Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1812
Martian Manhunter
J'onn J'onzz's Avatar
4 0
Jeg går i terapi på DPS og er veldig usikker på hva jeg egentlig kan snakke med behandleren om når det gjelder rusmidler.
Er godt voksen og har et barn på 13 år som til daglig bor hos mora si, og er her en dag i uka og annenhver helg.

Det jeg eventuelt vil dele med behandleren er kun snakk om at jeg røyker brunt og grønt "en gang i blant".
Kan det være nok til at behandleren har plikt til å melde i fra?

Bør kanskje legge til at jeg føler et behov for å dele (deler av) denne delen av livet mitt for å komme til bunns i de problemene jeg går der for å komme til bunns i, og det viktigste; Jeg har slitt med alkoholproblemer i mange år (i skjul), og etter at jeg "oppdaget" cannabis for et par år siden forsvant lysten på alkohol omtrent umiddelbart og den har vært borte siden. I tillegg har røykinga ført med seg mye positivt for meg på det psykiske plan.

Noen som har erfaringer med dette, eller som kjenner lovverk og den slags?



Og beklager hvis dette har blitt svart ut før. Har funnet mye om bekymringsmelding i forhold til førerkort, men har ikke funnet noe som gir svar på det jeg lurer på i min situasjon.
De har meldeplikt om de mistenker ulovlig rus ja. Vær forsiktig me hva du sier til offentlig helsepersonell. Kan regne med å miste lappen hvis du inrømmer bruk av ulovlige rusmidler.
Sist endret av A-tillah; 11. oktober 2018 kl. 23:02.
Anonym bruker
"Særegen Valp"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Helsepersonelloven er det du ser etter TS, og det eneste relevante er paragraf 33a om det vurderes slik at bruket av rus bidrar til "alvorlige mangler ved den daglige omsorgen" og barnevernet skal da varsles. Ellers er paragraf 34 relevant ift førerkortet, om det vurderes dit at rusen på en eller annen måte medfører at du ikke forsvarlig kan føre motorvogn. Om helsepersonellet rundt deg mener at vilkårene oppfylles er basert på individuelle vurderinger og skjønn, og er nok ikke lett å svare på, dessverre.
Paragraf 31 om opplysningsplikt til andre nødetater, herunder politi, kan du se bort ifra ettersom vilkårene ikke er oppfylt. Du trenger med andre ord ikke stresse om det.

Her har du relevant lovverk; https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-64.
Anonym bruker
"Ond Pegasus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja, det kan være nok til at barnevernet kommer inn i bildet. Ditt forhold til barnet ditt ligger i hendene på din individuelle behandlers moral og hens tolkning av loven, presedens på arbeidsplassen og inntrykket av deg ellers. Umulig for oss å si noe om risiko. Du kjenner vedkommende og er derfor bedre kvalifisert til å gjette utfallet. Kjenner personlig til eksempler der det har gått begge veier. En oppegående heltidsforelder-dagligstoner fikk null stress etter ett møte med barnevernstjenesten, mens idioten som helgerøykte når barnet ikke var tilstede måtte ha samvær under tilsyn og levere urinprøver i tre år før han fikk fred. Herlig system vi har!
Ikke si noe som helst kort og godt
Martian Manhunter
J'onn J'onzz's Avatar
Trådstarter
4 0
Takk for svar.
Tenker jeg må holde kjeft da
Anonym bruker
"Digital Nattravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er nok lurest
En kamerat av meg forsnakket seg når han var på terapi (eller noe lignende) om at han hadde røyket litt grønt. Brått var barnevernet innblandet. Skal sies at han hadde ungen 7 dager i uka, men det er vel det samme uansett.
Anonym bruker
"God Mårhund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av eraser Vis innlegg
En kamerat av meg forsnakket seg når han var på terapi (eller noe lignende) om at han hadde røyket litt grønt. Brått var barnevernet innblandet. Skal sies at han hadde ungen 7 dager i uka, men det er vel det samme uansett.
Vis hele sitatet...
Ganske sprøtt at det skal være sånn. Jeg er småbarnsfar og røyker av og til cannabis etter ungene har lagt seg på lik linje som andre tar seg noen øl. Har alt på stell, men fordi jeg foretrekker cannabis så er jeg en dårlig far? Ser ikke logikken..

