Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1888
Hei, dette er et litt ullent felt for meg, men har prøvd å feilsøke etter beste evne om hvor feilen sitter. Problemet er at internettet hjemme(4G fra Telenor, da det ikke finnes verken fiber eller kabel her) virker ustabilt og tregt, og klarer ofte ikke åpne nettsider. Så treigt at jeg gir opp og blir sittende på telefonen i stedet med mobilnett. Nyttige opplysninger angående problemet:

- SIM-kortet i routeren er et datasim tilhørende et mobilabonnement, og nettet på tilhørende mobil fungerer som normalt.
- Andre mobiler i husholdningen har også Telenor mobilabonnement og fungerer som normalt.
- Alle enheter (Mac, Lenovo PC, mobiler) som kobler seg til Wi-Fi-nettet får samme problem med lasting av sider.
- Routeren er av typen Huawei E5186S-22A og er ca 1,5 år gammel. Har fungert uten problem for inntil 3 dager siden.
- Ved feilsøking av problemer via Windows (høyreklikk på trådløslogoen) får jeg av og til under nevnte problem opp: "DNS-server svarer ikke"
- Når jeg setter data-SIM-kortet i Lenovo PC med plass for SIM-kort fungerer nettet normalt og raskt på denne PCen.
- Symbolene på routeren tilsier at dekningen er god/som normalt, men signal-anvisningen tilsier at det ikke er noe signal.
- Har forsøkt å ta ut og inn strømforsyning til router flere ganger uten resultat.
- Har forsøkt å flytte router for bedre dekning, og satt på ekstra antenner som hører til.
- Har forsøkt å resette routeren uten resultat.
- Innlogging på routeren via nettleser viser at programvare på router er up-to-date, og tilsynelatende fungerer som normalt.
- Noen ganger kan det tilsynelatende virke som problemet er fikset, men plutselig faller det tilbake og blir ubrukelig.


Etter min egen feilsøking har jeg lokalisert routeren som årsaken til problemene? DNS har jeg ikke kunnskap om, og det kan virke som feilen ligger her? Hvorfor skal dette slutte å fungere plutselig en dag etter 1,5 år uten problem? Har dere noen forslag til videre feilsøking eller løsning på problemet?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg veit ikkje kva problemet ditt er - men Windows vil stortsett rapportere at DNS er problemet om du ikkje har forbindelse mot Internett, uavhengig av om DNS faktisk er problemet eller ikkje. Det du kan gjere er å skrive ping 8.8.8.8 i cmd når problemet oppstår. Då får du verifisert om DNS er del av problemet eller ikkje.
Jeg hadde samme problem med en annen 4G-ruter og da var det en feil med APN etter at Netcom ble til Telia. Tidligere har det vært lignende problemer med noen Huawei-mobiler for Telenor-kunder pga en oppdatering som la til en ny APN. Dunno, men verdt et forsøk kanskje.
Vidarlo: Jeg har nå forsøkt å skrive inn ping 8.8.8.8 i cmd da jeg kobla opp routeren med simkortet igjen, og får opp følende resultat:

Pinging 8.8.8.8 with 32 bytes of data:
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.

Ping statistics for 8.8.8.8:
Packets: Sent = 4, Received = 0, Lost = 4 (100% loss)
Vis hele sitatet...
Nettilgangen er opp og ned med varierende innlasting og hastighet.

Bekrefter dette at DNS er problemet? Hvordan går jeg videre fra dette?

Mentalmelt: jeg er usikker på hvordan jeg kan forsøke dette? Ikke kjent med APN fra før. Hvordan kan jeg finne ut dette? Jeg kjøpte routeren gjennom Telia for 1,5 år siden, og har for et halvt år siden byttet til Telenorabonnement, men beholdt routeren med nytt simkort. Men problemet oppstod ikke i forbindelse med dette leverandørbyttet.

Nå, ca 10 minutter etterpå vises dette:
Pinging 8.8.8.8 with 32 bytes of data:
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=2610ms TTL=118
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=3294ms TTL=118
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=458ms TTL=118
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=42ms TTL=118

Ping statistics for 8.8.8.8:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 42ms, Maximum = 3294ms, Average = 1601ms
Vis hele sitatet...
Har ikke gjort noen endringer før denne målingen. For øyeblikket fungerer nettet tilnærmet stabilt.

For å følge utviklingen har jeg nå også fått dette resultatet:
Pinging 8.8.8.8 with 32 bytes of data:
Request timed out.
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=2537ms TTL=118
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=1807ms TTL=118
Request timed out.

Ping statistics for 8.8.8.8:
Packets: Sent = 4, Received = 2, Lost = 2 (50% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 1807ms, Maximum = 2537ms, Average = 2172ms
Vis hele sitatet...
Sist endret av Boble; 13. september 2018 kl. 18:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det viser at DNS er ikkje problemet, men at ruteren reint faktisk mister nettilgang. Grunnen er ikkje så lett å sei. Har du sjekka om det finst logger på ruteren over kva som skjer?
Jeg klarer ikke å finne en logg over hva som skjer på ruteren. Regner med dette finnes ved å logge inn på den via ip-adresse?

Alt av en slags statistisk interesse jeg fant var dette:


Og under en liste med påkoblede enheter.

For øvrig, øverst på bildet ses et signal-tegn, to piler(opp/ned), og en boks med 5G. Signal-regnet er helgrått ser det ut som, og i følge hjelpesida til ruteren står følgende om tegnet: "These icons indicate the signal strength from weak to strong." om dette er signal inn eller ut av ruteren vet jeg ikke.


Angående APN står det oppgitt på siden til ruteren at APN er "telenor.mbb". Jeg antar dette bør stemme, da jeg har bytta fra Telia til Telenor, og jeg ikke aktivt har endret noe på dette selv?