Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1496
merker det er litt skurring i kabelen jeg bruker fra PC-en til steroanlegget, men kabelen blir no logisk nokk dårlig med tiden, det ble gamle kabelen også.
Uansett, i stedenfor og kjøpe ny på biltema denne gangen så tengte jeg og klippe den og forlenge den med noen "ikke designet for lyd"- kabler, slik som dette:
http://49bilder.com/images/thumbs/dzzzimwzutjwzz0deyey.jpg<--klikk for større bilde
Vil dette gjøre noe stor forskjell på lyden?
anlegget mitt er av lav kvalitet og ikke no hifi greier.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sliter litt med å forstå hva du egentlig vil gjøre, men å begynne å klippe og skjøte på den måten kommer garantert til å forringe lydkvaliteten din.

Vil heller anbefale deg å kjøpe kablene ett annet sted en biltema, så slipper du at de blir dårlige med tiden
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Skøyt vil ikkje gi veldig mykje signaltap, men å benytte feil kabeltype kan gi rimelig mykje hærp med lyden.

Dog greier eg ikkje å forstå at kabelen blir dårlegare med tida, med mindre du plugger den ut og inn en gang i timen døgnet rundt...

Har lydkabler av billigmodellen som har holdt lenge...
Aldri opplevd at lydkablene mine fra Clash Ohlson har blitt dårligere med tid jeg heller
de blir vel dårlige pga bevegelse.
de ligger på gulvet og jeg kommer borti så "drizh", så må jeg dytte på den helt il "drizh-ina" er borte.
Kabelen er en 5 meter, den gamle var en 10 meter.
Hadde jeg vert deg hadde jeg kjøpt ny for så å legge opp kabelen slik den ikke blir trødd på...... Å kjøte kabelen blir bare klatt!! Til deg som skriver på dialektt lengre oppe ta en titt på reglene, takk.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
vidarlo skriver nynorsk som er et godkjent norsk skriftspråk og derfor tillat på forumet.
Trådstarter: Har du prøve å lodde på nye plugger på kabelen? Kan godt hende at det bare er dårlig kontakt i pluggene og ikke brudd i selve kabelen.
Sist endret av datagutten; 20. oktober 2007 kl. 22:03.
skal du kjøpe plugger og så lodde på dem er det veldig mye mer greier og bare stikke på biltema,europris. og kjøpe koster liksom ikke mange kr (du vil da slippe mange små problemer, siden plugen er støpt og ikke veldig lett og få kverka dem)
tror ikke det er pluggene det er noe galt med, da hadde jeg heller kjøpt ny ledning, koser tross al bare 50 kroner for 10 meter
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Evelen2
tror ikke det er pluggene det er noe galt med, da hadde jeg heller kjøpt ny ledning, koser tross al bare 50 kroner for 10 meter
Vis hele sitatet...
Et godt tips er kanskje å kjøpe en kabel som koster en del meir enn det, typ 50,- per meter. Då er du garantert en god kabel, som antakeleg er en tanke meir fysisk robust.

Deretter henger du denne opp eller legger den i kabellist slik at du unngår slitasje.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Tenk også på at det kan være inputen som kan være ødelagt. Typ. Stereoanlegg, tv etc.. Snubling her og der gjør ikke underverker.
Sitat av Tr1pp3r
JA! - Det går å skøyte.. U do that!
Det var det du lurte på, og her svarer jeg.
Det går, det går det går!
Vis hele sitatet...
enig, alt du trenger er én slik:



som du klipper i to på mindten, slik at du får 2 stk. "sukkerbiter" å skyte med!
hmm, ja, tengte mer på og bare lodde det sammen jeg :P
Men lydkvaliteetn blir mer eller mindre normal?
Sist endret av Evelen2; 21. oktober 2007 kl. 03:14.
Sukkerbit er for pyser !
Tvinn, og surr litt teip rundt lederne !
Lydkvaliteten blir tilnærma det samme !
Sist endret av Tr1pp3r; 21. oktober 2007 kl. 03:37.
På et hjemmeanlegg av tvilsom kvalitet vil klipping og skøyting ikke få noe merkbar effekt på lydkvaliteten vil jeg mene!
Sitat av Evelen2
hmm, ja, tengte mer på og bare lodde det sammen jeg :P
Men lydkvaliteetn blir mer eller mindre normal?
Vis hele sitatet...
Du kan få støy og susing i lyden, spesielt hvis den ligger ved siden av strømkabler.
atkk for alle svar, har svar på de jeg trenger nå
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tr1pp3r
Sukkerbit er for pyser !
Tvinn, og surr litt teip rundt lederne !
Lydkvaliteten blir tilnærma det samme !
Vis hele sitatet...

Artig definisjon av tilnærma. Eg ville lodda om eg var sikker på at kabelen ikkje fikk mekaniske påkjenninger, og brukt ei slags surring om det var snakk om påkjenninger.

Problemet med surring er at det er snakk om svært tynne kobbertråder som ofte er lakkerte...

Seriøst. Drit i å poste viss du ikkje har anna enn bønnerop å komme med.