Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 9246
Noen freaks som er smitta av corona? Som kan gi oppdateringer på sykdommen

Veldig spennende sykdom
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Jeg bor sammen med en som tok test i dag, venter på svar. Vi har begge frysninger, svak feber, hodepine og diaré.

Hoster også litt, men det har jeg gjort lenge
Hva som ga utslag for test? Arbeid i helsevesenet?

God bedring, btw
Sist endret av Tilbaketrukket.; 17. mars 2020 kl. 21:01.
Kan du fortelle hvilken dag du fikk symptomer og hvordan du føler deg nå? Noen endringer fra første dag til nå?

God bedring! Tenker på dere alle
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Jeg fikk ikke test da jeg ikke jobber i helsevesenet, men det gjør kompis. Regner med at om han er positiv er jeg det og.

Startet smått på lørdag med litt frysing og vondt i halsen.

Kan være helt vanlig forkjølelse og. Bare litt rart med diaré og hodepine ��
Merket at jeg ble tungpustet på onsdag, på fredag ble jeg anpusten av særs lite anstrengelse og sår i bryst/hals. Har vært i karantene siden fredag. Har ikke merket noen andre symptomer, annet enn veldig forbigående hoste og hodepine. Har ikke blitt testet, kun fått beskjedd om å komme tilbake på jobb når jeg er symptomfri.
Starter med vondt i halsen og luktesansen forsvinner, jeg kjenner at energien er kraftig redusert, det klør og jeg tørrhoster mye mer enn noen gang. Samtidig blir jeg litt forvirret fordi jeg ikke har høy snue eller noe i nærheten. Dagene går, på dag 5 merker jeg at de typiske influensa symptomene slår inn; feber, kraftig muskelverk, hodepine og veldig vondt i ryggen. På dag 10 får jeg lungebetennelse og føler at pusten er redusert med nesten 70%, alt er et stor jævla ork.

På dag 12 føler jeg at feberen har gått vekk, men energien og alt er ikke der. Mye mangler, jeg er i dårlig forfatning. Spesielt med tanke på lungene og behovet av å gispe etter luft hele tiden.
Dag 13 får jeg noe ubehag og vondt i brystet, alt føles stramt. Samtidig som jeg har allergi og mild astma. Men vanskelig å skille i fra.
Det her forverres kraftig med timene som går.

Følte meg ikke frisk før etter 25 dager. To uker etterpå blir jeg syk igjen på nytt, tester igjen positivt for COVID-19.
Dag nr 3 i dag, slappheten og muskelverk er nå vondere enn forrige gang. The endless loop?
Say what?! kan man bli smittet flere gange? Blir man ikke immun?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Alge Vis innlegg
Say what?! kan man bli smittet flere gange? Blir man ikke immun?
Vis hele sitatet...
Det løper litt rundt med begge teorier. Afaik. så er det tilfeller hvor det virker som om personer har fått sykdommen igjen, men usikker på om det faktisk er ordentlig vitenskapelig bekreftet.
Sitat av Duffz00r Vis innlegg
Starter med vondt i halsen og luktesansen forsvinner, jeg kjenner at energien er kraftig redusert, det klør og jeg tørrhoster mye mer enn noen gang. Samtidig blir jeg litt forvirret fordi jeg ikke har høy snue eller noe i nærheten. Dagene går, på dag 5 merker jeg at de typiske influensa symptomene slår inn; feber, kraftig muskelverk, hodepine og veldig vondt i ryggen. På dag 10 får jeg lungebetennelse og føler at pusten er redusert med nesten 70%, alt er et stor jævla ork.

På dag 12 føler jeg at feberen har gått vekk, men energien og alt er ikke der. Mye mangler, jeg er i dårlig forfatning. Spesielt med tanke på lungene og behovet av å gispe etter luft hele tiden.
Dag 13 får jeg noe ubehag og vondt i brystet, alt føles stramt. Samtidig som jeg har allergi og mild astma. Men vanskelig å skille i fra.
Det her forverres kraftig med timene som går.

