Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 4405
Jeg har tenkt på å lage en drikkekjøler (type peltierelement som kjøler en plate man setter ting på).. jeg har tenkt til å bruke microplex sine peltier elementer på 226w. jeg lurte derfor på om det er gjennomførbart, i tilfelle hvordan.

1. må ikke bli for dyrt (max 600kr)
2. må være gjennomførbart
3. kan være så stygg som overhode mulig så lenge den virker

for de som lurer har jeg lest den peltierkjøler greia for øl som er på instructibles, men 226w er en del kraftigere.

jeg trenger tips om kjøling av den varme siden av peltier elementet, og hva som er minimum krav til strømforsyning. (jeg har en 250w pc forsyning, men veit ikke om det holder i og med slike forsyner pc med både 3,3v, 5v og 12v)
Du trenger ikke så kraftig element.
Bedre å gå for et som krever mindre effekt, så slipper du unna med en billigere og mindre støyende strømforsyning. ~100W holder lenge.

Hvis du søker så finner du noen hundre guider til sånt.
Gjest
Trådstarter
øhh, jeg skulle sikkert brukt ett svakere element hvis det kosta mindre enn 300spenn og kjøpes innen norge. men for all del, takk for svar
Gi elementet lavere spenning, og du får en mindre effekt. Prøv deg frem ved å føle på temperaturen, og mål strøm og spenning for å se effektforbruket. Hvis du skulle trenge kjøling, burde en kjøleribbe og en vifte være et bra og enkelt alternativ.
Gjest
Trådstarter
jeg har skjønt at jeg må bruke en kjøleribbe, noen som har noen gode ideèr til hvordan jeg skal få den til å henge fast?. 12v gir vel sikkert rundt la oss si 180w effekt, siden 15,6v er rating på den. Er det noen som kan gi meg en idè til en ferdig bygd løsning som henger sammen? tenkte på å ha en aliminiums plate på den kalde sia og en stor forsterker kjøleribbe på andre sida(den varme, den også aliminium) i og med at det er snakk om ca tre ganger så mye effekt som en prosessor ville jeg tru man trenger god kjøling. Er aliminium bra nok som kontaktmateriale?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Når du skal få 226W varme vekk, så må du til med alvorlige mengder kjøling. Eg ville fått tak i et peltierelement på 30-40W. Elfa har slike. På 30-40W holder det med passiv kjøling ville eg tippe.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Elfa har en ferdig kjøler basert på peltierelement.
Kan det være aktuelt?
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Jeg slenger meg på her, jeg.

Jeg tenkte på noe av det samme.

Og ha en boks med vann, og kjøleribben i det vanner. Også har et peltier element med samme form som halle langsiden av en colaboks. En lett måte å bytte vann på vet jeg, men ikke hvilket deler som jeg trenger.

Noen som har lagd noe sånt som bare kan gi en sjapp liste over delene jeg trenger for dette? Trenger ikke å forklare noe hvordan. Jeg lærer veldig lett selv

http://nff.bitsex.net/885.jpg

Sånn tenkte jeg å ha den. Jeg fant alle deler jeg trenger selv, fortsett fra den du ser på toppen. Der hvor boksen skal ligge. Noen som vet hvor jeg kan få skaffet en sånn?

EDIT: Jeg vil helst unngå smelteverk, ettersom det er for en så liten sak.
Sist endret av Kekurikekaka; 19. juni 2007 kl. 20:17.
Hva med å kjøpe et lite kjøleskap da?

