Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  821 223186
Sitat av SoppVandreren Vis innlegg
Om dette er ditt første møte med psykedelika så er du nok ikke den samme når du lander etter 3g fleinsopp. Håper du har ventet med denne idéen, og tar langt mindre hvis det er din første tur.
Vis hele sitatet...
Gikk kjempebra! Bare tørket ett døgn, så reell vekt var nok mindre.
Litt overrasket over at ingen har nevnt denne artikkelen idag: https://www.namdalsavisa.no/bare-350...s/5-121-601236

Artig hvordan veldig mange (inkludert meg selv) til tider sliter med å finne sopp, men her vokser det altså like utenfor en politistasjon. Uansett, her nevnes det også at 20g tørket vekt er det som blir sett på som kriminelt, har noen erfaringer med dette? Noen som er blitt tatt for mer / mindre? Hva var konsekvensene? Politiet ønsker også tips om noen blir mistenkt for å plukke fleinsopp, men et såpass ufarlig stoff burde jo virkelig ikke være av den helt store interessen for politiet? Jeg mener at de burde ha bedre ting å ta seg til. Og for å ta opp den debatten, tror dere at psilocybinholdige sopper vil bli lovlig i Norge de kommende 20 årene? Isåfall bare som smått i psykiatrien, eller tenker dere at det er lost case?

Følte for å bare slenge dette ut her. Jeg tar kvelden. God natt!
Sist endret av Dartrix; 29. september 2020 kl. 01:34.
Protector of Tellus
Texas's Avatar
Var tilbak på gamle jaktmarker her om dagen, og den samme gjengen fra sist høst ønsket meg velkommen Når jeg sitter å plukker står de over meg å følger med. trivelig gjeng




Skjønner ikke hvorfor bildet ble opp ned..
Sitat av Texas Vis innlegg
Var tilbak på gamle jaktmarker her om dagen, og den samme gjengen fra sist høst ønsket meg velkommen Når jeg sitter å plukker står de over meg å følger med. trivelig gjeng




Skjønner ikke hvorfor bildet ble opp ned..
Vis hele sitatet...
Her er det førstemann til mølla ser jeg
Fant over 100sopp på litt under en time igår. alt var 100% flein. Renger voldsomt mye idag og imorgen. Men Torsdag skulle det ikke regne. Tenker å gå tilbake da.

Har lagt alle soppene på kjøkkenbenken på bakepapir. Hvor lenge bør de ligge å tørke før jeg kan pakke dem i et norgesglass?
Sitat av JEHB Vis innlegg
Fant over 100sopp på litt under en time igår. alt var 100% flein. Renger voldsomt mye idag og imorgen. Men Torsdag skulle det ikke regne. Tenker å gå tilbake da.

Har lagt alle soppene på kjøkkenbenken på bakepapir. Hvor lenge bør de ligge å tørke før jeg kan pakke dem i et norgesglass?
Vis hele sitatet...
Til de er knusktørre. Tar vanligvis 1-3 døgn. Pleier la dem ligge hvertfall 3 før jeg pakker dem. Anbefaler også legge salt i en ren bordklut, og tette den igjen med en strikk eller lignende. Dette vil forhindre fuktighet og bidrar til lengre oppbevaring uten noe tap av potens som er verdt å nevne. La soppene ligge nederst i glasset, og legg kluten med salt forsiktig over. Lukk så lokket på glasset.
Sist endret av Hamacho; 29. september 2020 kl. 12:42.
Sitat av Hamacho Vis innlegg
Til de er knusktørre. Tar vanligvis 1-3 døgn. Pleier la dem ligge hvertfall 3 før jeg pakker dem. Anbefaler også legge salt i en ren bordklut, og tette den igjen med en strikk eller lignende. Dette vil forhindre fuktighet og bidrar til lengre oppbevaring uten noe tap av potens som er verdt å nevne. La soppene ligge nederst i glasset, og legg kluten med salt forsiktig over. Lukk så lokket på glasset.
Vis hele sitatet...
Takk for svar kompis
Er det dumt og fryse ned flein etter tørking?
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Er det dumt og fryse ned flein etter tørking?
Vis hele sitatet...
Dumt er det nok ikke, men nødvendig? Neppe. Norgesglass på et mørkt rom/skap med jevn varme gjør susen for flere års lagring, ev. sleng de oppi glasset sammen med sirup/honning.
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva gjør sirupen/honningen?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva gjør sirupen/honningen?
Vis hele sitatet...
Bevarer soppen bedre, lar ikke luft slippe til bla.
Protector of Tellus
Texas's Avatar
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Er det dumt og fryse ned flein etter tørking?
Vis hele sitatet...
Jeg lagrer på glass med skrulokk i kjøleskapet, der har det stått ett år nå og det funker fint enda. Viktigeste er å la det tørke ordentlig, og at det du oppbevarer i er tett.
Noen som har erfaring med bruk av sopptørker? Har tørket noen timer på 40 grader (til det er knusktørt) uten å tenke over om dette kunne gå ut over potensen. Noen som har erfaring? Risikerer jeg å ødelegge de ?