Følte meg ikke frisk før etter 25 dager. To uker etterpå blir jeg syk igjen på nytt, tester igjen positivt for COVID-19.
Dag nr 3 i dag, slappheten og muskelverk er nå vondere enn forrige gang. The endless loop?
Vis hele sitatet...
Så du ble smittet lenge før det første tilfellet ble oppdaget i Norge?
Sitat av Alge Vis innlegg
Say what?! kan man bli smittet flere gange? Blir man ikke immun?
Vis hele sitatet...
https://www.youtube.com/watch?v=A4mCIE5nvW8
Uvaksinert 👍
Sitat av Alge Vis innlegg
Say what?! kan man bli smittet flere gange? Blir man ikke immun?
Vis hele sitatet...
Man blir sjelden helt imun for noe, og det varierer hvor lenge man er imun. Så skrekken må vel være kort imunitet så ei vaksine ikke har langvarig virkning.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av hotline Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Per nå vet vi ikke om en blir immun eller ikke. Det er svaret på spørsmålet rett og slett.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Per nå vet vi ikke om en blir immun eller ikke. Det er svaret på spørsmålet rett og slett.
Vis hele sitatet...
Mye mulig, ikke vet jeg, men hvorfor sitter da den legen å prater piss?
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Alge Vis innlegg
Mye mulig, ikke vet jeg, men hvorfor sitter da den legen å prater piss?
Vis hele sitatet...
Ja spør du meg så spør jeg deg. Han er en flink lege, men akkurat det han kommer med i videoen har han ikke mye grunnlag for å si per nå tenker jeg.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Det løper litt rundt med begge teorier. Afaik. så er det tilfeller hvor det virker som om personer har fått sykdommen igjen, men usikker på om det faktisk er ordentlig vitenskapelig bekreftet.
Vis hele sitatet...
"Løper rundt" og "virker som", har du noen kilder? Før man farer med kvakksalveri og unødvendig frykt bør man kunne begrunne og oppgi kilder på ryktene det vises til. Det er snakk om liv og død når det kommer til virus, synsing gjør ingen noe godt.

Sitat av daffe Vis innlegg
Man blir sjelden helt imun for noe, og det varierer hvor lenge man er imun. Så skrekken må vel være kort imunitet så ei vaksine ikke har langvarig virkning.
Vis hele sitatet...
Vennligst begrunn hvorfor man sjeldent blir immun mot noe. Det går imot all lærdom vi har med vaksiner. Du må også gjerne vise til kilder på tidsavhengig immunitet når det kommer til influensa- eller coronaviruser.

Sitat av Quakecry Vis innlegg
Per nå vet vi ikke om en blir immun eller ikke. Det er svaret på spørsmålet rett og slett.
Vis hele sitatet...
Se linken til Nethers innlegg under for hvorfor dette er synsing av typen "men du vet jo ikke om sola kommer opp imorgen". For all del, jeg har sansen for Hume til tider, men innimellom faller det bare igjennom.

Sitat av Alge Vis innlegg
Mye mulig, ikke vet jeg, men hvorfor sitter da den legen å prater piss?
Vis hele sitatet...
Utdyp hva han sa som var piss.

