Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1423
Har nettopp fått meg valp og har to latter fra før. Kattene er egentlig ikke så aggressive mot valpen når jeg er der, de snuser mest på hverandre mens valpen kanskje jager kattene litt rundt. Spørsmålet mitt er ganske enkelt, er det greit å ha de i samme område i natt mens jeg sover? Er livredd for at valpen er skada når jeg våkner, men samtidig virker det ikke som at de bryr seg så veldig om valpen.
Nei, for all del, ikke gjør det. Valpen skal få ha det rolig og trygt om natten.
BRAND ∞ STRONG
Katter er natt dyr.
Hunder følger rytmen til eieren stort sett, Sover om natten er aktiv på dagen.
Ville ikke gjort det før de viser at der er ordentlig trygge på hverandre og faktisk kan ligge sammen i en sofa/seng over lengre tid uten at noe skjer.
Tok litt tid før katten min vendte seg til hundene til kompiser, men etter litt tid så kunne de sove sammen uten noe stress.
De la seg til og med inntil hverandre for å "kose" mens de sov.
At katter er nattdyr har egentlig ikke så mye å si, det er egentlig hunder også (bare se på ulven)
Katten min ligger fint og sover i flere timer når det er natt, selv om jeg er våken eller ikke, fordi som med samme måte som hunder, så tilpasser de seg.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
At katter er nattdyr har egentlig ikke så mye å si, det er egentlig hunder også (bare se på ulven)
Katten min ligger fint og sover i flere timer når det er natt, selv om jeg er våken eller ikke, fordi som med samme måte som hunder, så tilpasser de seg.
Vis hele sitatet...
Ja, du har litt rett i det.
Men en av grunnen til at katter "snur" døgnet sitt er at folk ikke lar de være
ute om natten, fordi de redde for at f.eks rev skal ta den.
Hadde katter fått velge hadde de sovet om dagen og vært ute å jaktet om natten.
Jeg tror den trangen til natteliv er mer utvasket hos hunder. At de letter er fornøyd
med å følge eierens rytme enn det katter er.

Har vokst opp med begge deler, og kattene har alltid mast om å gå ut sendt på kvelden.
Muttern var redd de skulle bli spist og satte alltid foten ned. En evig kamp
Her i hus gir katten blanke i hunden og sover bare på dagen. Men på natten fyrer katten opp til lek og vi hører dem løpe å styre rundt på stua. En valp trenger mye hvile og søvn så der kan være lurt og la valpen være på et rolig sted gjennom natta.

Etter katten og hunden har herja hele natta er hunden helt ferdig og sover hele dagen. Ikke lyst på tur eller lek før langt ut på ettermiddag. Det er en border collie og de er alltid klar for jobb eller lek. Men har han en søvnløs natt med katten må han få lang hviletid for og hente seg inn xD
Sist endret av freakypedro; 10. mars 2021 kl. 06:28.
Trådstarter
Oppdatering: Så ikke svarene før nå. da jeg la meg lå kattene å sov på en stol og valpen på et teppe, de brydde seg ikke særlig om hverandre og jeg lot de være. Det faktisk veldig bra, de holdt seg unna hverandre om natta, og nå i dag virker det som at de kan gå ganske nært hverandre uten problemer. Kattene er faktisk de som er mest redde, og går heller å gjemmer seg.

det gikk*
Sist endret av mordi123; 10. mars 2021 kl. 10:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kan vurdere å gi hunden din et bur å sove i. Hvis det fremstår som belastende for deg å ha dyret i bur kan du evt. la døren være åpen. Da har hunden et sted å trekke seg tilbake og sperre av hvis den ønsker fred i fra kattene. Det kan etablere flere gode rutiner for senere, og man kan også ta med seg buret til nye steder slik at hunden din har noe fast og trygt og trekke seg tilbake til hvis den trenger ro.