Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  79 7649
Det er forskjell på å parodiere en politiker i Norge, og det som her skjedde.
Slike tilfeller er alltid kontekstuelle. En skal ikke rakke ned på andre menneskers sannhet(Jfr Kierkegaard, det religiøse stadie). Slike vil alltid ta det seriøst.
Men jeg forstår ikke helt hva du snakker om - klart at folk blir sinte, men det gjør da ikke noe objektivt sett til en ytring som ikke bør ytres? Greit nok at man kan være imot den på et personlig plan, men den kan ikke forbys eller unskyldes av en stat.
jeg blir nervøs.. hele dagen får jeg høre teorier om norge havner i krig. debatten om denne saken er så patetisk. så et intervju idag på nrk. der en muslimsk dame påstod at det var politikernes feil dersom det ble 3. verdenskrig. rett og slett fordi vi/danmark ikke kom og unnskyldte seg tidlig nok.
Nubeland: Se min forrige post.

L0rdmel: Vær varsom-plakaten sier ikke noe om at man ikke skal fornærme noen. Det sier seg selv at man ikke kan unngå å fornærme folk en gang i blandt, dersom man skal ta opp viktige saker. Det står riktignok i pkt. 4.3: "Vis respekt for menneskers egenart og identitet, privatliv, rase, nasjonalitet og livssyn. (...)", men jeg mener at disse karikaturene ikke bør rammes av dette punktet, siden de ikke rammer noen spesiel person direkte. De bildene som faktisk er negative oppfordrer vel egentlig bare til å sette mer lys på et par temaer som folk flest i vårt samfunn gjerne skulle ha sett endret (terror, undertrykking av kvinner, og den for mange litt spekulative teorien om at man får hundre vakre jomfruer i himmelen dersom man dør som martyr). Dette er helt standard ironiserende kritikk i forhold til ting vi har sett før i vesten.

Når pkt 4.3 ikke rammer diverse usakelige og usmakelige påfunn som har å gjøre med privatlivet til politikere og kjendiser, så syns jeg ikke den kan brukes her heller (tenk Clinton / Lowinsky-saken, f.eks. Jeg har ingen konkrete eksempler, men regner med dere ser poenget). Profet-bildene har om ikke annet startet en debatt som dreier seg om betydlig mer enn bare disse bildene, som noen skrev tidligere.

I pkt. 1.2 og 1.3 står det at pressen skal forsøke å få frem ulike synspunkt og fremme åpen debatt, og at den ikke skal gi etter for press og la seg hindre av noen i dette henseende. På bakgrunn av dette mener jeg at trykking av bildene i seg selv ikke var noe juridisk galt, men at det kan forsvares ut fra vår prinsipielle ytringsfrihet.

At bildene gjerne var respektløse, og at denne måten å starte en debatt på var smakløs er en helt annen ting (Les forresten gjerne hva Gunnar Stålseth sier om Magazinet angående dette, i en artikkel skrevet nettop av Magazinet).

Min konklusjon blir at trykkingen var noe smakløst gjort (i alle fall av Magazinet, siden de som kristent blad neppe kan fremstå som spesielt objektive i en slik sak), men at det som dere sier på ingen måte er noen stat sitt ansvar å unnskylde seg. Personlig ville jeg heller risikere en terror-trussel eller to (noe som nok snart går over uansett) enn å tøyle pressefriheten her i landet for mye. Tatt alt i betraktning, så vet jo alle at Norge i bunn og grunn er et fredelig land, og jeg har ingen som helst tro på dette med 3. verdenskrig på grunn av alt dette.

Edit: En annen og muligens litt off-topic side ved denne saken
Er det ikke litt ironisk: Når 14-15 Muslimer sprenger seg selv i filler og tar med seg en rekke tilfeldige mennesker i døden, eller truer den vestlige verden med død og fordervelse, ja da står mange vestlige ledere og en håndfull Muslimske frem og hevder at dette ikke er representativt for Islam eller Muslimer flest, men at det bare er "en liten gruppe ekstremister" som står bak alt sammen. Når en liten håndfull vestlige redaktører trykker noe som er kritisk ovenfor Islam derimot, så forventer man at hele nasjoner skal bøye seg i støvet og komme med offentlige unnskyldninger, selv om dette på ingen måte er representativt for statens politikk eller folkets meninger.

