Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 7498
Hamburgertallerken
40 0
Skal kjøpe et skjermkort og lurer på hvor sikkert det egentlig er å kjøpe med oppkrav? Tenkte evt å ta med et helt likt skjermkort på postkontoret og veie det mot pakken før jeg kjøper den ut. Om pakken er lettere vet jeg jo garantert at det ikke er riktig innhold. Da kan jeg vel velge å ikke ta ut pakken? og om den er litt tyngere og jeg velger å kjøpe den, hva er mulighetene mine da? Er vel ingen vits i å returnere den igjen som oppkrav på samme pris å få selger til å ta tilbake pakken... kommer vel ikke til å ta den ut da.
Du kan fint velge å ikke hente ut pakken. Da blir den sendt i retur og "selger" sitter med utgiftene for oppkrav.

Du har som du sikkert vet ikke mulighet for å se innholdet før du kvitterer den ut, men det er dessverre risikoen med oppkrav. Fysisk oppmøte trumfer alt. Den skepsisen du har om oppkrav er det flere som har og konsekvensen er dessverre at svindlere forsøker seg på forskuddsbetaling i stedet (type halvparten først, halvparten når du mottar). Svindleren vinner alt for ofte.
1. Det er veldig vanskelig å vurdere vekt når massen er mye større i den ene hånda.

2. Vanlig praksis er at du ikke får kjenne på pakken før du betaler den ut.
BRAND ∞ STRONG
Er ikke pakker ofte veid av posten allerede med tanke på transporten?
Og at det da finnes dokumenter enten tilhørende eller påklistret pakken som viser vekten.

I Posten appen står det bla. størrelse og vekt når man får beskjed om at en pakke er på vei eller klar til henting.
Mulig dette ikke stemmer på grammet, at det er ca vekt.
At pakken veier det samme som skjermkortet er jo heller ingen garanti for innholdet.
Det kan være en stein for alt du vet.
Ta en kikk i porto-takstene. Posten noterer ikke eksakt vekt, den går i trinn: 0-20 g, 20-50g, 50-100g, 100-250g, osv osv. Et skjermkort bør jo også være godt pakket inn for å tåle frakta, og det veier jo litt. Pluss konvolutten.

Eneste trygge som jeg ser, er å handle den personlig. én til én.

Klassikeren på 80-tallet var at du bestilte en VHS-video av "vågal" type på oppkrav, og når du åpnet den var det en trebit i samme størrelse som VHS-kassetten.
Avsender trenger jo ikke mer enn en kjøkkenvekt og ei pakke som fremstår diskre åpnet på undersiden for å rundlure deg ved å skylde på tyveri under postgang, så nei, det er ikke særlig trygt. Finn-historikk og alt annet du kan stalke frem fra selger på forhånd og gjerne halvparten av pengene som forskudd kan sikre deg noe. Om han er en svindler går han sannsynligvis videre til neste offer som aksepterer oppkrav og dermed betaler dobbelt for ei pakke med gaffateipa småstein oppi.
Sitat av Laksetako Vis innlegg
Skal kjøpe et skjermkort og lurer på hvor sikkert det egentlig er å kjøpe med oppkrav? Tenkte evt å ta med et helt likt skjermkort på postkontoret og veie det mot pakken før jeg kjøper den ut. Om pakken er lettere vet jeg jo garantert at det ikke er riktig innhold. Da kan jeg vel velge å ikke ta ut pakken? og om den er litt tyngere og jeg velger å kjøpe den, hva er mulighetene mine da? Er vel ingen vits i å returnere den igjen som oppkrav på samme pris å få selger til å ta tilbake pakken... kommer vel ikke til å ta den ut da.
Vis hele sitatet...
Se på postoppkrav som det samme som forhåndsbetaling, da er du ganske spot-on. Hvis du ikke velger å hente den ut går den i retur automatisk.

Hvis du tar det på den andre måten;

For å hente ut pakken for å sende den tilbake, er du jo nødt til å betale oppkravsbeløpet først. Deretter sende den tilbake med oppkravsbeløp som mest sannsynlig ikke mottaker da ikke henter ut, så får også du regningen på frakten tilbake.
Postoppkrav er jo bare en fordyrende tjeneste i denne sammenheng uten garanti for noe som helst.

