Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2885
Hei. Jeg har en laptop som ikke vil starte. Jeg brukte den for et par dager siden, og da fungerte den helt fint. Når jeg da i dag trykket inn powerknappen skjedde det ingen ting. Laderen står i, men lampa som lyser når strømmen står på er mørk. Jeg har sjekket ladekabelen med multimeter og den levere 19,5 volt inn til pcen. Jeg tok og og sjekket kontakten som går inn i hovedkortet, og den og leverer 19,5 volt. Er det noen som kan si meg hva som er galt?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Har du prøvd å fjerne batteriet og la strømmen være ute i ca 5 minutter?
Edit? Hvilken maskin er det, du kan jo prøve å ta på garanti/reklamasjon dersom alderen tilsier det, og spor etter demontering ikke er tilstede
Sist endret av Fleff; 3. januar 2017 kl. 21:33.
Høres ut som en sikring er gått. Eller et kabelbrudd.
1. Ta ut batteri og strøm
2. Hold inne av/på knapp inne i 10-15 sek.
3. Sett i strøm (uten batteri)
4. Start pc-en.

Hvis det ikke fungerer, så er det mest sannsynlig HW feil
Som Fleff og Mobilkniv foreslår ville jeg starter med en såkalt 'powercycle'. Hva slags modell og merke er det på laptopen?
Laptopen har stått på lading siden i går, å nå lyser lampa ved ladeinngangen. Men når jeg starter laptopen er skjermen helt svart. Har en lampe ved wifi-knappen som lyser, så det er noe som har startet. I tillegg blinker caps-lock lampen. Har prøvd en 'powercycle' som Fleff foreslo. Det er en HP 15-r085no
På HP hvis caps-lock blinker betyr det fei her er en liten oversikt over feilkoder

1 blinks: CPU not functional
2 blinks: BIOS corruption failure
3 blinks: Memory module error
4 blinks: Graphics controller not functional
5 blinks: General system board failure
6 blinks: BIOS authentication faiilure
Continous blink: power adapter Insufficient power

1-6 blink kodene blinker en til seks ganger før maskinen skrur seg av eller den tar en pause før den begynner å blinke på nytt - Håper dette kan hjelpe deg med feilsøking