Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  537 150359
Sitat av vidarlo Vis innlegg

Erna havner i ein litt annan kategori. Der var det i utgangspunktet ikkje ei lovleg samling i forkant, m.a., og det var over det infamøse nasjonale rådet om ti personar. I Bodø var dei under. Så ja; begge deler er idioti, men det stiller uansett i litt ulike klasser.
Vis hele sitatet...
Det er i totalt ulike klasser, mener jeg. Den samlingen på restauranten kan man godt synes er teit at er ulovlig, det ville sånn jeg forstår det vært lovlig om de gikk der hver for seg. Det er en åpen restaurant, så det er lovlig å sitte sånn de gjorde hvis de ikke hadde avtalt det på forhånd. Man kan se for seg at det går an å misforstå de reglene, men ikke når det er du som har laget reglene og står og messer om dem hver dag i media. Hun har folk hun kan ringe for å dobbeltsjekke sånt.

Å samles over ti mennesker privat inne, det har vært imot anbefalingene i et mer eller mindre sammenhengende år nå, så det finnes det ingen unnskyldning i verden for at hun velger å gjøre. Om det er straffbart eller bare imot anbefalingene, det driter jeg i. Det er hundre prosent ikke ok uansett. Vi har alle droppet viktige feiringer og sammenkomster fordi hun personlig har stått og påført oss kronisk koronaskam i et år, så det er rett og slett bare bedritent gjort.

Gleder meg til valget.
Sist endret av *pi; 19. mars 2021 kl. 00:52.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Akkurat den i Bodø er litt artig, for du kjem veldig fort inn på juridske vurderinger.
Vis hele sitatet...
AP har jo også hatt litt problemer de siste årene med å blande fest/politikk/alkohol/eldre menn og AUF.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Akkurat den i Bodø er litt artig, for du kjem veldig fort inn på juridske vurderinger.

Om dei las den lokale forskrifta var det lovleg. Om dei las nasjonal var det ulovleg.

Rettsvillfarelse er normalt sett ikkje grunn til å sleppe straff, med mindre du har handla aktsomt. Om du sjekkar den lokale forskrifta, og konkluderer med at det er lovleg ut frå den, vil ikkje eg påstå at du har handla aktlaust.

Viare er det snakk om ein kohort som har avhalde eit årsmøte saman, og altså har omgåast på dagtid. I ein uomtvisteleg lovleg aktivitet. Er det då ekstremt kritikkverdig at dei tek seg eit par øl saman?

Erna havner i ein litt annan kategori. Der var det i utgangspunktet ikkje ei lovleg samling i forkant, m.a., og det var over det infamøse nasjonale rådet om ti personar. I Bodø var dei under. Så ja; begge deler er idioti, men det stiller uansett i litt ulike klasser.
Vis hele sitatet...

Registrer at saken mot AP politikerne er henlagt, men at en jusprofessor er uenig at saken ble henlagt og faktisk sier rett ut at statsadvokaten i Nordland kan omgjøre henleggelsen. Jeg er ingen jurist, og når det gjelder AP politikerne så er det kanskje lettere å se og forstå forvirringen både siden lokale og nasjonale regler hadde sprik, men også når en vet at de samme politikerne hadde vært på samme møte store deler av dagen uten begrensninger. Likevel skurrer det litt når politikere ikke deltar på dugnad. Det handler faktisk også om signaleffekt, og hvordan deres glipp kan påvirke andre til å lempe på egne begrensninger og gi etter for ønsket om større sosiale sammenkomster.

Ja det er vel liten tvil om at Erna fremstår som temmelig respektløs for både den felles dugnaden hele landet har tatt del i det siste året og ikke minst viser hun jo jo en forakt for reglene som er temmelig uforståelig, hennes posisjon tatt i betraktning. Ikke bare det, men når hun forsøker å bortforklare dette med at hun ikke viste og hun ikke skjønte, da blir hele Erna latterlig. Hun som statsminister har jo hatt direkte påvirkningskraft på de regler som gjelder, alle endringer som er gjort og hun har også et apparat rundt seg hun kunne kontaktet om hun var usikker. Men Erna satt faktisk egne behov foran både dugnad og pandemien og det er totalt uakseptabelt av sittende statsminister. Og det blir bare tragisk at hun forsøker å sno seg unna og bortforklare hele episoden.

Erna og hennes gjester brøt altså reglene og kanskje blir de bøtelagte også. Ikke bare 1 kveld men 2 kvelder på rad. Nei dette var så dårlig stil at jeg blir helt matt. Med tanke på at hun er landets statsminister så synes jeg hennes handling utviser såpass dårlig dømmekraft at hun faktisk bør ta ansvar. Og ja. Kanskje bør hun faktisk også vurdere sin stilling. Er hun skikket til å fortsette? Slik tilstanden er nå? Vil Erna klare å få frem budskapet om dugnad i tiden fremover, for alt hun sier om innstramminger eller begrensninger fremover, vil mange se i lys av hennes egne handlinger og manglende respekt.

Jeg skjønner at det er isolert sett ikke er det mest alvorlige regelbruddet noen kan gjøre. Men når en ser ting i konteksten av en pandemi der Erna selv står på pressekonferanser og maner om til felles kamp, dugnad og sier at dette må vi løse i fellesskap, da blir det så utrolig respektløst for hele det norske folk at hun selv blåser langt i reglene. Tipper det eneste hun er lei seg for er at hun ble avslørt.

Folk er gravlagte det siste året uten at hele familien fikk delta i bisettelsen, alvorlig syke mennesker har blitt nektet besøk fra sin nærmeste familie i perioder alle har forsaket en del i solidaritet mot sin neste. Men statsministerens fødselsdag skal markeres i 2 dager til ende. Pandemi og regler til tross. Det viser en sånn distanse til den vanlige mann i gaten at jeg blir litt satt ut.
Sist endret av _abc_; 19. mars 2021 kl. 13:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fin oppsummering som også redegjør for mitt poeng. Takk for at du tok deg tid.

Ellers kan man gi skryt til de politiske rådgiverene til Erna. Måten hun legger seg flat på er et prakteksempel på hva en god leder bør gjøre i slike saker.

Så synes jeg på den andre siden synd i Erna. Det er noe med folkeligheten hennes som appellerer til noe sympati.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Nei det syns jeg ikke er et prakteksempel på hva en god leder bør gjøre. Hun har gjort det absolutt minimum av hva hun bør gjøre, og det er å si unnskyld og håpe på det beste. I min mening skulle hun, som resten av den bordbestillende rådgiverstaben rundt henne heller innse at de i samfunnets beste, hadde funnet seg noe helt annet å fylle dagene med. Jeg er pisse lei av at man sleper beina etter seg i motvilje i kampen mot pandemien.
Sist endret av m0b; 19. mars 2021 kl. 14:30.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av reklame Vis innlegg
Fin oppsummering som også redegjør for mitt poeng. Takk for at du tok deg tid.

Ellers kan man gi skryt til de politiske rådgiverene til Erna. Måten hun legger seg flat på er et prakteksempel på hva en god leder bør gjøre i slike saker.

Så synes jeg på den andre siden synd i Erna. Det er noe med folkeligheten hennes som appellerer til noe sympati.
Vis hele sitatet...
Kommer ikke et gram sympati fra meg til den falske Skillingsbolla der.

Jeg kunne til nød ha vurdert det om hun hadde innrømmet forholdet, men det har hun ikke.
Først tenkte hun at ingen kom til å få vite det og da de ble fersket så dro hun en løgn som bare
små barn gjør "Jeg viste ikke at det ikke var lov"

FY FAEN!!!
Sitat av reklame Vis innlegg
Fin oppsummering som også redegjør for mitt poeng. Takk for at du tok deg tid.