Før folk går over alle støvleskaft, bør dere lese Nethers innlegg. At man ikke vet er ikke det samme som at alle antagelser er greit å slenge ut. Folk er redde, og før man synser kan det være greit å lese igjennom relativity of wrong av Isaac Asimov.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Xasma Vis innlegg
Se linken til Nethers innlegg under for hvorfor dette er synsing av typen "men du vet jo ikke om sola kommer opp imorgen". For all del, jeg har sansen for Hume til tider, men innimellom faller det bare igjennom.
Vis hele sitatet...
Det er akkurat like mye synsing nå å si at man blir immun. Man vet enda ikke hva konsenkvensene er i lengden, langtidseffekter, og som sagt om en er immun. Det blir litt feil å sammenligne det med å si at man ikke vet om sola kommer opp imorgen. Igjen, jeg har ikke sagt at man blir immun, ei at man ikke blir det, bare at man ikke vet.
Sist endret av Quakecry; 18. mars 2020 kl. 01:51.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Utdyp hva han sa som var piss.
Vis hele sitatet...
Jeg sier faktisk ikke at legen snakker piss. Det jeg sier er at vist det legen sier er sant så er det Quakecry sier feil eller omvendt. De snakker mot hverandre så da kan de vel ikke begge ha rett? Legen sier ordrett: "Men for de aller aller fleste så gjelder det at har du blitt smittet en gang å er frisk igjen, vel så er du immun mot sykdommen" og Quakecry sier: "Per nå vet vi ikke om en blir immun eller ikke. Det er svaret på spørsmålet rett og slett." Så en eller annen må snakke piss eller?
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Alge Vis innlegg
Jeg sier faktisk ikke at legen snakker piss. Det jeg sier er at vist det legen sier er sant så er det Quakecry sier feil eller omvendt. De snakker mot hverandre så da kan de vel ikke begge ha rett? Legen sier ordrett: "Men for de aller aller fleste så gjelder det at har du blitt smittet en gang å er frisk igjen, vel så er du immun mot sykdommen" og Quakecry sier: "Per nå vet vi ikke om en blir immun eller ikke. Det er svaret på spørsmålet rett og slett." Så en eller annen må snakke piss eller?
Vis hele sitatet...
Ja, det er hva jeg sa. Vi har per nå ikke grunnlag for å si at for de aller fleste så blir man immun mot viruset etter å ha blitt smitta. Det vet vi nok om en stund.
Startet med feber, litt tørrhoste og jeg fikk et press i brystet. Lite energi. Ble kortpustet/tungt å puste. Dette forverret seg plutselig etter 5-6 dager. Jeg pustet veldig dårlig da, og ble veldig urolig i kroppen. Opplevde at feber kom og gikk gjennom forrige uke. Føler meg mye bedre nå, og setter stor pris på å kunne puste ordentlig igjen. Kjenner jeg er «støl» i lungene.

Legger til at jeg ikke kan si 100% at jeg har corona, da jeg ikke får tatt test.
Sist endret av Thuggie; 18. mars 2020 kl. 02:23.
Sitat av Alge Vis innlegg
Jeg sier faktisk ikke at legen snakker piss. Det jeg sier er at vist det legen sier er sant så er det Quakecry sier feil eller omvendt. De snakker mot hverandre så da kan de vel ikke begge ha rett? Legen sier ordrett: "Men for de aller aller fleste så gjelder det at har du blitt smittet en gang å er frisk igjen, vel så er du immun mot sykdommen" og Quakecry sier: "Per nå vet vi ikke om en blir immun eller ikke. Det er svaret på spørsmålet rett og slett." Så en eller annen må snakke piss eller?
Vis hele sitatet...
My bad, ble litt i overkant irritert.

Sitat av Quakecry Vis innlegg
Ja, det er hva jeg sa. Vi har per nå ikke grunnlag for å si at for de aller fleste så blir man immun mot viruset etter å ha blitt smitta. Det vet vi nok om en stund.
Vis hele sitatet...
Dette er det samme som å si "vi kan ikke vite alt før alt har skjedd". Som er riktig, men vi kan gjøre rimelige antagelser basert på det vi vet fra tidligere. Vi vet at kroppen lærer å beskytte seg mot viruser den kjenner - hvis ikke hadde vi ikke klart å nærmest utrydde kopper eller polio i den vestlige verden. Gitt at vi vet at kroppens adaptive immunsystem gjør oss immune mot sykdommer kroppen har lært å bekjemp, må vi nesten anta det her også.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Xasma Vis innlegg
My bad, ble litt i overkant irritert.



Dette er det samme som å si "vi kan ikke vite alt før alt har skjedd". Som er riktig, men vi kan gjøre rimelige antagelser basert på det vi vet fra tidligere. Vi vet at kroppen lærer å beskytte seg mot viruser den kjenner - hvis ikke hadde vi ikke klart å nærmest utrydde kopper eller polio i den vestlige verden. Gitt at vi vet at kroppens adaptive immunsystem gjør oss immune mot sykdommer kroppen har lært å bekjemp, må vi nesten anta det her også.
Vis hele sitatet...
Men det blir vell bare synsing på din part også? Kroppen lærer seg å beskytte og bygger vell opp anti-stoffer eller hva det heter, har ikke akkurat særlig medisinsk erfaring. Vi kan jo anta og håpe, men jeg sier bare at per nå vet vi ikke, og at det er jo hvordan ting blir framover som blir interessant å se. Jeg har hvertfall ikke lyst å få viruset for å teste ut hvordan jeg reagerer på det, eller hva som i framtiden kan hende som en konsenkvens pågrunn av det. Beste scenario er jo om en er immun etter å ha fått det, så håper det er sånn.
Sitat av Duffz00r Vis innlegg

