Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3266
Heisann! Gutt 16år
Jeg har vært på §4-24 barneverns institusjon (for en episode med hærverk). Etter 1 år ble jeg flyttet til §4-12 Omsorgs overtakelse med barnevernet som ansvarlig. Nå har jeg vært på §4-12 i rundt et halvt år.

Er det mulig å kunne bo i "nettverket"? Siden barnevernet flyttet meg til §4-12 er det da grunnlag nok til at jeg kan bo i nettverket (ytre familie)?
Siden de har jo på en måte skrevet jeg ikke trenger mer behandling hva er det som stopper meg fra å bo på internat eller hos noen i familien?
Eller også fosterhjem vis noen vi ta i mot en 16 åring da .

Går også det ann å bruke § 32.Utdanning, medlemskap i foreiningar.
Barn som er fylt 15 år, avgjer sjølv spørsmål om val av utdanning og om å melde seg inn i eller ut av foreiningar.

Funker det å bruke §32 til å kunne bo på skolen, vis skolen tilbyr det?

Saksbehandler min mener det er en risiko ved at jeg bor hos noen i familien min som er godkjent til å ta vare på meg. Men likevel så skriver han under på at jeg ikke trenger behandling og at jeg kan bo på §4-12.

TLDR:
Kan jeg komme meg ut av institusjonen siden barnevernet skrev under på at jeg ikke trengte behandling/Flytta meg fra §4-23 til §412. Er jeg ikke da kvalifisert til å bo et annet sted?

Frustrasjon (Litt tanker og frustrasjon):
Han sa at han "vil at jeg skal bo på institusjonen til jeg blir 18år". Jeg vil bare finne en eller annen måte til å komme meg vekk fra dette her. Jeg bor sammen med en til med 9 ansatte rullerende på 3 uker.

PS: Jeg har snart dokumentert alle store hendelser rundt livet mitt på freak lol.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Pleier dere barnevern kidz å alltid å namedroppe så mange paragrafer?
Når dere møter hverandre bare:

"Halla man skjer a?
Nei kjører en hektisk §4-24 jeg ass..
Ja, for realsies?
Du a?
Cruiser en easy §4-12 man. Helt chill."
Vis hele sitatet...
Når du har en paragraf som dikterer hvor du skal bo og hvilken selvbestemmelsesrett du skal ha over ditt eget liv, så virker det jo som en relativt vesentlig ting å nevne for å beskrive livssituasjonen sin.

TS, jeg kjente en som bodde på internatskole på vgs, og hadde en av lærerne og kona, som også bodde på området, som en slags oppfølgingspersoner. Ble vel som en fosterfamilie ca, bare at hun bodde på internatet og ikke hos dem. Vet ikke hvilke paragrafer som var involvert eller hvilket formelt ansvar den læreren hadde for henne, men det kan kanskje være en aktuell løsning hvis det er sånn at du av en eller annen grunn ikke bør bo hos noen i familien men heller ikke trenger instituasjonsplass. Internatskole kan være en fin måte å bytte miljø, hvis du er i stand til å ta litt ansvar selv.
Sist endret av *pi; 7. april 2021 kl. 15:14.
Sitat av *pi Vis innlegg
Når du har en paragraf som dikterer hvor du skal bo og hvilken selvbestemmelsesrett du skal ha over ditt eget liv, så virker det jo som en relativt vesentlig ting å nevne for å beskrive livssituasjonen sin.
Vis hele sitatet...
Det var omtrent det jeg tenkte også.
Derfor jeg spurte om det faktisk var sånn.
Har ikke du rett til advokat?
Sitat av nikita Vis innlegg
Har ikke du rett til advokat?
Vis hele sitatet...
Hva ...mener du egentlig? Dette gir ingen mening.

Tenker du på rett til å få dra med deg en advokat hvis du må stille i retten? Ja, det har du. Dette har imidlertid ingenting med en rettsak å gjøre. Eller tenker du på fri rettshjelp, altså at staten i noen tilfeller betaler salæret til advokaten du drar med deg i retten? Igjen, ingen rettsak. Eller tenker du at TS har en generell rett til å oppsøke juridisk bistand for egne midler hvis han vil? Ingen kan hindre voksne mennesker å hyre inn advokattjenester hvis de finner det nødvendig. I dette tilfellet er ikke TS myndig, selvsagt, men i utgangspunktet burde han få mulighet til å bruke oppsparte midler på advokattjenester hvis han ville. Om han ville hatt råd til mer enn et kvarters bistand er en annen sak.
Jeg vet ikke hvordan det er nå. Men for ca 20år siden var det sånn at man var først på institusjon på såkalt «frivillig basis». Også tok barnebarnet omsorgen alikevel. Tror det skal litt til å komme seg ut av barnevernet før man blir 18, når barnevernet har omsorgen. Har du gode realasjoner til familien? Kanskje det hjelper å søke skole langt vekk, så har du ikke noe annet valg enn å bo på hybel/internat. Men god oppførsel er alfa omega.
En Glad Idiot
lillebiff355's Avatar
Trådstarter
24 6
Takk for svar,
Svar til Vindaloo/pi*: Bruker paragrafene for at folk kan kunne forstå og svare lettere på sprøsmålet mitt. Siden det er stor forskjell på rettighetene mine mellom 4-24 og 4-12 bl.a. Og hva bytte fra 4-24 til 4-12 utgjør bl.a.
Svar til Rasputin ramp: Har hatt god oppførsel ja gått 1,5 år uten noen som helst "episode".
Sist endret av lillebiff355; 11. april 2021 kl. 23:26. Grunn: La til tekst på svar 1
Se om du finner en folkehøyskole med 16års grense, mulig at bvt kan gå med på dette