Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3052
I det siste har jeg tilfeldigvis havnet i diskusjon der folk mener 'et par' betyr to, nøyaktig to, og ikke noe mer. Jeg derimot, mener 'et par' er litt opp for tolkning basert på situasjonen. Enten kan det mene to og bare to, eller så er det litt mer løst: to til... flere. F. eks.: 'skal vi ta et par runder med CS?' så er det i mitt hodet ingen som tenker 'Å, ja nå skal vi spille nøyaktig to runder.', men heller 'Å, ja nå skal vi spille noen runder, får se an hvor mange jeg orker'. Er jeg den eneste som tenker slik??
BRAND ∞ STRONG
et par = sett med to
Men det finne også ett muntlig utrykk
"ett par" som kan bety ca 2.
F.eks "Vi kan ta ett par runder" = noen få, 2-3
Definisjonen av par er to av samme art. Et par sko, kjærestepar, etc. Du må gjerne definere det annerledes dersom du føler for det, men den gjeldende definisjonen er ganske klar.
For å sitere en norsk ordbok:

"Substantiv
par n (bokmål/riksmål/nynorsk)

to like av en sort
Foran på kjøretøyet står et par lykter.

noen få, ikke mange, mengden er ikke vesentlig, men heller en beskrivelese på at det ikke er lenge igjen eller at man ikke skal ha så mye
Kan jeg få smake et par kjeks?
Det er bare et par kilometer igjen til vi er fremme."
Sist endret av bruisepristine; 16. april 2021 kl. 13:01.
Trådstarter
32 6
@vindaloo
Okei, det forklarer litt når du skriver det på den måten. Tror likevel du mikset litt om, tror et/ett skal være omvendt. Likevel syntes jeg det var rart at de jeg diskuterte med insisterte på det, når det var åpenlyst at vi snakket om et muntlig uttrykk.
Sist endret av dozzz; 16. april 2021 kl. 13:04.
Et par er i utgangspunktet to. Jeg sier par-tre-fire når jeg mener mer, men grunnen til at det ofte kan bli 8 istedet for to er jo fordi man blir revet med underveis selvom det ikke var planlagt. Det endrer allikevel ikke hva "et par" egentlig betyr.
Sist endret av celtseus; 16. april 2021 kl. 13:07.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Et par er i utgangspunktet to. Jeg sier par-tre-fire når jeg mener mer, men grunnen til at det ofte kan bli 8 istedet for to er jo fordi man blir revet med underveis selvom det ikke var planlagt. Det endrer allikevel ikke hva "et par" egentlig betyr.
Vis hele sitatet...
Hva det er definert som er en ting, hvordan det brukes i dagligtale er en annen. Det er forskjell på å si to og et par i dagligtale, og forskjellen er som bruisepristine sier at to er et nøyaktig antall mens et par indikerer at det ikke er så nøye akkurat hvor mange, men ca et sted mellom 1-5ish. I andre sammenhenger betyr par at det er to som hører sammen på en eller annen måte, i motsetning til bare antallet to.
Dette har alltid trigget meg av en eller annen grunn.

Greit, et par sokker er 2 sokker, ikke 3. Det gir mening.

Et par spiseskjeer sukker? For meg betyr det +/- 2. En får si to skjeer om en mener to da?!

Men er innforstått med at jeg er unødvendig vanskelig.
Sitat av i_et_nøtteskall Vis innlegg
Greit, et par sokker er 2 sokker, ikke 3.
Vis hele sitatet...
Der er ordet "par" brukt for å indikere at det er to sokker som hører sammen, ikke to tilfeldige sokker.

Et par spiseskjeer sukker? For meg betyr det +/- 2. En får si to skjeer om en mener to da?!
Vis hele sitatet...
Her er ordet "par" brukt for å indikere at det ikke er så nøye at det er nøyaktig to.

