "savnet" lapper i nabolaget. Katter er kontaktsøkende dyr, så selvom de gledelig kommer inn til deg så betyr det ikke at de ikke har et annet hjem. De går dit di får mat. Er den åpenbart utsulta og hjemløs så bare adopter den, er mange drittmennesker som bare dumper dyra sine nå i sommerferien som aldri skulle hatt dyr fra starten av!
Sitat av subscribe Vis innlegg
Hvis dette ikke gjør noen forskjell, så kan du jo begynne å sette ut litt mat til den og ha døra på gløtt.
Vis hele sitatet...
Hvis det er en hankatt som ikke er kastrert legger den fort ut på vandring for å finne hunkatter. Den har da ikke tilgang på mat slik den pleier og det er heller ikke uvanlig at den slåss ganske hardt. Slike hankatter ser ofte litt herja ut når de er på tokt i ukesvis. Hvis man begynner å sette ut mat og setter døra på gløtt, minsker man sjansen for at den går hjem igjen.

Folk overvurderer hvor tøffe katter er. De er ikke tilpasset å leve ute i et norsk klima, og skal passes på.
Vis hele sitatet...
Jeg klarte ikke å finne noe særlig informasjon om kattens lokalhistorie de siste 200 år i Norge, men jeg er ganske sikker på at funksjonen deres har hatt mer med bekjempelse av rotter og mus, enn å være hus/kose-katter. Jeg tror heller ikke det var vanlig å ha gårdskattene inne i bolighus hvis vi går noen år tilbake.

Jeg hadde en gang gleden av å se en godt voksen innekatt fra en leilighet i høyblokk, som fikk flytte til et gårdsbruk med eieren sin. Den hadde aldri vært ute og virket bortimot traumatisert etter et par dager på gården. Neste gang jeg så den var tre uker senere. Da hadde den fått mer muskler, blank og tykk pels og jaktet som om den aldri hadde gjort noe annet.

Katter er tøffe og tilpasningsdyktige som bare det, og det er ikke et argument for å dumpe katter før ferien.

Hvordan qouter jeg fra flere innlegg i ett svar?
Sitat av Utenforboksen Vis innlegg
Jeg klarte ikke å finne noe særlig informasjon om kattens lokalhistorie de siste 200 år i Norge, men jeg er ganske sikker på at funksjonen deres har hatt mer med bekjempelse av rotter og mus, enn å være hus/kose-katter. Jeg tror heller ikke det var vanlig å ha gårdskattene inne i bolighus hvis vi går noen år tilbake.
Vis hele sitatet...
Hvordan folk behandlet husdyr for 200 år siden er kanskje ikke en skuddsikker oppskrift på godt dyrehold.
Jeg hadde en gang gleden av å se en godt voksen innekatt fra en leilighet i høyblokk, som fikk flytte til et gårdsbruk med eieren sin. Den hadde aldri vært ute og virket bortimot traumatisert etter et par dager på gården. Neste gang jeg så den var tre uker senere. Da hadde den fått mer muskler, blank og tykk pels og jaktet som om den aldri hadde gjort noe annet.
Vis hele sitatet...
Høres ut som et bra katteliv det. Men katter er afrikanske dyr (tror jeg?) og de er ikke tilpasset å leve ute uten å ha noe oppfølging eller et sted å varme seg om vinteren. Selv om de kan overleve det.


Hvordan qouter jeg fra flere innlegg i ett svar?
Vis hele sitatet...
Snakkebobleikonet ved siden av sitattegnet.
@pi Nå på sommeren lider nok ikke katter noen nød selv om de lever utendørs og skaffer seg maten selv. En katt i nabolaget har 3 bein bare, du ser det når den bare går normalt at det er noe feil. Men når den løper er den som en rakett og da ser en ikke at den mangler et bein. Katten sitter støtt på trappen utenfor der den bor med jaktbytte, virker som fugler er favoritten.