Spar pengene og betal på forskudd.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Ta en kikk i porto-takstene. Posten noterer ikke eksakt vekt, den går i trinn: 0-20 g, 20-50g, 50-100g, 100-250g, osv osv. Et skjermkort bør jo også være godt pakket inn for å tåle frakta, og det veier jo litt. Pluss konvolutten.
Vis hele sitatet...
Som jeg nevnte så er det nok ikke en helt nøyaktig vekt.
Men den pakka som er underveis til meg nå veier 0,6kg sier posten.
Det er vel den totale vekten av pakken, med emballasjen?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Som jeg nevnte så er det nok ikke en helt nøyaktig vekt.
Men den pakka som er underveis til meg nå veier 0,6kg sier posten.
Det er vel den totale vekten av pakken, med emballasjen?
Vis hele sitatet...
Da mener du en ordentlig pakke, ikke et stort brev? Da er det nok reell vekt. Regn med at den kan veie alt fra 0,55 til 0,69 kg alt ettersom hvordan vekta rundes av. En pakke er alltid med sporing, og vekta på postkontoret legger da vekta rett inn på sporingsdataene. Samtidig som porto beregnes. Oppkrav er igrunn et vanlig brev med en tilleggstjeneste, og da betales porto på samme måte som for brev, gjerne med frimerker og blir kun veid for å sjekke porto. Men oppkrav er dyrt, så det er få som bruker det lenger.
Det har jo vært flere saker i media der folk får en original eske med noe annet oppi, det krever som nevnt bare en vanlig kjøkkenvekt og sand eller noe. Så akkurat det parameteret er totalt uinteressant for å avsløre svindel, med mindre noen har en kilde på at folk har blitt tatt pga. dette.
Sist endret av funksjon; 8. mars 2021 kl. 02:20. Grunn: bokstaver
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Da mener du en ordentlig pakke, ikke et stort brev? Da er det nok reell vekt. Regn med at den kan veie alt fra 0,55 til 0,69 kg alt ettersom hvordan vekta rundes av. En pakke er alltid med sporing, og vekta på postkontoret legger da vekta rett inn på sporingsdataene. Samtidig som porto beregnes. Oppkrav er igrunn et vanlig brev med en tilleggstjeneste, og da betales porto på samme måte som for brev, gjerne med frimerker og blir kun veid for å sjekke porto. Men oppkrav er dyrt, så det er få som bruker det lenger.
Vis hele sitatet...
Tviler på at de runder opp når de regner porto. Posten er blitt blodsugere av dimensjoner og det koster det samme å sende en tom pappeske som å sende en vaskemaskin med Norgespakke. Burde vært ulovlig.
På fysiske mål er de jo helt rigide. Eks så har de «slots» som maksmåler 2cm og 7cm brev. Er du heldig klarer du skvise gjennom 1mm der på en bra dag hvis den er myk

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Som jeg nevnte så er det nok ikke en helt nøyaktig vekt.
Men den pakka som er underveis til meg nå veier 0,6kg sier posten.
Det er vel den totale vekten av pakken, med emballasjen?
Vis hele sitatet...
Vekta i seg selv er nok svært nøyaktig. Det er årlig kontroll på vekter for kjøp og salg og det gjelder nok her også selvom det er salg av en tjeneste, ikke fysisk vare. Du skal kunne se en klistrelapp som sier når den er godkjent og skal godkjennes igjen.

https://www.justervesenet.no/
Sist endret av Dough; 8. mars 2021 kl. 08:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hamburgertallerken
Trådstarter
40 0
Det var selger som foreslo å sende den som oppkrav. Vet ikke om det gjør det mer mistenkelig eller ikke egentlig... Kontoen til selger er fra 2015 og er verifisert med bankid, men har ingen vurderinger. Ble så jeg kjøpte den siden selger dekket oppkravet. Får spørre på postkintiret om de kan veie den opp mot mitt like grafikkort (1080 rog strix). Møte er desverre ikke mulig siden det er 12 timer unna.
Sist endret av Laksetako; 8. mars 2021 kl. 08:23.
Sitat av Laksetako Vis innlegg
Det var selger som foreslo å sende den som oppkrav. Vet ikke om det gjør det mer mistenkelig eller ikke egentlig... Kontoen til selger er fra 2015 og er verifisert med bankid, men har ingen vurderinger. Ble så jeg kjøpte den siden selger dekket oppkravet. Får spørre på postkintiret om de kan veie den opp mot mitt like grafikkort (1080 rog strix)
Vis hele sitatet...
Postoppkrav i 2021 tenker jeg er 1:2 enten veldig mistenkelig eller så er det noen dinosaurer som trur den falske tryggheten fortsatt er «the shit» fordi det var det vi vokste opp med når vi bestilte fra postordrekatalogen på 80-tallet.
Hamburgertallerken
Trådstarter
40 0
Sitat av Dough Vis innlegg
Postoppkrav i 2021 tenker jeg er 1:2 enten veldig mistenkelig eller så er det noen dinosaurer som trur den falske tryggheten fortsatt er «the shit» fordi det var det vi vokste opp med når vi bestilte fra postordrekatalogen på 80-tallet.
Vis hele sitatet...
Om det er svindel, er jeg isåfall den første. Finn hadde vel fjernet kontoen om han hadde svindlet noen andre tidligere. I og med at kontoen er fra 2015. Har dere andre forslag til å sikre meg mot svindel når den allerede er bestillt med oppkrav?
Sitat av Dough Vis innlegg
Postoppkrav er jo bare en fordyrende tjeneste i denne sammenheng uten garanti for noe som helst.