Jeg skjønner at Muslimer flest er fredelige. Jeg skjønner også at Muslimer blir provosert av bildene. Det jeg ikke skjønner er at hele den Muslimske verden ser ut til å nærmest koke over pga dette. I det store og hele er jo saken tross alt en ubetydelig detalj. Skjønt, det var jo den episoden med Rosa Parks også når jeg tenker meg om...
Sist endret av Psy_Illusion; 3. februar 2006 kl. 20:48.
Nei og nei, hvordan skal dette ende?

http://img204.imageshack.us/img204/9821/hoho5gp.jpg

Fant det på desi.no
Heh. Det er desverre nettop dette Muslimene kommer til å oppnå med slikt ramaskrik: Snart kommer verdensveven til å flyte over av anti-muslimske karikaturer, og mange kommer utvilsomt til å være betydelig værre enn det vi har sett hittil.
hehe, trønder-muslimer i ørkenen

Sitat av Psy_Illusion
Jeg skjønner at Muslimer flest er fredelige
Vis hele sitatet...
Ja, men er de virkelig det? De har jo en veldig mye voldeligere kultur enn vesten har. Det er også skjeldent at de viser respekt for "the infidels", som de liker å kalle oss ikke-troende. For å sitere min kjære mor, så er jo de "faen ikke riktig vel bevart"


Jeg mener også at dette går dypere enn vi kan forstå. Ingen her inne er så bundet til sin religion (de som har noen) som muslimene er. Og tegningene kom ikke ut for å vise ytringsfrihet, men for å være jævel, noe som er "maktmisbruk"
Sist endret av Keyser Söze; 3. februar 2006 kl. 22:37.
Hva er vel en verden uten muslimer??, det er vel rimelig lett og forestille seg eller hva?, La meg sitere vår kjære kjell magne bondevik: " Hva var vel livet uten deg? "
Sitat av Odne
Har du forståelse for han som skjøt og nesten drepte William Nygård slik du har forståelse for noen av de forbanna muslimene som vil bombe og skyte nå?
Vis hele sitatet...
Vil bare presisere at jeg her brukte uttrykket forbanna i meningen "sinte". Ikke i meningen "jævla". La merke til ved gjennomlesning at dette lett kunne misforståes.

Lordmel; Igjen trekker du feil konklusjoner angående mine meninger. Enten er du litt "trollete" og vil trekke denne tråden i langdrag for morro skyld, eller så setter du ting på spissen uten at det er nødvendig. Jeg har aldri på noe tidspunkt sagt at man skal forærme hverandre som hobby!

Du skriver:
" Disse bildene hadde ingenting med sannheten å gjøre.
Hva var det å diskutere i denne sammenhengen? Utseende?"

En tegning av Mohammed med en bombe i turbanen er sikkert krenkende for menigmann muslim. På den andre siden er det en kraftfull satire mot de fundamentalistyiske muslimer som sprenger seg selv i lufta i et jødisk bryllup!

Meningen med disse tegningene var ikke å krenke en milliard mennesker på det groveste, men å sette ting på spissen. (Det kan du litt om.)
Med dine kriterier for hva som er krenkende vitsetegninger må man nok forby politiske og religiøse karikaturer i det store og hele. (Legg merke til hvordan jeg setter ting på spissen)
Tradisjonen i Norge er jo å alltid ta parti med jødene, utelukkende fordi de ble utsatt for forfølgelser under annen verdenskrig. Det at "jøder" selv praktiserer forfølgelse i dag, og har gjort det i femti år er det ingen som legger merke til.

Karikaturer, eller vitsetegninger er jo ofte veldig morsomme. Calle Hagen, Jern-Erna og alle de andre Finn Graff og hans likemenn har tegnet er jo alle morsomme. Det er jo også noen ganger de går over streken.

Desto mere jeg leser omkring akkurat denne saken med Muhammed så forstår man jo mere av den. Det dreier seg jo egentlig om ganske lite, men det virker som at det har fått begeret til å flyte over. Tegningene som det er sånn krig rundt flyter nå i dette sekund i frie strømmer på internett. Søk på muhammed eller karikatur på google. Se hva du får...

Jyllandsposten var først ute, deretter var det en faksimile i Magazinet, og nå har bildet vært smelt utover alle aviser, ihvertfall nesten.

