Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1746
En veninne av meg skal holde fest for å feire at hun bestod eksamen, så fikk jeg ansvaret for å lage et bål hun kunne brenne bøkene sine i.
Hun har leid et lokale siden det kommer en del folk.
Så lurte jeg på om noen her har noen tips til hvordan man kan lage et relativt stort bål, som fortsatt er kontrollert?
Er liksom kjedelig å bare ha et lite bål med noen vedkubber og papir, så hvis noen har noen ideer til noe som ser svært ut, men fortsatt er kjapt å slukke, og ikke for dyrt å lage så hadde det vært veldig fint

- AlbertxD
Enkleste vil nok være noen paller stablet oppå hverandre, fyrt med bensin/parafin/rødsprit/hva du vil. Brenner bra og stort
Trådstarter
Svaagan; Ikke dumt xD
Stijey; Er det lett å slukke?
Pyramidebål blir nok størst da du kan bygge det ganske høyt med mindre ved kontra f.eks. pagodebål. Det er dog litt ustabilt og kan fort velte.

Tips: Hør med den lokale byggvareforetning og hør om du kan få noe spon, treflis og avkapp så sparer du noen kroner.
Hvor lett å slukke det er kommer jo sin på hvor stort det er og hvor bra det brenner, uansett hva slags bål det er. Ett brannskukningsapparat bør være rikelig om det brukes riktig.
Jeg hadde gått for en form for flammekaster. Gjerne drevet av propangass. Du kan få heftig flamme samtidig som du har full kontroll.
Sitat av AlbertxD Vis innlegg
Svaagan; Ikke dumt xD
Stijey; Er det lett å slukke?
Vis hele sitatet...
Nei, et stort bål er ikke lett å slukke, derfor skal du sette det opp slik at det ikke blir behov for å slukke det.

Personlig mener jeg det er litt dumt å brenne bøkene. Selg de og kjøp bibler/koraner for pengene istedet og gjør verden en bedre plass
Trådstarter
Da får jeg teste det ut i morgen og se om det går bra
Takk for svar folkens
Sitat av Stijey Vis innlegg
Enkleste vil nok være noen paller stablet oppå hverandre, fyrt med bensin/parafin/rødsprit/hva du vil. Brenner bra og stort
Vis hele sitatet...
Slik gjøres det: http://www.youtube.com/watch?v=hOnoeA1adLY
Bare være obs på at bøker faktisk er spesialavfall og med mindre det brenner på en veldig høy temperatur har limet som bokryggen er laget av en god tendens til å lage ganske giftige gasser. I tillegg brenner bøker ganske dårlig. Joda, papir brenner godt, men når du legger de flere lag sammen (en bok) må det mye varme til for å varme det opp så mye at det faktisk brenner.
Sist endret av meitemark; 17. mars 2011 kl. 22:52.
Trådstarter
Sitat av meitemark Vis innlegg
Bare være obs på at bøker faktisk er spesialavfall og med mindre det brenner på en veldig høy temperatur har limet som bokryggen er laget av en god tendens til å lage ganske giftige gasser. I tillegg brenner bøker ganske dårlig. Joda, papir brenner godt, men når du legger de flere lag sammen (en bok) må det mye varme til for å varme det opp så mye at det faktisk brenner.
Vis hele sitatet...
Det visste jeg ikke, så takk for tipset
Her snakker vi kontrollert bok bål

Ikke noe dårlig forslag det med paller. Ha selvfølgelig et brannsluknings apparat tilgjengelig.
Sitat av commie Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Yess!

Bare at slikt må bli gjort ute, syke farer med det bålet hele tiden :P
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Her snakker vi kontrollert bok bål
Vis hele sitatet...
Noe som gjør at jeg er skeptisk til å brenne bøker. Liker ikke hva det symboliserer.

Uansett: litt fail å brenne bøkene? Jeg regner med det er høyere utdanning det er snakk om her (siden bøker ellers er gratis) så hva er motivasjonen for å brenne bøkene? Hater h*n det faget h*n har brukt lang tid på å studere helt frivillig så sterkt at hun må vise så stor forakt for de som har skrevet bøkene?
Neutral Good
Mith's Avatar
Det letteste og sikreste er vel bare å skaffe ett gammelt oljefat å fyre opp i det.
Du kan få ganske høy stikkflamme der, slik at det ser rimelig kult ut i forhold til risikoen.
Man begrenser gnister og avfall samtidig som det er lett å slukke. I ettertid kan lage to rimelig store griller ut av det slik at man kan arrangere grillfest når sommeren kommer.
Sist endret av Mith; 18. mars 2011 kl. 14:03.