Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  821 225961
Sitat av Fleintstones Vis innlegg
Folk som lykkes i å sanke sopp: Hvor nøye pleier dere å lete på et lovende område før dere gir opp?

Første året jeg plukker. Om man finner f.eks. et sauebeite som i teorien er ideelt, pleier dere å finkjemme hele området, eller er det sånn at om man ikke finner noe etter en stund er det sannsynligvis ikke noe i området? Hvordan er fremgangsmetoden deres, liksom? Er det noe system i hvordan dere leter?
Vis hele sitatet...
Det er litt tilfeldig hvor fleinsopp vokser på et gitt beite, kan være mer eller mindre jevnt fordelt eller samlet sammen på noen få kvadratmeter akkurat her og 40 meter der borte

Pleier å se etter beiter med gresstuer av arten deschampsia cespitosa (fleinsopp liker å danne symbiose med den), tydelig brukt til beiting i nyere tid (nitrogenrik jord), ideelt - plassert nært/på en fjellfot eller har en bekk som renner gjennom (sopp liker vann).

Har også funnet mye flein i fjellsidene som er forholdsvis bratte og tørre, har sett dem vokse ut av grus og mose. Sistnevnte er sjeldne tilfeller ut ifra min erfaring, best å lete på beiter og langs sauestier i fjell der det vokser gress.

Går gjennom beitet helst når det er tørt for å se soppen bedre, men hvis det finnes sopp og man går med en hastighet på 1,3 meter hver 2. sekund og tar en nærmere titt inne i tuer som vekker interesse, så vil en finne sopp. Finner jeg ikke noe etter 45 minutter, så går jeg til et annet sted eller motsatt ende av marka hvis den er stor. Men beiter er sjeldent veldig store, marker som blir brukt til både høsting av gress og beiting er ofte ikke gode mål fordi traktorhjulene forstyrrer jorda for mye, jeg har kun funnet like ved dreneringsgrøfter fordi traktorer ikke trenger å kjøre nært dem, vann like ved og jorda er godt gjødslet.

Lykke til!
Sist endret av Stray Wanderer; 25. september 2022 kl. 01:28.
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Det er litt tilfeldig hvor fleinsopp vokser på et gitt beite, kan være mer eller mindre jevnt fordelt eller samlet sammen på noen få kvadratmeter akkurat her og 40 meter der borte

Pleier å se etter beiter med gresstuer av arten deschampsia cespitosa (fleinsopp liker å danne symbiose med den), tydelig brukt til beiting i nyere tid (nitrogenrik jord), ideelt - plassert nært/på en fjellfot eller har en bekk som renner gjennom (sopp liker vann).

Har også funnet mye flein i fjellsidene som er forholdsvis bratte og tørre, har sett dem vokse ut av grus og mose. Sistnevnte er sjeldne tilfeller ut ifra min erfaring, best å lete på beiter og langs sauestier i fjell der det vokser gress.

Går gjennom beitet helst når det er tørt for å se soppen bedre, men hvis det finnes sopp og man går med en hastighet på 1,3 meter hver 2. sekund og tar en nærmere titt inne i tuer som vekker interesse, så vil en finne sopp. Finner jeg ikke noe etter 45 minutter, så går jeg til et annet sted eller motsatt ende av marka hvis den er stor. Men beiter er sjeldent veldig store, marker som blir brukt til både høsting av gress og beiting er ofte ikke gode mål fordi traktorhjulene forstyrrer jorda for mye, jeg har kun funnet like ved dreneringsgrøfter fordi traktorer ikke trenger å kjøre nært dem, vann like ved og jorda er godt gjødslet.

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Det med at noen andre her også nevnte vann hjalp meg en del!
Takker også for udypingen rundt det med beiter hvor dem høster gresset. Har sett på noen av dem, men vært lite av sopp av noen type.

Det er nesten ingen flein jeg har sett som ikke vokser i, eller rett ved, noen tuer. Kanskje ikke av gresstypen du viser til, men det bare midt utpå lavt gress ser ut til å være mer sjeldent?
Det kan tenkes at det er helt feil og bare akkurat der jeg leter det er slik.
Anonym bruker
"Elektronisk Mannbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
hvordan gjør dere det?
finner ingen steder hvor det ikke er folk.
går liksom ikke å stå midt på ett jorde uten å se helt idiot ut uansett om man har turklær.

er dere ikke redd for å bli tatt?
alt for lite gress i villmarka.
Hvor kort gress er for kort gress?
Finner ofte sauebønder hvor store deler av gresset er finspist til bakken, mens andre deler har lagt gress (dette er naturlig da dyr liker det ferskeste gresset), eller alt gresset er svært kortspill. Men hvor kort må gresset være før det blir meningsløst å lete etter flein der?

Eksempelbilde fra et ekstremt oppspilt sauebeite.



