Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 5689
Meldte meg inn på et treningssenter og tok en økt. Der og da fant jeg ut at dette var et sted jeg ikke ville trene på lenger. Jeg hadde meldt meg inn via nettsiden deres, så jeg trengte bare å sende dem en mail om at jeg ønsket å angre på kjøpet. Fikk en mail i dag hvor de da hadde svart at jeg fikk refundert 2/3 av beløpet, ettersom at jeg måtte betale for den ene dagen jeg trente der. Det ble ansett som "drop-in" noe som koster 100kr på dette treningssenteret. Er dette lov?
Sjekk i kontrakten du GARANTERT har signert, der vil det stå. Uansett er det vel rett og rimelig at du betaler for det du har trent for? Hvis ikke det var avtale om at det var prøvetime da. Hvis det er prøvetime du har fått så skal det jo ikke betales for.

Uansett så står dette garantert på nettsidene dems eller kontrakten, eventuelt kan du spørre de om de er seriøse med at du må betale for en dags trening. Kan hende det er "avslutningsbeløp" eller lignende. (LES KONTRAKT)
Hva står det i avtalen / kontrakten om dette?
Her er medlemskontrakten. Finner ingen ting om dette der?

Sitat av Dictum Factum Vis innlegg
Sjekk i kontrakten du GARANTERT har signert, der vil det stå. Uansett er det vel rett og rimelig at du betaler for det du har trent for? Hvis ikke det var avtale om at det var prøvetime da. Hvis det er prøvetime du har fått så skal det jo ikke betales for.

Uansett så står dette garantert på nettsidene dems eller kontrakten, eventuelt kan du spørre de om de er seriøse med at du må betale for en dags trening. Kan hende det er "avslutningsbeløp" eller lignende. (LES KONTRAKT)
Vis hele sitatet...
Joda, er greit at jeg betaler for det jeg trente for. Men 100 kr for 2 timer? Det syntes jeg er litt surt.
Sist endret av Conflicted; 29. mars 2017 kl. 00:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Leste kjapt gjennom kontrakten og fant ingenting konkret om det nei, det var oppsigelsestid innen 14 dager, da virker det ikke som du skal behøve å betale.

Fant denne dog; Ved oppsigelse opphører medlemskapet ved utgangen av den første hele
kalendermåneden som kommer etter oppsigelsesmåneden. Eks. ved innlevering av
oppsigelse i november utløper avtalen den 31. desember med siste betalingstrekk
den 1. desember.
Som kanskje er det de klamrer seg til, men du har oppsigelsesrett innenfor de 14 dagene. Klag inn
Ser ikke problemet om de usle 100,- da de fleste treningsenterene har drop-in pris på rundt 150,- og mange treningsenter har kuttet ut gratis prøvetimer siden mange misbruker dette og tar flere prøvetimer.
Du skal være glad du hadde en kontrakt hvor du kunne få refundert tilbake, mange treningsenter operer ikke slik. Uansett, så lenge treningsenteret ikle tilbyr gratis prøvetime må du nok bare bli trekt for den "drop-in" timen
Sitat av Playroom Vis innlegg
Ser ikke problemet om de usle 100,- da de fleste treningsenterene har drop-in pris på rundt 150,- og mange treningsenter har kuttet ut gratis prøvetimer siden mange misbruker dette og tar flere prøvetimer.
Du skal være glad du hadde en kontrakt hvor du kunne få refundert tilbake, mange treningsenter operer ikke slik. Uansett, så lenge treningsenteret ikle tilbyr gratis prøvetime må du nok bare bli trekt for den "drop-in" timen
Vis hele sitatet...
Meldte meg inn via nettsiden og angret i henhold til angrerettsloven innen 14 dager. Bør ikke være glad over refunderingen da dette var et fjernkjøp jeg hadde krav på å få refundert. Det er ikke et stort problem, bare litt dumt om jeg betaler ca en halv måned med trening på èn dag.