Følte meg ikke frisk før etter 25 dager. To uker etterpå blir jeg syk igjen på nytt, tester igjen positivt for COVID-19.
Dag nr 3 i dag, slappheten og muskelverk er nå vondere enn forrige gang. The endless loop?
Vis hele sitatet...
Dette er jo selvfølgelig bare tull. Er det ingen som er våkne her?

25 dager + 2 uker + 3 dager = intet mindre enn 6 uker.

3 uker før første registrerte tilfellet i Norge.

Nei, det er ingenting som tyder på at man blir smittet flere ganger. Det er har vært enkelte påstander som er grundig tilbakevist.
Sitat av Dough Vis innlegg
Dette er jo selvfølgelig bare tull. Er det ingen som er våkne her?

25 dager + 2 uker + 3 dager = intet mindre enn 6 uker.

3 uker før første registrerte tilfellet i Norge.

Nei, det er ingenting som tyder på at man blir smittet flere ganger. Det er har vært enkelte påstander som er grundig tilbakevist.
Vis hele sitatet...
Hva om personen er smittet i utlandet? Hvorfor må han være smittet her i Norge?
Sitat av Alge Vis innlegg
Hva om personen er smittet i utlandet? Hvorfor må han være smittet her i Norge?
Vis hele sitatet...
Naturligvis, før vinterferien og å unngått media..

Ja jøss. hva om hvis atte.. Nei han må selvfølgelig ikke være smittet i Norge.
Om noen er blitt smittet og ønsker å dele sin opplevelse er det fint om de legger det inn her:
https://www.ihavecorona.no/c/Share-y...eriencs-here/5

Et slags håp om å bygge en tidskapsel for å vise hvordan det var og om nok svarer
en hjelp for helsepersonell.
Sist endret av BGh0stN0w; 18. mars 2020 kl. 03:24.
Sitat av BAN Vis innlegg
Så du ble smittet lenge før det første tilfellet ble oppdaget i Norge?
Vis hele sitatet...
Det hørtes litt mistenksomt ut ja...

Ville ikke tatt alt for seriøst hva denne karen har å komme med. I den korte perioden han har vært registrert (20 dager) har han allerede snakket om at han kjenner masse folk som tar crack og ice, at han elsker ketamin og phenibut og har skutt imovane.
Altså ikke den tryggeste kilden...

Mulig at han lyver det på seg for at folk skal ta dette med karantene seriøst eller bare være viktigper som første freaker med corona. Også en ørliten sjanse for at han faktisk har fått det for så lenge siden og har fått det igjen, men jeg tviler.

Av de hundretusenvis som har blitt smittet har jeg bare lest om ett tilfelle der en japansk dame visstnok har blitt fått det igjen, isåfall burde du kontakte VG/Ullevål.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Vennligst begrunn hvorfor man sjeldent blir immun mot noe. Det går imot all lærdom vi har med vaksiner. Du må også gjerne vise til kilder på tidsavhengig immunitet når det kommer til influensa- eller coronaviruser.
Vis hele sitatet...
Nå påstår jeg ikke noe bastant om akkurat dette viruset, bare så det er sagt, og tar gjerne imot retting hvis jeg forstår feil. Men noen virus muterer raskere enn andre, og da er man vel ikke like immun like lenge? Vi lager jo ny influensavaksine hvert år. Selv om jeg vet vi blir delvis immun mot de samme linjene av viruset som vi har hatt. Jeg har hørt fagfolk si at dette kan bli en sesongsykdom vi må leve med hvert år. Heldigvis har virus en tendens til å bli mindre farlige etter hvert, siden de farligste variantene møter mer motstand.