Bonusspøramål: Er det vanlig å finne flein på steder som ikke har gitt utslag på magicmushroommap.com?
Hei. Nå kom regnet til østlandet endelig. Men selvsagt så er det ikke etterfølgende sol å se på langtidsvarselet. Likevel verdt å ta en flein tur eller er denne solen like viktig for mycel som regnet?
Fuck Mr. Plod!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
hvordan gjør dere det?
finner ingen steder hvor det ikke er folk.
går liksom ikke å stå midt på ett jorde uten å se helt idiot ut uansett om man har turklær.

er dere ikke redd for å bli tatt?
alt for lite gress i villmarka.
Vis hele sitatet...
Folk ringer ikke politiet fordi du plukker sopp på en jorde
Sitat av Fleintstones Vis innlegg
Hvor kort gress er for kort gress?
Finner ofte sauebønder hvor store deler av gresset er finspist til bakken, mens andre deler har lagt gress (dette er naturlig da dyr liker det ferskeste gresset), eller alt gresset er svært kortspill. Men hvor kort må gresset være før det blir meningsløst å lete etter flein der?

Eksempelbilde fra et ekstremt oppspilt sauebeite.



Bonusspøramål: Er det vanlig å finne flein på steder som ikke har gitt utslag på magicmushroommap.com?
Vis hele sitatet...
Dette ser ikke ut som terreng der fleinsopp vokser. Jeg synes at jeg ser mose overalt på bildet + litt gress her og der, men dette tyder vel på at jordmonnet der er for syrlig for fleinsopp å trives i. Ville ha funnet en plass med tydelige gresstuer.

Sitat av Nøddy Vis innlegg
Folk ringer ikke politiet fordi du plukker sopp på en jorde
Vis hele sitatet...
Ingen fasit på det. Det er bare en risk man tar. Greit å huske på at vanlige folk tenker ikke "fleinplukker" når de ser en kar vandre på en beite.

En grei regel er å framstå selvsikker. Du er her fordi du har business her, whatever that may be. Ser du usikker og redd ut, kikker fra side til side, så er du med en gang mistenkelig.

Det beste er å finne et fjerntliggende beite, men hvis ikke - vær "frekk" nok til å gjøre ditt. Veldig få mennesker som våger å bryte loven fremfor andre, det er derfor mindre sannsynlig at folk forstår at du bryter loven.

Bønder som er kjent med problemstillingen kan ringe, men da e det bare å ha fleinsopp i umiddelbar nærhet slik at du kan hive den i høyt gress eller noe (planlegg på forhånd). Plutselig står du der tomhendt og later som du går tur og prøvde å finne bær eller noe sånt.

Bare for å presisere - ikke vær ordentlig frekk - ikke skrem dyra, trå på avlinger, ødelegg gjerder o.l. Tiltrekk minst mulig oppmerksomhet fordi terskelen for å ringe politiet selv om personen vet at du plukker "russopp" er høy, men med en gang du blir til en sjenanse så ringer folk tvert.

Og pass dere for kyr og hester, de fucker dere opp, spesielt hvis det er en flokk av dem. De kan bare være nysgjerrige, men de er ikke klar over hvor sterke de er og hvor skjøre vi er, så det er fort gjort å bli meid ned og trampet på. Blir du skremt, så kan de bli skremt og reagere med å sparke fra seg plutselig. Skjer lynkjapt, så unngå store dyr på deres territorium.
Sist endret av Stray Wanderer; 27. september 2022 kl. 06:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tips:
1. Jeg har med meg en metallsøker når jeg leter på steder med bebyggelse/folk. Ingen mistenker meg for å plukke sopp. De bare tror jeg er en idiot. Om noen spør, sier jeg at vi har mistet em ring i dette området noen dager før. Prøver å finne den.

2. Når jeg plukker, legger jeg fra meg soppen på ett sted før jeg leter etter neste klase med flein. Om noen kommer, har jeg maks 5-10 sopp i hånda som jeg lett slipper. Samler opp alt før jeg drar.

3. Vellfriserte gress plener (offentlige) har ofte flein.

4. Viktig: Om du venter 2-3 dager etter regnet har gitt seg, er det enklere å finne. Da er soppen så høy og lys at de er ekstremt enkel å se fordi den stikker opp over gresset og kan sees på lang avstand.

5. Når det har regnet noen dager er de litt vanskelig å se. De er mørk brun.

6. Jeg har to steder jeg sanker ca en gang i uka. Flein vokser raskt og kommer samme sted igjen og igjen.

7. Flein finnes ikke i skog, men der det er grønt gress og gressruer, hvor det enten er offentlige plener som blir gjødslet/tatt vare på eller hvor det er beite område for spessielt kyr.

8. Viktigst, send ALLTID inn bilde av fangsten på fleinsopp 2022 tråden for identifisering. ALLTID. Det finnes forvekslinger du kan få total leversvikt og dø av, etter inntak av en enkelt sopp!

