Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 936
Jeg har en motor som trekker 11ah ved 24volt dc. Om denne motoren kun får 12volt dc, vil den kun trekke 5,5 Ah også da?
Spørs om den vil gå rundt med 12Volt.
Uansett, nei strømmen går opp når spenningen går ned.
Det er en motor til et elektrisk løperhjul som jeg har bygget en liten maskin av... Eneste er at jeg ikke skjønner hvorfor den går i over 10 timer på et 60Ah batteri. Motoren tåler fint 12volt, den halverer bare hastigheten.
Sist endret av avispapir; 2. oktober 2007 kl. 11:45.
Jeg skjønner ikke helt problemstillingen din, vis du faktisk klarer å drive den på 12Volt, hva er da problemet?
Jeg bare lurer på om en enhet som bruker 11A ved 24 volt, blir redusert til 5,5A ved 12 volt?
Skulle formulert det bedre i begynnelsen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kort sagt:
Ah er mål på energimengde. 1Ah vil sei at du kan ta ut 1A i en time, 2A i en halvtime, 0.5A i to timer etc.

Ampere er strømmen i øyeblikket.

I ei reint resitiv last vil ohms lov (U=R*I) tilsei at halvering av spenninga fører til halvert straum.

En motor er sjeldent reint resitiv, så det blir vanskelig å sei korleis strømmen utvikler seg.

Eg foreslår at du faktisk måler straumen den dreg...
normalt når volt går ned går, går amper opp(ved fast belastning). motor er litt spesielt , siden farta/belastning på den har og si med hvor mye strøm den trekker. Erfaring sier at har du 24volt og kobler den på 12volt vil den nesten ikke gå rundt/eller stoppe opp med enn gang du belaster den.
hvis du prøver med 14volt så pleier det og bedre, (den vil forsatt gå saktere , men går mye bedre)
amper vil da være like mye som ved 24volt.

hvis det er kompressor pumpe fra en 24volt lastebil, og du skal ha den i bilen din så funker nok ikke det uten en omformer og da vil den trekke dobbelt så mye amper.
Sitat av vidarlo
Ah er mål på energimengde.
Vis hele sitatet...
Ah er et mål på ladning. A [q/t] · h [t] = C [q]. En omskrivning av enheten for ladning Coulomb, som tilsvarerer "amperesekund".

Med samme mekaniske belastning vil den trenge samme energimengde for å utføre arbeidet, men vil ikke nødvendigvis gjøre det på samme tid. At en halvering av spenningen både skal senke farten på motoren og doble strømmengden er umulig, og ville brutt mot teoremet om energibevaring. En tilnærmet halvering av strømmen er mer sannsynlig, ettersom størsteparten av energien omgjøres til mekanisk energi, og motoren dermed er hovedsakelig resistiv.
Men motoren er ikke ideell, og har både en virkningsgrad under 1 (m.a.o. effektivitet under 100%), samt induktive egenskaper, noe som gjør en nøyaktig utregning mye mer tidkrevende enn å bare måle i dette tilfellet her.
Hvis hastigheten halveres, betyr ikke det mer eller mindre at effekten halveres?

P=U*I
Hvis P og U er halvert så drar den vel akkurat samme strøm?
Helt riktig. Men det er ikke sikkert hastigheten halveres. Det avhenger av bl.a. den mekaniske belastningen.
Hvis vi ser på motoren som rent resistiv (en grov tilnærming), og den mekaniske belastningen som konstant, vil en halvering av spenning gi en tilsvarende halvering av strøm (½U/R=½I), noe som gir 25% av den opprinnelige effekten, og dermed 25% av hastigheten. Men tilnærmingene er for grove til at man kan ta det for helt god fisk.
Det er mulig å regne ut med to sett differensiallikninger (ett sett for den elektriske delen, og ett for den mekaniske delen). I tillegg til at belastningen gjerne må beskrives med differensiallikninger den og. Med tanke på at dette er en noe tidkrevende prosess selv om man har alle verdiene, noe jeg regner med at han ikke har i det tilfellet her, er det betraktelig raskere å måle.
Sist endret av Provo; 4. oktober 2007 kl. 23:52. Grunn: Skrivefeil..
Sitat av Provo
Helt riktig. Men det er ikke sikkert hastigheten halveres.
Vis hele sitatet...
Jeg bruker bare informasjonen jeg har for hånden:
Sitat av avispapir
Motoren tåler fint 12volt, den halverer bare hastigheten.
Vis hele sitatet...