TS, personlig ville jeg nok avventet en stund før jeg adopterte katten, for det kan jo være at den har et helt fint hjem og at noen vil savne katten om den plutselig ikke kommer hjem mer. Om katten forsatt ser pjusk ut senere på høsten så er det jo annerledes. Men igjen, heng gjerne opp lapper om du tar den inn.
Sitat av random67489 Vis innlegg
@pi Nå på sommeren lider nok ikke katter noen nød selv om de lever utendørs og skaffer seg maten selv.
Vis hele sitatet...
En katt som lever av ting den fanger vil få innvollssnyltere fort som fy. Min musefangerkatt må ha markkur flere ganger i året. Men ja, en sommer går vel på et vis, men hvis den er hjemløs så kommer det en vinter også. Huskatter er ikke villkatter.
Sist endret av *pi; 22. juli 2019 kl. 22:39.
En kan fore kattene sine så mye en vil, straks de kommer ut i guds frie så vekkes jegerinnstinktet og selv om katter får mat hjemme kan de fort spise både fulger og mus som de har fanget, så ja enig der en bør gi dem ormekur. En sommer ute for en katt går helt utmerket. Føler du overdriver her pi når du sier "det går på et vis". Katter lider ingen nød ute sommerstid, de har pels, finner selv ly for regn om det skulle regne, de fanger maten selv og sover og koser seg i solen om de føler for det, eller jakter, leker med byttet eller skremmer andre katter og lager leven.

Som jeg så tidligere, det er annerledes om vinteren og når det blir kalde høsten. Huskatter er ikke villkatter, men det er nå fortsatt farlig nært. Og det er kanskje det som gjør katter til så koselige dyr. De er bare helt sjef og gjør akkurat som de vil til enhver tid.
Sitat av *pi Vis innlegg
Folk overvurderer hvor tøffe katter er. De er ikke tilpasset å leve ute i et norsk klima, og skal passes på. Det der er sånn folk sier for å rettferdiggjøre at de reiser fra katten sin uten tilsyn i to uker, eller bare dumper den når de blir lei.
Vis hele sitatet...
Her hevder du at katter ikke er så tøffe, at de ikke er tilpasset et norsk klima og at de skal passes på. Du hevder at de som sier noe annet er slike som dumper katten når det passer dem.
Det er en stråmann. Det er ingen her som argumenterer for at man skal reise fra katten i to uker eller dumpe den.

I mitt svar prøver jeg å reflektere rundt kattenes historie i Norge. Hvordan katter har hatt det i Norge gjennom de foregående århundrer er relevant i forhold til hva kattene har tilpasset seg til.

Sitat av *pi Vis innlegg
Hvordan folk behandlet husdyr for 200 år siden er kanskje ikke en skuddsikker oppskrift på godt dyrehold.
Vis hele sitatet...
Dette er også en stråmann. Jeg snakker ikke om hva som er godt dyrehold, jeg snakker om hva katter er tilpasset til.

Katters tilpasning strekker seg langt utenfor et liv med tilgang på oppvarmede hus, kattemat og jevnlige turer til veterinær.

Og det at jeg hevder dette, betyr ikke at jeg forsvarer at dårlig behandling av dyr.

Aha, snakkebobleikonet. Takk
Sitat av Utenforboksen Vis innlegg
Her hevder du at katter ikke er så tøffe, at de ikke er tilpasset et norsk klima og at de skal passes på. Du hevder at de som sier noe annet er slike som dumper katten når det passer dem.
Det er en stråmann. Det er ingen her som argumenterer for at man skal reise fra katten i to uker eller dumpe den.

I mitt svar prøver jeg å reflektere rundt kattenes historie i Norge. Hvordan katter har hatt det i Norge gjennom de foregående århundrer er relevant i forhold til hva kattene har tilpasset seg til.



Dette er også en stråmann. Jeg snakker ikke om hva som er godt dyrehold, jeg snakker om hva katter er tilpasset til.

Katters tilpasning strekker seg langt utenfor et liv med tilgang på oppvarmede hus, kattemat og jevnlige turer til veterinær.

Og det at jeg hevder dette, betyr ikke at jeg forsvarer at dårlig behandling av dyr.

Aha, snakkebobleikonet. Takk
Vis hele sitatet...


Helt enig i at katter er tøffe dyr som spiser fugler og små kryp når de er sultene. Samt alltid finner vann.

Dog værre om vinteren desverre.

Men mye av problemet er jo ifb sterilisering av hunnkatter. Og folk som ikke har økonomi til og ta vare på 6 kattunger som vokser opp ei heller vaksinere melkemor. Så det er nok kun ett spm før staten senker prisene på sterilisering av hunnkatter.

Husker fra jeg bodde down under. Der så de på kengeruer som skadedyr og folk ble oppfordret av staten til og ikke røre dem og alle helst sikte på de med bilen.