Noen som vet om
a) den mørke, våte, ferske er mer potent
b) den lyse, mer tørre og litt eldre er mer potent
c) om de som tas etter en frost natt er ekstra potent

I dag fant jeg ut at det er flein OVERALT! Fant på en gress slette 50 meter hjemmefra.... Tidligere har sted 1 ligget ca 25 min kjøring unna, sted 2 ligger ca 1 time kjøring unna. Så nå har jeg 3 steder jeg plukker.

Se min forrige post, rett over, punkt 7. Overalt hvor dere finner små sopp i gresset bør det også være flein. MEN, det MÅ være gress. De jeg fant nær hjemme er en blanding av gress med litt mose i. Jeg trodde mose betydde at jorda er litt sur og at flein ikke trives der. Men der fant jeg altså i dag.....
Sist endret av zeven; 28. september 2022 kl. 16:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av zeven Vis innlegg
Tips:
1. Jeg har med meg en metallsøker når jeg leter på steder med bebyggelse/folk. Ingen mistenker meg for å plukke sopp. De bare tror jeg er en idiot. Om noen spør, sier jeg at vi har mistet em ring i dette området noen dager før. Prøver å finne den.

2. Når jeg plukker, legger jeg fra meg soppen på ett sted før jeg leter etter neste klase med flein. Om noen kommer, har jeg maks 5-10 sopp i hånda som jeg lett slipper. Samler opp alt før jeg drar.

3. Vellfriserte gress plener (offentlige) har ofte flein.

4. Viktig: Om du venter 2-3 dager etter regnet har gitt seg, er det enklere å finne. Da er soppen så høy og lys at de er ekstremt enkel å se fordi den stikker opp over gresset og kan sees på lang avstand.

5. Når det har regnet noen dager er de litt vanskelig å se. De er mørk brun.

6. Jeg har to steder jeg sanker ca en gang i uka. Flein vokser raskt og kommer samme sted igjen og igjen.

7. Flein finnes ikke i skog, men der det er grønt gress og gressruer, hvor det enten er offentlige plener som blir gjødslet/tatt vare på eller hvor det er beite område for spessielt kyr.

8. Viktigst, send ALLTID inn bilde av fangsten på fleinsopp 2022 tråden for identifisering. ALLTID. Det finnes forvekslinger du kan få total leversvikt og dø av, etter inntak av en enkelt sopp!

Noen som vet om
a) den mørke, våte, ferske er mer potent
b) den lyse, mer tørre og litt eldre er mer potent
c) om de som tas etter en frost natt er ekstra potent

I dag fant jeg ut at det er flein OVERALT! Fant på en gress slette 50 meter hjemmefra.... Tidligere har sted 1 ligget ca 25 min kjøring unna, sted 2 ligger ca 1 time kjøring unna. Så nå har jeg 3 steder jeg plukker.

Se min forrige post, rett over, punkt 7. Overalt hvor dere finner små sopp i gresset bør det også være flein. MEN, det MÅ være gress. De jeg fant nær hjemme er en blanding av gress med litt mose i. Jeg trodde mose betydde at jorda er litt sur og at flein ikke trives der. Men der fant jeg altså i dag.....
Vis hele sitatet...
Har bare plukka ei uke, og lagt ut bilder på identifisering hele veien. Derimot ser jeg ikke behovet for å - alltid - legge ut der. Når 100% av det jeg har spurt om siste 2-3 gangene er flein, og det kanskje bare var uklare bilder på det føre, så føler jeg meg relativt trygg. Ihvertfall da det kommer til dem som vokser der jeg nå har plukka en del.
Jeg har telt opp at jeg har funnet over 1000 flein nå og så mye arbeid unner jeg dem ikke å se over. Utenom en og annen jeg garantert er usikker på også i framtiden. Da spør jeg jo videre.
Har vært en god indikasjon å få bekreftet en del av dem jeg er usikker på her på forumet, i tillegg til å se at dem bytter farge under tørk.

Ellers mange gode poeng der! Videresendte en kamerat til posten din i sta faktisk.

Jeg lurer også på hvilke som er mest potent, samme som Zeven.

Jeg lurer også på noen andre ting:

1. Noen skrev at det var ca 20-40 flein pr g. På det som har tørka 48 timer her, så har jeg vært på mellom 12 og 15 stk pr g.
Er det unormalt?
2. Er det sånn at store og små flein som oftest har like mye psilocybin i seg? Eller er det mer konsetrert i de små?
Anonym bruker
"Elektronisk Mannbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Plutselig står du der tomhendt og later som du går tur og prøvde å finne bær eller noe sånt.
Vis hele sitatet...
finnes desværre ikke noe beite her jeg bor, synes jeg ser meg selv på et jorde med en bærplukker xD

men ett spørsmål, vis det er traktor spor og høyballer er det liten vits da??
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
soppene er på sitt mest potente per sopp helt ferske, og taper noe potens, særlig psilocinen, når den tørkes.
Det er psilocybin og evt andre virkestoffer i psilocybe-sopper som i størst grad overlever tørkingen.

flein vil variere i potens, fra sopp til sopp. noen vil være sterke selv for flein, andre vil være svake.

