Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1698
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
I forbindelse med nettsiden min vil jeg bruke innrykk på paragraphs vha CSS.
For å gjøre dette etter korrekte typografiske regler heter det seg at første avsnitt (etter overskrift or whatnot) ikke skal rykkes inn. Derfor har jeg laget en class bare for å illustrere.

.firstparagraph { text-indent: 0; }
p { text-indent: 1,5em; }

Når jeg da skal ha korrekt tekst vil den komme som følger:

HTML-kode

<p class="firstparagraph">Whatever tekst som skal hit</p><p>Ladi dadi dei</p<
Er det noen metode jeg kan få automatisert dette slik at første paragraph etter gitte html-tagger (h*, img etc.) vil få classen?
Er det første avsnitt eller første linje som ( ikke ) skal rykkes inn? Dersom det er førstnevnte kan du kanskje bruke Pseudo-elementet "first-line":
http://www.w3schools.com/css/css_pseudo_elements.asp
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Trådstarter Donor
Som jeg viser til over, første avsnittet skal ikke rykkes inn. Slik jeg tolker first-line-koden vil den gjelde for første linje i hvert avsnitt. Det jeg er ute etter er at standard-egenskapen for et avsnitt er at første linjen skal rykkes inn 1,5em, mens første linjen i første avsnitt etter gitte kode ikke skal rykkes inn. Vanskelig å forklare det mer simplifisert enn dette.

Meh, fant en løsning. For de som måtte ønske å løse denne nøtten ved senere anledning:

p { text-indent: 0; }
p + p { text-indent:1.5em; }