Min personlige mening er at man skal la Selbakk smake sin egen medisin. Utlever han til Gaza neste fredag, ca 09.30... Så kan det jo kansje hende han kommer tilbake igjen. Slik det ser ut for meg nå, etter hva jeg har lest er det han som har startet den virkelige snøballen. Selvsagt ikke alene...
Sitat av Thedeeq
Min personlige mening er at man skal la Selbakk smake sin egen medisin. Utlever han til Gaza neste fredag, ca 09.30... Så kan det jo kansje hende han kommer tilbake igjen. Slik det ser ut for meg nå, etter hva jeg har lest er det han som har startet den virkelige snøballen. Selvsagt ikke alene...
Vis hele sitatet...
Ja, vi burde tvinge folk som benytter seg av ytringsfriheten til gå inn i en dødsfelle. God idé!
Sitat av IvIoyner
Hvorfor skal man ikke kunne publisere dem? Satire/ironi/humor er da vel så legitimt som andre uttrykksformer. Jeg mener, klart Magazinet ikke burde gjøre det, men jeg ser ikke på disse bildene som fornærmelser. Stadig vekk parodieres folk med briller som nerder uten sosial intelligens, skal jeg bli sint og regjeringen/avisen bør si unnskyld? Fuck det. Vil de ikke magazinet si unnskyld, så sier de ikke unnskyld. Og regjeringen SKAL ikke si unnskyld - man kan ikke unnskylde seg på vegne av noen andre, og man skal i alle fall ikke unnskylde at man lar folk si det de mener. Det er en prinsippsak som kom uheldig fram fordi fyren som satt det i gang er så totalt idiot i hodet og fortjener å miste penisen sin (se, jeg bruker ytringsfriheten min. Hvem vil bli sint og brenne flagget til Oslo kommune? )
Vis hele sitatet...
Jeg tror du har misforstått hele poenget her.
Det står om respekt og ære her, ikke prinsipp. Bladet magazine klarte faktisk å fornærme flere titalls tusen mennesker, så til de grader at de brenner det Norske og Danske flagg, de jakter etter nordmenn på gazastripa og går vel til hellig krig mot oss snart. Dette er noe ingen ønsker. Vi bor i Norge, noen ekstrimister truer med å bombe oss(om jeg har forstått det rett). Da er det alle sin sak å kreve at magazine kommer med en unnskyldning, hvis de fremdeles nekter, så bør vi alle si unnskyld på vegne av avisa for å forhindre en eventuell utvikling av denne krisen.
greit at muslimene er sinte over at magazinet og jyllands posten, og nå store deler av europa har trykket disse "bildene" av muhammad, som framstår på et av bildene som selvmordsbomber... men, det får da være grenser på trangsynhet blant muslimene, brenner norske og danske flagg, jakter på norske statsborgere i palestina... ble faktisk litt mad når jeg så at de tennte på det norske flagg, hva f... er vitsen med det da? mullah krekar har forresten ærklært krig for de som ikke har fått med seg det.. vil mullah ha krig, skal han få det!
Sitat av nohope
Vi bor i Norge, noen ekstrimister truer med å bombe oss(om jeg har forstått det rett). Da er det alle sin sak å kreve at magazine kommer med en unnskyldning, hvis de fremdeles nekter, så bør vi alle si unnskyld på vegne av avisa for å forhindre en eventuell utvikling av denne krisen.
Vis hele sitatet...
Dette er jeg så sterkt uenig i som jeg overhodet kan bli. Jeg blir faktisk ganske provosert av denne slags prat: Vil du virkelig bare gi etter for bombetrusler, og målbinde vår egen presse bare fordi en gjeng fundamentalister på den andre siden av verden er uenig i noe som har blitt sagt her i landet?

Når du setter det opp på denne måten, så blir det faktisk en prinsippsak. Det var frekt og unødvendig av Magazinet å trykke disse bildene, men om jeg er uenig i det vil jeg likevel forsvare deres rett til å gjøre det (For å parafrasere Voltaire)!