Noen som vet om
a) den mørke, våte, ferske er mer potent
b) den lyse, mer tørre og litt eldre er mer potent
c) om de som tas etter en frost natt er ekstra potent
Vis hele sitatet...
aldri sett dokumentasjon på det som påstås her, frostnatt har generelt lite med semilanceata å gjøre.

trikset er å plukke nok sopp, bruke riktig, oppbevare riktig. da bevarer man mest samlet potens
Sist endret av meaculpaUIO; 28. september 2022 kl. 20:49.
Er det noen som har erfaring med bruk av appen Picture Mushroom?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
finnes desværre ikke noe beite her jeg bor, synes jeg ser meg selv på et jorde med en bærplukker xD

men ett spørsmål, vis det er traktor spor og høyballer er det liten vits da??
Vis hele sitatet...
Du finner sopp i hager, på offentlige gress plener, kirkegårder etc. Vokser det gress og du ser småsopp, er det stor sansynligjet for at det og vokser flein. Også midt i byen. Fant i dag flein rett ved nærskolen på en plen. På beiter ligger ofte soppen i gress tuer og er vanskeligere å se uten å rote i tua. På en offentlig velholdt plen er de mye enklere å se. Spessielt etter 2-3 dager etter regn. Da begynner de å bli høye og lyse og stikker ofte langt opp over gresset.

Der det er høyballer og traktor kjører/pløyer er det sjeldent sopp. Sopp er frukten til mycelium som ligger i jorden. Når traktor pløyer og roter i jorda får ikke myceliumet vokst/levd uten å bli ødelagt.
Sist endret av zeven; 29. september 2022 kl. 00:49.
Hva er en god dose på norsk villflein for første gang?
For de som er redd for at noen skal ringe politiet om at de plukker sopp, er det verdt å lese denne tråden fra kvinneguiden:
https://forum.kvinneguiden.no/topic/...g-i-hagen-min/

Tl;dr: - Kvinne kommer hjem og ser ungdommer som kryper rundt i hagen hennes og plukker sopp.
- Selv etter de påstår at de er biologistudenter fra "Universitetet i Geilo" som har fått i oppgave å kartlegge sopp i hagen hennes, lar hun de fortsette å plukke.

Det innlegget fikk meg til å føle meg mye tryggere på hvor lite sannsynlig det er at "normies" hiver seg på telefonen til politiet fordi de ser noen på en åker.
Sitat av Fleintstones Vis innlegg
For de som er redd for at noen skal ringe politiet om at de plukker sopp, er det verdt å lese denne tråden fra kvinneguiden:
https://forum.kvinneguiden.no/topic/...g-i-hagen-min/

Tl;dr: - Kvinne kommer hjem og ser ungdommer som kryper rundt i hagen hennes og plukker sopp.
- Selv etter de påstår at de er biologistudenter fra "Universitetet i Geilo" som har fått i oppgave å kartlegge sopp i hagen hennes, lar hun de fortsette å plukke.

Det innlegget fikk meg til å føle meg mye tryggere på hvor lite sannsynlig det er at "normies" hiver seg på telefonen til politiet fordi de ser noen på en åker.
Vis hele sitatet...

Takk for en interessant link!
Det er skremmende å lese hvor mange etablerte "sannheter" mannen i gata fortsatt tror på ang fleinsopp.
Her var både overdoser, evighetstripper og nyreskade helt akseptert som vanlige bivirkninger av fleinsopp..
Det ble også oppfordret til å skyte de narkomane sopplukkerne med hagle.
Anonym bruker
"Overrasket Hest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Angående plukkingen, jeg har alltid hørt at å bruke papp poser er best, siden de ikke "kveler" soppen på samme måte som plastposer gjør. Går det ikke i teorien fint å bruke en glassbeholder også, men med lokket litt åpent?
Sitat av Jojo123 Vis innlegg
Hva er en god dose på norsk villflein for første gang?
Vis hele sitatet...
Vanskelig å si da det avhenger av soppens styrke, din kroppsvekt, erfaring med psykedelika og hva du definerer som "en god dose" eller fullverdig introduksjon. Spiss fleinsopp varierer i styrke mye mer enn f.eks. cubensis.