Jeg lagrer lufttett, mørkt og kaldt etter tørking.
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Mushy123 Vis innlegg
Noen som har erfaring med bruk av sopptørker? Har tørket noen timer på 40 grader (til det er knusktørt) uten å tenke over om dette kunne gå ut over potensen. Noen som har erfaring? Risikerer jeg å ødelegge de ?

Jeg lagrer lufttett, mørkt og kaldt etter tørking.
Vis hele sitatet...
Jeg mener man kan tørke de på opptil 70 grader uten påvirkning av potens, iaf det jeg har lest tidligere. I tillegg så kan man vel lage te med soppen med kokende vann, så regner med at potensen er så og si urørt.

Får selv sopptørker idag, så lurer selv på om noen andre mener at potensen påvirkes av varme opptil 70 grader.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Du mister psilocin i noen til stor grad, men ingen vet hvor mye , og hvordan skulle vi som evt plukker eller dyrker kunne bevare psilocinet over tid? Det er veldig mye mer ustabilt ovenfor luft fks, enn det psilocybin er.



Psilocinet måtte vært trekt ut i en løsning for å oppbevares, da måtte man i utgangspunktet ekstrahert fra ferske, "vannfulle" sopper. Og for å skille det måtte man gjennom flere trinn.

Nei, hele tørkede sopper er nok populært for en grunn, og jeg har sett nok pillreports til å være skeptisk til å kjøpe pulverisert sopp i kapsler. Sier ikke at alle lurer eller blander, men med selve fruktlegemer gjerne med litt blå bruising så vet man jo langt på vei at man har fått det man skal, og man kan sjekke tørkegraden.