Det sagt, så har ikke jeg lest noe så langt som tyder sterkt på at folk allerede har rukket å bli smittet flere ganger. Heller at det blusser opp før man er helt frisk.
Det er ikke rapportert smitte to ganger av SARS og kun ett tilfelle av MERS. Det er kun det ene tilfellet i Japan som det er tvil om men siden det i teorien kan spores virus i 5 uker så er falsk positiv mulig.

Er sansynligvis smittet selv. Hadde litt feber og hoste men tenkte ikke over det før jeg ble tungpustet. Regnet da tilbake og hadde vært i kontakt med turister 6 dager tidligere. Pusten er nå normal men har lite energi.
Sitat av *pi Vis innlegg
Nå påstår jeg ikke noe bastant om akkurat dette viruset, bare så det er sagt, og tar gjerne imot retting hvis jeg forstår feil. Men noen virus muterer raskere enn andre, og da er man vel ikke like immun like lenge?
Vis hele sitatet...
Man blir immun mot den versjonen av viruset man hadde, men ikke nødvendigvis den nye mutasjonen, men det kan skje. Virus har en mye kortere levetid og går igjennom mange generasjoner ila. et menneskeliv, så det er ikke sikkert det gir mening å kalle det samme virus. SARS og MERS er f.eks begge coronaviruser, og jeg har ikke sett noe som tyder på at immunitet hjelper mot den andre, men utover at de deler form og derfor er coronaviruser, er de ikke samme. Mutasjoner og mangel på immunitet mot disse er også noe av grunnen til at man ønsker å spre smitten utover, for om man får en farlig mutasjon vil den ha mindre sjanse for å spre seg.

Sitat av *pi Vis innlegg
Vi lager jo ny influensavaksine hvert år. Selv om jeg vet vi blir delvis immun mot de samme linjene av viruset som vi har hatt. Jeg har hørt fagfolk si at dette kan bli en sesongsykdom vi må leve med hvert år. Heldigvis har virus en tendens til å bli mindre farlige etter hvert, siden de farligste variantene møter mer motstand.

Det sagt, så har ikke jeg lest noe så langt som tyder sterkt på at folk allerede har rukket å bli smittet flere ganger. Heller at det blusser opp før man er helt frisk.
Vis hele sitatet...
Vaksiner tar tid å lage fordi de f.eks må gro i egg, og forskere gjør et best guess på vårparten for å ha noe klart til høsten. Det er også grunnen til at de bommer, det varierer hvor bra man klarer å spå mutasjoner. At man i det hele tatt er i nærheten og innimellom treffer er egentlig ganske vilt imponerende.
Dere som er/ble smittet, hvor mye kontakt hadde dere med folk som var smittet? Var det bare en samtale, spiste dere sammen osv..?
Sitat av Xasma Vis innlegg
Man blir immun mot den versjonen av viruset man hadde, men ikke nødvendigvis den nye mutasjonen, men det kan skje. Virus har en mye kortere levetid og går igjennom mange generasjoner ila. et menneskeliv, så det er ikke sikkert det gir mening å kalle det samme virus.
Vis hele sitatet...
Sant, men da er det vel et definisjonsspørsmål om man kan bli smittet av samme sykdom igjen. Vi kaller jo influensa en sykdom selv om det finnes ulike typer. Men ja, det virker usannsynlig at noen skulle ha rukket å bli smittet av dette koronaviruset flere ganger allerede. Man er syk lenge av det så det er derimot ganske sannsynlig at kan ikke er helt frisk og så blusser det opp igjen.

Vaksiner tar tid å lage fordi de f.eks må gro i egg, og forskere gjør et best guess på vårparten for å ha noe klart til høsten. Det er også grunnen til at de bommer, det varierer hvor bra man klarer å spå mutasjoner. At man i det hele tatt er i nærheten og innimellom treffer er egentlig ganske vilt imponerende.
Vis hele sitatet...
Det er sant!

Men tror kan nå at dette kommer til å bli en sesonggreie som influensa? Eller tenker vi at vi slår det ned og blir kvitt det, til en eller annen kineser blir fysen på fersk flaggermus igjen?
Man må ikke glemme at det er influensasesong som pågår samtidig, med mye felles symptomer.