Det er ganske trygt å starte med 1,5 g - det vil tvilsomt gi deg problemer selv om soppen skulle være potent. Opphold deg på et trygt sted mens du kommer opp og vent ett par timer til det kicker inn for fullt før du vurderer om du vil/kan dra ut. Ta i betraktning at du kan møte andre mennesker o.l. Stemningen kan snu fort på sopp.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Angående plukkingen, jeg har alltid hørt at å bruke papp poser er best, siden de ikke "kveler" soppen på samme måte som plastposer gjør. Går det ikke i teorien fint å bruke en glassbeholder også, men med lokket litt åpent?
Vis hele sitatet...
Luften må sirkulere rundt sopp, med bare lokket på gløt vil det fort bli fuktig og nærmest stillestående luft som fører til råte.

Vil anbefale å bruke en sånn nettingpose:https://imma.gr/115715xc16fd
Anonym bruker
"Troende Svarthå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er det slik at stilken til flein er rimelig slitesterk? Og ang. slimete hatt, er dette «obligatorisk» for flein? Samt er det mulig å fysisk kjenne med fingrene at hatten er slimete?
Har plukket flere ganger uten hell og vil gjerne klare å få fangst!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er det slik at stilken til flein er rimelig slitesterk? Og ang. slimete hatt, er dette «obligatorisk» for flein? Samt er det mulig å fysisk kjenne med fingrene at hatten er slimete?
Har plukket flere ganger uten hell og vil gjerne klare å få fangst!
Vis hele sitatet...
Hele soppen er ganske slitesterk i forhold til andre småsopper som erfaringsmessig ødelegges bare av å knipse lett borti de.

Nei, i den store fleinsopptråden kan du se at soppen finnes i slimete/våt og tørr/læraktig tilstand.

Det kan ta tid å finnes sopp første gangene, man må ha tolmodighet. "Du finner ikke soppen, soppen finner deg når du er klar".
Anonym bruker
"Troende Svarthå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er det slik at det er mest optimalt å lete etter sopp 2-3 dager etter regn?
Kan den poppe opp selv om det ikke har vært noe særlig med sol?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
hvordan gjør dere det?
finner ingen steder hvor det ikke er folk.
går liksom ikke å stå midt på ett jorde uten å se helt idiot ut uansett om man har turklær.

er dere ikke redd for å bli tatt?
alt for lite gress i villmarka.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig med @Stray Wanderer, og kan legge til at det stedet jeg har funnet mest er like ved en vei, med stor befartning av biler og hester like ved. Jeg var nervøs i begynnelsen, men nå gir jeg faen - jeg lufter hunden og vi koser oss på beite, med en miks av plukking av flein og trening og lek med hunden. Folk går forbi, noen titter litt, men ingen har sagt noe.

Jeg holder meg unna beiter med dyr for å ikke forstyrre dyrene, men venter heller til dyrene flyttes og da tar jeg en tur innom beitet. Besøkte et slikt beite i dag, som jeg har tittet på flere ganger, men holdt med unna pga. hester på beite. Nå var hestene flyttet, og jammen meg fant jeg ikke flein der!

Vær respektfull ovenfor dyr og gårdseier, så tror jeg det skal gå veldig fint. Om noen spør hva jeg driver med vil jeg svare at jeg går tur med hunden og at hun liker å løpe rundt her, men om det er gårdseier som spør meg - så vil jeg være ærlig og si at jeg leter etter sopp samtidig som jeg leker med hunden. Om gårseier ber meg om å forlate stedet vil jeg respektere det, men så lenge man ikke forstyrrer dyrene, unngår dyrket mark, og ikke går rett utenfor soveromsvinduet deres - så mistenker jeg at svært få bønder bryr seg om du går på deres tomt.
Sist endret av Blue495; 2. oktober 2022 kl. 23:56.
Prøvde å lage fleinsoppte i helgen, men fikk 0 effekt. Kokte opp vann og lot det stå litt før jeg la til finhakket sopp og lot det trekke i 20 minutter. Hadde hørt det var mer intenst som drikke, og ville bare ha en mikrodose, så jeg brukte 0.2g tørket sopp. Silte ut soppbitene etterpå.

Gjorde jeg noe feil, eller var det bare for lite sopp?
Sist endret av Fleintstones; 3. oktober 2022 kl. 09:23.
Sitat av Fleintstones Vis innlegg
Prøvde å lage fleinsoppte i helgen, men fikk 0 effekt. Kokte opp vann og lot det stå litt før jeg la til finhakket sopp og lot det trekke i 20 minutter. Hadde hørt det var mer intenst som drikke, og ville bare ha en mikrodose, så jeg brukte 0.2g tørket sopp. Silte ut soppbitene etterpå.

Gjorde jeg noe feil, eller var det bare for lite sopp?
Vis hele sitatet...
Er ikke poenget med mikrodose at man ikke merker så mye?
Sitat av Neipådeg Vis innlegg
Er ikke poenget med mikrodose at man ikke merker så mye?
Vis hele sitatet...
Jo, men jeg merket 0.