Oppsigelsen gjelder vanlig oppsigelse tenker jeg, etter som at angreretten er noe annet og som også nevnes veldig kort i vilkårene
Sist endret av Conflicted; 29. mars 2017 kl. 01:45.
Sitat av Conflicted Vis innlegg
Det er ikke et stort problem, bare litt dumt om jeg betaler ca en halv måned med trening på èn dag.
Vis hele sitatet...
Det er nok ikke beløpet du skal klage på. Som nevnt er det helt vanlig med både 100,- og 150,- for en drop-in-økt for ikke-medlemmer. Jeg har også sett et treningssenter prise dette til 200,-.

Spørsmålet er jo bare om du kan bruke angreretten etter at du allerede har tatt i bruk produktet du har kjøpt. Den problemstillingen vil ikke jeg uttale meg om. Dersom økten din egentlig diskvalifiserer angreretten din, så bør du jo være glad for at du får angre den i det hele tatt, og betale den ene økten din med glede. Dersom du fremdeles har angreretten i behold, så bør du jo få refundert hele beløpet av prinsipp, uavhengig av prisen på en økt. Men prisen som er satt for en drop-in-økt er altså ganske rimelig, så det er altså ikke det klagen din bør basere seg på.
Her er den relevante lovteksten. Jeg skummet raskt gjennom, og ut i fra det jeg kan se gjennom mine lekmannsøyne, så tror jeg ikke treningssenteret har rett til å holde tilbake de 100 kronene. Jeg er langt i fra noen jurist dog!
Dersom 1/3 av hele kontraktsbeløpet er kr 100, har du ikke angrerett, da salget gjelder "andre tjenester enn finansielle tjenester" der den "samlede kontraktssummen" er "300 kr eller mindre", jf. angrl. § 2 bokstav g.

At kontrakten viser til at man "etter angrefristloven [angrerettloven]" har "rett til å heve kjøpet innen 14 dager fra kjøpsdato", regulerer dermed ikke en klar rettighet, ettersom man "etter angrerettloven" ikke vil ha noen angrerett overhodet.

Ovennevnte tolkning avhenger følgelig av en rekke faktorer:

Kan man inngå (ev. har du inngått) kontrakt med treningssenteret der den "samlede kontraktssummen" er over kr 300? I så fall må kontrakter der den "samlede kontraktssummen" er på kr 300 eller mindre falle utenfor – da det er dette som er rettighetene "etter angrerettloven", som kontrakten viser til. Meningen med kontraktens nr. 4 må dermed være å regulere angrerett i de tilfellene der dette er lovfestet i angrerettloven (klausulen er imidlertid kun informativ).

Dersom det ikke er mulig å inngå kontrakter på mer enn kr 300, heller jeg mot at avtalevilkåret må tolkes operativt, slik at man har en 14 dagers rett til å gå fra kjøpet for kontrakter på kr 300 eller mindre. Imidlertid er dette et avtalerettslig spørsmål der det ikke eksisterer noe klart svar.
Sist endret av Pengui; 29. mars 2017 kl. 03:40.
Jeg mener du skal kunne få refundert hele beløpet.

Er ikke angreretten på fjernkjøp tiltenkt at man kkke kan "ta og føle" på produktet.
I ditt tilfelle se lokalene til senteret og føle på atmosfæren etc.

Er ikke disse Slik som forventet ser jeg ikke noe grunn til at du ikke har rett på hele beløpet refundert. Du har inngått en avtale om et medlemskap ikke en enkelt time.
Sitat av bianchi_89 Vis innlegg
Er ikke angreretten på fjernkjøp tiltenkt at man kkke kan "ta og føle" på produktet.
I ditt tilfelle se lokalene til senteret og føle på atmosfæren etc.
Vis hele sitatet...
Det er riktig at dette inngår i motivene bak EU-direktivet som angrerettloven implementerer, men som nevnt i min forrige post, er det mulig at loven ikke hjemler noen angrerett overhodet i trådstarters tilfelle.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pengui Vis innlegg
Det er riktig at dette inngår i motivene bak EU-direktivet som angrerettloven implementerer, men som nevnt i min forrige post, er det mulig at loven ikke hjemler noen angrerett overhodet i trådstarters tilfelle.
Vis hele sitatet...
Eg tolkar det som at månedeleg sum er 300,- men med bindingstid. Det er vanleg på treningssenter, og då vert kontraktssum over 300,-.

