Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1590
Heisann..
Noen av dere husker kanskje den 220->12V trafoen min som jeg plukket ut fra en forsterker tidligere i år. Har nå sett for meg at jeg skal koble den til en bil-CD-spiller i stedetfor at den bare skal ligge og støve ned når det faktisk kan være liv i den.

Så jeg kobler til 220V, måler spenningen på 12V-siden, og får da 12,8V AC, så den ser jo ut til å leve. Så har jeg skaffet meg en likeretter (se bilde under for mer info), og kobler til den, og da får jeg 12,8V DC, akkurat som jeg skal.
Kobler til amperemeteret (setter det på 10A, og putter proben i det hullet man skal bruke om man skal måle mellom 250mA og 10A), og der får jeg et bittelite utslag, den går fra 0,00 til 0,01A. Men det er alt. Prøvde for moroskyld å koble direkte inn på spilleren uten å gå via amperemeteret, men det skjedde ingenting da heller.

Wtf, hva er ødelagt, tenkte jeg, og koblet til en annen strømforsyning (12VDC det også), og da funket det perfekt.
Så siden jeg fikk et så lite utslag på amperemeteret (med den første trafoen), tenkte jeg at jeg skulle se for moroskyld om det skjedde noe spess om jeg koblet til den lille A-delen på amperemeteret (det som går opp til 250mA), og når jeg gjorde det, ja da ble det liv i spilleren!
Hvorfor er det sånn? Trakk probene kjapt unna når jeg så det ble liv i spilleren, redd for å ta den lille sikringen i multimeteret, for ville jo tro at spilleren trekker mer enn 250mA?

Beklager at teksten kanskje ble litt uoversiktelig og teit forklart, men..

Info om likeretteren:
http://bildr.no/thumb/108915.jpeg
Klikk på for større.

Større bilde av likeretteren (nesten lik til min, men min har bare 4 kontakter, en på hver side):
http://www.powersem.net/pictures/PSD36_colour%20copy.jpg

Edit: Fikk nettopp vite at det er større motstand i 10A-delen, og at den lille strømmen som skal til for å starte spilleren elns da blir borte i motstanden.. Greit nok, men hvorfor vil da ikke spilleren virke når jeg kobler den direkte til trafoen? D:
Sist endret av kjetilbm; 30. september 2007 kl. 22:04.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Du har ikke et komplett power når du bare har transformator og likeretter. Du må ha en glattekondensator også. Den setter du i parallell med belastningen. Du bør også ha en regulator.
Åja, det var ikke verre enn det nei... jaja, takk.
Pass på spenningen etter du har satt inn glattekondensator. Den vil da bli ca. 18VDC.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Litt mer nøyaktig blir spenningen 16,9V, den kan reguleres ned til 12V med en regulator av typen 7812
Sitat av datagutten
Litt mer nøyaktig blir spenningen 16,9V, den kan reguleres ned til 12V med en regulator av typen 7812
Vis hele sitatet...
16,97 rundes av til 17, ikke 16,9 . 18V kommer av hans faktiske målinger på 12,8V over sekundærspolen, mot for angitte 12V. Sannsynligvis vil spenningen under belastning gå ned mot 17V, men hvilespenningen vil ligge på 18V, noe som må taes med i beregningen når det kommer til å unngå svidde komponenter.
Hei igjen. Så at datagutten sa at jeg trenger en glattekondensator også, så jeg fikk tak i en annen litt spinklere likeretter, men denne har derimot en klump som ligner mistenkelig på en kondensator i mine øyne, se bildet..:
http://bildr.no/thumb/110348.jpeg
Den nye likeretteren, samt denne mystiske "klumpen" som det forøvrig står "LN 47/40V" på). Klikk for større

Når jeg måler spenningen som kommer ut fra denne likeretteren får jeg 19,25-19,35V (varierer litt, og desimalen kryper sakte oppover o.o), mens jeg på den forrige fikk 12,3V eller noe.
Spørsmålene er da:
- vil den "spinkle" likeretteren holde til å dra en bilspiller (over flere timer)?
- er denne "klumpen" på likeretteren en sånn glattekondensator jeg trenger?

Takk på forhånd

Og forresten, om det skulle være noen bruk for det, her er bilde av hele koblingen. Trafo og likeretter.
http://bildr.no/thumb/110346.jpeg
Klikk for større
Sist endret av kjetilbm; 6. oktober 2007 kl. 18:29.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Det er en kondensator, men den er nok i minste laget til spilleren, den ser også ut til å være ganske gammel (kondensatorer blir dårlige med alderen). Kan hende likeretteren er stor nok. Vil likevel anbefale deg å bruke den andre likeretteren, og kjøpe en ny kondensator som er en del større. Vil tro 4700uF er greit.
Ok, men da har jeg et ørlite problem igjen. Vet jeg burde klare å finne ting selv, men jeg har ikke holdt på med elektronikk så lenge, og det er jo ørten forskjellige typer kondensatorer på www.elfa.no. Er det en glimmer-, keramisk- eller elektrolyttkondensator jeg skal ha? Bør i det minste holde med et lite hint/stikkord.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du skal ha elektrolyttkondensatorer, som er einaste typen som har den kapasiteten du er ute etter.

Edit: BY179 finner du datablad på her, og ifølge det databladet skal den tåle 1.5A. Det er gjerne litt i snevraste laget for en cd-spiller til bil, ettersom 1.5A @ 12V bare blir 18W.

Så mulig eg hadde satsa på ein annan likeretter, laga for lågare spenning og større straum...
Sist endret av vidarlo; 7. oktober 2007 kl. 20:00.
Ja, 18W blir nok litt lite. Står på fremsiden av spilleren at den gir ut "40W x 4".
Da går jeg for den største likeretteren, vil tro den holder.
Også har jeg vært på elfa.se, fant en kondensator (hvilken spenning skal det være på den egentlig, 10 eller 16V?) med artikkelnummer 67-012-21, er det den jeg skal ha?

Edit: Fant et par til, litt mer praktisk laget kanskje? (Pga benas plassering).
- 67-787-40
- 67-039-53
Sist endret av kjetilbm; 10. oktober 2007 kl. 22:08.
Spenninga som er oppgitt på kondensatoren må være høyere enn spenningen den blir utsatt for. Spenningen din har du målt til å være litt over 19V uten belastning, så du må overgå denne spenningen på kondensatoren. Art. nr. 67-009-75 er et eksempel. Hvis kondensatoren ikke tåler spenningen, vil den slutte å fungere på en ganske voldsom måte. Bruk vernebriller hvis du er usikker.
Benas plassering spiller ikke noen særlig rolle, ettersom de er lette å lodde uansett.
Åja, selvfølgelig. Tenkte ikke på det med spenningene... Takk

Men 67-788-64, vil den virke også? Er egentlig ett fett om hvordan den ser ut, bare lurer.
Og "Radiell elektrolytkondensator, 85 °C typ SKR", er den siste delen, 'SKR', viktig?