http://www.microplex.no/product.aspx...5ASI&mcat=c582

og med ditt budsjett på 600 kr passer vel denne midt i blinken. har en selv, (betalte totalt 600 kr for å få den fraktet med posten) får plass til 4 halvlitersflasker eller 4 ruller med snus alt etter hva du skal ha det til. går på 230 og 12V resten kan du lese på siden selv.
Sitat av datagutten
Elfa har en ferdig kjøler basert på peltierelement.
Kan det være aktuelt?
Vis hele sitatet...
Neppe til den hårreisende prisen.
Gjest
Trådstarter
nemlig... helt syke priser.. vidarlo var inne på noe, men tror du det hadde vært mulig med det microplex elementet? (ekstremt er gøy)

jeg har allerede termisk pasta, alt for mange vifter og en stor kjøleribbe av aliminium til forsterkere..
Jeg har fundert på dette også, men hvis man skal ha noe i 200W sjiktet, så må det vel til med vannkjøling, Thermaltake Bigwater er jo ypperlig for det.

http://www.amentio.no/PartDetail.asp...8;c:36139;r:pg

Eneste er størrelsen da. :P Og prisen igjen, men går utifra at 200W er noe heftigere enn de fleste sånne små-kjøleskap der ute.
Sitat av Stigern
Thermaltake Bigwater er jo ypperlig for det.
Vis hele sitatet...
Ikke egentlig, en god kjøler med middels kraftig 120mm vifte er bedre.
Vannkjøling som funker bra er dyrt.
Liste over Peltier-elementer hos Elfa, fra 1,1W til 82.1W:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2004248.htm
Gjest
Trådstarter
Sitat av Weird0
Liste over Peltier-elementer hos Elfa, fra 1,1W til 82.1W:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2004248.htm
Vis hele sitatet...
bare for å si fra, jeg glemte det.. men elfa var nok det første jeg tenkte på gitt.



Hvis noen har noen gode løsninger på hvordan jeg kan få festa kjøler til elementet og eventuelt en plate til å sette ting på så hadde det vært morro...
Termisk lim bruker man til å feste sånt.
kjølepasta. kan fåes på databutikker som komplett og datakjeden osv.
Gjest
Trådstarter
Sitat av Remien
kjølepasta. kan fåes på databutikker som komplett og datakjeden osv.
Vis hele sitatet...
Jeg har tidligere beskrevet at jeg har det allerede... men ellers takk...



termisk lim, er det sterkt nok? noen erfaring med det?
Sterkt nok?
Kan få kjøpt heftig nok til at du bare kan drømme om å få det fra hverandre igjen uten vinkelsliper (kanskje med aceton, men, men).

'Thermal epoxy' er artige greier.
Sist endret av Goophy; 20. juni 2007 kl. 03:52.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
226W varme er såpass mykje at sist eg prøvde det i et vannkjølingssystem med kraftig pumpe og kun cpu og peltierelement på, så enda vi opp med 1l vatn på 80°C etter relativt kort tid. Og då hadde vi radiator i systemet. Så å få vekk så mykje med luftkjøling kan by på problemer.
Vist du har lite erfaring med å jobbe med tec element vil eg anbefale og lese http://web.archive.org/web/200706201...d=12605&side=2

God guide med bruk av tec element, oppbygning og virkemåte.
Gjest
Trådstarter
jeg veit ganske mye om slike peltier elementer, måten de er oppbygd, osv..
takker goophy for godt svar.
Hvor får man kjøpt slikt lim? på vanlige nettshops eller? (trenger nok veldig sterkt)
Angående vannkjøling. 226W vil si en energiavlevering på 226 joule per sekund. Å øke temperaturen til 1 liter vann med 1 grad celsius, krever 4184 joule. Med andre ord, det vil ta 4184 J / 226 J/s = 18,5 sekunder per grad temperaturøkning. Hvis man starter med kaldt vann på f.eks. 7 grader, vil det ta (100-7) * 18,5 = 1720,5 sekunder, eller 28,5 minutter før vannet når kokepunktet.
Utregningen tar ikke hensyn til ytterligere avkjøling av selvet vannet, men viser at slik avkjøling er helt nødvendig, og at du trenger intens avkjøling for at prosjektet skal være gjørbart.

