Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 3503
Driver og ser på litt ulike elektrisk motor kit online for å installere på sykkelen min. Problem mitt er at sykkelen min sitt bakre hjul har en såkalt "kassett" og jeg finner kun kit som kan brukes til "freewheel" av de jeg ønsker å kjøpe.

Er det noen som vet om det er mulig å gjøre om fra en kassett (Shimano Altus CS-HG31-8, 11-32T) til freewheel (6- eller 7-speed)?

Er det noen butikker i Oslo området som kan ordne dette for meg?
Dette er super enkelt å skifte selv... kassetten er skrudd på med gjenger og når du trør strammes den. For å løsne bruker du en pipe som passer nedi (denne følger ofte med, se GoldenMotor.com) og så vrir du... når du setter på den andre kassetten så skrur du denne forsiktig for hånd, er super viktig at du ikke kommer skjevt på gjengene da de er av aluminium og kan lett bli ødelagt!

Settet fra Golden Motor passer en lik kassett dersom du bestiller til bakhjulet...
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Dette er super enkelt å skifte selv... kassetten er skrudd på med gjenger og når du trør strammes den. For å løsne bruker du en pipe som passer nedi (denne følger ofte med, se GoldenMotor.com) og så vrir du... når du setter på den andre kassetten så skrur du denne forsiktig for hånd, er super viktig at du ikke kommer skjevt på gjengene da de er av aluminium og kan lett bli ødelagt!

Settet fra Golden Motor passer en lik kassett dersom du bestiller til bakhjulet...
Vis hele sitatet...
Kassetten skrus ikke på med gjenger, det er freewheel.
Etter hva jeg har forstått er det er forskjell på disse. Jeg skal altså fjerne min kassett og går over til freewheel 6/7-speed. De ser like ut, men freewheel har gjenger, det har ikke kassetten.
Difference between cassett and freewheel


Jeg er ikke helt sikker på om det er like knirkefritt som du sier, hvertfall ikke for en uten peiling på sykkel, fordi når jeg bytter til f.eks. 7-speed må jeg fjerne den ene skiven, og det vil bli krøll når jeg prøver å gire på den disken som er fjernet.
Du må bytte nav på hjulet. Evt kjøpe deg nytt hjul med "freewheel".
For forskjellen er jo bare hvor lagret (i mangelen på det korrekte ordet) sitter. Freewheel så sitter den på tannhjulene, kasett så sitter den på navet.
Sist endret av Blackkoz; 7. mai 2016 kl. 02:51.