Ellers kan man gi skryt til de politiske rådgiverene til Erna. Måten hun legger seg flat på er et prakteksempel på hva en god leder bør gjøre i slike saker.

Så synes jeg på den andre siden synd i Erna. Det er noe med folkeligheten hennes som appellerer til noe sympati.
Vis hele sitatet...
Hva annet skulle de gjort? Hele arrangementet ble tatt med buksene nede.
Og de kom ikke på banen før NRK publiserte artikkelen, statsministerens stab har visst om artikkelen før den ble publisert.

Så de har hatt god tid til å forberede seg på stormen.
Jeg må nå si at jeg blir litt forbannet, rett og slett.

Nå kan de bare slutte å komme med råd, og heller bare konsentrere seg om å få ned noen forbud som er klare. Da burde en forvente at de er såpass klare at selv politikere selv er i stand til å forstå de. Alt trengs ikke å gjøres så innviklet som mulig.

Jeg driter engentlig i om de ikke har gjort noe som ikke er lov eller ikke. Det er like ille uansett.
Sitat av m0b Vis innlegg
Nei det syns jeg ikke er et prakteksempel på hva en god leder bør gjøre. Hun har gjort det absolutt minimum av hva hun bør gjøre, og det er å si unnskyld og håpe på det beste. I min mening skulle hun, som resten av den bordbestillende rådgiverstaben rundt henne heller innse at de i samfunnets beste, hadde funnet seg noe helt annet å fylle dagene med. Jeg er pisse lei av at man sleper beina etter seg i motvilje i kampen mot pandemien.
Vis hele sitatet...
Det er et prakteksempel ut fra et politisk perspektiv. Se for deg en rotete bortforklaring med flere ingredienser, mellom annet mer fokus på at hun var på sykehus 15 mil unna. Vi har sett flere eksempler på politikere som ikke makter å be om unnskyldning, f.eks Listhaugs 5 forsøk i Stortinget da hun mente AP spilte 22.juli kortet. Og vi vet jo hvordan den historien endte for Listhaugs del.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Kommer ikke et gram sympati fra meg til den falske Skillingsbolla der.

Jeg kunne til nød ha vurdert det om hun hadde innrømmet forholdet, men det har hun ikke.
Først tenkte hun at ingen kom til å få vite det og da de ble fersket så dro hun en løgn som bare
små barn gjør "Jeg viste ikke at det ikke var lov"

FY FAEN!!!
Vis hele sitatet...
Ja dette er ekstremt kritikkverdig oppførsel. Det Erna og hennes familie har gjort det er å håne alle de som alt har betalt en stor pris for pandemien. Erna håner de som har mistet noen de er glade, hun håner bedriftseiere som har gått konkurs med firmaet og satt seg selv i personlig gjeldshelvete i et forsøk på redde arbeidsplasser. Erna håner alle de som sliter tungt fordi de feiret jul og høytider alene som et ledd i dugnaden. Arrogansen hun utviste er et hån mot alle de som har fulgt hvert minste råd og vink Erna har manet opp til det siste året. Og mange av de som har deltatt på denne dugnaden har betalt en høy pris. Flere sliter tungt psykisk, noen ligger fullstendig gruset økonomisk og pga Ernas trange regelverk så har de ikke fått nok koronastøtte til å overleve.

Erna har stått på TV og fortalt at ingen må feste, feire eller delta i store lag. Men landets mektigste kvinne og hennes familie, de er ikke underlagt samme begrensninger. De sitter så godt i det på toppen av næringskjeden at lover og regler det gjelder ikke for dem.

Og når hun blir fersket, avkledd og avslørt så sier hun at hun ikke viste bedre. Hun som faktisk er delaktig i hver minste beslutning om tiltakene rundt corona begrensninger.

Den lille andelen av folket som ikke har fulgt reglene, de kommer neppe til å følge dem fremover heller. For landets statsminister gjør jo som hun vil. Og hva med alle de som bare er ulidelig lei og slitne av begrensningene vi har fått det siste året? Klarer de å stå i dugnaden frem til antallet vaksinerte øker, eller mistet de helt motet nå?

Men er det ikke ofte slik blant eliten, at de har en spin doctor på lur som finner den smarteste veien ut av hullet de har gravd seg selv ned i? Vage uttalelser, formulert så smart og vagt at det blir minst mulig å ta dem på? "Legge seg flat og beklager" sier de. Men er det nok? Dette er jo faktisk rent pampevelde. Eliten som er så spesiell at de ikke trenger leve som fattigfolket.

Heldigvis er det valg til høsten.
Jeg syns personlig Erna bør gå. Tvunget ut av ledelsen av folket. Hun er ikke skikket til å lede landet Norge gjennom Det som kanskje kan bli Norges største krise noensinne. Når ledere pisser på folk slik hun gjør, burde hun bli satt i fengsel. Jeg personlig driter i hele greien. Men det er tusenvis av mennesker i Norge som har fått ødelagt livet sitt av alle restriksjonene. De føler jeg virkelig med i disse tider. Det gjør tydeligvis ikke Erna. Folket trenger en leder å se opp til. Ikke en som ERna
Sitat av m0b Vis innlegg
Nei det syns jeg ikke er et prakteksempel på hva en god leder bør gjøre. Hun har gjort det absolutt minimum av hva hun bør gjøre, og det er å si unnskyld og håpe på det beste.
Vis hele sitatet...
Enig. Det her var ingen reell unnskyldning:
– Jeg skulle kanskje ikke vært sånn at jeg trodde jeg kunne dem og dermed ikke ha reflektert over dette med arrangementsstørrelse, sier Solberg om rådene og reglene til VG.
Vis hele sitatet...
Er det noen som tror på at hun ikke visste at det hun gjorde i det aller minste var stikk i strid med flere anbefalinger? Unødvendig reise til annen kommune? Arrangement med flere enn 10 totalt? Besøk av flere enn 5? Det var jo ikke en tabbe, hun gav f. Det er ingen annen måte å se det på.

Det som gjør meg forbanna her er hvordan hun har latt ordet "dugnad" være den røde tråden gjennom hele året. Det er ikke bøter som har vært riset bak speilet her, hun har konsekvent spilt på moral, samvittighet og skamfølelse for å få folk til å innrette seg. Hun bør sitte under bordet på pressekonferansene resten av denne pandemien.
Sist endret av *pi; 19. mars 2021 kl. 19:30.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
jeg er veldig sur selv. kan ikke skjønne hva faen hu har tenkt annent en at hu gir blanke faen, og første jeg tenker er at hu burde ha gått av. men nå er vi jo midt i en krise fra før så jeg veit liksom ikke om en regjeringskrise hjelper nå. og jeg stemmer ganske motsatt av høyre, men jeg har også litt vanskelig å se hvem andre som skulle ledet oss nå.. jeg føler virkelig at erna har gjort en feil hun ikke kan gjøre opp for og jeg synes hun burde gå av, men så begynner jeg å tenkte på alternativene. æsj dette er til å bli kvalm av
Kan det være at Erna tapte neste valg akkurat nå? Vi får se. Troverdigheten min er iallefall nullkommanull.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Kan det være at Erna tapte neste valg akkurat nå? Vi får se. Troverdigheten min er iallefall nullkommanull.
Vis hele sitatet...
Det overrasker meg litt at folk er sjokkerte.
Mulig jeg bare har blitt apatisk, men... Kjip nok til å gjøre det, dum nok til å tro at man ikke blir tatt og arrogant nok til å tro det blåser over? Ja, det passer godt inn i mitt bilde av politikere generelt. Altså, jeg har hele tiden tatt det for gitt at de fester og puler og morer seg, stort sett alle sammen. Denne hendelsen er helt i tråd med hva jeg forventer og tror er normen for alle.
Da er det vanskelig å bli veldig opprørt.

