Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3619
Jess, da er søstra mi konfirmert, og hun har holdt av 5-6000 kr som hun har tenkt å bruke på en bærbar PC.

Hun har funnet frem to stykker hun liker;
Toshiba SATA20020E, til 4695,- på Elkjøp
eller denne
HP Pavilion dv6824, til 5995,- på Komplett.no

Det hun skal bruke pc'en til, er bilderedigering i Photoshop, litt spilling (på Sims2-nivå) og internettsurfing.

Jeg personlig har ikke peiling på hvilken hun burde ta for å få mest mulig kvalitet for pengene, men hadde det vært jeg som skulle kjøpe troor jeg at jeg hadde tatt HP'en på komplett. Både for å slippe å kjøpe maskinen på Elkjip, og fordi jeg generelt like maskinen på komplett bedre.

Så, hvilken av maskinene vil være et best mulig kjøp?

\edit. Andre forslag taes også i mot, men hun sier at den ha webcam..

Mvh Kjetil
Sist endret av kjetilbm; 18. mai 2008 kl. 18:47.
Tror jeg ville tatt HP'en, men om du sjekke litt på Prisguide, så er det mulig å finne den billigere

Om du f.eks ser her
så er det 500,- å spare, og det er jo greie penger å få med seg

Prisguide er veldig fin å bruke når du skal finne ut hvilken nettbutikk som er billigst på en spesiell ting
Lenge leve smilefjes

Så til saken.. Photoshop er det som krever mest av det hun kommer til å bruke den til.
Det betyr minimum 1GB ram som er helt standard i disse dager, og prosessor er heller ikke noe problem. Noe sånt som denne burde holde i lange baner http://prisguide.hardware.no/product...roductId=95149

15,4"
1,9GHz dual-core
2048MB ram
250GB hdd
Helt greit skjermkort som holder til hennes bruk
DVD-brenner
Webkamera
Trådløst nettverk
Vista Home Premium

Hvis hun vil ha xp må hun gå ca. 300kr opp i pris for omtrent det samme.. http://prisguide.hardware.no/product...roductId=85912

15,4"
2GHz dual-core
2048MB ram
160GB hdd
Greit skjermkort der også
DVD-brenner
Webkamera
Trådløst nett
Windows XP Professional

Flere her http://prisguide.hardware.no/vis_kat...0&submit=S%F8k
Sist endret av drittunge; 18. mai 2008 kl. 19:08.
"Slippe å kjøpe pcen på Elkjøp"

Haha.. Kan du begrunne hvorfor det skulle være noe nederlag.. ?
Ville ikke satset på HP'en. Har HP maskin selv og Webcamen lever sitt eget liv. Det samme gjør Broadcoms nettverkskort. Noen ganger tar de ferie, de bestemmer helt selv... Jeg ville satset på et annet merke en HP. Jeg har vista. Tror HP er veldig bra hvis du kjører XP.
Må legge til: Lenovo Thinkpad er kvalitet.
Hadde blitt nevnt uansett.

Har også bra erfaring med toshiba.. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=348147
HP er det beste merket på markedet nå. Kan si dette med sikkerhet fordi jeg jobber med diverse merker i jobbsammenheng.

Orker ikke utdype nå, men ser meg nødt til det om det kommer massiv motstand.

Og du som tror webcamet ditt og nettverkskortet lever sitt eget liv...

Garantert brukerfeil... brukerfeil ... brukerfeil..
Brukerfeil? Jeg ringte HP's kundeservice og de kunne fortelle meg at det var fordi begge delene var ikke helt optimale med Vista, og at jeg bare måtte vente på nye drivere. Brukerfeil up my ass, vet om flere som har disse problemene.
Sitat av Seltin
Da går det på garantien. Få den feite ræva di til forhandler å få den reparert/byttet.
Vis hele sitatet...
Går vel kanskje ikke å fikse det når vista-driverne ikke er klare.
Hva gjør deg så sikker i din sak Seltin? Har du HP med Vista operativsystem selv? Jeg sier ikke at alle HP'er har dette problemet da det finnes forskjellige modeller innenfor HP's laptoper. Den jeg sitter på nå som heter HP Pavilion DV 6560eo driver å tuller med de tingene jeg har tidligere nevt. Flere med HP som sliter med samme problemet som jeg vet om.
Hadde du ikke noe annet å si Seltin? Poor thing. Jeg sier som jeg før har sakt, ikke velg HP med Vista.
Begrunn svaret ditt med annet enn "Jeg vet om andre med problemet" og "Hp har saKt det i tlf på support"

Plz.
Trådstarter
Seltin: Jeg har aldri, aldri likt Elkjøp. Jeg prøver å handle så lite som mulig der, pga deres elendige service. Blir behandlet som dritt av 97% av de som jobber der. Det er grunnen til at jeg ikke vil handle der.

