Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1977
Heisann. Bestilte en slik usb til sigarettenner lader for ipoden min, men da jeg mottok den og testet den i bilen (uten å ha koblet ipoden til) så kom det røyk fra adapteret, og det sa poff. Klagde til nettstedet hvor jeg bestilte det fra, og de sendte meg et annet og nytt adapter. Samme skjedde denne gangen, bare at det ikke sa poff, bare røyk. Jeg leste på den siste jeg fikk at det stod 12-24v, og når jeg sjekket spenningen i sigaretteneren min så lå den på mellom 12-14v avhengig om motoren var igang eller ikke.

Jeg stjeler litt strøm fra sigaretteneren på baksiden. Koblet 2 kretser som trekker veldig lite (dioder) paralelt med koblingen til sigarettenneren. Diodene virker fint, og den gløde greia som sitter i sigarettenneren virker også som den skal. Derfor lurer jeg på om noen av dere kan tenke dere hvorfor sigarettenneren min tar knekken på adapterene mine så snart jeg kobler dem til?
Med mindre bilen din har noen voldsomme spenningspigger, må det være produksjonsfeil på adapteren.
Jeg er ikke så kjent med bilelektronikk, så hvorvidt det sitter et (elektrisk) filter før sigarettenneruttaket for å fjerne disse spenningspiggene, eller om det blir apparatet du kobler til sin jobb og ansvar, vet jeg ikke. Spenningen ellers i bilen kan i hvert fall være ødeleggende uten beskyttelseskrets.
Jeg ville byttet adapteren på nytt, evt. i et tilsvarende produkt hvis den neste heller ikke skulle fungere.
det er sikring til uttaket. den skal gå først....

Du skriver veldig lite om hvilken bil det feks. er.


få gjerne med merket på varen og hvor du har kjøpt den. kanskje andre har hatt akkurat samme problemet....

Viser det seg å være et utbredt problem med den varen evt. samme firma. krev da pengene tilbake og kjøp fra et annet firma....

osv osv osv.....

Mer detaljer gir bedre svar
Sist endret av cy3erthug; 12. oktober 2007 kl. 10:03.
Trådstarter
Detaljer skal bli. Er en Ford Mondeo 95 modell. Usb ipod laderene var noen kjipe adaptere fra dealextreme.com. Da det første smalt, så sendte jeg bilde til dealextreme og fikk tilsendt et nytt og annet produkt med samme hensikt. Også det smalt. Var på biltur i høstferien, og virket ikke mobilladeren til kompisen min (ladet ikke, lyste ikke). Når vi prøvde å koble en laptop lader med sigaretteneruttak som ble kjøpt på clas ohlson så gikk sikringen.

Men som sagt, jeg stjeler litt strøm fra koblingspunktet bak på sigarettenneren. Leste på et båtforum at visse ting var veldig ømfintlige for spenningsfall. Skal prøve å koble vekk det jeg har koblet til bak sigaretteneren og teste når jeg får kjøpt meg et nytt sigartettenner "produkt"

Jeg har en slik liten kartleserlampe fra biltema, som fungerer utmerket. Det samme gjør glødetingen som sitter der orginalt.

Og på dealextreme så er det bare gode comments om produktet som gikk opp i røyk i min bil.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Høres ut som noe er galt med spenningen i bilen din. Lampa og sigarettenneren er bare glødetråder som er ganske tolerante i forhold til spenning, noe elektronikk ikke alltid er.
Høres ut som att + og - har byttet plass, + skal være i senter.

mvh jsualk