Jeg tror jeg har hatt det siden en kamerat har fått bekreftet smitte. men for min del var det to dager med frostrier og øm i hele kroppen. etter det har jeg følt meg generellt litt slapp. Tar livet med ro og surfer på nettet noen uker fremover.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Xasma Vis innlegg
"Løper rundt" og "virker som", har du noen kilder? Før man farer med kvakksalveri og unødvendig frykt bør man kunne begrunne og oppgi kilder på ryktene det vises til. Det er snakk om liv og død når det kommer til virus, synsing gjør ingen noe godt.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at jeg ordla meg vagt er fordi det, afaik, kun er rapporter om tilfeller hvor man mistenker at personer potensielt har blitt smittet igjen, ikke hvor det er bekreftet av en kontrollert vitenskapelig studie. Dvs. at det kan være andre faktorer som har slått inn. Synsing gjør ingen godt, men eksperter innenfor feltet gjør gjetninger på immunitetsperioden basert på tidligere forskning på virusfamilien. Det er ingen som har fasit på dette just nuh, men det er en ganske safe assumption at for de aller fleste har man ihvertfall en korttidsimmunitet.

Burde jeg ha kastet med en kilde? Ja, det burde jeg. Men er det jeg sa fortsatt sant? Ja, det er det. Igjen, det jeg sa var ikke at personer har blitt smittet flere ganger, men at det er tilfeller hvor det virker slik, eller hvor det har blitt rapportert at det har skjedd. Det finnes også andre teorier (hypoteser) om hvorfor det virker som om personene har blitt smittet igjen.

eks: https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/20200227_12/

Prefectural officials believe that either viruses that remained in the woman multiplied, or the woman was re-infected.

An expert on infectious diseases at Osaka University says people who are infected develop antibodies, so they can usually avoid re-infection by the same virus.

However, if there had not been enough antibodies, that individual could have been prone to re-infection or viruses that had been undetected in the body could have multiplied.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Freddy_fred5; 18. mars 2020 kl. 14:32. Grunn: Vagere ordlegging
Bortimot 10% av befolkningen er imun mot HIV. De har ikke møtt viruset før og allikevel skjer det.
Sitat av BAN Vis innlegg
Bortimot 10% av befolkningen er imun mot HIV. De har ikke møtt viruset før og allikevel skjer det.
Vis hele sitatet...
Hei! Dette har ikke så veldig mye å gjøre med immunsystemet, men med hvordan HIV-viruset angriper cellene. Ca 10 % av befolkningen har mutasjoner i et gen som koder for en reseptor som HIV bruker for å komme seg inn i cellene. Det er heller ikke 10 % som er immun, men 10 % estimeres til å ha en viss motstandsdyktighet mot viruset.
Fakta er at vi ikke vet hvor lenge immuniteten mot Sars cov 2 varer i menneskekroppen ennå. Kankje immuniteten bare varer noen uker, for tidlig å si. Det er kjent at enkelte coronavirus kan smitte flaggermuser flere ganger om igjen, så at noe lignende kan skje hos mennesker er kenakje ikke helt utenkelig.
Bare tenkte å slenge inn dette, siden jeg ikke har fått med meg at noen har nevnt det hittil.

Når man sier at man blir immun mot en sykdom etter å ha hatt den en gang allerede, så vil dette aldri gjelde 100%.

Så, det at én person på andre siden av jorden har hatt en sykdom to ganger er ikke et motbevis. Men klart, jo flere som får den to ganger, jo mer svekkes den immunitetsteorien.
Et eksempel er kyssesyken/mononukleose, som trigges av Epstein-Barr-viruset. Der sies det at man blir immun etter å ha hatt det, at man får ikke kyssesyken to ganger. Likevel er det faktisk noen som får det flere ganger, og så vidt jeg har skjønt så er det ikke så forsvinnende få heller.