Skulle likt og sett oppstyret om det hadde vært norge

Har personlig 2 katter som barna elsker og de er sterilisert men thats it. De klarer seg helt fint både ut og inne og gjør som de vill

Håper ikke jeg tråkka på noen tær her mener ikke noe vondt mot noen
Sitat av Utenforboksen Vis innlegg
Her hevder du at katter ikke er så tøffe, at de ikke er tilpasset et norsk klima og at de skal passes på. Du hevder at de som sier noe annet er slike som dumper katten når det passer dem.
Det er en stråmann. Det er ingen her som argumenterer for at man skal reise fra katten i to uker eller dumpe den.
Vis hele sitatet...
Jeg mente ikke å si at du er en sånn som dumper katter. Jeg mener at holdningen om at "katter klarer seg alltids" er med på å rettferdiggjøre at ganske mange ikke tar seg av kattene sine. Det er det de sier til seg selv når de gjør det.

Det er på en måte mer greit at en katt går rundt underernært med utøy i pelsen og mark i magen, enn om en hund gjør det. Igjen, du mener kanskje ikke det, men den holdningen mange har til katter og det rettferdiggjøres ved å overdrive hvor hardføre de er.
Jeg har sett det samme med f eks villsau. De er så naturlige og tøffe at man kan la dem gå mer eller mindre uten tilsyn på en øde øy. Som om det er noe mer behagelig for dem å sulte eller gå med brukket fot i en måned enn for andre sauer.

I mitt svar prøver jeg å reflektere rundt kattenes historie i Norge. Hvordan katter har hatt det i Norge gjennom de foregående århundrer er relevant i forhold til hva kattene har tilpasset seg til.

Katters tilpasning strekker seg langt utenfor et liv med tilgang på oppvarmede hus, kattemat og jevnlige turer til veterinær.
Vis hele sitatet...
Katter er fortsatt ikke tilpasset å leve vilt i Norge, det er for kaldt om vinteren.
Ute kan de gjerne være, hvis de har tilgang til en varm plass. Et fjøs, for eksempel. Tror ikke innekatter er de som har det best.

Går de ute må de ha markkur av og til, for de FÅR mark i magen av å spise mus og det er like kjipt for dem som for andre dyr.

Mat skal de selvsagt ha.
Gå til dyrebeskyttelsen eller mattilsynet og spør om å få låne en dyrefelle. Fang så katten og ta den med til dyrelege, de har scannere til å se etter chip eller annen merking. Hvis den har en, så har den et hjem, hvis ikke kan du helt fint gi den et godt hjem. Dyrelegen vil også kunne se om den har noen skader eller trenger medisiner (noe den sikkert gjør).

Jeg har i årevis (8-9-10ish) hatt utekatt som bor i en isolert putekasse med lys og varmekabler inni og utenfor. Og får gourmet-mat når hun ser på meg. Hun er fikset og chippet. Bare vær obs på å kastrer/sterilisere katten (du kan ønske den alt vel og slikt, men tid går plutselig veldig fort).

Først så flyttet det en mammakatt (Murre) inn under en stabel med takstein nederst i hagen min. Med en stk søt kattunge. De fikk mat og hus (utendørs, fordi jeg er allergisk mot katter ). Neste vår var den lille katten blitt en "stor" katt og... fikk en flokk unger. Det gjorde Murre også. Så de måtte fanges inn og avlives. Igjen ble det bare Murre og en av kattungene (Piano), for de klarte å gjemme seg. Planen var å kastrere Murre, men tiden gikk og det ble vinter og vår igjen... og historien gjentok seg. Denne gangen klarte vi å fange inn Murre og Piano og få de kastrert. En av kattungene ble overtatt av foreldrene mine og hun har et lykkelig liv som inne- og utekatt. Murre måtte avlives pga kreft for noen år siden, så nå er det kun Pianopus igjen.
Sist endret av meitemark; 23. juli 2019 kl. 16:59.
Hei, Eraser! Så hyggelig å høre at du tenker på katten, det varmer hjertet mitt! Du har allerede fått mange gode råd og jeg støtter dem som ber deg kontakte Dyrebeskyttelsen, veterinær, o.l..

Dessverre er sommeren høysesong for dumping av katter. Jeg har snakket med flere som jobber i dyrebeskyttelsen og kapasiteten er sprengt over hele landet på grunn av dette. Mistenker at mange har samme holdning til katter som flere i tråden her, dvs. at "de klarer seg selv" eller på magisk vis skal kunne venne seg til et liv utendørs. Noe som antagelig går bra helt til vinteren kommer.
Spesielt enkelte langhårede villkatter ser ut til å slite, siden pelsen deres kan klumpe seg sammen til matter som mister isolasjons-evnen. Har sett flere stygge tilfeller av dette rundt her. Det opprinnelige villkatten hadde ikke denne typen pels, så dette er noe vi har avlet fram som gjør at de ikke klarer seg like godt uten oss.

