Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 3329
Starter en tråd for en kompis som har problemer med sin bærbare PC.

Han sa til meg han hadde fått virus. Jeg tilbød meg å se på den, og slo den på. Skjermen våknet men var fortsatt svart. Slik var det lenge. Holdt inne på-knappen og den startet på nytt. Da stod det "Press esc to enter start up menu" i nedre ventre hjørne. Der kom jeg inn i en meny som ga meg noenvalg om windows tilbakestilling, software re-installasjon mm. Jeg trykket på den som hadde med software å gjøre (Prøvde å komme meg inn uten å slette hele PCen). Kom til slutt inn på PCen etter en gjennomgang av C-disken.

Rett etter jeg tastet inn passordet på brukeren kom det opp en tekst boks som sa noe som "Vi kunne ikke logge deg på Microsoft kontoen. Vennligst prøv å logge av og på igjen(...)". Valgene det stod mellom var "Lukk" og "Logg av". Dersom jeg trykket lukk, slo pcen seg av. Trykket jeg logg av, loggget jeg av.

Neste gang lot jeg bare være med å lukke denne boksen. Satt i gang windows defender, AVG Zen, diskfragmentering og diskopprydding. PCen var veldig treig, greit jeg tok fullstendig scan med windows defender, men dette må være noe bug.

Jeg gikk inn på C disken og programfiler og slettet noen "eula.1028" mapper. Dette er tydeligvis ikke noe farlig å slette(?)
Slettet også noen andre mapper som jeg ikke husker navnet på, men etter et søk på google sa de visst på microsoft sine forum at disse kunne slettes.

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre?
reformatere hele PCen?
Den står fortsatt og jobber med disse programmene.
Høres ut som et problem som er vanskelig og tidskrevende å finne årsak og løsning til. Mitt råd er og ta backup av viktige dokumenter og formatere hele maskinen.
Neppe et "virus", men det kan være en liten million andre grunner, inkludert hardware som er på vei till å dø. Ta backup av alle viktige ting og installer Windows på nytt.