Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4920
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
I helgen ble røret på kjøkkenet tett, jeg var da ute på reise og kom hjem til en irritert utleier. Vi har da hatt rørlegger tilstede samme dag som da bekrefter at det er vår grunn til tett vask. Dette er i seg selv greit, har ingen problem med å betale rørlegger osv. Jeg har da oppfylt min del av leiekontrakten ved at det er mitt ansvar å få (betalt rørlegger for) staket sluk v/ tette sluk osv.

Det som jeg syntes dog var veldig sært er at utleier truer med utkastelse om rør skal bli tett igjen.

Tenkte å dele saken for å høre tanker og meninger, om jeg har postet i feil forum beklager.
Limited edition
Moff's Avatar
Det kommer litt an på hva som er årsaken til at røret går tett. Hvis det er uaktsomhet fra din side som er grunnen, ved at du driver og skyller nedi ting som ikke skal ned i en vask, så er dette i utgangspunktet godt nok grunnlag for oppsigelse. Det handler rett og slett om at du utgjør en fare for boligen.

Hvis dette derimot er noe som skjer ved helt ordinær bruk, så er det ikke et godt nok grunnlag. Hvis det dreier seg om noe så enkelt som at hår og matrester har tettet vannlåsen så er det heller ikke noe man trenger å tilkalle en rørlegger for, det er veldig enkelt å fikse det selv.

Bare et generelt tips til fremtiden: Ikke tenk tanken på å fylle røret med Plumbo eller lignende. Plukk det heller fra hverandre og rengjør det for hånd. Plumbo har sitt bruk det også, men det er som regel ikke en universal løsning på å fikse helt tette rør.

Et bedre spørsmål er hvordan huseieren fant ut at vasken din er tett. Hvorfor bryr han seg og hva drev han med inne på ditt kjøkken da han oppdaget dette?
Sitat av Moff Vis innlegg
Det kommer litt an på hva som er årsaken til at røret går tett. Hvis det er uaktsomhet fra din side som er grunnen, ved at du driver og skyller nedi ting som ikke skal ned i en vask, så er dette i utgangspunktet godt nok grunnlag for oppsigelse. Det handler rett og slett om at du utgjør en fare for boligen.

Hvis dette derimot er noe som skjer ved helt ordinær bruk, så er det ikke et godt nok grunnlag. Hvis det dreier seg om noe så enkelt som at hår og matrester har tettet vannlåsen så er det heller ikke noe man trenger å tilkalle en rørlegger for, det er veldig enkelt å fikse det selv.

Bare et generelt tips til fremtiden: Ikke tenk tanken på å fylle røret med Plumbo eller lignende. Plukk det heller fra hverandre og rengjør det for hånd. Plumbo har sitt bruk det også, men det er som regel ikke en universal løsning på å fikse helt tette rør.

Et bedre spørsmål er hvordan huseieren fant ut at vasken din er tett. Hvorfor bryr han seg og hva drev han med inne på ditt kjøkken da han oppdaget dette?
Vis hele sitatet...
Er ett tett rør på kjøkkenet vesentlig mislighold av leiligheten ?.. , tviler sterkt på at tett rør på kjøkkenet er det .. er jo null stress å fikse selv.. eller betale en rørlegger selv.
"Øko-Terrorist"
Hell nedi en halv flaske Mudin hver 6 måned så holder det seg rent og pent. Styr unna Plumbo. Og ja, om du gjentatte ganger hadde tettet avløpet hadde jeg og blitt forbanna og kastet deg ut, kan ende med oversvømmelse, evt at de må kalle inn spylebil i tillegg til rørlegger for å blåse rent rørene(dyrt).
Sist endret av tr80r; 4. april 2017 kl. 19:56.
Tror hvordan du forholder deg til saken her har mye å si. Å fikse dette selv er jo ikke noe problem i seg selv, men om du heller alt baconfettet i vasken hver morgen og tetter vasken om igjen og om igjen og ikke sier i fra at det er tett så det ikke går an å bruke vasken omtrent tror jeg at jeg hadde blitt rimelig forbanna etterhvert.

Som andre sier spør: Hvordan oppdaget huseier at røret trengte rørlegger og hvordan ble røret tett mens du var ute på reise? Er det første "case" mellom dere?

Føler det er en stor bit av historien som mangler her
Skaff deg stakestakk slik at du kan presse alt ned i kommen eller lignende kanskje??