Er ikke det vi ser nå bare maktens språk?
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Altså, jeg har hele tiden tatt det for gitt at de fester og puler og morer seg, stort sett alle sammen
Vis hele sitatet...
Det var da litt av en påstand. Hva begrunner du den med?
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Også er det vel egentlig litt overdrevent? Det er 3 forskjellige familier som har sittet på 3 forskjellige bord det er jo nesten bare en teknikalitet mtp. hvordan reserveringen er bestilt som er problemet her? Liksom det hadde jo vært ok om det var 3 familier på restauranten om de ikke hadde booket det sammen.

Jeg tror mye av sjokket fra mange kommer fra frustrasjon over situasjonen vi har vært i, i en stund.
Sitat av Absurd Vis innlegg
Også er det vel egentlig litt overdrevent? Det er 3 forskjellige familier som har sittet på 3 forskjellige bord det er jo nesten bare en teknikalitet mtp. hvordan reserveringen er bestilt som er problemet her? Liksom det hadde jo vært ok om det var 3 familier på restauranten om de ikke hadde booket det sammen.

Jeg tror mye av sjokket fra mange kommer fra frustrasjon over situasjonen vi har vært i, i en stund.
Vis hele sitatet...
Her vi bor f.eks er det veldig lite smitte. Er det dermed slik at så mange som mulig skal komme hit fra andre steder? Den smitten som kommer har vært fra reisende, som enten har vært eller har med seg smitten.

De har tidligere gått ut med at en frarådes sterkt om å reise med mindre det er sterkt nødvendig. Så er det tidspunktet det gjøres på da, som er på det dårligste tidspunktet under hele pandemien. Hva er det de har sagt så ofte? Det er lov til å bruke sunn fornuft, og «dugnad».

For min egen del hvis det ble slik at jeg måtte dra noe sted hadde jeg hatt såpass respekt for andre mennesker at jeg hadde kjørt på med corona tester.

Nå bor ikke vi så langt unna Trondheim og har hele tiden tenkt at der holder vi oss unna. Kommer det besøk her fra andre steder (selv om det ikke er 100% sikkert) så forlanger jeg at det taes corona tester. Hvis ikke mener jeg folk, hva er det jeg kaller det?, driter på andre mennesker.

Men vet også av de som glatt tar imot besøk her som ikke bryr seg overhodet, og de som gjerne ikke bryr seg om at de kommer reisende hit er østlendinger. Kanskje ikke så rart når de like vel har så mye smitte der at de ikke bryr seg. Men repektløst? Helt klart.

På en annen side er jeg helt klar over at andre setter listen andre steder.

Og nei, selv om det er folk fra 3 forskjellige familier så sitter ikke den ene familien i det motsatte hjørnet av den andre osv. Kjentfolk menger seg med hverandre i motsetning til hva en helt ukjent familie gjør. Det tror jeg de fleste vil være enig i.

Så kan en jo tenke på om det er en fordel eller ulempe at det er 3 forskjellige familier. Synes det blir litt dårlig å bruke det som en unnskyldning
Sist endret av FranZe; 20. mars 2021 kl. 01:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det overrasker meg litt at folk er sjokkerte.
Mulig jeg bare har blitt apatisk, men... Kjip nok til å gjøre det, dum nok til å tro at man ikke blir tatt og arrogant nok til å tro det blåser over? Ja, det passer godt inn i mitt bilde av politikere generelt. Altså, jeg har hele tiden tatt det for gitt at de fester og puler og morer seg, stort sett alle sammen. Denne hendelsen er helt i tråd med hva jeg forventer og tror er normen for alle.
Da er det vanskelig å bli veldig opprørt.

Er ikke det vi ser nå bare maktens språk?
Vis hele sitatet...
Det er dette jeg stort sett alltid tenker, og jeg har fundert litt på hvorfor jeg tok det nærmest personlig denne gangen. Jeg liker jo ikke dama spesielt godt engang, så det var liksom ikke sånn "åsså DU da, Erna!".

Det er åpenbart flere ting, men for det første så føyer det seg litt inn i et mønster hun har, der dette var dråpen. Hun er den folkelige og menneskelige høyredama sant, mennesker, ikke millioner. Så står hun smilende og sier at Norge trenger flere barn samtidig som de raserer barselomsorgen og hiver ut mindreårige flyktninger. Hun sto forrige jul med omsorgfull pannerynke og ba innstendig alle som sliter om å søke hjelp, men hvor da? Ring krisetelefonen til en ideell organisasjon! Hun er den ansvarlige og ryddige som "ikke ville brukt akkurat de ordene", mens samarbeidspartnerne hennes får lefle åpent med nazikonspirasjoner og moralisere over kvinners reproduksjonsvalg.

Nei, man burde ikke bli overrasket. Men så var det unntakstilstand da, og ALT vi har fått derfra har gått på dugnad, fellesskap, dette må vi bare gjennom sammen, dette er større enn politikk. Og det har funket. Jeg har faen meg hatt så mye skyldfølelse og samvittighetskvaler dette året som jeg omtrent aldri har hatt. Jeg skal ikke klage, ingen jeg kjenner er døde, men dette året har kostet ganske mye. Så er den guarden der nede da, og så viser det seg at det bare var bullshit, alt det der unntaksgreiene. Det var politics as usual hele tiden.

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hun hadde snytt på skatten, bygd hytte i strandsona eller mottatt ulovlige gaver. Jeg hadde hatt meninger om det, men jeg hadde ikke brydd meg. Men du skal ikke kunne og aktivt påføre folk skyld og skam i et sammenhengende år, for så å flekke ræv til dem, og slippe unna med å kalle det en glipp. Jeg drar grensen der.

Sitat av Absurd Vis innlegg
Også er det vel egentlig litt overdrevent? Det er 3 forskjellige familier som har sittet på 3 forskjellige bord det er jo nesten bare en teknikalitet mtp. hvordan reserveringen er bestilt som er problemet her? Liksom det hadde jo vært ok om det var 3 familier på restauranten om de ikke hadde booket det sammen.
Vis hele sitatet...
Det var forsåvidt det minst alvorlige tilfellet, selv om hun selvsagt burde dobbeltsjekke reglene gitt posisjonen hennes. At de var 14 på hytta når det er anbefalt maks fem gjester og ulovlig å samle mer enn 10 på arrangementer, og i det hele tatt ikke anbefalt å reise ut av kommunen, er i en annen kategori.

Jeg tror mye av sjokket fra mange kommer fra frustrasjon over situasjonen vi har vært i, i en stund.
Vis hele sitatet...
Det er en faktor hun burde tatt hensyn til, ja.
BRAND ∞ STRONG
Du setter ord på alt jeg tenker @*pi!
TAKK!
@*pi: Jeg er i utgangspunktet enig med deg, men jeg synes også vi skal vise det samme skjønn som vi selv ville ha ønsket. Jeg tror ikke fienden vi kjemper mot er de som har tre personer for mye på en middag. Det er ikke på ingen måte gitt at det var Erna selv som stod for gjestelista, og en leder med såpass stort ansvar som vår Statsminister har kan kanskje være litt unnskyldt om hun misser en slik detalj. La oss behandle dette som den pinlige tabben det var og gå videre. Om man skal velte regjeringen bør det være noe mer alvorlig enn dette.
Bøter er å regne som en påminnelse i et gjennomregulert samfunn som vårt.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
@*pi: Jeg er i utgangspunktet enig med deg, men jeg synes også vi skal vise det samme skjønn som vi selv ville ha ønsket. Jeg tror ikke fienden vi kjemper mot er de som har tre personer for mye på en middag. Det er ikke på ingen måte gitt at det var Erna selv som stod for gjestelista, og en leder med såpass stort ansvar som vår Statsminister har kan kanskje være litt unnskyldt om hun misser en slik detalj. La oss behandle dette som den pinlige tabben det var og gå videre. Om man skal velte regjeringen bør det være noe mer alvorlig enn dette.
Bøter er å regne som en påminnelse i et gjennomregulert samfunn som vårt.
Vis hele sitatet...
En pinlig tabbe sier du? Ikke sjans. Dette handler ikke om at Erna klønte det til, at hun ikke skjønte eller forstod. Det handler om at Erna som stortingspolitiker, yrkespolitiker og statsminister ga faen fordi hun er så jævla full av seg selv og føler seg så mye bedre enn alle andre at lover og regler hun selv er delaktig for å innføre, de "gjelder" faktisk ikke for henne. Hun tilhører eliten og gjør som hun vil høyt hevet over oss vanlig dødelige. Hun og hennes familie, de må naturligvis får feire en rund dag. Trass i at andre har hatt langt større tap dette året på langt mer alvorlige ting, så ofret hun ikke engang et fødselsdagsselskap for fellesskapet.