Fant selv en dumpet katt utenfor huset og vi har matet den og stelt med den mens vi har prøvd å finne eierne. Den har ingen chip eller annen ID. Den er heller ikke kastrert. Vi har ringt dyrebeskyttelsen, men de har ikke fått inn noen rapporter på savnet katt. Finner vi ikke eieren innen et par uker, vil naboen adoptere den, eller levere den til omplassering.


Her er noen katte-fakta som kan være nyttige å ta med seg videre:

1) Utekatter har lavere forventet levetid enn innekatter. Dette skyldes hovedsakelig biltrafikk, som ikke var et problem for 200 år siden. Annen risiko er predasjon av f.eks. rev og rovfugl, sykdom og parasitter, samt infeksjoner fra territoriale krangler med andre katter. Sistnevnte var heller ikke et utbredt problem for 200 år siden grunnet mer spredt bebyggelse.

Å anta at en katt som er vant med komforten vi har gitt dem plutselig skal klare seg uten fordi de er vant til å være ute, synes jeg er en lusen rasjonalisering. Katter er domestiserte dyr, noe som gjør at de har mistet en del av det som gjør at de klarer seg like godt uten oss som den ville varianten. En katt som er født ute i det fri vil ha mindre problemer, men er katten et kjæledyr vil det være et sjokk for systemet for en sofagris å plutselig bli avskåret fra mat og sosial omgang ved å bli dumpet på et fremmed sted. Folk gjør ikke dette med golden retrievere heller, så jeg skjønner ikke hvorfor det er greit mot katter.

Kilder: 1, 2, 3, 4


2) Det holder ikke å rettferdiggjøre utekatter og villkatter med at de fanger rotter. Du har unntak, men de fleste katter er elendige rottefangere, i motsetning til f.eks. hund, rev og hauk. På gården der min mor vokste opp brukte de katt for å fange mus, terriere for å ta seg av rottene.

Kilde: 1, 2


3) Huskatten har egenhendig utryddet over 63 dyrearter globalt og holder fortsatt koken. Utekatter og villkatter er en økologisk katastrofe som topper nesten alt annet, inkludert skadeomfanget av rømte mink, villhund og villgris – som også er enorme byrder på lokale økosystemer. Når det kommer til invaderende arter, overskygger huskatten alle andre grunnet sin globale utbredelse.

Jeg innser at dette ikke er noe de fleste som har katt tenker på, men hvis du er opptatt av naturvern, vurder å venne katten til et inneliv og luft den i bånd eller inngjerdet slik vi gjør med hunder. Fugler assosierer ikke lyden av en bjelle med rovdyr, så bjellehalsbånd er dessverre ikke bra nok.

Kilder: 1, 2, 3, 4, 5


Håper det går bra med katten, Eraser!
Mye bra du kommer med, men føler jeg må svare på noe av det du skriver. Jeg tror ingen i tråden her er av den typen som ikke skjønner ansvaret med å ha dyr, og jeg har ikke sett noen som sier de ville sluppet ut dyrene sine mens de selv er på ferie. Ei heller kan jeg se at noen støtter denne måten å ta seg av katter på.

Det jeg har forsøkt å formidle er at katter, til tross for at de er vant til å få mat servert har instinkter og de går ikke sultne om de av en eller annen grunn ikke skulle få mat hjemme. Uforutsette ting kan skje, sett at feks matmor havner på sykehus etc. og ingen tenker på å mate katten.

Det er veldig fint at folk har omsorg for dyr, er dyrekjær sjæl så har full forståelse for det. Samtidig så er det altså dyr vi snakker om. Dyr som fortsatt er drevet av andre instinkter enn vi er. De takler sommeren helt fint med mindre de syk eller svekket om de nå har havnet i den situasjonen. Men det går mot vinter selv om sola skinner.

Siden katter kan finne på å vandre ville jeg vært forsiktig med å veldig raskt adoptere en katt, for det kan være noe som savner pusen sin helt fryktelig. Og katter kan fint bytte hjem for en periode om de får mat og godt selskap. Av samme grunn ville jeg heller ikke satt ut mat til katten nå på sommeren, for det kan veldig fint være at katten bare er "på tur", og får den mat så kan den slå seg ned.