Men tar det som et hint til at det var for lite. Var litt overforsiktig fordi jeg har reagert så kraftig på spiselige stoffer før.
Hvor lenge har folk som erfaring på toleranse etter inntak?
Sitat av Fleintstones Vis innlegg
Jo, men jeg merket 0.

Men tar det som et hint til at det var for lite. Var litt overforsiktig fordi jeg har reagert så kraftig på spiselige stoffer før.
Vis hele sitatet...
Du er vel ikke på en mikrodose lengre hvis du faktisk føler dosa. Hele poenget er vel at man skal kunne være feks. mer kreativ, uten at man merker noe som helst selv. Poenget er vel at det omtrent bare kommer frem ved eventuelle tester på diverse ferdigheter, kreativitet osv. og ikke noe annet?
Fra det jeg har lest, mener jeg at man er forbi en mikrodose hvis man merker noe. Hvis man faktisk vil ha effekt, så går man vel for høyere?


Sitat av LyngogMose Vis innlegg
Hvor lenge har folk som erfaring på toleranse etter inntak?
Vis hele sitatet...
Man finner kalkulator på nett, som har blitt delt her en del ganger. Eller bare bruke google.
Hvor vidt det faktisk stemmer vet jeg ikke
Nå spør jeg kanskje dumt, men hva er poenget med å mikrodosere?

https://www.analyticalcannabis.com/n...y-finds-313666
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Nå spør jeg kanskje dumt, men hva er poenget med å mikrodosere?

https://www.analyticalcannabis.com/n...y-finds-313666
Vis hele sitatet...
Nå har ikke jeg prøvd mikrodosering, men det er ganske mange studier som viser at dem som mikrodoserer får mer ut av det enn testgruppa. Derimot er det ofte forsiktige anslag og i flere tilfeller så har personene gjettet hva dem er på. Det virker også til å være forskjell på hvor lenge folk faktisk går på det og da hvilke effekter dem får.
Det virker som det er like mange studier som finner liten til ingen forskjell som ikke kan beskrives av placebo, som dem som finner resultater.

Denne viser til at det er blandet resultater fra studier:
https://www.nature.com/articles/s41598-022-14512-3

Denne legger alt på placebo:
https://elifesciences.org/articles/62878

Denne sier det er vanskelig å vite, siden 2/3 klarte å vite om dem var på LSD eller ikke. Da kan en jo spørre hvordan dem kunne gjette så riktig, uten at det har noen effekt på enten humør, kreativitet eller noe annet. Kan vel også tenkes at dosen var for stor. ikke lest så nøye:
https://link.springer.com/article/10...13-021-05857-0

Denne sier vel at mange gjettet om dem var på placebo eller ikke, mest trolig fordi dem fleste hadde prøvd diverse psykadelica tidligere. Det gjorde derimot ingen forskjell mot kontrollgruppa på faktiske resultater:
https://journals.sagepub.com/doi/10....98811211050556

Det finnes også studier hvor dem måler "kreativitet" på to grupper, før og etter dosering. For så så og snu det noen uker senere, sånn at kontrollgruppa da er rusa og motsatt. Små tester som det har vist en liten opptikk i kreativitet.

Men det er mye som tyder på at bare det å tro at man blir bedre av det, er nok. Så sånn sett vil jo stoffet fungere som tenkt, så lenge man tror det vil fungere som tenkt.
Jeg vurderer selv å kanskje prøve en gang i fremtiden. Hvis min tro på at det fungerer er det som gir effekten, eller selve soppen, så spiller det liten rolle for meg i den sammenhengen.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
En litt kortere definisjon av poenget med å mikrodosere kan være "å hente antatte positive effekter fra sub-perseptuelle doser med psilocybe sopp eller annen lignende anerkjent psykedeika". Uten at "bivirkningene" ved å fullt ut trippe inntreffer. Disse man aksepterer ved en full trip fordi man får mer av det 'gode' også.
,
Et vanlig spørsmål jeg har fått er om man bør kunne kjøre bil den dagen man mikrodoserer. Det har jeg lagt merke til at folk som ellers er raskt ut med mening og råd, nøler litt på, fordi selv om man kanskje ikke kan snakke om en juridisk fare spesifikt fra psilocybe sopper, jeg aner ikke om en spyttprøve hadde slått ut på det eller en blodprøve, slike scenarioer er sjeldne. Men man er også direkte usikker på om man bør si at det øker eller senker trafikkfarlighet.