Jeg kan liksom se for Erna snakke med partifeller i forkant av vinterferien;

"Nei dugnad nei, det driver jeg naturligvis ikke med personlig, selv ikke midt i en alvorlig pandemi, jeg må jo gjøre plass til sushi og champagne". /Bergensdialekt
Sist endret av _abc_; 20. mars 2021 kl. 05:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det overrasker meg litt at folk er sjokkerte.
Mulig jeg bare har blitt apatisk, men... Kjip nok til å gjøre det, dum nok til å tro at man ikke blir tatt og arrogant nok til å tro det blåser over? Ja, det passer godt inn i mitt bilde av politikere generelt. Altså, jeg har hele tiden tatt det for gitt at de fester og puler og morer seg, stort sett alle sammen. Denne hendelsen er helt i tråd med hva jeg forventer og tror er normen for alle.
Da er det vanskelig å bli veldig opprørt.

Er ikke det vi ser nå bare maktens språk?
Vis hele sitatet...
Det er ikke nødvendigvis handlingene som sjokkerer meg, men at de klarer å bli tatt hver gang.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
en leder med såpass stort ansvar som vår Statsminister har kan kanskje være litt unnskyldt om hun misser en slik detalj.
Vis hele sitatet...
Serr?

Har forresten ikke tatt til orde for å velte regjeringen, jeg har tatt til orde for at hun skal sitte under bordet på pressekonferansene fremover.

Sitat av Fulmen Vis innlegg
Jeg tror ikke fienden vi kjemper mot er de som har tre personer for mye på en middag.
Vis hele sitatet...
Det er hun som har utpekt den fienden.
Sist endret av *pi; 20. mars 2021 kl. 07:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Nei, man burde ikke bli overrasket. Men så var det unntakstilstand da, og ALT vi har fått derfra har gått på dugnad, fellesskap, dette må vi bare gjennom sammen, dette er større enn politikk. Og det har funket. Jeg har faen meg hatt så mye skyldfølelse og samvittighetskvaler dette året som jeg omtrent aldri har hatt.
Vis hele sitatet...
Å. Ja, da forstår jeg! På min side har jeg bare eksistert. Du vet: Braaaaaaaaiiiiiiiiinnnnnnzzzzzzz..!

Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hun hadde snytt på skatten, bygd hytte i strandsona eller mottatt ulovlige gaver. Jeg hadde hatt meninger om det, men jeg hadde ikke brydd meg. Men du skal ikke kunne og aktivt påføre folk skyld og skam i et sammenhengende år, for så å flekke ræv til dem, og slippe unna med å kalle det en glipp. Jeg drar grensen der.
Vis hele sitatet...
Fantastiske eksempler som faktisk illustrerer forskjellen i innstilling! Hytte i strandsona er en tanke som provoserte meg, for det er en sak som fortsatt engasjerer meg. De andre to, eller smittevernsbrudd og slikt? Objektiv mener jeg det er teit og galt, men det provoserer meg ikke på samme måte.

Sitat av Rosander Vis innlegg
Det er ikke nødvendigvis handlingene som sjokkerer meg, men at de klarer å bli tatt hver gang.
Vis hele sitatet...
De blir jo ikke det! Det slipper unna med nesten alt, hele jævla tiden. Folk blir tatt med flere kilo heroin på grensa rett som det er, gjerne liggende nesten helt åpent i bilen. Fantastisk lite gjennomtenkt smugling, og folk betaler for det med frihet og liv. Hvorfor så nonchalant? Fordi man nesten garantert lykkes! Man har grov uflaks om man blir hekta. Jeg har selvsagt ikke annet belegg for påstanden enn at a) tiltakene tydeligvis ikke endrer smuglernes motivasjon, store konsekvenser til tross, og b) tilgangen på dop er rimelig stabil, uavhengig av hva som stoppes på grensa.


Sånn er det med korrupsjon, sånn er det med innsidehandel, og sånn er det når maktmennesker tar seg friheter med reglene: De slipper stort sett unna med det, og vi hører bare om de uheldige som blir tatt.
Kall det en omvendt overlevelsesbias.
Sist endret av Myoxocephalus; 20. mars 2021 kl. 12:23.
Jeg har tatt en kikk på smittetallene over de ulike bydelene i Oslo og det ser for meg ut som om det er en klar sammenheng mellom høyt smittetall og høy andel av immigranter i den aktuelle bydelen det er snakk om:

Verst i Stovner bydel
Totalt er det registrert 4289 smittede i Oslo de siste 14 dagene. I noen bydeler er nå smittetrykket verre enn i de verst rammede landene i Europa.

Oslo kommunes statistikk viser at smittetrykket nå er hardest i Stovner bydel.

Der er det nå registrert 1635,9 smittede per 100.000 innbyggere i løpet av de siste 14 dagene.
Vis hele sitatet...
Sakset fra wikipedia:

Stovner is the borough in Oslo and Norway with the highest density of immigrants. The proportion of newborns with an immigrant background was per. 2017 at 80%
Vis hele sitatet...
Etter Stovner følger bydelene Alna og Grorud, med henholdsvis 1317.2 og 1313,7 smittede per 100.000 innbyggere de siste 14 dagene.

Om Alna på wikipedia:
As of January 1, 2020, there were 49,801[1] people living in the borough. Of these, 24,943 (50.1%) were male. There were 1,495 immigrants from Western countries and 24,943 from Non-Western countries (50%).
Vis hele sitatet...
Om Grorud på wikipedia:

Grorud has in the last few decades had a great influx of immigrants. The proportion of newborns with immigrant background was per. 2017 at 70%[1]. Because of these statistics Grorud is a recurring theme in Norwegian immigration politics.
Vis hele sitatet...
Til slutt i artikkelen jeg linker til øverst er det snakk om Nordstrand hvor smittetallet er lavest:

I bydelen Nordstrand er smittetallene lavest. Der er smittetrykket på 272,6 smittede per 100.000 innbyggere de siste to ukene.
Vis hele sitatet...
Fra wikipedia:

In 2004, Nordstrand was merged with two other boroughs, Lambertseter and Ekeberg-Bekkelaget, to form what is today known simply as Nordstrand. First and second generation immigrants make up 14.6% of the population, which is the lowest percentage in the entire city.
Vis hele sitatet...


Hvordan kan dette ha seg, gitt at observasjonen min er korrekt?
Sist endret av Knask; 20. mars 2021 kl. 13:55.
Sitat av Knask Vis innlegg
Hvordan kan dette ha seg, gitt at observasjonen min er korrekt?
Vis hele sitatet...
Slik jeg ser det, så finnes det to gode grunner:

1. Mennesker i disse bydelene bor ofte under trange kår. Det er ikke uvanlig at store familier bor sammen i tre- og fire-roms leiligheter, der man nærmest går opp på hverandre. Da sier det seg selv at hvis en i husstanden blir smittet, så er sannsynligheten stor for at resten blir det.