Å lufte katt i bånd blir for meg veldig far out, katter er ikke invalide skapninger tross alt. For meg blir det like dumt som å bære en liten hund rundt i veske. Også små hunder trenger å røre på seg. Greit å ha omsorg men vi må ikke dra den for langt.
Ja, og?

Det at du synes det er «far out» å selv måtte stimulere kjæledyret med lek og trim er ikke noe annet et rent følelsesargument tuftet på skepsis for det som er nytt/fremmed.

Du sammenlikner katt i bånd med hund i veske?
Er det ikke bedre å sammenlikne et katt i bånd/luftegård med en hund i bånd/luftegård? Siden det er det samme og ikke to forskjellige ting?

Jeg synes katter er flotte dyr, men
a) jeg (og nå du) vet hvilke konsekvenser utekatter har for lokale økosystem, og
b) jeg har ikke tid, plass, økonomi eller et ønske om å holde katten inne.

Løsningen, jeg har ikke katt.

Folk må ha så mange utekatter de bare vil, men hvis argumentet for er at det er dyreplageri å holde den inne, vel... hvorfor er ikke denne holdningen overført til andre kjæledyr og husdyr? Hunder, undulater, marsvin, gris, ildere, fisk, whatever. Hvorfor er akkurat katten unntaket? Dette er ikke et retorisk spørsmål, jeg er genuint nysgjerrig.

Synes du det er like «far out» at vi har båndtvang på et dyr som kan løpe milevis i timevis hver dag innenfor territorier på størrelse med en middels stor norsk kommune også?

Hovedgrunnen til dét, er fordi hunder har et mye større skadepotensial når det kommer til oss mennesker og våre husdyr. Holdt vi kattedyr på størrelse med sledehunder, hadde vi nok ikke synes det var like «far out».

Uansett, beklager Eraser hvis dette var en avsporing. Håper du finner en løsning på situasjonen din.
Sitat av Svartbak Vis innlegg
Synes du det er like «far out» at vi har båndtvang på et dyr som kan løpe milevis i timevis hver dag innenfor territorier på størrelse med en middels stor norsk kommune også?
Vis hele sitatet...
Hva i alle dager er det for et spørsmål? Jeg har da ikke nevnt båndtvang i det hele tatt.

Jeg svarte deg når du anbefalte katt i bånd. Og det å gå med katt i bånd er virkelig å undervurdere katten, evt å pleie egne følelser&meninger fremfor å tenke på katten.
eraser's Avatar
Trådstarter
Takk for gode svar folkens Dro med meg katten til dyrlegen med litt tvang og der var det ingen chip å finne. Har gått igjennom en masse facebook sider for forsvunnende katter og ingen ligner, så jeg tror rett og slett katten har blitt min nå! Skal se om jeg ikke får hengt opp noe plakater også, men de hos dyrlegen sa at hvis den hadde et godt hjem så hadde den gått tilbake ditt og ikke surra rundt i hagen min. Katter kan vel gå seg vill sa jeg, men det er bare å googgle så finner du noen fantastiske historier, sa dama! Jammen meg gjorde jeg ikke det!

https://www.ifinnmark.no/porsanger/n.../s/5-81-241977

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...kk-12-mil-hjem

Haha! er ikke det her bare helt sykt?? Katter er noen fantastiske dyr!
Steng gjerne tråden så kan random krangle videre med de han vil på PM :P hah..
Sitat av eraser Vis innlegg
Takk for gode svar folkens Dro med meg katten til dyrlegen med litt tvang og der var det ingen chip å finne. Har gått igjennom en masse facebook sider for forsvunnende katter og ingen ligner, så jeg tror rett og slett katten har blitt min nå! Skal se om jeg ikke får hengt opp noe plakater også, men de hos dyrlegen sa at hvis den hadde et godt hjem så hadde den gått tilbake ditt og ikke surra rundt i hagen min. Katter kan vel gå seg vill sa jeg, men det er bare å googgle så finner du noen fantastiske historier, sa dama! Jammen meg gjorde jeg ikke det!

https://www.ifinnmark.no/porsanger/n.../s/5-81-241977

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...kk-12-mil-hjem

Haha! er ikke det her bare helt sykt?? Katter er noen fantastiske dyr!
Steng gjerne tråden så kan random krangle videre med de han vil på PM :P hah..
Vis hele sitatet...
Så bra at du tar deg av den. Er den kastrert/sterilisert? Goes without saying kanskje, men gjør det hvis ikke. Sender du et bilde til dyrebeskyttelsen eller noe, så får eventuell eier tak i deg om de leter.