Blir litt som hasj vs grønt. Mye mer bøff på hasj pga mulighetene og variasjonen i cannabis
Sist endret av meaculpaUIO; 30. september 2020 kl. 17:22.
Har 0.5 g fleinpulver... dette er jo MYE ! Det er jo sikkert langt over 20 flein... kan det stemme?
Sitat av Frederike Vis innlegg
Har 0.5 g fleinpulver... dette er jo MYE ! Det er jo sikkert langt over 20 flein... kan det stemme?
Vis hele sitatet...
At 20 flein kan tilsvarer 500mg høres riktig ut (Alt ettersom størrelsen selvsagt), men at det er mye er en annen sak. Ett fint dypp med tåen innenfor den psykadeliske verden om ikke annet
Sist endret av SoppVandreren; 30. september 2020 kl. 20:52.
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Lurer på hva som skjer om man tar 15-20 g flein. Kortslutter hjernen eller er det sånn at det finnes en «maksgrense» for effekt. At det ikke er noe annerledes enn 5-10 g feks
Sitat av SoppVandreren Vis innlegg
At 20 flein kan tilsvarer 500mg høres riktig ut (Alt ettersom størrelsen selvsagt), men at det er mye er en annen sak. Ett fint dypp med tåen innenfor den psykadeliske verden om ikke annet
Vis hele sitatet...
Er ikke nesten tilsvarende mikrodose? Går fra 0.1-0.5??
Fant noe der det står om 5 forskjellige "levler" og hva man kan forvente+dosering.
https://www.magic-mushrooms-shop.com...ms-trip-levels
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Fant noe der det står om 5 forskjellige "levler" og hva man kan forvente+dosering.
https://www.magic-mushrooms-shop.com...ms-trip-levels
Vis hele sitatet...
Den artikkelen der er for Cubensis, ikke spiss flein som vi har i Norge. Spiss flein er betydelig sterkere, men man kan regne om med denne: https://www.shroomery.org/6257/Magic...age-Calculator
Beklager det var jeg ikke klar over. Har en anna side også, men finner den ikke og den var for flein.
Sitat av Frederike Vis innlegg
Er ikke nesten tilsvarende mikrodose? Går fra 0.1-0.5??
Vis hele sitatet...
Skal du mikrodosere med fleinsopp ville jeg holdt meg under 0.1g og sett an hvordan det påvirket meg, for å så øke/senke dosen der etter.
Hvordan funker dette med beite? Har vi rett/lov til å gå inn på inngjerdet beitemark? Går dere på det ? Bare på kveld? Eller finner dere beitemark i utmarksområde uten gjerde?
Sitat av Frederike Vis innlegg
Hvordan funker dette med beite? Har vi rett/lov til å gå inn på inngjerdet beitemark? Går dere på det ? Bare på kveld? Eller finner dere beitemark i utmarksområde uten gjerde?
Vis hele sitatet...
Ville anbefalt å sjekket ut allemannsretten og friluftsloven. Her står det du trenger å vite om hvor du har lov å ferdes og reglene som gjelder på de bestemte områdene. Ofte er det slik at du har lov å gå på beitemarker der det er dyr, MEN må holde en viss avstand til dyrene osv osv. Er det geiter vil det ofte markeres med at du "ferdes på eget ansvar".

Sitat av Hamacho Vis innlegg
Ville anbefalt å sjekket ut allemannsretten og friluftsloven. Her står det du trenger å vite om hvor du har lov å ferdes og reglene som gjelder på de bestemte områdene. Ofte er det slik at du har lov å gå på beitemarker der det er dyr, MEN må holde en viss avstand til dyrene osv osv. Er det geiter vil det ofte markeres med at du "ferdes på eget ansvar".
Vis hele sitatet...
Edit:
Selv om det er dyr*
Sist endret av Hamacho; 1. oktober 2020 kl. 22:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvordan har sesongen vært der dere bor?
Vil si litt over middels sesong her. 7 av 10 poeng. Men nå er sesongen på hell, selv om det ikke har vært særlig kaldt ennå. Soppene kommer fortsatt, men mindre mengder.
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av iamafreak Vis innlegg
Hvordan har sesongen vært der dere bor?
Vil si litt over middels sesong her. 7 av 10 poeng. Men nå er sesongen på hell, selv om det ikke har vært særlig kaldt ennå. Soppene kommer fortsatt, men mindre mengder.
Vis hele sitatet...
Det var jæævlig bra for snart 2 uker siden her. Men nå har det nesten ikke vært nedbør og temperaturen har vært litt høyere, så fangsten fra ett beite (etter over en ukes pause) var 3 ganger mindre enn forrige tur. I tillegg til at jeg sjekka ut ett annet beite som produserte mye flein for snart 2 uker siden, og den hadde minimalt med godsaker. Ber til værgudene og det som er om litt regn fremover før frost nettene kommer.
Hvor mye sopp finner dere på feks en time? Lurer på hva som er som bra og hva som er meh?
Igår fant jeg ca 130-150 sopp på en halvtime/45 min?
Sitat av soppsialisme Vis innlegg
Den artikkelen der er for Cubensis, ikke spiss flein som vi har i Norge. Spiss flein er betydelig sterkere, men man kan regne om med denne: https://www.shroomery.org/6257/Magic...age-Calculator
Vis hele sitatet...
Sett bort ifra doseringa (den stemmer jo ikke), men kan man gå ut ifra at level 3 som står det er en beskrivelse av lvl 3 på flein? om du skjønner.
Sitat av JEHB Vis innlegg
Hvor mye sopp finner dere på feks en time? Lurer på hva som er som bra og hva som er meh?
Igår fant jeg ca 130-150 sopp på en halvtime/45 min?
Vis hele sitatet...
Tenker at det er svært individuelt og avhengig av forholdene som selvfølgelig veksler fra år til år. Personlig har jeg hatt plukketurer hvor jeg har funnet 100-200 på kort tid, mens andre ganger har det vært mer tidskrevende å finne like mye pga at soppen vokser enkeltvis i stedet for i klynger.