Uten at dette skal være noe argument verken fra eller til for om man utvikler immunitet mot Covid-19. Så vidt jeg vet er svaret fremdeles at vi er usikre, selv om mye kan tyde på det, og noen allerede har gått til det skrittet å hevde det som sannhet. Blir spennende å se hva de finner ut!
Sitat av Nether Vis innlegg
Hei! Dette har ikke så veldig mye å gjøre med immunsystemet, men med hvordan HIV-viruset angriper cellene. Ca 10 % av befolkningen har mutasjoner i et gen som koder for en reseptor som HIV bruker for å komme seg inn i cellene. Det er heller ikke 10 % som er immun, men 10 % estimeres til å ha en viss motstandsdyktighet mot viruset.
Vis hele sitatet...
Stemmer!
Denne mutasjonen heter Δ32. og mutasjonen er i genet for proteinet CCR i kromosom nr. 3. Det er akkurat dette proteinet som også Yersina pestis eller pesten brukte som inngangsport også. Altså det at X % av befolkningen har mutasjonen Δ32, kommer av utvelgesespresset under svartedauen. De som hadde denne mutasjonen kun som haploid gen, fikk sykdommen, men en del overlevde den. De som hadde diploid versjon av genet, var totalt immun mot svartedauen. Det samme gjelder HIV. Litt morsomt at et virus og en bakterie bruker samme angrepspunkt.

Det er laget en morsom dokumentar om dette. Denne er lagd av PBS, serien heter "Secrets of the dead" og episoden heter " Mystery of the Black Death". Dette ble funnet ut via genundersøkelser i en engelsk landsby med navn Eyam. Eyam er en landsby, som det har vært lite til– eller fraflytting. Altså genmaterialet har vært lite forandret siden svartedauens tid. Der det er noen som overlevde sykdommen. En har da genundersøkt de etterlevende etter disse. Der har en funnet ut hvilket gen og mutasjon dette er.

I den samme serien, så er det flere interessante dokumentarer. Du har bl.a. en "The umbrella assassin", som er om drapet på Georgi Markov i 1978, der det ble brukt en liten stålkule med risin, som er giften i oljeplanta Ricinus communis. Denne stålkula ble skutt eller stukket inn med en paraply, det var KGB som gjorde det etter ønske fra daværende statsleder i Bulgaria.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Da fikk kompis svar på testen, han var negativ
Hvem får test og hvem får ikke test? Hva er kriteriene for å bli testet?
Ble det ikke slik nå at om du er i risikogruppene så blir du testet? De øker antall tester fra imorgen.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Det står selvfølgelig på internett.

Indikasjon for testing av covid-19
Kriterier for testing, uavhengig av reiseanamnese (prioriteringer må tilpasses lokale forhold og kapasitet)

Pasienter med akutt innsettende luftveisinfeksjon* med behov for innleggelse
Innlagte pasienter i alle helseinstitusjoner med akutt luftveisinfeksjon
Ansatte i helsetjenesten med pasientnært arbeid med akutt innsettende luftveisinfeksjon
Person med akutt luftveisinfeksjon som har vært i nærkontakt med et bekreftet tilfelle av covid-19.
Spesielt sårbare grupper bør vurderes for testing selv ved milde symptomer
*akutt luftveisinfeksjon med minst ett av symptomene feber, hoste, kortpustethet
Vis hele sitatet...
https://www.fhi.no/nettpub/coronavir...s-coronavirus/
Vet ikke om de har fått oppdatert den ennå. Men såvidt jeg husker ble det skrevet tidligere i uken at fra og med fredag skal alle personer i risikogrupper som har symptomer testes. Den siste uken har det vel bare vært innlagte og helsepersonell som har blitt testet? Men nå skal det testet bredere.
Sitat av Dough Vis innlegg
Dette er jo selvfølgelig bare tull. Er det ingen som er våkne her?

25 dager + 2 uker + 3 dager = intet mindre enn 6 uker.

3 uker før første registrerte tilfellet i Norge.