2. Menneskene i disse områdene har oftest ikke hjemmekontor. De jobber gjerne i dagligvarer, transportbransjen, renholdsbransjen etc. De utsetter seg i så mye større grad for smitte, kontra menneskene i for eksempel Vestre Aker der jeg vil tørre å anslå at flere har hjemmekontor
Sist endret av Filkor; 20. mars 2021 kl. 14:12.
Sitat av Knask Vis innlegg
Hvordan kan dette ha seg, gitt at observasjonen min er korrekt?
Vis hele sitatet...
Det er som med alt annet, om du bestemmer deg for hva forklaringsvariabelen er før du begynner å se, så blir det forklaringen. Det er mer smitte i bydeler med innvandrere, men hva har de også? Generelt mindre penger, og større familier. Hvilket betyr at de er flere personer på mindre areal, så det er ikke mulig for ett familiemedlem som blir smittet å ha et eget bad, rom og kjøkken. Dette propagerer selvfølgelig - smitte oppdages ikke sekundet man er smittsom i alle tilfeller, noen er asymptomatiske og familien lever livet sitt så normalt som mulig. Det sprer smitte.

Videre er det slik at det er flere innvandrere med manuelle jobber, hvilket betyr at de også må møte opp et sted, og risikerer smitte ved reiser til og fra jobb. Vi andre kan ha hjemmekontor, samme hvor lite vi vil, det kan ikke alle.

Det er så klart mulig at innvandrere bryr seg mindre om smittevern enn andre, men det skal ganske mye til. Det krever ikke mye tid i Oslo sentrum før man ser hvor dårlige folk er uavhengig av fødeland. Det grenser til det latterlige hvor dårlige folk er til å sprite henda før de tar på munnbindet, ikke tar på det når man bruker det, og spriter etter. Gjenbruk av engangsmunnbind er også svært utbredt.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Det er som med alt annet, om du bestemmer deg for hva forklaringsvariabelen er før du begynner å se, så blir det forklaringen.
Vis hele sitatet...
Kunne du ikke bare holdt deg til resten av innlegget ditt istedenfor å åpne opp med å insinuere innvandrerfiendtlighet for å score brownie points?
Demografi spiller selvsagt en stor rolle når man skal sammenligne bydelene mot hverandre.
Sitat av Knask Vis innlegg
Kunne du ikke bare holdt deg til resten av innlegget ditt istedenfor å åpne opp med å insinuere innvandrerfiendtlighet for å score brownie points?
Vis hele sitatet...
Poenget var mer at du må åpne øynene. Du har åpenbart gjort research på dette, men ikke googlet mer smitte innvandrere. Der står alt jeg skrev og mer til.

Sitat av Knask Vis innlegg
Demografi spiller selvsagt en stor rolle når man skal sammenligne bydelene mot hverandre.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig spiller demografi en rolle, og det er derfor jeg ikke helt forstår fokuset på ett aspekt av demografien.
Sitat av Knask Vis innlegg
Kunne du ikke bare holdt deg til resten av innlegget ditt istedenfor å åpne opp med å insinuere innvandrerfiendtlighet for å score brownie points?
Demografi spiller selvsagt en stor rolle når man skal sammenligne bydelene mot hverandre.
Vis hele sitatet...
Brownie points, det var et nytt konsept for meg. Altså, jeg ser at innlegget ditt er kjemisk rensa for eksplisitte rasistiske antakelser. De er ikke der, og du har aldri ytra deg spesielt rasistisk om noe så vidt jeg kan huske, så det er ingen grunn til å insinuere at du har slike baktanker.

På den annen side har du sett ganske mange rasismedebatter og du er imponerende dyktig til å gjennomskue underliggende motivasjoner og skjulte baktanker hos folk. Når altrighttrollene vil piske i gang en flamefest så har de noen standardstrategier de tyr til. En av de vanligste er å fremme en masse påstander (enten ekte fakta, eller humbug presentert som fakta), påstander som veldig naturlig leder opp mot en en ubehagelig konklusjon - innvandre er farlige, kvinner er dumme, transpersoner er gale - du vet hva jeg mener. Så fremmer de ikke den anklagen selv, de bare stiller åpne spørsmål som tilsynelatende uunngåelig må besvares med den ønskede konklusjonen, og overlater det til andre å tegne streker mellom prikkene. De som har vært i slike debatter før gir trollene pepper for å piske i gang et debattforsurende bikkjeslagsmål, trollene trekker seg tilbake med å si at de bare stilte et ærlig spørsmål og at antirasistene er hårsåre og urimelige som ikke tåler åpen debatt om noe. De som ikke har vært ute en vinternatt før tenker at det trollet skrev innledningsvis var ganske uskyldig og at det faktisk er slik at meningsmotstanderne er ustabile og sarte - hvilket selvsagt var hele poenget med øvelsen. Det kalles en hundefløyte.

Jeg vet at du vet alt dette. Og ved gjennomlesning, så tror jeg du ser hvorfor innlegget ditt trigga den sensoren hos xasma. Jeg tror ikke at det var dette du forsøkte deg på: Jeg har som sagt ingen grunn til å tro at du har spesielt uspiselige meninger på området, manipulasjon er ikke din stil og hadde du gjort noe slikt hadde du vært langt mer elegant i utførelsen. Jeg tolker det som en brainfart: Du så et mønster, og du glemte det åpenbare overlappet mot fattigdom. Og der har du svaret ditt: Lav inntekt = mer smitte.

Xasma kunne kanskje spart seg den kommentaren, men så ble du ikke akkurat hudfletta heller, da. La oss ikke la dette skjære helt av sted.
Sist endret av Myoxocephalus; 20. mars 2021 kl. 15:53.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Poenget var mer at du må åpne øynene. Du har åpenbart gjort research på dette, men ikke googlet mer smitte innvandrere. Der står alt jeg skrev og mer til.
Vis hele sitatet...
Jeg åpnet artiklene jeg linket til og markerte navnene på bydelene fordi jeg var nysgjerrig på beliggenhet osv. - og gjorde enkle google-søk som ledet meg til svært mangelfulle wikipedia-artikler med samme åpenbare fellesnevner, utenom i en bydel.
Interessant! Lurer på hva som er grunnen til dette, tenkte jeg, før jeg postet her uten å tenke noe videre over det.
Mer research enn dette var det ikke.
Og hei, google-søket ditt viser jo at joda, det er faktisk mer smitte blant innvandrere!
Hadde jeg visst at dette var en kjent sak hadde jeg vel for pokker ikke tatt meg bryet med å skrive innlegget en gang!


Sitat av Xasma Vis innlegg
Selvfølgelig spiller demografi en rolle, og det er derfor jeg ikke helt forstår fokuset på ett aspekt av demografien.
Vis hele sitatet...
Du forstår ikke hvorfor befolkningen er av vesentlig betydning når man sammenligner smitte mellom mennesker?
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Å. Ja, da forstår jeg! På min side har jeg bare eksistert. Du vet: Braaaaaaaaiiiiiiiiinnnnnnzzzzzzz..!
Vis hele sitatet...
Jøss. Det var virkelig ikke meningen å påstå noe om hvordan du har hatt det i år. Jeg prøver ikke å si at man burde reagere sånn heller, jeg prøver å finne ut hvorfor jeg gjør det, siden det er ulikt meg. Hytte i strandsonen og sånn, jeg har forventninger til at det er politikk, og jeg har ikke mer illusjoner enn deg om hvordan det foregår. Akkurat dette klarte de å få meg til å tro på at ikke var (kun) politikk. At du ikke gikk på limpinnen betyr ikke at du har et grunnere følelsesliv eller noe, kanskje du bare er mindre naiv. Men jeg tror mange har reagert som meg, og jeg hadde altså en hypotese om hvorfor. That's all.
Det er vel bare et tidsspørsmål før gutta i FrP lager en greie på dette med bydeler og smitte.