For å feike ansvarlighet og være den super ansvarlige nøytrale responsible etikkguden alle ser ut til å foretrekke, så har jeg sagt "nei" eller ikke konkludert ved sånne spørsmål, og det tolker jeg egentlig mange andre som å gjøre også.
MEn det sagt kan jeg like lite substansiere hvorfor man ikke, som at man burde.
Hvorfor skulle man bli en bedre eller dårligere sjåfør spesifikt av en sub perseptuell dose psilocybin

Mikrodosering skal fungere sånn for meg: Du merker ikke at du tar det, du merker ikke så mye iløpet av dagen,

men på SLUTTEN - av dagen - hvis du vil - kan du sette deg ned og si at "dette var jo en ganske god dag" og plutselig innse at du pratet mer positivt eller gjorde mer som du egentlig ønsket eller brøt et eller annet mønster. Og så er det vanskelig å måle og å dokumentere uten å føre et utrolig presist og altomfattende psykisk, sosialt, emosjonelt regnskap. Så hvordan egentlig teste for sånt på en vitenskapelig akseptabel måte uten å forenkle utrolig

Vi er ikke på det nivået at vi klarer å tracke hva om egentlig skjer totalt sett, detalj, helt riktig, med beviser for at det er helt riktig, i hjernen hverken i det daglige og trivielle, eller under effekt av en forsøkt enkeltfaktor. Så mange ting skjer likevel samtidig med at vi forsøker å isolere dem vekk, og påvirker i seg selv observasjonen (som man burde si mikrodosering gjør)
Sist endret av meaculpaUIO; 3. oktober 2022 kl. 23:23.
Tok 1g(ish) på søndag og hadde en fantastisk dag med Tame Impala på øret i timesvis Blei en rimelig chill dose, og skulle repetetre idag, men selv med 2x dose ga det skuffende effekt. Så leste at dette var normalt i ettertid.

Så mitt spm: Når en toleransen vekk igjen så jeg kan få samme effekt som søndag?
Sist endret av Kush1; 4. oktober 2022 kl. 00:30.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Minimum 2u, helst lengre.
Huff hadde håpet på maks en uke! Gleder meg til å prøve igjen med en litt større dose

Har forresten et spm til: Hvor ødeleggende er det at det har begynt å komme frost noen netter her nå?
Sist endret av Kush1; 4. oktober 2022 kl. 01:02.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
I Finnmark markerte snefall slutten på sesongen, da sneen ble liggende. Dvs bakken holdt på is/snø
i det store og det hele. Antar det blir styrende.

Skal ikke overdrive hvor sikker jeg er, men jeg føler meg ganske så sikker på fruiting og vekst er over når temp er 0 og under.
Og holder seg slik

Det som kompliserer spørsmålets svar er hva som skjer når den kommer en frostnatt, men tempene generelt og
I majoritet er over 0 celcius. Slik jeg kjenner psilocybe sopper våkner de opp igjen så lenge det er selv minimalt
med varmegrader - og frostnetter markerer enden på sesongen - men ikke den absolutte slutten, slik
vi kjenner flein i norge.

Kort svar: frost markerer slutten på sesongen, men flein kan finnes en stund mellom frostnetter og ekte slutt på sesongen.

Fks forventer jeg ennå at folk finner flein i lang tid på østlandet nå, men en del steder i nordnorge er nok sesongen over.
https://imma.gr/116292x52640

https://imma.gr/116293xab212

https://imma.gr/116294x1f1d1

https://imma.gr/116295x08ee2

https://imma.gr/116296xfe9dc

God kveld! Lurte på om dere klarer å se om jordet/beitet nr. 1 er et beite eller jorde? Vet 100% sikkert at nummer 2. 3. og 4. er beiter. Tenkte å gå tur denne helga for å finne noe og nr. 1 er så stort og fint men usikker på om det er beite…

Takk for svar!
På det første vil du ikke finne noe. Der blir det pløyd jevnlig og dyrket gress til husdyrproduksjon utifra bilde
Hei, håper noen kan svare på dette, vil helst ha et konkret svar og ingen synsinger fra folk som tror de vet uten å være sikre. En del av soppene jeg har plukket i år knekker stilken veldig lett, er sprø stilk og ikke den vanlige "sterke" stilken flein har. Utseende er rett, både hattene , skivene og resten av soppen. Noen det stilken knekker lett er prakt eksemplar av fleinsoppen så er egentlig 100% sikker på at det er flein. Er deg slik at stilken på noen flein kam knekke lett og være "sprø" om dette er tilfelle, hva kommer dette av? Takk for informative svar på forhånd!
Sitat av Blade2K Vis innlegg
Hei, håper noen kan svare på dette, vil helst ha et konkret svar og ingen synsinger fra folk som tror de vet uten å være sikre. En del av soppene jeg har plukket i år knekker stilken veldig lett, er sprø stilk og ikke den vanlige "sterke" stilken flein har. Utseende er rett, både hattene , skivene og resten av soppen. Noen det stilken knekker lett er prakt eksemplar av fleinsoppen så er egentlig 100% sikker på at det er flein. Er deg slik at stilken på noen flein kam knekke lett og være "sprø" om dette er tilfelle, hva kommer dette av? Takk for informative svar på forhånd!
Vis hele sitatet...
Har du et bildet? Får du noe rus av denne soppen om du bruker den?
Sop varier seg imellom, så kan være du har funnet en spot hvor de vokser litt anderledes.
Sitat av Neipådeg Vis innlegg
Har du et bildet? Får du noe rus av denne soppen om du bruker den?
Sop varier seg imellom, så kan være du har funnet en spot hvor de vokser litt anderledes.
Vis hele sitatet...