Det jeg ikke skjønner, er hvorfor du trenger så voldsomt sterkt lim..?
Gjest
Trådstarter
hehe, det hadde vært flott om jeg fikk det til.. jeg har planer om at jeg kan ha en kjøler som står på i kansje 2-3min og på den tia kjøler ned en brusboks ellernoe slikt som står på en "coldplate" på toppen..

limet vil da holde peltier-elementet fast i kjøleribbe og coldplate..
Boksen kan stå rett på peltierelementet. En enkel plate mellom elementet og boksen fører bare til større tap.
Du trenger ikke et voldsomt sterkt lim for å lime de to flatene sammen, men du trenger et lim som tåler mye varme, og leder varme godt, slik at limet ikke smelter eller isolerer.
Hvis du har tenkt til å hurtigkjøle boksen, bør du ha så stor kontaktflate som mulig. Hvis boksen bare skal stå på en plate, eller på elementet, vil kontaktflaten være minimal. Selv om bunnen på boksen hadde vært flat, og i fullstendig kontakt med kjøleflaten, ville kontaktflaten blitt for liten til så rask nedkjøling. Husk at kald væske har større massetetthet enn varm væske, og derfor synker til bunnen, og avkjøling fra bunnen blir derfor mindre effektivt enn oppvarming fra bunnen. Et aluminiumsrør med god kontakt med flaten hvor brusboksen passet perfekt oppi, ville nok gitt det beste resultatet. En koning i bunnen av røret som sørget for kontakt med hele bunnflaten i boksen ville hjulpet enda mer, men kan kanskje være vanskelig å få til..
▼ ... noen uker senere ... ▼
Gjest
Trådstarter
jeg får ta dette som et fremtidig prosjekt.. jeg kommer ikke på noen god måte å skaffe ting på for øyeblikket. men gode inspill er velkomne
Du trenger et aluminiumsrør som har samme indre diameter som den ytre diameteren til en boks, og hvis du ønsker kjøling av den varme siden, bruker du et varmebestandig lim til å lime en kjøleribbe på platen, og en vifte til å drive bort varmen. Aluminiumsrøret limer du til den kalde siden med et kuldebestandig lim, og du er "all set". Trenger ikke mer.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvis det er noen som er interesserte har jeg følgende helt nytt utstyr til salgs:


http://img.photobucket.com/albums/v132/likewho/Gigantic_62mm_-_350_Watt.jpg
10stk 270/350W peltier elementer.. 299,- kr pr stk inkludert frakt
Dette er den største jeg har funnet, det finnes mer info på Ebay, se her:
350W Peltier, Ebay


http://img.inkfrog.com/pix/kitsparts/12V_33A_400W_2.jpg
10stk Kraftige strømforsyninger, justerbar 12-15V, 29A
Perfekt til kraftig peltier.
Strømforsyningens størrelsa lar den monteres hvor cd-rom osv normalt står.
Strømforsyningen er stillegående.
799 kr pr stk inkludert frakt

Pakkepris: 1stk peltier + strømforsyning = 999kr inkludert frakt.
Send pm hvis interessert.


Har planer om å lage en drikkekjøler selv med 10 slike peltier elementer, må prøve meg litt frem først hvor mange som trengs.
Vil kjøle ned drinker nesten umiddelbart, det er planen.
Nesten som en omvendt microbølgeovn.
Kjøling av varmesiden har jeg tenkt å sette vannblokker på og koble direkte på vannet i huset og dumpe det i vask eller lignende, dette holder sikkert under 10 grader og bør klare å kjøle 10stk slike uten problem.
Det er gratis vann der jeg bor så jeg bryr meg ikke så mye om det går litt vann, men vannet trenger jo kun å strømme akkurat de sekundene/minuttet det tar å kjøle. Sette en magnetventil på tilførselen så slipper den bare vann igjennom når det trengs.
Kan legge ut fremdrift her når jeg kommer så langt.