For selv om det kan forklares ut fra flere perspektiv og sosiale teorier, kan du banne på at innvandrerkortet vil bli lagt på bordet i en eller annen runde. Dette vil bli møtt med sinne fra venstresiden, fronter opprettholdes, så mister vi samtidig enda en anledning til å diskutere reelle utfordringer og hvordan man kan motvirke sosiale forskjeller.

Frykten for å bli oppfattet som rasist eller stille spørsmålet som kan insinuere noe i den gata, er et hinder for konstruktive diskusjoner og prosesser. Det er de siste postene her et eksempel på.
Sitat av Knask Vis innlegg
Og hei, google-søket ditt viser jo at joda, det er faktisk mer smitte blant innvandrere!
Vis hele sitatet...
Korrekt, det har vært i nyhetene de siste 6 mnd. eller så. Artiklene om emnet peker også på at forskerne mener selve innvandrerstatusen ikke nødvendigvis er den beste forklaringsvariabel i dette multivariabelstykket.

Sitat av Knask Vis innlegg
Du forstår ikke hvorfor befolkningen er av vesentlig betydning når man sammenligner smitte mellom mennesker?
Vis hele sitatet...
Leste du det du siterte? Det er mange måter å dele opp befolkninger. Man kan dele på fødeland, hudfarge, etnisitet, inntekt, arbeidsform, utdanning, alder, kjønn, BMI og listen fortsetter. At man har en overrepresentasjon blant innvandrere er ikke nødvendigvis interessant, derav min kommentar. Hvis man opererer med én variabel, i dette tilfellet: innvandrer, !innvandrer, så har man sett at "joda, det er en viss forklaringskraft", men spørsmålet burde heller være - hva er den beste forklaringsvariabelen? Det er her min kommentar også kommer inn, om du istedenfor innvandrerstatus ser på f.eks... Kvadratmeterpris for boliger og personer per husholdning i Frogner og Stovner:

På stovner koster det 47607kr pr. kvadratmeter., mens på Frogner koster det 98588kr pr. kvadratmeter. På Frogner er det 1,68 personer per privathusholdning, mens på Stovner er det 2,41. Slå opp i tabellen her, får ikke linket direkte til mitt uttrekk. Dette sier noe om økonomien i områdene samt boforholdene og smitten på tvers av bydeler - og da blir spørsmålet... Er fortsatt innvandrerstatus den avgjørende faktoren for smittespredning? Dersom økonomi er vår eneste forklaringsvariabel blir konklusjonen at de med mindre penger har mye smitte. Dersom vi ser på ant. personer per bolig som eneste variabel er det de med mange barn som ikke overholder smittevernsreglene. Sannheten for hva som er en god demografisk inndeling av smitten er sannsynligvis mer kompleks enn at én av disse bestemmer på egenhånd.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Xasma kunne kanskje spart seg den kommentaren, men så ble du ikke akkurat hudfletta heller, da. La oss ikke la dette skjære helt av sted.
Vis hele sitatet...
Intensjonen var kritikk av metode, og det kunne/burde jeg sikkert sagt eksplisitt.
Sist endret av Xasma; 20. mars 2021 kl. 17:15.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Xasma Vis innlegg
Korrekt, det har vært i nyhetene de siste 6 mnd. eller så. Artiklene om emnet peker også på at forskerne mener selve innvandrerstatusen ikke nødvendigvis er den beste forklaringsvariabel i dette multivariabelstykket.
Vis hele sitatet...
Men det har også vært en del positiv vinkling bla. på innsatsen organisasjonen Bydelsmødre Norge gjør
på steder med høyt antall innvandrere som f.eks. Stovner.

Og man peker vel mest faktorer som trangboddhet mer en at innvandrere gir faen i smitteverntiltak.
Sitat av *pi Vis innlegg
Jøss. Det var virkelig ikke meningen å påstå noe om hvordan du har hatt det i år. Jeg prøver ikke å si at man burde reagere sånn heller, jeg prøver å finne ut hvorfor jeg gjør det, siden det er ulikt meg. Hytte i strandsonen og sånn, jeg har forventninger til at det er politikk, og jeg har ikke mer illusjoner enn deg om hvordan det foregår. Akkurat dette klarte de å få meg til å tro på at ikke var (kun) politikk. At du ikke gikk på limpinnen betyr ikke at du har et grunnere følelsesliv eller noe, kanskje du bare er mindre naiv. Men jeg tror mange har reagert som meg, og jeg hadde altså en hypotese om hvorfor. That's all.
Vis hele sitatet...
Hm? Jeg var ikke spydig eller noe. Du har gått og følt på koronaskam i et års tid, jeg har stort sett gått rundt som en apatisk zombie. Vi er forskjellige mennesker som i visse sammenhenger reagerer ulikt på tilsvarende stimuli. Det gir utslag i ulike reaksjoner, og min mentale tilstand er nok mer immun mot skuffelse ved svik. Jeg trodde stort sett alle hadde det omlag slik, derfor var jeg overrasket over det unisone sjokket denne saken fremprovoserte. Du beskrev imidlertid en veldig annen mental tilstand, en tilstand jeg ikke hadde reflektert videre over, og da ga reaksjonene mer mening. Anse meg uforulemplemt!
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hm? Jeg var ikke spydig eller noe. Du har gått og følt på koronaskam i et års tid, jeg har stort sett gått rundt som en apatisk zombie. Vi er forskjellige mennesker som i visse sammenhenger reagerer ulikt på tilsvarende stimuli. Det gir utslag i ulike reaksjoner, og min mentale tilstand er nok mer immun mot skuffelse ved svik. Jeg trodde stort sett alle hadde det omlag slik, derfor var jeg overrasket over det unisone sjokket denne saken fremprovoserte. Du beskrev imidlertid en veldig annen mental tilstand, en tilstand jeg ikke hadde reflektert videre over, og da ga reaksjonene mer mening. Anse meg uforulemplemt!
Vis hele sitatet...
Haha, jeg trodde du var ironisk. Ja, man har vel ulike reaksjonsmønstre, og ulike perioder hvor man har guarden nede. Uansett, hun har nok falt noen hakk hos mange.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Korrekt, det har vært i nyhetene de siste 6 mnd. eller så. Artiklene om emnet peker også på at forskerne mener selve innvandrerstatusen ikke nødvendigvis er den beste forklaringsvariabel i dette multivariabelstykket.
Vis hele sitatet...

Hvilket jeg heller aldri har hevdet.
Det har tydeligvis blitt forsket på dette og her er noen av funnene som har blitt gjort:

HVORFOR TOPPER INNVANDRERE SMITTESTATISTIKKEN?

Et godt eksempel på hva slags svar jeg var ute etter, men ikke var klar over at var tilgjengelig på nettet.
Legg merke til at brukeren over deg var i stand til å liste opp noe av dette uten å begynne å skape seg i forsøk på å pinne meg ned som innvandrerfiendtlig.


Leste du det du siterte?
Vis hele sitatet...
Har du prøvd å forstå hvor jeg faktisk vil med spørsmålene mine istedenfor å fokusere på om du muligens kan ta meg på noe jeg har sagt eller kanskje mener om innvandrere?

