Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1065
jeg har akkurat fått meg ny spiller i bilen en Pioneer DEHP80MP + mye annet hardcore. jeg har bare et problem, med denne spillern får jeg en lav buuzze lyd som følger turtallet på bilen høres det utsom, kan sammenlignes med den ulyden man får fra en pc hvis man unmute en vis ting, man kan høre viftene liksom, jeg har tenkt på dårlig kontakt osv, men hvorfor ville det da fulgt turtallslyden?

mvh kristoffer nybråten
Antageligvis fordi du har trukket signalkabelen sammen med strømkabelen (at de ligger for nært hverandre).
Sist endret av Skrekkugle; 5. september 2007 kl. 21:56.
fenomenet er kjennt som dynamo støy. Personlig fant jeg alldri noen løsning på det, da det ikke var så stort problem (bilen virket alldri). Hørte rykter om at en kondensator skulle fikse det, men som sagt, bare rykter og ingen fakta. ellers er google "dynamo støy" sanynligvis din venn
Støy i likespenningen som følge av dårlig likeretting av dynamoen, eller som følge av induksjon av støyspenninger fra dynamoledningen til hovedstrømledningen til spilleren, er det mest sannsynlige. Pass på at alle relevante ledninger er elektromagnetisk isolert fra hverandre enten ved hjelp av avstand, skjerming, eller gjennomtenkte vinkler mellom lederene. Fungerer ikke det, kan du sette en forholdsvis stor kondensator mellom pluss og minus i strømtilkoblingen til spilleren. En lavohmig effektmotstand i serie med plusstilkoblingen i tillegg vil bidra til lavpassfiltereffekten, hvis du ønsker det, men er muligens unødvendig. Det vil bidra til å dempe (kortslutte) støy i likespenningen uavhengig av støyens årsak.
Sitat av Provo
Støy i likespenningen som følge av dårlig likeretting av dynamoen, eller som følge av induksjon av støyspenninger fra dynamoledningen til hovedstrømledningen til spilleren, er det mest sannsynlige. Pass på at alle relevante ledninger er elektromagnetisk isolert fra hverandre enten ved hjelp av avstand, skjerming, eller gjennomtenkte vinkler mellom lederene. Fungerer ikke det, kan du sette en forholdsvis stor kondensator mellom pluss og minus i strømtilkoblingen til spilleren. En lavohmig effektmotstand i serie med plusstilkoblingen i tillegg vil bidra til lavpassfiltereffekten, hvis du ønsker det, men er muligens unødvendig. Det vil bidra til å dempe (kortslutte) støy i likespenningen uavhengig av støyens årsak.
Vis hele sitatet...
Har nok ikke stort med spiller eller dårlig likeretting å gjøre, iallefall er dette sjeldent pluss feil i spilleren..

Gjør som alle som har bygd litt bilstereo, legg signalkabel og strømkabel på hver sin side av bilen, problem solved, hjelper ikke det(på biler med masse strømkabler som trekker en del på begge sider) så kjøp en støyfjerner å monter på phonokablene(signal). Fikk ikke opp sida nå, men ligger under tilbehør på bilradiospes.no
Kondensator er brukt for å gi forsterkere gjevnere strøm når de trekker mye i basslagene osv.

Bilforumet.no sin bilstereodel og Lydtrykk.no har også masse folk som kan mye, har lært masse derifra pluss egene erfaringer selv..
Sist endret av Popp; 5. september 2007 kl. 22:49.
Jeg har opplevd en lignende sak der jeg fikk beskjed om at jordingssikringen i spilleren hadde røket (grunnet dårlig jording på forsterker). Det var også en pioneer spiller.
Sitat av Popp
Har nok ikke stort med spiller eller dårlig likeretting å gjøre, iallefall er dette sjeldent pluss feil i spilleren..
Vis hele sitatet...
Snakker om dårlig likeretting i bilen. Uttørkede kondensatorer etc. Ettersom han ikke sier at han har en separat forsterker, vurderte jeg scenarioet hvor han kun bruker den innebygde forsterkeren i spilleren, og altså ikke har noen signalkabler. Da vil dårlig likeretting/filtrering være en veldig sannsynlig feilkilde.
Som Popp sier så kan du få kjøpt et støyfilter som skal filtere ut dynamo støyen.

Du kan også prøve og skifte jordingen til spilleren til noe kraftigere

http://www.bilforumet.no/bilstereo/6...ynamostoy.html
har samme problemet selv... et støyfilter kan hjelpe på saken, eller så er det bare generel feil i jordinga, skal gå hvis du har både pluss og minus polene til strømmen rett i batteriet, samtidig som du ikke har trekt kablene til strøm og lyd samme sted.
jeg har 2 forsterkere, en på bass og en på høytalere. kan være som dere sier at jeg burde trekke signalkablene på andre siden. skal også se om det hjelper med en kondensator og det er allerede kjøpt inn bare ikke montert. det jeg ikke fatter er at jeg hører turtallet i bilen, men det er vel kansje dynamoen som dere sier. dno jeg. jeg får prøve og feile takk for svar.

hvordan innstaleres et støyfilter?
Sist endret av slaaen; 7. september 2007 kl. 23:42.
Sitat av Ulvengunnar
har samme problemet selv... et støyfilter kan hjelpe på saken, eller så er det bare generel feil i jordinga, skal gå hvis du har både pluss og minus polene til strømmen rett i batteriet, samtidig som du ikke har trekt kablene til strøm og lyd samme sted.
Vis hele sitatet...
At?

Jeg har alltid fått beskjed om at jordingskabelen skal være så kort som mulig, og i alle fall ikke mer enn en meter, så hvordan kan det være bedre å koble den rett på batteriet?
Sitat av Cikey
At?

Jeg har alltid fått beskjed om at jordingskabelen skal være så kort som mulig, og i alle fall ikke mer enn en meter, så hvordan kan det være bedre å koble den rett på batteriet?
Vis hele sitatet...
Trikset er (og dette gjelder ikke bare i bil) å ha minimal impedans mellom jordingspunkter og faktisk jord (batterijord). En lang og tynn jordingsledning gir mer resistans, noe som vil gjøre at jordingspunktet til spilleren vil variere spenningsmessig i forhold til batterijord (U=I·R), og dermed gi en ustabil drivspenning i dette tilfellet. En kort og tykk jordingsledning rett til chassiset gir derimot en lav resistans, og en mer stabil spenning.