Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1177
Det har seg slik at jeg skal sette opp noen neonlys og / eller neonwire (12v) beregnet på casemodding (som denne) De er laget for bruk i PC og jeg antar derfor at en vanlig PSU vil være ypperlig til å gi dem strøm, men jeg har ikke planer om å bruke de i en PC. Men jeg har en helt haug med brukte PSU liggende og tenkte derfor at jeg kunne montere en slik en der disse skal monteres.

Men vanligvis blir jo en PSU slått på av en bryter på hovedkortet, og vil ikke gi strøm uten, eller? Altså kan jeg slå på en PSU uten et hovedkort, eller gir den kanskje strøm hele tiden uansett?
Det du gjør er å kortslutte den grønne lederen på ATX-kontakten med en av de sorte. Da starter den automagisk.
Si-Key
Cikey's Avatar
Trådstarter
Kyrre12: Deilig! Kun deilig! Men kan man slå den av på samme måten?
Den slår seg av med en gang de ikke er kortsluttet, så det er bare å lage seg en liten bryter.
Med en gang du fjerner kontakten mellom grønn og sort (jord) slår den seg av, ja.
Si-Key
Cikey's Avatar
Trådstarter
Ah, slik å forstå... en vanlig enkel bryter gjør jobben fint altså!(?)

Jeg regner med at det ikke er mer enn 12v i de aktuelle ledningene, så om jeg setter på en slik en som man finner på bilrema eller lignende så har jeg plutselig en fint fungerende "standalone" psu?

Gode ting! Takk for hjelpen!
Sitat av Cikey
Ah, slik å forstå... en vanlig enkel bryter gjør jobben fint altså!(?)
Vis hele sitatet...
Det stemmer.

Sitat av Cikey
Jeg regner med at det ikke er mer enn 12v i de aktuelle ledningene, så om jeg setter på en slik en som man finner på bilrema eller lignende så har jeg plutselig en fint fungerende "standalone" psu?
Vis hele sitatet...
Jepp.
Sist endret av kyrre12; 9. september 2007 kl. 01:10. Grunn: Endret på oppfordring fra axt-lap.
Man trenger egentlig ikke kutte heller, kan lage en kortslutning på kontakten med pin 14 og 15
http://www.hardware.no/diverse/overklokking/picssml/atx_kontakt.jpg

Dem aller fleste strømforsyninger har også strømbryter på seg
Sitat av PepsiCo
Man trenger egentlig ikke kutte heller, kan lage en kortslutning på kontakten med pin 14 og 15
http://www.hardware.no/diverse/overklokking/picssml/atx_kontakt.jpg

Dem aller fleste strømforsyninger har også strømbryter på seg
Vis hele sitatet...
I regret to inform you, that you fail.

Dersom man bruker en strømforsyning fra f.eks en desktopPC trenger ikke denne å følge standard ATX skjema (f.eks HP\dell maskiner), derfor er det bedre å følge regel med grønn \ svart (eller lese på strømforsyningen hvilken farge er signal (lilla i noen tilfeller).

Knappen bakpå kan også brukes til å skru av å på hvis man har en konstant kortslutning med ledning, dog for en mer profesjonell løsning ville jeg anbefale en ekstern bryter.
Sitat av AtXbYeA
I regret to inform you, that you fail.

Dersom man bruker en strømforsyning fra f.eks en desktopPC trenger ikke denne å følge standard ATX skjema (f.eks HP\dell maskiner), derfor er det bedre å følge regel med grønn \ svart (eller lese på strømforsyningen hvilken farge er signal (lilla i noen tilfeller).

Knappen bakpå kan også brukes til å skru av å på hvis man har en konstant kortslutning med ledning, dog for en mer profesjonell løsning ville jeg anbefale en ekstern bryter.
Vis hele sitatet...
det kan sikkert stemme, men for meg har det ivertfall aldri vært noe problem med å bruke 14 og 15
Si-Key
Cikey's Avatar
Trådstarter
Glimmrende råd her i tråden!

For min del kommer jeg til å kutte ledningen (siden jeg ikke skal bruke den til PC igjen er det ikke noe problem) og sette på en bryter!

Takk for alle innspill!
Si-Key
Cikey's Avatar
Trådstarter
OK, nå har jeg noen spørsmål her igjen... Jeg fant frem strømforsyningen jeg tenker å bruke og forsøkte å anvende metoden nevnt over. Strømforsyningen starter fint, men den går bare et par sekunder før den slår seg av igjen. Jeg hadde da ikke koblet til noe.

Strømforsyningen jeg har er en Astec SA202-3545 og kontakten ser helt lik ut som den PepsiCo viser et bilde av (pluss at det er en liten firkantet kontakt til, med to ledere i)

En måling av output viser at den kommer opp i ca 5v før den slår seg av igjen...

Ideer? Kan det være det at jeg ikke har den koblet til noe, eller har det ingenting å si?
Det skal ikke ha noe å si, dersom du kortslutter grønn \ svart skal den holde seg på så lenge disse to er kortsluttet.

Derimot har jeg hørt om strømforsyninger som nekter å starte uten last, men har aldri møtt på en selv (av de ca 2343242 strømforsyninger jeg har gjort dette på).
Si-Key
Cikey's Avatar
Trådstarter
Hmmm... Da er det noe spesielt med denne strømforsyningen. For å kontrollere at det ikke var noe galt med strømforsyningen satte jeg den tilbake i PC'en og når jeg setter strøm på den holder den seg som den skal, men når jeg kortslutter de to nevnte ledningene nekter den å holde seg på...

EDIT; Det er motstanden som er poenget åpenbart. Jeg koblet til et par CD'roms og da startet den og gikk helt til jeg slo den av (fjernet kortslutningen).

Beklager maset gutter!
Sist endret av Cikey; 12. september 2007 kl. 02:14.