Det er mange måter å dele opp befolkninger. Man kan dele på fødeland, hudfarge, etnisitet, inntekt, arbeidsform, utdanning, alder, kjønn, BMI og listen fortsetter. At man har en overrepresentasjon blant innvandrere er ikke nødvendigvis interessant, derav min kommentar. Hvis man opererer med én variabel, i dette tilfellet: innvandrer, !innvandrer,
Vis hele sitatet...
Unnskyld meg, men er det hakk i plata her? Eller er dette bare nok et eksempel på hva jeg nevner ovenfor?

så har man sett at "joda, det er en viss forklaringskraft", men spørsmålet burde heller være - hva er den beste forklaringsvariabelen? Det er her min kommentar også kommer inn, om du istedenfor innvandrerstatus ser på f.eks... Kvadratmeterpris for boliger og personer per husholdning i Frogner og Stovner:
På stovner koster det 47607kr pr. kvadratmeter., mens på Frogner koster det 98588kr pr. kvadratmeter. På Frogner er det 1,68 personer per privathusholdning, mens på Stovner er det 2,41. Slå opp i tabellen her, får ikke linket direkte til mitt uttrekk. Dette sier noe om økonomien i områdene samt boforholdene og smitten på tvers av bydeler
Vis hele sitatet...
Og denne informasjonen mener du at vi som bor i utkantstrøkene skal sitte på? Oslo verdens navle?
Det er denne type informasjon du kunne ha kommet med da jeg spurte etter en forklaring på hvordan det kunne ha seg at det kunne se ut som om det var en sammenheng mellom høyt smittetall og høy andel av immigranter.
Jeg sa aldri at dette var immigrantene sin skyld, men for all del, det ser bra ut å komme farende med dette i ettertid nå som diskusjonen mellom oss har sporet fullstendig av her.

- og da blir spørsmålet... Er fortsatt innvandrerstatus den avgjørende faktoren for smittespredning?
Vis hele sitatet...
Igjen, dette har jeg aldri hevdet, men du nekter å gi deg?


Dersom økonomi er vår eneste forklaringsvariabel blir konklusjonen at de med mindre penger har mye smitte. Dersom vi ser på ant. personer per bolig som eneste variabel er det de med mange barn som ikke overholder smittevernsreglene. Sannheten for hva som er en god demografisk inndeling av smitten er sannsynligvis mer kompleks enn at én av disse bestemmer på egenhånd.
Vis hele sitatet...
Men smitten er likevel høyere i disse bydelene og jeg ville simpelthen til bunns i hvorfor.
Enkelt og greit.


Intensjonen var kritikk av metode, og det kunne/burde jeg sikkert sagt eksplisitt.
Vis hele sitatet...
Dette er pissprat.
Det har du gjort helt klart med det siste innlegget ditt.
Jeg fått svar på det jeg lurte på så da tenker jeg at vi avslutter her.
Sitat av Knask Vis innlegg
Jeg har tatt en kikk på smittetallene over de ulike bydelene i Oslo og det ser for meg ut som om det er en klar sammenheng mellom høyt smittetall og høy andel av immigranter i den aktuelle bydelen det er snakk om:



Sakset fra wikipedia:



Etter Stovner følger bydelene Alna og Grorud, med henholdsvis 1317.2 og 1313,7 smittede per 100.000 innbyggere de siste 14 dagene.

Om Alna på wikipedia:

Om Grorud på wikipedia:



Til slutt i artikkelen jeg linker til øverst er det snakk om Nordstrand hvor smittetallet er lavest:



Fra wikipedia:





Hvordan kan dette ha seg, gitt at observasjonen min er korrekt?
Vis hele sitatet...
Skal du først linke til Wikipedia, så bruk de norske sidene når du vil ha info om Norge. De norske er sansynligvis bedre oppdatert da dem er skrevet av en nordmann. (Kan jo være samme personen har oversatt til engelsk da) Men for å få riktige tall burde du heller søke hos Statistisk Sentralbyrå, det er dem som har de offisielle tallene.
Denne studien tyder på at både innvandrerbakgrunn og bydel er faktorer for hvor seriøst folk tar smittevern:

https://www.oslomet.no/forskning/for...m-paa-oslo-ost


Et hovedfunn er at nærmere to av tre ungdommer fulgte smittevernreglene temmelig bra. Men jenter hadde bedre smittevern enn gutter. Det var dessuten én del av byen som utmerket seg i positiv retning, ytre Oslo øst (med bydeler som Stovner, Alna, Søndre Nordstrand).

Dessuten: Blant ungdom med norskfødte foreldre var det 60 prosent som i stor grad fulgte reglene, blant dem med innvandrerbakgrunn var det hele 67 prosent. Tre variabler er sånn sett interessante for å identifisere ungdommene med mest effektivt smittevern mot covid-19-pandemien: kjønn, bydel og innvandring.
Vis hele sitatet...
Sist endret av *pi; 21. mars 2021 kl. 10:12.
Hvor står vi 3 uker frem i tid? Merker det er endel som snakker om hyttetur i påsken. Og endel virker å være mest opptatt av penger betalt for utleiehytte ikke blir tapt og dermed må det bli hyttetur uansett hvor mange kohorter som har spleiset på hytta.

Vi har et par mutasjoner nå som er mer smittsom enn tidligere varianter, og disse mutasjonene smitter også den yngre befolkningen i langt større grad. Hvor innstilt på hjemmepåske er egentlig folket? Vil påskeutfarten resultere i sterk økning i smitten også utenfor "trangbodde" strøk? I deler av viken går smittetallene fortsatt opp, og fram mot helgen øker trafikken for påskeutfart, hytteturer, skiheiser, kø i skiheiser, og kanskje litt løssluppenhet på hyttene på kveldene. Kanskje afterski'n flyttes til hyttene? Blir det god stemning så glemmer brått folk alt av regler.

Har vi gått fra vondt til verre om 3 uker?

Vi er vel strengt tatt i en meget kritisk fase i pandemien. Vi har nå tatt i bruk veldig sterke virkemidler for å slå tilbake og redusere smitten. Om påsken gir oss en markant økning i smitten, hvilke verktøy er igjen da? Snakker vi portforbud og lock down?

Vaksinene rulles ut, dog litt langsommere enn vi skulle ønsket, kanskje er det flere som burde tenke hjemmepåske dette året slik at vi får ned tallene over påske og ikke en økning som kanskje vil sparke bena vekk fra ennå flere arbeidsgivere, og bedrifter som faller utenfor de mest lukrative støtteordningene. Ja også er det jo det da at en ikke ønsker å dra smitte inn i et eget hjem, smitt eldre i egen familie eller de i familien som er ekstra sårbare.
Sist endret av _abc_; 23. mars 2021 kl. 09:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Vi er vel strengt tatt i en meget kritisk fase i pandemien.
Vis hele sitatet...
Hvilke faser har ikke vært kritiske?

Jeg vet ikke hvor mye mer smitte påsken vil medføre. At folk sitter på hyttene sine burde i utgangspunktet være ganske uproblematisk. Hvis folk driter i restriksjoner for møter på privaten på hytta, så har de formodentlig enten gitt faen hele veien og feira jul og femtiårslag sammen uansett. Eller så har de gått lei og begynt å gi faen nå. Uansett, så kan jeg ikke se at det er noen vesensforskjell mellom å kontrollere og bøtelegge folk på hytta enn hjemme. Hvis afterski er et problem, så steng ned utelivet over tregrensa, akkurat som man stenger ned i lavlandet. Heiskøer er et helvete i påsken uansett, og med koronarestriksjoner er det i praksis ugjennomførbart. Å stenge alpinanleggene ville antakelig være det beste, men om det skjer vet jeg ikke. Da er man stuck med langrenn og ludo, så dermed faller kanskje noe av grunnlaget bort for de fleste.

