Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 4470
Usikker på om denne er postet på korrekt sted - flytt gjerne tråden dersom dette ikke er tilfelle.

Er det noen andre her som synes det er sykt irriterende med automatisk avspilling av videofiler i nettleser på mobil? Dette ser ut til å bli mer og mer vanlig på de fleste nettsteder og spesielt nettaviser (feks. NRK, Dagbladet, VG, osv.). Jeg bruker sjeldent mobildata og har derfor et abonnement med relativ lav datamengde inkludert (500mb). Lasting av videosnutter og gif'er (som jeg ikke engang er interessent i å spille av) skjer automatisk og dette bruker dermed unødvendig opp min dataplan.

Har noen tips om hva som kan gjøres?

Til informasjon så bruker jeg Brave nettleseren og har deaktivert både "background video playback" og javascript.

Noen datakyndige som kan hjelpe?
Vil fjerne muligheter for ALLE sider til å automatisk laste og spille av video.

Takker for alle hjelpsomme svar!
Sist endret av Ugderp; 15. april 2021 kl. 12:12.
Sitat av Ugderp Vis innlegg
Usikker på om denne er postet på korrekt sted - flytt gjerne tråden dersom dette ikke er tilfelle.

Er det noen andre her som synes det er sykt irriterende med automatisk avspilling av videofiler i nettleser på mobil? Dette ser ut til å bli mer og mer vanlig på de fleste nettsteder og spesielt nettaviser (feks. NRK, Dagbladet, VG, osv.). Jeg bruker sjeldent mobildata og har derfor et abonnement med relativ lav datamengde inkludert (500mb). Lasting av videosnutter og gif'er (som jeg ikke engang er interessent i å spille av) skjer automatisk og dette bruker dermed unødvendig opp min dataplan.

Har noen tips om hva som kan gjøres?

Til informasjon så bruker jeg Brave nettleseren og har deaktivert både "background video playback" og javascript.

Noen datakyndige som kan hjelpe?
Vil fjerne muligheter for ALLE sider til å automatisk laste og spille av video.

Takker for alle hjelpsomme svar!
Vis hele sitatet...
Bytt nettleser til chrome og aktiver datasparing.
Dette stopper noen av avspillingene hvertfall.
Med min bruk reduserer chrome dataforbruket med 25%.

Jeg sjekket nettopp forsiden til NRK og ingenting startet automatisk der.
Trådstarter
9 0
Takk for svar!

Jeg ser dog. at jeg burde spesifisert at av personvern årsaker ønsker jeg ikke benytte Chrome.
Derfor er jeg etter en løsning som tillater meg å fortsette bruk av Brave, Mozilla, Ghostery e.l. uten automatisk avspilling (hver Mb teller).
Ja! Og det er grenseløst irriterende.

Jeg har Android-telefon og benyttet meg av Chrome inntil for 2 uker siden. Da fikk jeg endelig nok. Jeg byttet il Firefox for Android. Jeg installerte også addonen uBlock-origin som du kan enkelte gjøre fra "..." menyen oppe i hjørnet.

Jeg har ikke opplevd autoavspilling siden jeg tok det grepet. Jeg har heller ikke merket noe særlig endring i funksjon eller form på Firefox for Android over Chrome for Android. Gi det et forsøk!

Edit: Jeg kan legge til at du også får Ghostery til Firefox for Android.
Sist endret av Kaleidoskop; 15. april 2021 kl. 14:49.
Har Samsung internet-appen, der har man innstillinger hvor man kan velge vekk autoavspilling. Veldig greit. Gjør alltid det samme på Facebook hvis jeg har bytta telefon, få av autoplay samt fjerne YouTube-appen, laster ned adblock.
Du kan jo prøve å følge guiden her da på de forskjellige "apper" eller sider som facebook, instagram etc. og under det igjen finner du generelle instillinger for et lite utvalg av browsere. https://parentology.com/how-to-turn-...-your-devices/