Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3304
I Januar var jeg borte fra jobb i 2 uker pga Skabb. Tenkte det var greit å fortelle dette til sjefen fordi jeg jobber på sykehjem og var redd jeg kanskje kunne ha smittet noen beboere.

Idag fikk jeg vite av en kollega at sjefen min har fortalt til flere ansatte at jeg var borte fordi jeg hadde skabb. Er dette greit? Brudd på taushetsplikt?
Altså, bryr meg ikke så mye om at folk vet det, men synes faktisk det er litt ekkelt gjort å fortelle folk om det.
Hva om grunnen til at jeg var borte fra jobb var enda mer privat og alle visste om det nå?

Hva burde jeg gjøre videre?
Skjønner at det føles flaut.. Men skabb smitter gjennom klær, delt sofa, håndklær og berøring så i mine øyne er det relevant for de andre på jobben å være obs på at du hadde skabb. Da ville de tidligere kunne oppdage det hos pasienter som evn klødde også.

Det ville ikke vært relevant for de å vite at du hadde analprolaps eller depresjon så jeg tror dette kan handle om smittevern rett og slett..
Nei det er ikke greit slik du fremlegger det her.
Det hadde kanskje vært ryddig av sjefen å avklare dette med på forhånd med deg, hvis det er slik at det var av hensyn til evt smitte. Skjønner godt at du reagerer.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Skjønner at det føles flaut.. Men skabb smitter gjennom klær, delt sofa, håndklær og berøring så i mine øyne er det relevant for de andre på jobben å være obs på at du hadde skabb. Da ville de tidligere kunne oppdage det hos pasienter som evn klødde også.

Det ville ikke vært relevant for de å vite at du hadde analprolaps eller depresjon så jeg tror dette kan handle om smittevern rett og slett..
Vis hele sitatet...
Personalet kan utmerket informeres uten at det nevnes hvem det skyldes. Men sef, er bare én borte fra jobben er det vanskelig å skjule.
Dette er et klart brudd på sjefens lojalitetsplikt mot ansatte. Vedkommende har ikke engang krav på diagnose. At du delte denne opplysningen betyr ikke at du samtykket til at den ble delt videre.

Sitat av celtseus Vis innlegg
Skjønner at det føles flaut.. Men skabb smitter gjennom klær, delt sofa, håndklær og berøring så i mine øyne er det relevant for de andre på jobben å være obs på at du hadde skabb. Da ville de tidligere kunne oppdage det hos pasienter som evn klødde også.

Det ville ikke vært relevant for de å vite at du hadde analprolaps eller depresjon så jeg tror dette kan handle om smittevern rett og slett..
Vis hele sitatet...
Herregud, rasjonalisering 2k.
Neste gang du er syk så ikke si noe om hvorfor.
Var sikkert fra en beboer du fikk det fra så de burde ha bedre rutiner på å sjekke for dette.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Personalet kan utmerket informeres uten at det nevnes hvem det skyldes. Men sef, er bare én borte fra jobben er det vanskelig å skjule.
Vis hele sitatet...
Jeg er bare ekstravakt og på den tiden jobbet jeg bare 1-2 ganger i uken. Så ingen hadde merket om jeg var borte 2 uker.

Sitat av celtseus Vis innlegg
Skjønner at det føles flaut.. Men skabb smitter gjennom klær, delt sofa, håndklær og berøring så i mine øyne er det relevant for de andre på jobben å være obs på at du hadde skabb. Da ville de tidligere kunne oppdage det hos pasienter som evn klødde også.

Det ville ikke vært relevant for de å vite at du hadde analprolaps eller depresjon så jeg tror dette kan handle om smittevern rett og slett..
Vis hele sitatet...
Jeg bryr meg ikke om at folk vet at jeg har skabb. Det kan skje med alle spesielt nå som det er en skabb-epidemi i Oslo. Men skjønner ikke hvorfor sjefen ikke bare kunne sagt "Det har vært smitte av skabb hos en ansatt så vær obs." istedet for å si at jeg, som bare er ekstravakt og sjeldent er på jobb i tillegg, er borte pga smitte. Pluss vi har alltid på smittefrakk, munnbind, visir, og hansker når vi er i nærkontakt med beboere.

Sitat av dggr Vis innlegg
Neste gang du er syk så ikke si noe om hvorfor.
Var sikkert fra en beboer du fikk det fra så de burde ha bedre rutiner på å sjekke for dette.
Vis hele sitatet...
Takk, ja nå har jeg lært, og skal passe på hva jeg sier til den sjefen.
Sist endret av stupidhorse; 18. april 2021 kl. 12:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Nei, din arbeidsgiver har absolutt ikke anledning til å dele dine helseopplysninger med dine kollegaer, selv om du har valgt å dele dem med din personalsjef. Her har sjefen din begått et lovbrudd og opptredt illojalt ovenfor deg.

Jeg tror ikke det er verdt å forfølge dette videre, men du kan jo alltids forhøre deg med fagforeningen din om de har noen tanker rundt hvordan du burde forholde deg til dette. Personlig ville jeg som et minimum sagt ifra til sjefen om at du syns det er ugreit at vedkommende deler dine sensitive personopplysninger som du har valgt å dele til din sjef videre til andre, og at du ber vedkommende tenke seg om neste gang han eller hun står i en slik situasjon.
Litt avhengig av hva du jobber med, så kan du faktisk være pliktig til å informere om at du er borte pga noe smittsomt.

Jobber selv i bolig og her informerer vi om at vi er borte pga smittsomme ting da beboerne av ulike grunner er mer utsatt hvis de skulle få noe. Ikke bare covid, men og influensa, omgangssyke osv.

Men å navngi er ikke greit. Med mindre det er avklart selvsagt.
Man legger det bak seg, og fokuserer framover. Alle opplever en eller annen form for urettferdighet og liknende. Uavhengig hvor mye krefter du legger i dette tror jeg konsekensene for sjefen din er minimale.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Man legger det bak seg, og fokuserer framover. Alle opplever en eller annen form for urettferdighet og liknende. Uavhengig hvor mye krefter du legger i dette tror jeg konsekensene for sjefen din er minimale.
Vis hele sitatet...
Greit nok. Men denne holdningen er litt skummel da den lar ukultur gro. Noe som absolutt ikke burde skje. Derfor er det viktig å ta slike ting ved roten, så kanskje arbeidsleder får seg en smekk på fingrene for denne lille forseelsen. Til neste gang husker han da at han ikke skal dele at du har dratt på deg syfilis fra ferieturen din i ymse land

Med din tilnærming til dette blir det ikke tatt tak i før det er for sent.
Mtp hvor lite du jobber så hadde det vært null problem å sagt «en ansatt»