Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1619
Jeg har tenkt til å ordne en slags fjernstyring på båten min, det er to ledninger fra motoren som må kortsluttes for at den skal starte, det skulle ikke være så vanskelig å få til men så er ikke jeg så smart da.. Men det jeg lurer på er da om noen her vet hva jeg trenger? på forhånd takk for alle svar
▼ ... over en uke senere ... ▼
Du må ha et relee som styres av en mottaker som igjen styres av en fjernkontroll ;P
Mer vet ikke jeg, google for å finne hvordan du kobler opp et relee i startkretsen, som blir styrt av fjernstyringa di ellernoe xD
Feks Hvis du hadde hatt en gammel fjernstyrt bil så kunne du brukt strømmen som går til styreservoen, men da kan jo hvemsom helst gå og starte båten din og det kunne det blitt problemer av
Sist endret av Downy; 26. august 2007 kl. 00:00.
Sitat av klovn1
Jeg har tenkt til å ordne en slags fjernstyring på båten min, det er to ledninger fra motoren som må kortsluttes for at den skal starte, det skulle ikke være så vanskelig å få til men så er ikke jeg så smart da.. Men det jeg lurer på er da om noen her vet hva jeg trenger? på forhånd takk for alle svar
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke er så smart, så overlat det til noen fagfolk før du ødelegger motoren Du kan eventuellt få tak i en mottaker som gir spenning til en kontaktor/rele hvis du sender melding til mottakeren via sms eller ved hjelp av en fjernkontroll som du sikkert i dette tilfelle tenker på.

Hvor stor båt er det? Hvor stor motor er det snakk om?
Sitat av kenneth199
Hvis du ikke er så smart, så overlat det til noen fagfolk før du ødelegger motoren Du kan eventuellt få tak i en mottaker som gir spenning til en kontaktor/rele hvis du sender melding til mottakeren via sms eller ved hjelp av en fjernkontroll som du sikkert i dette tilfelle tenker på.

Hvor stor båt er det? Hvor stor motor er det snakk om?
Vis hele sitatet...
Det er snakk om en liten speedbåt med 15HK, jeg tenkte egentlig bare å ha en liten kontroll så jeg kan bare kan stå på brygga å starte båten, bare for å morro skyld egentlig ;o

Sitat av Downy
Du må ha et relee som styres av en mottaker som igjen styres av en fjernkontroll ;P
Mer vet ikke jeg, google for å finne hvordan du kobler opp et relee i startkretsen, som blir styrt av fjernstyringa di ellernoe xD
Feks Hvis du hadde hatt en gammel fjernstyrt bil så kunne du brukt strømmen som går til styreservoen, men da kan jo hvemsom helst gå og starte båten din og det kunne det blitt problemer av
Vis hele sitatet...

Egentlig er det ikke så stor fare for det, for det er så bevokta havn at ingen tørr røre noe
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av klovn1
Egentlig er det ikke så stor fare for det, for det er så bevokta havn at ingen tørr røre noe
Vis hele sitatet...
Kva om nokon leiker seg med radiostyrt bil 300m unna samtidig som du skru på motoren? Miste henda? Du bør ha ei viss sikkerhet på radiobaserte ting...
Er det el-start på båten fra før av? hvis der er el-start så vil det koste deg rundt 2-5 lapperå få fjernstart.
Sitat av vidarlo
Kva om nokon leiker seg med radiostyrt bil 300m unna samtidig som du skru på motoren? Miste henda? Du bør ha ei viss sikkerhet på radiobaserte ting...
Vis hele sitatet...
Er det mulig å ha en fjernkontroll med to knapper på da? Radiosender med to forskjellige frekvenser og begge knappene må være inne for at motoren skal starte? Da blir det jo mye sikrere?..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pope
Er det mulig å ha en fjernkontroll med to knapper på da? Radiosender med to forskjellige frekvenser og begge knappene må være inne for at motoren skal starte? Da blir det jo mye sikrere?..
Vis hele sitatet...
Enklaste er vel gjerne å overføre informasjon i et format det ikkje finst tusen andre radiosender for. Dersom du t.d sender en 10-bits string, så burde du vere safe mot tilfeldig interferens. Å sikre seg mot folk som med overlegg vil starte båten er langt meir arbeid, men burde vere relativt unødvendig. Viktigaste er å hindre tilfeldig aktivering.
Regner med du har elektrisk start og 12V system. Det finnes mange forskjellige muligheter til dette, alt avhenger jo av hvor mye penger du vil bruke.

Denne siden har jo noe du kan bruke(varenr: 978 og 925) uten at det blir altfor dyrt. Det følger sikkert med koblingsskjema.

Du bør gjerne ha en hovedbryter i tillegg hvis du ikke pleier å koble fra batteriet når du ikke skal bruke båten på en stund,
Sitat av vidarlo
Enklaste er vel gjerne å overføre informasjon i et format det ikkje finst tusen andre radiosender for. Dersom du t.d sender en 10-bits string, så burde du vere safe mot tilfeldig interferens. Å sikre seg mot folk som med overlegg vil starte båten er langt meir arbeid, men burde vere relativt unødvendig. Viktigaste er å hindre tilfeldig aktivering.
Vis hele sitatet...
Jeg regner med at han vil ha en hovedbryter I båten som, hvis den er slått av, gjør det umulig for andre å starte den trådløst.. Men det er jo fortsatt en risiko hvis han skulle glemme å slå den av eller går fra båten uten tilsyn..
▼ ... over en måned senere ... ▼
http://cgi.ebay.com/2CH-Momentary-Re...QQcmdZViewItem

denne har to kanaler, ukryptert.
man kan kryptere selv, (8 biter: high, low og floating)
litt trøtt nå, så gidder ikke regne på det.