Men i den store sammenhengen? Meh. Påsketur på hytta er det minste problemet hvis man bare skal vurdere smittevern.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvilke faser har ikke vært kritiske?

Jeg vet ikke hvor mye mer smitte påsken vil medføre. At folk sitter på hyttene sine burde i utgangspunktet være ganske uproblematisk. Hvis folk driter i restriksjoner for møter på privaten på hytta, så har de formodentlig enten gitt faen hele veien og feira jul og femtiårslag sammen uansett. Eller så har de gått lei og begynt å gi faen nå. Uansett, så kan jeg ikke se at det er noen vesensforskjell mellom å kontrollere og bøtelegge folk på hytta enn hjemme. Hvis afterski er et problem, så steng ned utelivet over tregrensa, akkurat som man stenger ned i lavlandet. Heiskøer er et helvete i påsken uansett, og med koronarestriksjoner er det i praksis ugjennomførbart. Å stenge alpinanleggene ville antakelig være det beste, men om det skjer vet jeg ikke. Da er man stuck med langrenn og ludo, så dermed faller kanskje noe av grunnlaget bort for de fleste.

Men i den store sammenhengen? Meh. Påsketur på hytta er det minste problemet hvis man bare skal vurdere smittevern.
Vis hele sitatet...

Vel du trenger ikke vri på det jeg sier, selv om hele de siste året har vært tragisk så er det nå engang slik at akkurat nå, er det slik at enkelte sykehus feks Ahus har nådd maks kapasitet og må skippe vekk pasienter til andre sykehus. Ennå går det jo rundt, men vi er på et punkt nå hvor smitten er det høyeste siden dette startet for over et år siden.

En markant økning i antall smittede nå, vil raskere fylle opp sykehusene. Fordi mutasjonene råder grunner i de mest folketette områdene i landet. Mutasjoner som vi vet gjør at også yngre mennesker blir så syke at de trenger innleggelse og også pustehjelp. Det er nå langt flere som blir alvorlige syke av viruset, enn for et år tilbake, og det er også en langt bredere aldersspredning på innleggelsene. Det skaper uro i mitt hode.

Det er jo ikke hytteturen isolert sett som er problemet vi kan få nå. Det er om folk glemmer reglene og tar mindre hensyn, feks rusindusert fuck corona holdning. Plutselig er det folk fra 4 hytter som samles til drikke og hygge, så før påsken er over har de spredt smitte i heiskø, blant familie og bekjente også er økningen et faktum. Lite som skal til nå altså.

Så forresten at danskene klarer over 70% flere tester enn oss per uke, og de anser testingen som viktig for å kunne åpne opp raskere. Kanskje vi også må få opp tempoet på antall tester?
To mutasjoner kan danne en såkalt dobbeltmutasjon tydeligvis. Ikke i Norge ennå ,men i India. Er vel større sannsynlighet at det skjer der gitt den store befolkningen.
Sitat av Knask Vis innlegg
Har du prøvd å forstå hvor jeg faktisk vil med spørsmålene mine istedenfor å fokusere på om du muligens kan ta meg på noe jeg har sagt eller kanskje mener om innvandrere?
Vis hele sitatet...
Prøv å snu på flisa. Dersom du legger fra deg indignasjonen over insinueringer jeg har sagt at ikke er der - er mine eksempler urimelige? Det eneste jeg gjorde var å påpeke at valg av variabler setter premisser for konklusjonen. For øvrig driter jeg i intensjon, det handler om hva man baserer sin analyse og spørsmål på. Du kunne valgt en av mine to andre eksempeler på demografi, og jeg hadde respondert med det samme.

Sitat av Knask Vis innlegg
Og denne informasjonen mener du at vi som bor i utkantstrøkene skal sitte på? Oslo verdens navle?
Vis hele sitatet...
Meg bekjent fungerer både statistikk, bekjentskap med utvalgsproblemer og google utenfor Oslo. Dette er ikke informasjon jeg har for hånden til enhver tid.

Sitat av Knask Vis innlegg
Dette er pissprat.
Det har du gjort helt klart med det siste innlegget ditt.
Jeg fått svar på det jeg lurte på så da tenker jeg at vi avslutter her.
Vis hele sitatet...
Ro deg ned. Ikke alle har skjulte motiver, noen er bare opptatt av statistikk og påpeker mangelfull analyse.
Sist endret av Xasma; 25. mars 2021 kl. 22:55.
Xasma, du kommer dinglende fem - seks dager senere uten å tilføre diskusjonen mellom oss noe vi kan få spesielt mye mer ut av, foruten sirkelargumentasjon og at vi irriterer oss enda mer over hverandre.

Det gidder jeg ikke å bruke tid eller krefter på.
Ja, når en bor på ett sted hvor der er veldig lite smitte og vet at det er en person som får besøk fra Oslo hvor det er høy smitte.. Ikke bare besøk av en person, men av to, men da på skift vel å merke.

Når en da spør om at han har spurt om de tester seg så får en svaret at det gjør han ikke fordi han kan ikke spørre alle som kommer på besøk om å teste seg. For det gidder de ikke og da får han jo ikke besøk..

Da er det ganske mørkt. Dette er jo bare en bitteliten ting å gjøre. Vil en ikke løfte en finger (utenom langfingeren) mtp hensyn til medmennesker?

Over til trådtittel spørsmålet her så må en vel bare svare, spiller det egentlig noen rolle? Vil folk tenke annerledes om de bare er skyld i at 2-3 stykker stryker med kontra 10-11?

Måtte bare lufte ut litt her for jeg blir så oppgitt av folk som bare gir f... uten å tenke på at andre faktisk kan stryke med overhodet.
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Ja, når en bor på ett sted hvor der er veldig lite smitte og vet at det er en person som får besøk fra Oslo hvor det er høy smitte.. Ikke bare besøk av en person, men av to, men da på skift vel å merke.

Når en da spør om at han har spurt om de tester seg så får en svaret at det gjør han ikke fordi han kan ikke spørre alle som kommer på besøk om å teste seg. For det gidder de ikke og da får han jo ikke besøk..

Da er det ganske mørkt. Dette er jo bare en bitteliten ting å gjøre. Vil en ikke løfte en finger (utenom langfingeren) mtp hensyn til medmennesker?

Over til trådtittel spørsmålet her så må en vel bare svare, spiller det egentlig noen rolle? Vil folk tenke annerledes om de bare er skyld i at 2-3 stykker stryker med kontra 10-11?

Måtte bare lufte ut litt her for jeg blir så oppgitt av folk som bare gir f... uten å tenke på at andre faktisk kan stryke med overhodet.
Vis hele sitatet...
Ja litt rart at fra FHI/regjeringens side at de har tillit til at de som reiser(unødvendig) fra røde områder til smittefrie soner overholder regler i forhold til bolig/avstand. Samtidig som nå er innført karantenehotel selv for de som disponerer egne boliger å gjøre karantenen i ved innreise fra "unødvendige" utenlandsreiser.
Dvs der finnes ikke den tilliten lenger. Og her har igjen haugevis med grupper unntak.
Sist endret av hollow; 27. mars 2021 kl. 11:23.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Litt spesielt att når jeg så mye som nevner Putin og Russland i samme
åndedrag som pandemien så blir det ett ramaskrik uten like og sletting anmass.

Mens Litauens statsminister, Ingrida Šimonytė skriver på Twitter at:
"Putin ikke bryr seg om å kurere folk.
Sputnik V er bare et annet hybrid våpen for splitt og hersk"


+
Frankrikes utenriksminister, Jean-Yves Le Drian, har også uttalt at vaksinen er
«mer et middel for propaganda og aggressivt diplomati enn et redskap for solidaritet og helse».
Sist endret av vindaloo; 4. april 2021 kl. 17:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.