Disse peltierene fungerer iallefall utrolig godt.
Testet med en vanlig cpukjøler på varmesiden og kjørte på 15V, kuldesiden blir ISKALD umiddelbart. Utrolig fasinerende denne peltiereffekten.
Mistenker at du må sørge for bevegelse i væsken for å forhindre at det fryser til i utkanten, før varmen rekker å bli trukket ut av sentrum av beholderen. En enkel mekanisme som roterer boksen radielt burde holde.
Du sier noe der, det vil gå fortere å kjøle innholdet hvis varmen sentrum blir beveget ut mot sidene hele tiden.
Det beste hadde vel vert et avlangt kar av stål, helst kobber kansje.
Ha en skvett i bunn med noe som ikke fryser med det første.
Peltiere på sidene og under.
Også to stenger som flasken/boksen kan ligge på og rotere på en eller annen måte.
Dette blander bra uten å kødde med kullsyreholdige drinker.

Men dette gjør at man må bruke liggende flaske.
Vil kunne sette en hvilken som helst kopp eller lignende i denne greia og kjøle ned fort.
kansje ha stående boks med roterende plate i bunn.

Noen som har forslag til en god ide?

Må gjøre noen tester først, men holder på å bygge hus nå så har lite tid til annet for øyeblikket.
Har søkt mye men finner ikke så mange kraftige kjølere, bare små..
Noen som har linker til noe lignende prosjekt?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Gjest
Trådstarter
kan bare si at jeg blir mer og mer fristet til å starte med prosjektet mitt jeg... vannblokk høres ut som en god ide, jeg tenkte på det litt og kom fram til at det ble for mye bal, men etter å ha lest her ble jeg litt overbevist kan man si
jeg har ikkeno erfaring med sånt, men jeg vil anta at det funker med masse aliminium og masse termisk lim (:
bare å ta fram våtslipings utstyr og slipe ivei på noe alu-plater. tror ikke noe kommer te å skje med det første.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg er lit intrisert i det peltierelementet dit Atle, er prisen spikra. Ellementet blir vel veldig varmt på den ene sia. Er du fortsat interesert i å selge pake??
Er det noen som har sjekka hvor kalt det går å få det med peltierelement, har selv målt minus 27 grader med et lite ellement som var litt isolert rundt!!
Hva er deres rekord???
▼ ... noen uker senere ... ▼
Gjest
Trådstarter
kjøleboks med peltier i ett kjølerom kan få ned i 34 minusgrader ifølge det jeg har målt. så en reel temperaturforskjell på ca 40 grader.

jeg har kjøpt meg våtslipings papir btw, men til ett annet prosjekt jeg har også ett peltier element ca 50w fra en kjøleboks med alt av styringselektronikk og sånt i orden, lurer på om jeg ikke skal begynne på prosjektet snart.
Les dette http://www.hardware.no/artikkel/12605
her står det mye bra om peltierelementer.
står bra om montering, aghona så her burde du finne et svar.
Gjest
Trådstarter
hehe, den guiden har jeg lest maaange ganger men problemet mitt er å få igang viljen til å begynne på prosjekt.
driver å surrer med å bygge meg ett usb knappepanel, egentlig ferdig med det for ett par dager siden men det har klart forbedringspotensiale..
pluss at sparing til heftig eksternt lydkort/hodetelefon forsterker ødelegger litt for finansieringa.
Det probemet kan jeg ikke hjelpe deg med
Hva er et USB knappepanell, send et bilde da!
Gjest
Trådstarter
OT: usb knappepanel kan jeg desverre ikke laste opp bilde av nå.. er på lan, og har ikke med meg kamera eller ledningen til sync med mobil.

det er et hjemmeprodusert knappebrett, noe a`la gamepad/arcade kontroller.
Består av en grå boks jeg fikk på skolen, en alu-plate med 8knapper og 1 sånn bryter med beskyttelseskappe(militær bryter).
i boksen er det også en høyttaler, og vinduer i sidene, og to blå 30cm CCFL.

Hvis ønskelig lager jeg egen topic om det, men det er for seint å lage worklogg i og med at jeg allerede er ferdig med å lage den. Jeg kan laste opp bilder og legge på egen topic etter jeg har kommet hjem fra lan.