Vi i "vesten" har et forholdsvis fritt samfunn - det betyr at vi lar Muslimer gjøre ganske mye her som vi ikke ville fått gjort f.eks. i store deler av den arabiske verden (Bygge Moskèer, ha offentlig bønn, religionsfrihet, osv.). Dette er vel og bra - vi SKAL gi etter på disse punkene, fordi det stemmer overens med våre grunnverdier om menneskers likeverd, mm. Vi bør derimot være forsiktige og ikke gi etter på punkter som over lengre tid kan sette slike grunnverdier i fare. Jeg er på ingen måte paranoid, og har heller ikke fremmedfrykt. Jeg har selv bodd over fem år i Asia og gått på barneskole sammen med folk fra alle slags land, og av alle slags religioner; jeg syns bare vi skal ta et klart standpunkt her, og ikke gi etter for noen form for press.

Sitat av Mushy (om at de fleste muslimer er fredelige)
Ja, men er de virkelig det? De har jo en veldig mye voldeligere kultur enn vesten har. Det er også skjeldent at de viser respekt for "the infidels", som de liker å kalle oss ikke-troende. For å sitere min kjære mor, så er jo de "faen ikke riktig vel bevart"
Vis hele sitatet...
Kan vel kanskje virke slik ja, men jeg tror mye av dette skyldes kulturen de befinner seg i (I stor grad preget av krig og fattigdom, eller en stadig overhengende trussel om dette), og ellers kanskje gruppetenking. Vi har jo mange Muslimer som lever fredelig i Norge. Ligger forskjellen bare i lengde- og breiddegradene?

Kanskje den "endelige løsningen" kan være å sende utvalgte hissigpropper opp til den Norske fjellheimen en gang i året, og la dem få en ukes spasertur i Guds (Allahs?) frie natur, før de får reise hjem igjen? (Jeg tror dette ville gjort underverker for både verdensfreden og turistnæringen!)
Sitat av Psy_Illusion
Det står riktignok i pkt. 4.3: "Vis respekt for menneskers egenart og identitet, privatliv, rase, nasjonalitet og livssyn. (...)", men jeg mener at disse karikaturene ikke bør rammes av dette punktet, siden de ikke rammer noen spesiel person direkte.
Vis hele sitatet...
"menneskers" betyr "et eller flere/minst ett" menneske, noe som igjen gjør det til at karikaturene rammes av dette punktet.
Forresten er jeg helt enig i din "offtopic"-mening, hvor begge sider egentlig oppfører seg teit iforhold til det å gi skylden på hele samfunnet, eller bare enkeltgrupper/personer.

IvI: Snakker ikke om å forby noe som helst, men det sier seg selv at hvis du la oss si er ute på byen og treffer på en svært hissig og aggresiv person, selvfølgelig fornærmer du han ikke ytterligere. Isteden kanskje burde en prøve å prate normalt, være litt hyggelig, og se om han isteden blir imøtekommende.

Odne: Jepp! Skjønner hva du mener, og jeg har for vane og sette eksemplene mine litt på spissen og kanskje være litt "trollete" sånn sett. Men hvis du fikk med deg at jeg mente at en alltid burde se en hver sak i sitt eget lys, ikke et annet, (ut ifra konteksten, ikke hva som er vanlig) så er det helt greit å lage karikaturer av norske politikere og samfunnstopper fordi dette er en del av den vestlige kulturen. Men det betyr ikke nødvendigvis at vi burde gjøre det mot andre kulturer, som ikke er bekjent med denne skikken på samme måte.
Sitat av nohope
Jeg tror du har misforstått hele poenget her.
Det står om respekt og ære her, ikke prinsipp. Bladet magazine klarte faktisk å fornærme flere titalls tusen mennesker, så til de grader at de brenner det Norske og Danske flagg, de jakter etter nordmenn på gazastripa og går vel til hellig krig mot oss snart. Dette er noe ingen ønsker. Vi bor i Norge, noen ekstrimister truer med å bombe oss(om jeg har forstått det rett). Da er det alle sin sak å kreve at magazine kommer med en unnskyldning, hvis de fremdeles nekter, så bør vi alle si unnskyld på vegne av avisa for å forhindre en eventuell utvikling av denne krisen.
Vis hele sitatet...
Hvorfor i helvete skal vi unnskylde at vi lar folk si sin mening? La bombetrussler styre forholdet vårt til fri tale? Og hvordan kan vi unnskylde noe vi ikke har gjort? Dette er samme argumentasjon som anti-islamister bruker når de krever at alle muslimer skal ta avstand fra terror.
Sitat av IvIoyner
Hvorfor i helvete skal vi unnskylde at vi lar folk si sin mening? La bombetrussler styre forholdet vårt til fri tale? Og hvordan kan vi unnskylde noe vi ikke har gjort? Dette er samme argumentasjon som anti-islamister bruker når de krever at alle muslimer skal ta avstand fra terror.
Vis hele sitatet...
Avisen burde unnskylde seg for krenking, men "Norge" skal ikke blandes inn i dette. Da får de heller bombe Magazinets redaktør's leilighet.
Sitat av Mushy
Avisen burde unnskylde seg for krenking, men "Norge" skal ikke blandes inn i dette. Da får de heller bombe Magazinets redaktør's leilighet.
Vis hele sitatet...
Krenking? Jaha? Enten er de Norsk eller så er de arabisk. Velg side! Jeg behandler faen meg ikke de annerldes bare fordi de tror på noe annet enn meg!