Har desverre ikke bildet av de siden de er tørket, var bare snakk om 4-5 stk pr 100 uansett, nei har ikke spist noen av de i år, sparer til en spesiell anledning Har du vært borti flein med sprø eller veldig lett klekkelig stilk før?
Sitat av Blade2K Vis innlegg
Har desverre ikke bildet av de siden de er tørket, var bare snakk om 4-5 stk pr 100 uansett, nei har ikke spist noen av de i år, sparer til en spesiell anledning Har du vært borti flein med sprø eller veldig lett klekkelig stilk før?
Vis hele sitatet...
Nei, men opplevd at de varierer noe fra spot til spot. Personlig ville jeg sett på at soppen føles merkelig som en "no go". Om det bare er 4-5 så ville jeg kastet dem, om de ikke er blandet med de 100 andre alt
Sitat av Neipådeg Vis innlegg
Nei, men opplevd at de varierer noe fra spot til spot. Personlig ville jeg sett på at soppen føles merkelig som en "no go". Om det bare er 4-5 så ville jeg kastet dem, om de ikke er blandet med de 100 andre alt
Vis hele sitatet...
Takk for svar, haha nei det var dessverre det de allerede var, blandet , tørket og lagt på krokke Virkelig ingen her inne som har vært borti små flein med sprø eller skjør stilk?
Jeg hadde plukket en del flein 8.okt tok det med hjem og tørket det på ovn i varmluft ovn ca 60 grader og deretter puttet jeg det i norges glass med silica gel, dagen etter fant jeg et hvitt flekk på en av soppene. kan dette bety mugg ?

https://imma.gr/116585xb7c38
https://imma.gr/116586x9db46
https://imma.gr/116587xc2c91

takk på forhånd


Skulle vært sånn vær eneste gang man fant noe..
Sitat av Blade2K Vis innlegg
Takk for svar, haha nei det var dessverre det de allerede var, blandet , tørket og lagt på krokke Virkelig ingen her inne som har vært borti små flein med sprø eller skjør stilk?
Vis hele sitatet...
Opplevde det samme på søndag. Plukket på tre ulike spots, men på den ene kirkegården knakk stilken veldig lett, og var flere ganger jeg ikke fikk tatt med hele stilken pga dette. Tenkte ikke noe særlig over det, for soppene var fine.
Kjapt spm. Det har vært frost i natt og minusgrader godt utover morgenen. Er det fortsatt mulighet og finne sopp da?
Sitat av pedjeh Vis innlegg
Opplevde det samme på søndag. Plukket på tre ulike spots, men på den ene kirkegården knakk stilken veldig lett, og var flere ganger jeg ikke fikk tatt med hele stilken pga dette. Tenkte ikke noe særlig over det, for soppene var fine.
Vis hele sitatet...
Takk for svar Merkelig det der, har hørt at om ikke stilken kan tas rundt fingeren uten at den knekker er det ikke flein, men de med lett knekkbar stilk hadde alle andre tegnene riktig..utenom stilken
Sitat av Blade2K Vis innlegg
Hei, håper noen kan svare på dette, vil helst ha et konkret svar og ingen synsinger fra folk som tror de vet uten å være sikre. En del av soppene jeg har plukket i år knekker stilken veldig lett, er sprø stilk og ikke den vanlige "sterke" stilken flein har. Utseende er rett, både hattene , skivene og resten av soppen. Noen det stilken knekker lett er prakt eksemplar av fleinsoppen så er egentlig 100% sikker på at det er flein. Er deg slik at stilken på noen flein kam knekke lett og være "sprø" om dette er tilfelle, hva kommer dette av? Takk for informative svar på forhånd!
Vis hele sitatet...
Jeg spurte om det samme for en måned siden. Fikk da til svar at de var gamle og holdt på å dø.
Så dem spiste jeg
Sitat av NatureCalling Vis innlegg
Kjapt spm. Det har vært frost i natt og minusgrader godt utover morgenen. Er det fortsatt mulighet og finne sopp da?
Vis hele sitatet...
Har vært det samme her for to dager siden. Fant flere i dag.
Men mange som så litt prega ut for å si det sånn. Virker som sesongen er på hell her(Østlandet et sted)
Sitat av Riddx Vis innlegg
Jeg spurte om det samme for en måned siden. Fikk da til svar at de var gamle og holdt på å dø.
Så dem spiste jeg
Vis hele sitatet...
Tusen takk for meget etterlengtet og behjelpelig svar