Men litt mer on-topic please.

sum_user og Fardin, takk for bra svar.
Sist endret av kjetilbm; 18. mai 2008 kl. 20:33.
Sitat av Seltin
Begrunn svaret ditt med annet enn "Jeg vet om andre med problemet" og "Hp har saKt det i tlf på support"

Plz.
Vis hele sitatet...
Seriøst, selv har jeg HP pc, sammen med ca 10 andre i klassen min, jeg er den eneste med XP. 3 av de andre har feil med netverkskortet. Bruker feil? neppe.
Dessuten, slutt med "lol" "......." "!??!?!", har du lest reglene for forumet?
Trådstarter
Ok.. da tror jeg at valget står mellom disse to:

HP Pavilion dv6720eo
Toshiba Satellite L300-13A

Ser at HP'en har en 1,9GHz AMD Turion 64 X2-CPU, mens Toshiba'en har 1,7 Intel Pentium Dual Core CPU.. Hvilken av disse er best?
Ser også at HP'en har skjermkortet nVidia GeForce 7150M, mens Toshiba'en har et integrert Intel GMA X3100-skjermkort.. er det mye forskjell på de?

Eller er det verdt 500 kr til for å få HP Pavilion dv6824eo?
Har selv HP Pavilion dv6060ea og syns det er en veldig god PC. Da den måtte repareres (gikk på garanti) fikk jeg låne en Toshiba Satellite, og det var seriøst en av de dårligste PC'ene jeg har vært borti, det var sikkert ikke den samme som søsteren din har lyst på men den irriterte grenseløst til tider.

Så, jeg ville definitivt gått for HP'en
Trådstarter
Hm, enkelte av tilbudene på prisguide gjaldt ikke lenger, så jeg har vært på www.netshop.no og funnet to nye kandidater. Dette er forhåpentligvis siste gang jeg spør..
Hvilken av disse to maskinene virker best? Heller mest til HP'en selv, men er verdt å høre med dere som kan dette litt mer enn meg, slik at vi slipper å sitte igjen med følelsen av å ha gjort et dårlig kjøp.

HP Pavilion dv6653EO
Toshiba Satellite A200-1UU C2D T5250

Ser at den ene har en AMD dual-prosessor på 1,6GHZ, mens den andre har en Intel dual-prosessor på 1,5GHz.. Hva er forskjellen på AMD og Intel - hva er best? Hvilken av disse to er "sprekest"?

Tusen takk på forhånd
Jeg ville gått for toshiba..
Intel sine dual-core prosessorer yter littegrann bedre enn AMD sine. AMD er derimot overlegne på single-core, men de ligger etter på flerkjerne-prosessorer.

Smak og behag hva du liker. Begge funker overlegent til søsteren din sitt bruk.
Trådstarter
Okay.. tror hun vil ha HP'en. Men den HP'en i forrige post (Link) .. er den mye bedre enn Denne HP'en fra Expert, til 4999,-?
Ser at det er en Intel CPU i denne, og at skjermkortet virker noe svakere, samt 90 GB mindre HDD.. er dette verdt 1000 kr å oppgradere til førstnevnte HP i denne posten?
Turion TL-60 er 2GHz, det er bare ingen i verden som er i stand til å skjønne at 1600MHz-tallet peker til systembussen (kilde: http://products.amd.com/en-us/Notebo...=&f8=&f9=1600&).

Den forrige HP-en har et _mye_ bedre skjermkort (ingenting er verre enn integrert grafikk), større disk og raskere prosessor. Definitivt verdt pengene.

Dessuten gjelder dette som en generell regel: ikke kjøp datautstyr hos noen som vil selge deg en vaskemaskin. De aner ikke hva de driver med.