I NORGE har vi ytringsfrihet, i araberlandene har de ikke det, du kan velge selv hvor du vil bo.

Forøvrig handler ikke denne saken om krenkelse eller ikke, det handler om at Fatah tapte valget og vilvise muskler. De vil vise at de også kan kjempe som Hamas og Al Aqsa brigaden.
Om man hengte opp bilder av profeten på sosialkontorene, ville muslimene da boikotte sosialstøtten?
Selvom jeg har rettighetene til å kalle bole jørgen en stygg kjøttvalp bør jeg vel egentlig ikke gjøre det. Hadde jeg kalt han en mindre pen kjøttvalp hadde han blitt sur, ved å unnskylde hadde jeg sluppet en knekt arm. ( for å si det sånn )

Men hvis eneste grunn for at jeg kalte Jørgen en kjøttvalp var at jeg ville bruke ytringsfriheten min bør jeg tåle konsekvensene. (spesielt siden jørgen går på anal bole steroider og tenker litt rart) Men når jørgen truer med å sprenge hele verden bør jeg si unnskyld før noen blir skadet.

( jeg nekter å beklage at jeg brukte jørgen som går på anabole steroider som et eksempel på en islamsk ekstremist )

Jeg synes at magazinet burde beklage, jeg synes også at ytringsfriheten er en veldigveldig viktig rettighet, men for å (kanskje) unngå bråk bør man bare jatte med.
Sitat av nikita
Krenking? Jaha? Enten er de Norsk eller så er de arabisk. Velg side! Jeg behandler faen meg ikke de annerldes bare fordi de tror på noe annet enn meg!

I NORGE har vi ytringsfrihet, i araberlandene har de ikke det, du kan velge selv hvor du vil bo.

Forøvrig handler ikke denne saken om krenkelse eller ikke, det handler om at Fatah tapte valget og vilvise muskler. De vil vise at de også kan kjempe som Hamas og Al Aqsa brigaden.
Vis hele sitatet...
*oppgitt* Dette handler da for f*** ikke om yringsfrihet. Det er ikke derfor de har gitt ut disse tegningene - men for å provosere. Da forsvinner vel meningen ved ytringsfriheten? Det er greit å ytre noe fordi man vil mene det - med disse tegningene har ikke noe mål, bortsett ifra å provosere, og det er gal bruk av ytringsfriheten. Det er greit at vi har den, men dette er rett og slett misbruk. "Bare fordi vi kan"-tanken er ikke jeg noen fan av.

Edit: Valget har så lite med denne saken å gjøre som det kan ha. Dette er krenking på høyt nivå!
Sist endret av Keyser Söze; 5. februar 2006 kl. 03:16.
Sitat av Mushy
*oppgitt* Dette handler da for f*** ikke om yringsfrihet. Det er ikke derfor de har gitt ut disse tegningene - men for å provosere. Da forsvinner vel meningen ved ytringsfriheten? Det er greit å ytre noe fordi man vil mene det - med disse tegningene har ikke noe mål, bortsett ifra å provosere, og det er gal bruk av ytringsfriheten. Det er greit at vi har den, men dette er rett og slett misbruk. "Bare fordi vi kan"-tanken er ikke jeg noen fan av.
Vis hele sitatet...
Man har like mye rett til å krenke hvem du vil som å mene at du heller vil ha leverpostei. Det er hele poenget med ytringsfriheten, at du har rettighet til å si HVARU vil. Å begrense ytringsfriheten til bare "rett" bruk blir liksom halve poenget borte.