Spar pengene og betal på forskudd.
Vis hele sitatet...
Hva om personen sender pengene men ikke mottar noen pakke? Dette forekommer nok hyppigere enn du tror
Hamburgertallerken
Trådstarter
40 0
Sitat av pearL1337 Vis innlegg
Hva om personen sender pengene men ikke mottar noen pakke? Dette forekommer nok hyppigere enn du tror
Vis hele sitatet...
Jepp, desverre skjedd meg før... Kjøpte en iPhone X som jeg skulle hente. Var en time unna og når jeg var på addressen hans var han ikke der. Som unskyld for at han hadd eglemt det, skulle han sende den uten ekstra kostnad. Resten av historien skjønner dere...
Sitat av pearL1337 Vis innlegg
Hva om personen sender pengene men ikke mottar noen pakke? Dette forekommer nok hyppigere enn du tror
Vis hele sitatet...
Se for deg at du henter ut en pakke, kommer hjem og åpner den, så ser du at den er fylt med søppel? Hva da?

I tillegg så skal du sitte der å tenke på at det faktisk er du som har betalt for å sende dettte? Dette skjer også oftere enn hva du tror. Så hva er forskjellen?
Sitat av pearL1337 Vis innlegg
Hva om personen sender pengene men ikke mottar noen pakke? Dette forekommer nok hyppigere enn du tror
Vis hele sitatet...
Ja og? Jeg har aldri sagt noe annet.

Prøver bare si min mening om at oppkrav er falsk trygghet for begge parter!
Du kan åpne pakken på postkontoret etter å ha betalt den ut. Dersom det er en murstein i eska kan du da sette i gang klage med posten som vitne. Du er uansett for paranoid.
Hamburgertallerken
Trådstarter
40 0
Sitat av BlueGrot Vis innlegg
Du kan åpne pakken på postkontoret etter å ha betalt den ut. Dersom det er en murstein i eska kan du da sette i gang klage med posten som vitne. Du er uansett for paranoid.
Vis hele sitatet...
Er vel litt paranoid, men jeg har blitt svindlet på Finn i tilfeller jeg var sikker på at det ikke kunne vært svindel. Folk som også har 10/10 på Finn med flere tilbakemeldinger
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Dough Vis innlegg
Vekta i seg selv er nok svært nøyaktig. Det er årlig kontroll på vekter for kjøp og salg og det gjelder nok her også selvom det er salg av en tjeneste, ikke fysisk vare. Du skal kunne se en klistrelapp som sier når den er godkjent og skal godkjennes igjen.
https://www.justervesenet.no/
Vis hele sitatet...
Ja det tror for så vidt jeg også. Men vekten alene er jo ingen garanti for innholdet.

Hvis pakke veier helt usannsynlig lite så ville man jo kunnet slå fast innholdet ikke stemte.
Men mest sannsynlig er jo ikke svindleren så dust. Med Google å en liten vekt så kan man fort
angi en troverdig vekt pakka. Og den kan bestå av sand.

+
Matte og Fysikk oppgave
Fikk akkurat denne oppdateringen fra posten:
Sendingen har målene 0 cm x 0 cm x 0 cm.
Vekt: 0,65 kg
Skjønner at det er en feil, men finnes det noe som er så tungt og bare kan være max 0,9 mm x 0,9 mm x 0,9 mm.?
Sist endret av vindaloo; 8. mars 2021 kl. 14:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nei det er jo 0x0x0mm og 650 gram så det er nok en singularitet.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
+
Matte og Fysikk oppgave
Fikk akkurat denne oppdateringen fra posten:
Sendingen har målene 0 cm x 0 cm x 0 cm.
Vekt: 0,65 kg
Skjønner at det er en feil, men finnes det noe som er så tungt og bare kan være max 0,9 mm x 0,9 mm x 0,9 mm.?
Vis hele sitatet...
Ofte med norgespakker kommer vekten først, så tar det sin stund før målene kommer, hvertfall etter min erfaring
Sitat av Dough Vis innlegg
Ja og? Jeg har aldri sagt noe annet.

Prøver bare si min mening om at oppkrav er falsk trygghet for begge parter!
Vis hele sitatet...
Sitat av FranZe Vis innlegg
Se for deg at du henter ut en pakke, kommer hjem og åpner den, så ser du at den er fylt med søppel? Hva da?