I tillegg har du jo reglane om at du skal betale forholdsmessig del for tenesta du har nytta.
Ved bruk av angreretten ved tjenester som forbrukeren uttrykkelig har bedt den næringsdrivende om å begynne levering av, skal forbrukeren betale et beløp som står i forhold til det som er levert frem til det tidspunkt forbrukeren gir melding om bruk av angreretten. Er den samlede prisen urimelig høy, skal det forholdsmessige beløpet beregnes på grunnlag av markedsverdien av det som er levert.
Vis hele sitatet...
T.d. Telenor praktiserer at du betaler månedspris/30 per dag du har hatt abbonementet ditt om du nyttar angreretten. Er det rimeleg at treningssenteret set prisen lik enkelttrening? Og kva er markedsverdien av trening?

Eg hadde vel heilt ærleg ikkje gidda å lage så veldig mykje støy om ein hundrelapp. Det ser ut til at treningssenteret har implementert intensjonen i angrefristlova, som er at du skal få prøvd tenesta først.
Sitat av Conflicted Vis innlegg
Joda, er greit at jeg betaler for det jeg trente for. Men 100 kr for 2 timer? Det syntes jeg er litt surt.
Vis hele sitatet...
Folk flest vil si at 100,- for to timer underholdning er en helt okei deal. Koster faktisk lett 100-lappen å se en film på kino, spille bowling i to runder, 2-3 slag biljard, 1,5øl på bar+++
Synes det er helt fair pris og hvis du ikke synes det tror jeg du skal åpne øynene og se hva alt annet i verden faktisk koster.
Takk for gode svar. Lurte mer på om dette var lov ettersom at de ikke nevnte dette noensted kontra å få tilbake den hundrelappen.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Eg tolkar det som at månedeleg sum er 300,- men med bindingstid. Det er vanleg på treningssenter, og då vert kontraktssum over 300,-.
Vis hele sitatet...
Det er godt mulig. Jeg holdt spørsmålet åpent fordi det ikke gikk klart frem om trådstarter har hatt andre kostnader enn de som ble nevnt, men tok utgangspunkt i at kr 300 var hele kontraktssummen, ettersom treningssenteret reklamerer med at de ikke har bindingstid.

(For øvrig enig i posten din.)
Siden følgende står i kontrakten, så må han betale for mer enn en måned (f.eks 1.5 hvis han meldte seg inn midt i måneden) hvis han ønsker å melde seg ut. Ergo, er kontraktsum over 300,- etter hva jeg kan forstå.

Ved oppsigelse opphører medlemskapet ved utgangen av den første hele
kalendermåneden som kommer etter oppsigelsesmåneden. Eks. ved innlevering av
oppsigelse i november utløper avtalen den 31. desember med siste betalingstrekk
den 1. desember.
Vis hele sitatet...
Sitat av steili Vis innlegg
Siden følgende står i kontrakten, så må han betale for mer enn en måned (f.eks 1.5 hvis han meldte seg inn midt i måneden) hvis han ønsker å melde seg ut. Ergo, er kontraktsum over 300,- etter hva jeg kan forstå.
Vis hele sitatet...
Han sier ikke opp, han benytter seg av angreretten.
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Han sier ikke opp, han benytter seg av angreretten.
Vis hele sitatet...
Det er jeg fullstendig klar over. Spørsmålet er om kontraktverdien er på over 300 kroner eller ikke.
Sitat av steili Vis innlegg
Det er jeg fullstendig klar over. Spørsmålet er om kontraktverdien er på over 300 kroner eller ikke.
Vis hele sitatet...
Ja

Anbefaler heller TS om å klippe naboens plen (noe som tar kortere tid) enn å forsøke seg på å få tilbake den 100-lappen. Synes ikke det er gjort noe urett her egentlig. Litt urettferdig kan det uansett virke når en bare kan bestille seg varer på nettet og benytte seg av angreretten uten å måtte betale en krone. Da en også har testet produktet hjemme.
Sist endret av Jens1; 29. mars 2017 kl. 13:40.