Så meningen med ytringsfriheten forsvinner ikke når hovedpoenget med ytringen er provosering!
gæærn, så du mener det er "lov" å gå bort til ei stygg jente å si "fy fela du var støgg" til henne?
Sitat av Starra
gæærn, så du mener det er "lov" å gå bort til ei stygg jente å si "fy fela du var støgg" til henne?
Vis hele sitatet...
Ja, hvorfor ikke?
Men jeg ville aldri ha sagt det. SIkkert ikke så mange andre her på forumet ville ha sagt det heller, fordi mange finner det etisk feil.
Akkurat, man bør følge etiske regler også.
Sitat av Starra
Akkurat, man bør følge etiske regler også.
Vis hele sitatet...
Akkurat, det er det jeg mener.

Gæærn; jeg sa aldri at man skulle begrense ytringsfriheten, men med den følger et stort ansvar. Jeg kan si til deg at mora di er stygg som en hund etter en tur i snøfreseren, men hvorfor gjør jeg ikke det? (jaja, selvsagt satt på spissen, men poenget er vist) Dette med tegningene er jo helt etisk på trynet.
Sist endret av Keyser Söze; 5. februar 2006 kl. 04:10.
Sitat av Starra
Akkurat, man bør følge etiske regler også.
Vis hele sitatet...
prinsippet til ytringsfrihet er konsekvens-etikk.
Du har lov til å si hvaru vil, men da må du ta konsekvensene av det.

etikk blir jo også ganske individuelt.
Det ser ut til at ting går i glemmeboken her.
Hvis vi skal trå såpass forsiktig at vi ikke kan fornærme noen som helst vil vi ende opp med et samfunn der man ikke har lov til å si noe negativt om noe.
Det vil ikke være akseptabelt å tulle med folk som tror på ufoer. Man kan ikke si "Muhammed er teit" uten å forvente en bombe i posten.

Man ender opp med en latterlig selvpåført knebel som forhindrer en i å mene noe. Selv den mest skrullete sinnsyke mann kan kreve at alle behandler hans tro (om at aliens styrer verden med tankebølger) med total frykt. Sier man noe stygt om tankebølger kan det få forferdelige konsekvenser.

Aldri har signaturen min vært mer aktuell...
Sist endret av Odne; 5. februar 2006 kl. 04:28.
Sitat av Mushy
Dette med tegningene er jo helt etisk på trynet.
Vis hele sitatet...
Da deler vi samme mening. Noe magazinet tydeligvis ikke gjør. Poenget er at dem har rettigheten til å mene det dem vil. Det er jo grunnlaget for å gjøre et land fritt.
Muslimer kaller kvinner i vesten horer. Jeg synes derfor vi burde begynne å brenne muslimske lands flagg og brenne et utvalg av ambasader. Vi burde også utnevne et par selvmordsbombere, gjerne kvinner, som kan sprenge seg selv og et titlas uskyldige.

Zambia burde også si unnskyld for 9/11. Jeg tror ikke Zambia hadde noe med saken å gjøre, men de er vel litt mørke i huden osv der? Jeg synes vi skal brenne det Zambiske flagget.

Jeg synes muslimene har en fæl religion og måte å leve på. Jeg synes derfor vi burde si opp alle økonomiske avtaler med landene og spytte på flagget deres. Vi burde også kjøpe maskingevær og skyte i luften. Om vi burde bruke løspatroner eller ikke, har jeg enda ikke tatt stilling til.

Jeg synes vi skal nekte de muslimske landene å spille musikk i synagogene. Jeg liker ikke den høye musikken! Musikken ødelegger hørselen til Guden min. En boikott er på sin plass her, mener jeg.

Ellers så må jeg si at jeg er en motstander av individets rett til å uttrykke seg. Når en person uttaler seg, representerer han landet sitt, religionen sin og familien sin. Hele midtøsten burde få dødsstraff etter 9/11. Det er tross alt deres skyld at mange uskyldige måtte dø.

Vi burde også innføre dødsstraff på samfunnskritikk. Som sagt tidligere i tråden; vi kommer ingen vei med å provosere. Vi har kommet der vi er i dag ved å holde kjeft og ved å holde meningene våre for oss selv.