Nei, det er ingenting som tyder på at man blir smittet flere ganger. Det er har vært enkelte påstander som er grundig tilbakevist.
Vis hele sitatet...
Ser ikke ut til at du kan mye on pneumonia. Etter en lungebetennelse dreid frem av virus, så er det også store sjanser for å få en bakteriell lungebetennelse i ettertid. Noe som virker å være tilfelle. Men du har helt sikkert rett, du har vel lest studier i samhold med med hva "du" tror i det siste. Som ikke er peer to peer reviewed. I de fleste pneumonia tilfeller er ikke personen frisk før etter 1 måneds tid av Covid19. Så hvis man er heldig og unngår å få sepsis, kan man få en bakteriell pneumonia etter. Mye tyder på det. Altså forskning som er peer to peer review. Utdyp de enkelte påstandene du snakker om? Å gi meg gjerne en grundig oversikt over hvorfor det ikke er mulig? Eller er du besatt av hva journalistene skrev i forrige uke?
Sist endret av Duffz00r; 20. mars 2020 kl. 17:41.
Sitat av Duffz00r Vis innlegg
Ser ikke ut til at du kan mye on pneumonia. Etter en lungebetennelse dreid frem av virus, så er det også store sjanser for å få en bakteriell lungebetennelse i ettertid. Noe som virker å være tilfelle. Men du har helt sikkert rett, du har vel lest studier i samhold med med hva "du" tror i det siste. Som ikke er peer to peer reviewed. I de fleste pneumonia tilfeller er ikke personen frisk før etter 1 måneds tid av Covid19. Så hvis man er heldig og unngår å få sepsis, kan man få en bakteriell pneumonia etter. Mye tyder på det. Altså forskning som er peer to peer review. Utdyp de enkelte påstandene du snakker om? Å gi meg gjerne en grundig oversikt over hvorfor det ikke er mulig? Eller er du besatt av hva journalistene skrev i forrige uke?
Vis hele sitatet...
Skepsisen kommer ikke av lengden du påstår å ha vært syk, men heller hvor tidelig du ble smittet. Du må nesten ha blitt smittet i utlandet eller hva?
Sitat av Alge Vis innlegg
Skepsisen kommer ikke av lengden du påstår å ha vært syk, men heller hvor tidelig du ble smittet. Du må nesten ha blitt smittet i utlandet eller hva?
Vis hele sitatet...
Stemmer Alge!
Sitat av Duffz00r Vis innlegg
Stemmer Alge!
Vis hele sitatet...
Er det lov å spørre hvor du ble smittet?
Var innom to land, men hovedteorien min peker mot Spania.

Sitat av BAN Vis innlegg
Så du ble smittet lenge før det første tilfellet ble oppdaget i Norge?
Vis hele sitatet...
Jeg antar det med høy sikkerhet BAN!
Sist endret av Duffz00r; 20. mars 2020 kl. 18:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Duffz00r Vis innlegg
Starter med vondt i halsen og luktesansen forsvinner, jeg kjenner at energien er kraftig redusert, det klør og jeg tørrhoster mye mer enn noen gang. Samtidig blir jeg litt forvirret fordi jeg ikke har høy snue eller noe i nærheten. Dagene går, på dag 5 merker jeg at de typiske influensa symptomene slår inn; feber, kraftig muskelverk, hodepine og veldig vondt i ryggen. På dag 10 får jeg lungebetennelse og føler at pusten er redusert med nesten 70%, alt er et stor jævla ork.

På dag 12 føler jeg at feberen har gått vekk, men energien og alt er ikke der. Mye mangler, jeg er i dårlig forfatning. Spesielt med tanke på lungene og behovet av å gispe etter luft hele tiden.
Dag 13 får jeg noe ubehag og vondt i brystet, alt føles stramt. Samtidig som jeg har allergi og mild astma. Men vanskelig å skille i fra.
Det her forverres kraftig med timene som går.

Følte meg ikke frisk før etter 25 dager. To uker etterpå blir jeg syk igjen på nytt, tester igjen positivt for COVID-19.
Dag nr 3 i dag, slappheten og muskelverk er nå vondere enn forrige gang. The endless loop?
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er merkelig at du forteller historien din hovedsakelig i presens, med innslag av preteritum.

"People who tell the truth retrieve information from their memories. Deceptive people either make up facts or modify facts from truthful events previously stored in their memories. When fabricating information or facts, liars mentally rehearse their stories in the present tense. When they are satxisfied that the fabricated stories are plausible, they must then translate the present-tense information or facts into the past tense to simulate a truthful narrative. Liars often fail to translate all the present-tense verbs into the past tense and subconsciously speak or write narratives using both past tense and the present tense verbs."