Men uansett om turen tar 1 eller 8 timer spiller liten rolle for meg. Det er selve naturopplevelsen som gir meg glede av denne hobbyen, likt jakt eller fiske, ikke å samle mest mulig sopp på kortest mulig tid som en eller annen kapitalist
Skal teste soppen imorgen, men hvordan er det med te? Må man vente til den er kjølig eller er det bare å koke opp vann, hive i te-posen og soppen? Og har det noe å si om man knuser soppen først?
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Skal teste soppen imorgen, men hvordan er det med te? Må man vente til den er kjølig eller er det bare å koke opp vann, hive i te-posen og soppen? Og har det noe å si om man knuser soppen først?
Vis hele sitatet...
Jeg knuste ikke soppen, bare slang fleinen oppi, varmt vann og te, i 15 min, og kjente det etter 10 min
Sitat av Mekkem Vis innlegg
Jeg knuste ikke soppen, bare slang fleinen oppi, varmt vann og te, i 15 min, og kjente det etter 10 min
Vis hele sitatet...
Er egentlig ikke gira på å spise hele sopp Er motsatt av veganer for å si det sånn.
Sitat av JEHB Vis innlegg
Hvor mye sopp finner dere på feks en time? Lurer på hva som er som bra og hva som er meh?
Igår fant jeg ca 130-150 sopp på en halvtime/45 min?
Vis hele sitatet...
Det er en bra fangst her jeg bor, og ville vært regna som flushing som kommer en håndfull ganger i sesongen. Da jeg bodde i Romsdalen var det andre forhold dog, og nærmest normen.
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skulle jeg tippet utifra mine erfaringer vil jeg si at sesongen på ingen måte er på hell. Heller tvert imot. Funnet to steder jeg vil påstå at går under flein-mekka. Her kan jeg plukke til jeg ikke gidder mer, og det er fortsatt masse igjen. Venter 2-3 dager, helst litt regn. Så er det pån igjen.

Senest i dag fant jeg et sauebeite med større flein enn jeg har plukket noen gang tidligere. Lurer nesten på om det ikke er flein. Og det kryyyyr av de.

https://imma.gr/97546xe70e1

Her er et bilde av en typisk flein jeg alltid har funnet (den lille som er plukket opp med laaaang stilk) og ved siden av ser du gjennomsnittsfleinen på dette sauebeitet jeg fant i dag.

https://imma.gr/97547x6d990
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Skulle jeg tippet utifra mine erfaringer vil jeg si at sesongen på ingen måte er på hell. Heller tvert imot. Funnet to steder jeg vil påstå at går under flein-mekka. Her kan jeg plukke til jeg ikke gidder mer, og det er fortsatt masse igjen. Venter 2-3 dager, helst litt regn. Så er det pån igjen.

Senest i dag fant jeg et sauebeite med større flein enn jeg har plukket noen gang tidligere. Lurer nesten på om det ikke er flein. Og det kryyyyr av de.

https://imma.gr/97546xe70e1

Her er et bilde av en typisk flein jeg alltid har funnet (den lille som er plukket opp med laaaang stilk) og ved siden av ser du gjennomsnittsfleinen på dette sauebeitet jeg fant i dag.

https://imma.gr/97547x6d990
Vis hele sitatet...
Du har funnet godmarka
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trodde aldri det skulle skje meg, men klarte det visst til slutt!

En ting jeg har blitt litt fascinert over ved fleinen på dette stedet er at de (i tillegg til å være mye større enn jeg har funnet før) også har så ufattelig lange og sterke stilker. Ordentlig kraftige. Jeg tror det har noe med at det er ganske høyt gress som ligger flatt og tykkpakket, så fleinen må vokse veldig langt opp fra bakken for at den skal nå opp over gresset.

