Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 685
Hei
Jeg skal bygge pc men har ikke funnet noe lydkort. Hva vil du anbefale?
Først burde du stille deg spørsmålet, trenger du virkelig ekstra lydkort?

Så å si alle hovedkort i dag har veldig bra lydkort allerede integrert og du vil ikke legge merke til forskjell på det og et ekstra lydkort om du ikke har noe skikkelig HiFi utstyr ellers og høykvalitets filer å spille av fra.
Er virkelig ikkje nødvendig med eksternt lydkort, eg høra ingen forskjell, no har eg eit ganske simpelt anlegg, men fortsatt, fint lite forskjell.
Eksternt lydkort er for de som har dyrt HiFi utstyr ellers (tenk 10k+ for anlegg og 3k+ for headphones) hvis du ikke har dette så er det ingen vits siden du ikke vil høre noen forskjell, du trenger også lydfiler i høy kvalitet (helst lossless format) for at det skal utgjøre noen forskjell
Vis man ikke bruker annet enn noe billig "dritt" til å høre på lyd så er det ikke så farlig, men bruker man stereoutstyr i høyere prisklasser så ser jeg ingen ulempe med ett bra lydkort. Har selv Asus Xonar Essence STX som jeg bruker på en HK980 koblet til ett par gode høytalere. Merker forskjell fra når min PC er koblet til forsterkeren og når en annen er koblet til. Selv på laptopen så bruker jeg eksternt lydkort da jeg bruker ett par gode hodetelefoner som ett innebygd lydkort ikke greier å drive skikkelig. Det er spesielt på "analog" lyd man merker forskjellen på lydkort.
Det er jo analog lyd det går på uansett.... hvis lyden tas ut digitalt så betyr det at det går utenom det leddet, og du bare sier akkurat det samme som meg egentlig, du trenger litt bedre saker for at det skal være forskjell på lyd, men det må også være høy kvalitet på selve lydfilene for at det skal være noen forskjell. Hvis du har 120Kbps mp3 filer så trenger du ikke mer enn en dårlig laptop forsterker, hvis du har flac filer du har rippet av CD'ene dine så trenger du skikkelig utstyr for å få maksimalt ut av det
Ja, fomat spiller en viktig rolle og jeg har hovedsaklig bare FLAC på min PC. Man må se ann sitt behov å kjøpe det vis man ser at man skal bruke ting i høyere "prisklasse" samt at man skal spille av formater med høyere kvalitet.

En fordel med Xonar Essence STX er bra kvalitet på lyden ut, hodetelefonforsterker slik at man kan bruke tyngre drevne hodetelefoner og også DACene kan skiftes ut med bedre.
Selv så bruker jeg Cambridge Dacmagic+ som er en DAC/forsterker som kobles til med USB plugg har også hodetelefoner for mange lapper så det er gromlyd her i huset også. Har ikke noe stort anlegg siden det vil bare føre til klager fra naboer (student på hybel = dårlig plass og mange folk)
Student + hybel og gromanlegg her :P. Bruker også ett par gode hodetelefoner. Fått "litt" klager og "tweaka" anlegget slik at det ikke plager noen. Var problemer med bass og at den "vekte" noen som lå til langt utpå dagen når jeg kom hjem å satte på det.
Vel, jeg har det problemet at det knapt er noe som hindrer lyden på hybelen min, hører hva de sier på andre siden av veggen så klart som om jeg var i samme rom som dem, så med noe særlig anlegg så ville jeg ikke vært populær lenge tror jeg