I tillegg så skal du sitte der å tenke på at det faktisk er du som har betalt for å sende dettte? Dette skjer også oftere enn hva du tror. Så hva er forskjellen?
Vis hele sitatet...
Vil ikke kalle det falsk trygghet, vil kalle det en liten ekstra forsikring. I tillegg, de gangene jeg har hatt en uggen følelse om at jeg blir forsøkt svindlet, har jeg sagt at jeg forhåndsbetaler frakten med oppkrav for å forsikre meg at faktisk noe som helst blir sendt. I tillegg hvis du spør pent får du garantert åpne pakken på kontoret for å sjekke at innholdet stemmer.
Sist endret av pearL1337; 8. mars 2021 kl. 15:04. Grunn: quota feil person
Sitat av pearL1337 Vis innlegg
Vil ikke kalle det falsk trygghet, vil kalle det en liten ekstra forsikring. I tillegg, de gangene jeg har hatt en uggen følelse om at jeg blir forsøkt svindlet, har jeg sagt at jeg forhåndsbetaler frakten med oppkrav for å forsikre meg at faktisk noe som helst blir sendt. I tillegg hvis du spør pent får du garantert åpne pakken på kontoret for å sjekke at innholdet stemmer.
Vis hele sitatet...
Butikker tar som hovedregel ikke på seg den oppgaven å stå å se på at andre pakker opp pakkene sine. Hvordan du kan garantere dette skjønner jeg ikke helt.

Jeg er helt åpen for at vi kanskje er uenige i dette
Hamburgertallerken
Trådstarter
40 0
Sporinga på pakken sier at den er 10*24*41cm og 1,5kg. Kortet alene skal være 1,75kg. Med embalasje ville det vel rundes opp til 2kg?
Sitat av pearL1337 Vis innlegg
Vil ikke kalle det falsk trygghet, vil kalle det en liten ekstra forsikring. I tillegg, de gangene jeg har hatt en uggen følelse om at jeg blir forsøkt svindlet, har jeg sagt at jeg forhåndsbetaler frakten med oppkrav for å forsikre meg at faktisk noe som helst blir sendt. I tillegg hvis du spør pent får du garantert åpne pakken på kontoret for å sjekke at innholdet stemmer.
Vis hele sitatet...
Frem til pakken er betalt så er det avsender sin eiendom så de vil ikke la deg kikke på innholdet (det finnes selvsagt én og annen som ikke følger retningslinjene).

Sitat av Laksetako Vis innlegg
Sporinga på pakken sier at den er 10*24*41cm og 1,5kg. Kortet alene skal være 1,75kg. Med embalasje ville det vel rundes opp til 2kg?
Vis hele sitatet...
Her vil nok posten kunne gi deg bedre svar enn oss.
Sist endret av random105675; 9. mars 2021 kl. 06:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hamburgertallerken
Trådstarter
40 0
Pakken er ankommet postkontoret nå, så jeg skal spørre de om å veie den der før jeg evt tar den ut
Tren kondisjon først. Når de veier pakka, ta den og LØP!
Hamburgertallerken
Trådstarter
40 0
Sitat av Dataskjerm Vis innlegg
Tren kondisjon først. Når de veier pakka, ta den og LØP!
Vis hele sitatet...
XD. Hadde jo vært en effektiv måte å få "gratis" hardware på. Tror ikke man har kommet så veldig langt da, de har jo navn og adresse og kan sikkert bare sende faktura
Sitat av Laksetako Vis innlegg
XD. Hadde jo vært en effektiv måte å få "gratis" hardware på. Tror ikke man har kommet så veldig langt da, de har jo navn og adresse og kan sikkert bare sende faktura
Vis hele sitatet...
Bare si det ikke var deg som løp :-D
Sitat av Laksetako Vis innlegg
XD. Hadde jo vært en effektiv måte å få "gratis" hardware på. Tror ikke man har kommet så veldig langt da, de har jo navn og adresse og kan sikkert bare sende faktura
Vis hele sitatet...
Kjipt å bli svindlet OG anmeldt for tyveri av en pakke med gråstein

Men nå venter vi spenning på hva som var i pakken.
Hamburgertallerken
Trådstarter
40 0
Sitat av Rosander Vis innlegg
Kjipt å bli svindlet OG anmeldt for tyveri av en pakke med gråstein

Men nå venter vi spenning på hva som var i pakken.
Vis hele sitatet...
Da har jeg vært å hentet den og det var en rog strix 1080 . gjennstår bare å sjekk at den fungerer slik den skal

Alt ser ut til å funke slik det skal ��. 3850kr var ikke værst på denne tiden
Sist endret av Laksetako; 16. mars 2021 kl. 07:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.