Jeg tenker du tolker det helt riktig, skjønner ikke hva det er du blir trigget av her. Irriterer du deg over at folk ikke har et tilstrekkelig avklart forhold til sukkerpreferansene sine?

Når ting er såpass innarbeidet i språket så funker det dårlig å komme med ordboken som om den var gitt oss av Herren på Sinais fjell.
Sitat av *pi Vis innlegg
Der er ordet "par" brukt for å indikere at det er to sokker som hører sammen, ikke to tilfeldige sokker.
Vis hele sitatet...
Jeg vil gå litt lenger. Se på følgende utsagn "bare stapp et par sokker i kjeften på ham før du binder ham fast, så slipper vi å høre ham skrike." Et sokkepar vil formodentlig duge, men en løst definert mengde sokker som ikke trenger å høre sammen ville formodentlig være like greit. Det eneste viktige er at det er tilstrekkelig mange sokker til at den fastbundne personen ikke uttrykke seg med nevneverdig artikulasjon eller volum. Hvis vi derimot snakker om et sokkepar, så er det intet rom for skjønn. Men sånn er det ofte; sammensatte ord får en litt annen betydning.


Jeg liker forøvrig at du presiserer "som hører sammen", og ikke "to like": Man vil kanskje godta å gå med to like sokker, men ikke to like sko...
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
"Et par" har ganske enkelt "et par" definisjoner.
Den ene refererer til et faktisk par, altså nøyaktig to av noe som hører sammen på en eller annen måte.
Den andre er mer figurativ og refererer til en (liten) gruppe av noe. Ofte, men ikke nødvendigvis to elementer i gruppen, og sjelden særlig mange.
BRAND ∞ STRONG
Klarer vi å få skvisa inn et par måter til å definere dette på?
Sist endret av vindaloo; 16. april 2021 kl. 17:07.
Et par øl= helaften. To øl= to øl.

Folk som vil kverulere på den er ikke verdt å drikke med
Kommer litt ann på hva det er snakk om

Ta et par jobber er 2 jobber
Men skal vi ut å ta et par pils? Da mener jeg 7
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg vil gå litt lenger. Se på følgende utsagn "bare stapp et par sokker i kjeften på ham før du binder ham fast, så slipper vi å høre ham skrike." Et sokkepar vil formodentlig duge, men en løst definert mengde sokker som ikke trenger å høre sammen ville formodentlig være like greit. Det eneste viktige er at det er tilstrekkelig mange sokker til at den fastbundne personen ikke uttrykke seg med nevneverdig artikulasjon eller volum. Hvis vi derimot snakker om et sokkepar, så er det intet rom for skjønn. Men sånn er det ofte; sammensatte ord får en litt annen betydning.
Vis hele sitatet...
Ja, her brukte du betydningen i det andre eksempelet mitt, selv om objektet var sokker. Enig i at "et sokkepar" er mer tydelig, men vil påstå at "et par sokker" også ofte brukes i den betydningen. Hvis jeg var våt på føttene så kunne jeg spurt deg om å få låne et par sokker eller et sokkepar. Det ville betydd akkurat det samme. Jeg ville ikke spurt om å få låne to sokker. Jeg kunne selvsagt bare sagt sokker, og det ville vært implisitt at jeg behøvde nøyaktig to og at de fortrinnsvis burde passe sammen. Men bruken av "et par" sokker ville I det tilfellet handlet om at de to sokkene var enslags enhet, ikke om at antallet burde stemme noenlunde overens med antall føtter jeg har.

Jeg liker forøvrig at du presiserer "som hører sammen", og ikke "to like": Man vil kanskje godta å gå med to like sokker, men ikke to like sko...
Vis hele sitatet...
Ja, det mener jeg er opplagt. Den kanskje vanligste betydningen av "et par" er et kjærestepar, og det er på ingen måte et krav at de er like.