Vet at folk argumenterer for at det er forbudet og at man må bryte loven som er problemet, men herregud da. Det er ganske uproblematisk i land der det er lovlig. Hvorfor skulle det være annerledes her. Det er Norge som er sære, og da tar jeg meg den friheten.
Er litt merkelig det her. Mange foreldre tar seg feks et glass vin eller to feks til en bedre middag i barns nærvær eller kanskje et glass med noe godt i når barna har lagt seg. Og det er helt greit for alle instanser. Merk at jeg snakker om akseptable mengder, og noe som skjer av og til. Altså moderat forbruk. Ingen vil lage sirkus rundt et slikt alkohol forbruk. Det er helt legitimt å nevne i ethvert behandlingsopplegg og det påvirker ikke førerkort eller forholdet til barna.

Men om en person velger å droppe alkohol pga alkoholens mange skadelige sider og da erstatter et svært moderat alkoholforbruk med cannabis da er vedkomne ikke bare en rusmisbruker i de flestes øyne, men mange instanser vil også vurdere det slik at dette mennesket som nyter cannabis kanskje en kveld eller to per måned ikke er istand til ivareta ansvaret for sine egne barn. Og når det kommer til førerkort så må det også umiddelbart beslaglegges fordi denne personen er narkoman og ikke skikket til å føre motorvogn. Og det selv om denne "stoneren" kanskje er den mest beviste cannabisbrukeren ever. Som alltid venter et par døgn etter inntak av cannabis før han setter seg bak rattet.

Er det ikke snart på tide at samfunnet rydder litt i slike dogmer? Moderat forbruk av cannabis kan da på ingen måte være det samme som at en person er en kynisk narkoman som bare tenker på rus og som ikke er skikket til å ha barn eller kjøre bil?

Kanskje burde det vært en form for frivillig testing i forhold til helsepersonell,
der tester tilsvarende peth-tester som brukes for å avdekke alkoholforbuk.

Om en peth-test for cannabis viser moderat forbruk så burde det være nok til at leger. psykologer etc
ikke hadde anledning til å rapportere inn cannabisbruk, hverken til barnevern, politi eller fylkesmannen i forhold til førerkort.

Enhver med førerkort er jo selv ansvarlig for å være edru og nykter før en setter seg bak rattet.
Kanskje kunne vi fått klarere "kjøreregler" for antall timer etter inntak av cannabis før det er ute av systemet?
Slik det er idag så kan feks en som røker cannabis på en fredag bli tatt i rustest på vei til jobb på tirsdag.
Er det i det hele tatt noe medisinsk grunnlag for å anta at cannabis kan påvirke evnene til å kjøre bil flere døgn etter inntak?

Og hva med cannabis-inntak i forhold til barn? Finnes det forskning som sier at moderat inntak av cannabis gjør folk så sløve at det er fare for barnas ve og vel?

Som ts sier innledningsvis så ønsker han å egentlig å snakke med behandler om cannabisbruk, men pga av faren for barnevern og førerkort så dropper han det. Det virker jo helt urimelig med denne typen holdninger til cannabisbruk. Og det gjør neppe noe bra for de som faktisk alt benytter cannabis, at det må skje helt i det skjulte.

Finnes det noe slikt som peth-tester som kan si noe om mengden og hyppigheten ved bruk av cannabis? Om ikke så bør smarte folk straks begynne å utvikle det. For det kunne gjort at mange unngår masse trøbbel.
Sist endret av random67489; 19. oktober 2018 kl. 09:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.