Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2656
Hans Robin amigos
40 2
hei! jeg trenger tips til og holde noe oppbevart ute unna minus temperatur over lengre tid noen som har tips? tenkte og pakke dette inn i en dry bag med håndklær rundt men er redd det ikke nok..
Sist endret av kldrt446; 25. november 2021 kl. 00:27.
Hvor lenge er «lengre tid»?

Hvis du ikke har mulighet til å aktivt tilføre varme, f.eks. med batteri/strøm etc, så er det egentlig bare å glemme det. En termos eller lignende vil nok holde på varmen lengst, men hvis det er minusgrader ute, så tar det nok ikke veldig mange timer/dager før det er minusgrader inni også.

Her er et lite klipp av Homer Simpson som leverer harde fakta.
Hans Robin amigos
Trådstarter
40 2
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hvor lenge er «lengre tid»?

Hvis du ikke har mulighet til å aktivt tilføre varme, f.eks. med batteri/strøm etc, så er det egentlig bare å glemme det. En termos eller lignende vil nok holde på varmen lengst, men hvis det er minusgrader ute, så tar det nok ikke veldig mange timer/dager før det er minusgrader inni også.

Her er et lite klipp av Homer Simpson som leverer harde fakta.
Vis hele sitatet...
gjennom hele vinteren, finnes det noe form for apparat med batteri som kansje kan produsere litt varme jeg kan pakke ned sammens med det jeg har tenkt og oppbevare?
Du kan grave det lengre ned enn telen rekker? Hvis du skal ha noe som genererer varme over så lang tid så begynner man muligens å snakke om en RTG, og det er vel neppe å anbefale eller å få tak i.
Sist endret av m0b; 25. november 2021 kl. 01:02.
Hva er kravet til temperatur? Om du graver dypt nok holder jorda over frysepunktet hele vintern.
Som m0b sier, så blir det vanskelig å få et batteri til å holde varmen så lenge. Kanskje om du er villig til å grave det opp og bytte batteri hver uke.

Som m0b også sier, så er det faktisk et lurt forslag å bare grave langt nok ned!
Fra Wikipedia:
Because of the low thermal diffusivity of rocks, deep underground temperatures are hardly affected by diurnal or even annual surface temperature variations. At depths of a few meters, underground temperatures are therefore similar to the annual average surface temperature.
Vis hele sitatet...
Altså, graver du et par meter ned, så burde det være en stabil temperatur som ligger på rundt årlig snittemperatur (som jo vel er plussgrader for omtrent hele Norge, tipper jeg).
Graver du noen hundre/tusen meter til, så kan du få det riktig så lunt og koselig.

Ellers så tipper jeg det absolutt enkleste er å finne en alternativ løsning. Plassere det i en garasje/bod/kjeller/postboks/minilager/...... Mulighetene er mange!
Grave det ned i en kompostbinge hvis du har tilgang til noe slikt? =)
Hans Robin amigos
Trådstarter
40 2
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Som m0b sier, så blir det vanskelig å få et batteri til å holde varmen så lenge. Kanskje om du er villig til å grave det opp og bytte batteri hver uke.

Som m0b også sier, så er det faktisk et lurt forslag å bare grave langt nok ned!
Fra Wikipedia:

Altså, graver du et par meter ned, så burde det være en stabil temperatur som ligger på rundt årlig snittemperatur (som jo vel er plussgrader for omtrent hele Norge, tipper jeg).
Graver du noen hundre/tusen meter til, så kan du få det riktig så lunt og koselig.

Ellers så tipper jeg det absolutt enkleste er å finne en alternativ løsning. Plassere det i en garasje/bod/kjeller/postboks/minilager/...... Mulighetene er mange!
Vis hele sitatet...
hvis jeg har alternativ til og bruke noe som kan holde varmen i posen mens den ligger ute men ikke nedgravd så kan jeg godt bytte batteri hver uke men hva slags varmeapparater finnes det som går på batteri?
Kanskje grave det ned med et elektronisk termometer som kan vise deg temperatur.
Kanskje du kan lage noe med elektriske varmematter beregnet for reptiler eller insekter/edderkopper?
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av kldrt446 Vis innlegg
hei! jeg trenger tips til og holde noe oppbevart ute unna minus temperatur over lengre tid noen som har tips? tenkte og pakke dette inn i en dry bag med håndklær rundt men er redd det ikke nok..
Vis hele sitatet...
Men hva er det du skal holde varmt som må være ute da??
Hans Robin amigos
Trådstarter
40 2
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Men hva er det du skal holde varmt som må være ute da??
Vis hele sitatet...
fisk
Sist endret av kldrt446; 25. november 2021 kl. 12:00.
Sitat av kldrt446 Vis innlegg
fisk
Vis hele sitatet...
Da kan du kanskje forklare hva slags hensikt du har med
å oppbevare fisk utendørs med oppvarming gjennom hele vinteren?

Fermentering? Skal dette spises etterhvert?
Eh, skal fisken holdes VARM? Folk flest putter den i fryseboks for å holde den kald. Jeg skjønner ingenting nå....
Kanskje den er levende?
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Kanskje den er levende?
Vis hele sitatet...
Står at han skal pakke den i en sekk så... håper ikke det
Skal du ha et akvariumet ute i Norge på vinteren? Elr hva er greia her?
Sitat av kldrt446 Vis innlegg
hei! jeg trenger tips til og holde noe oppbevart ute unna minus temperatur over lengre tid noen som har tips? tenkte og pakke dette inn i en dry bag med håndklær rundt men er redd det ikke nok..
Vis hele sitatet...
Grav 1,5-2m så holder fisken 7c. Om 7c ikke er nok, legg ved et varmeelement med termostat,pakk i Glava/isopor og stikk kabelen gjennom og opp til overflaten.
Mye styr for litt fisk. kanskje en kompis kan passe på maten?