Sitat av 420master Vis innlegg

Ta et par jobber er 2 jobber
Men skal vi ut å ta et par pils? Da mener jeg 7
Vis hele sitatet...
Når folk ber meg på et par pils så tar jeg for gitt at "et par" er forkortelse for "et par for mye".
Sist endret av *pi; 16. april 2021 kl. 20:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Et par for meg og alle jeg har jobbet med i byggebransjen er 2-6
Nei faen, bli her å ta et par tre øl da!
Sitat av *pi Vis innlegg
Der er ordet "par" brukt for å indikere at det er to sokker som hører sammen, ikke to tilfeldige sokker.


Her er ordet "par" brukt for å indikere at det ikke er så nøye at det er nøyaktig to.

Jeg tenker du tolker det helt riktig, skjønner ikke hva det er du blir trigget av her. Irriterer du deg over at folk ikke har et tilstrekkelig avklart forhold til sukkerpreferansene sine?

Når ting er såpass innarbeidet i språket så funker det dårlig å komme med ordboken som om den var gitt oss av Herren på Sinais fjell.
Vis hele sitatet...
Der et nettopp det som trigger meg. Det virker så vilkårlig hvordan folk bruker "et par" at det like gjerne kunne ha kommet fra fjelltavler levert av en brennende busk. Det er helt fint med ting som åpenbart hører sammen, verre med ting som ikke gjør det.

Skjeer sukker var et dårlig eksempel, men.. Vær presis da. Kan like gjerne beskrive mengde i "trikk".
Sitat av Poppyfan Vis innlegg
Nei faen, bli her å ta et par tre øl da!
Vis hele sitatet...
Et par tre øl bli 6
Sist endret av Gloss; 16. april 2021 kl. 21:54.
Sitat av Stearinlys Vis innlegg
Et par for meg og alle jeg har jobbet med i byggebransjen er 2-6
Vis hele sitatet...
Og enda fler med brennevin!!
Sitat av *pi Vis innlegg
det er på ingen måte et krav at de er like
Vis hele sitatet...
Akkurat som med sko, de er ikke like men er et sett som hører sammen.

Jeg mener det er en forskjell på et par og ett par. Ett er et tallord mens et er ubestemt artikkel.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Akkurat som med sko, de er ikke like men er et sett som hører sammen.

Jeg mener det er en forskjell på et par og ett par. Ett er et tallord mens et er ubestemt artikkel.
Vis hele sitatet...
Hvordan mener du det skal fungere muntlig?
Sitat av 420master Vis innlegg
Hvordan mener du det skal fungere muntlig?
Vis hele sitatet...
Det fungerer med trykk, noe som gjør akkurat den skrivefeilen helt uutholdelig ødeleggende for leseflyten.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Se på følgende utsagn "bare stapp et par sokker i kjeften på ham før du binder ham fast, så slipper vi å høre ham skrike." Et sokkepar vil formodentlig duge, men en løst definert mengde sokker som ikke trenger å høre sammen ville formodentlig være like greit.
Vis hele sitatet...
Forresten tror jeg kanskje det er en forskjell i uttalen på "stapp et par sokker i munnen på ham" og "kan jeg låne et par sokker av deg". Jeg har ikke helt terminologien inne for å forklare uttalen presist, men i det siste tilfellet ville jeg lagt mindre trykk på "par" "etpar" hadde nærmest blitt en artikkel. Akkurat som jeg ville spurt om å låne en genser, ikke én genser. I den første setningen tror jeg kanskje at jeg ville lagt noe mer trykk på "par".

Detaljer det her altså. Men jeg tror aldri jeg har vært usikker på hvilken av betydningene noen har ment.
Sist endret av *pi; 16. april 2021 kl. 22:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kan dra diskusjonen lengre, siden vi er inne på klesfronten. Heter det "et par bukser" eller "en bukse"? "Tatt med buksene nede", er jo et kjent uttrykk. Hadde h*n på seg et buksepar eller flere bukser?