Pga dette blir det spennende å se på vekten på dagens batch da de totalt sett er 3-4 ganger større enn alt jeg har vært borti tidligere
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Lyst til å ta en liten runde i skogen i ettermiddag, men aner ikke hvordan en jævla beitemark ser ut, er det åkere på kartet liksom?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Lyst til å ta en liten runde i skogen i ettermiddag, men aner ikke hvordan en jævla beitemark ser ut, er det åkere på kartet liksom?
Vis hele sitatet...
Beitemark er jo der sauer/kyr går osv. Åker blir mere der bonden skal gro korn osv. Ikke så populært å gå på åkere der jeg bor iallfall.
Trenger jeg en finvekt for å veie fleinen? Vanlig kjøkkenvekt viser jo ikke under 1g, og vil være forsiktig med dosering. Er det noe annet jeg kunne gjort i stedet for å eventuelt gå i anskaffelse av en finvekt?
Sitat av storegrevling Vis innlegg
Trenger jeg en finvekt for å veie fleinen? Vanlig kjøkkenvekt viser jo ikke under 1g, og vil være forsiktig med dosering. Er det noe annet jeg kunne gjort i stedet for å eventuelt gå i anskaffelse av en finvekt?
Vis hele sitatet...
Anbefaler virkelig en slik vekt. Er verdt å investere i det. Koster ikke mye. Bestilte selv fra Shady. alltid greit å gå til forskjellig
Når på dagen pleier dere å gå på leting?
Om morgen eller natta. Er det midt i uka kan jeg gå på morgenen, men på helger om natta.
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Spørs hvor godt skjermet stedet ligger. Har et sauebeite med noen små «daler» på så man kan plukke der samtidig som man er skjermet for innsyn fra alle kanter. Da foretrekker jeg helt klart dagslys.

Om jeg kan bli sett i dagslys på stedet jeg plukker gjør jeg det så lenge det er mørkt.
En milligramsvekt koster ikke mye, tatt viktigheten i betraktning. Skal fleinsopp være en «hobby» hvor du er gjerrig med noen hundrelapper på vekta så tror jeg at du får en skikkelig ubehagelig opplevelse før eller siden.
Her er en link til første frostnatt for mange steder i Norge. Kan være fint å ha en pekepinn på når siste sjanse nærmer seg

https://www.yr.no/artikkel/forste-frostnatt-1.11261900
Sitat av BJ85 Vis innlegg
Her er en link til første frostnatt for mange steder i Norge. Kan være fint å ha en pekepinn på når siste sjanse nærmer seg

https://www.yr.no/artikkel/forste-frostnatt-1.11261900
Vis hele sitatet...
Bare en myte. Fleinen er å finne til snøen har lagt seg.
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av BJ85 Vis innlegg
Her er en link til første frostnatt for mange steder i Norge. Kan være fint å ha en pekepinn på når siste sjanse nærmer seg

https://www.yr.no/artikkel/forste-frostnatt-1.11261900
Vis hele sitatet...
Første frostnatt er langt ifra siste sjanse...Fant flein som var litt frosten mot slutten av august en morgen, og det var litt frost under gresset. Da hadde ikke sesongen startet skikkelig engang...
Hva tenker dere om et område der det har gått frittgående sau i årevis, men det er for det meste skog? Det er gress og gresstuster innimellom, men også en del små graner. Er grantrær typ fienden til flein eller er det gode sjanser for å finne?
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Eyliz Vis innlegg
Hva tenker dere om et område der det har gått frittgående sau i årevis, men det er for det meste skog? Det er gress og gresstuster innimellom, men også en del små graner. Er grantrær typ fienden til flein eller er det gode sjanser for å finne?
Vis hele sitatet...
Har ikke hatt så mye hell med slike områder, styrer unna de selv, men fant noen flein på en skogsti rett ved siden av ett slikt beite i år mens jeg gikk meg tur. Sjekka ut beite og nada flein, men kan godt hende det beite du tenker på har bra med flein. Eneste måte å vite helt sikkert er bare å ta seg turen. Ingen her kan si med sikkerhet at det er flein eller ikke på det beite.