Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2386
Pro Gamer
Hey kjære medfreaks!
Tro det eller ei, men jeg har faktisk aldri sett filmene! Men nok om det.
Er det noe basic man burde lese/se/lære mer om før man ser filmene?
Liker å sette meg godt inn i filmer da jeg først ser de, og har derfor spart disse til en passende anledning hvor jeg har en del tid til overs...
Har også så vidt skjønt(eller ikke?) at de har startet midt i fortellingen da de startet og lage filmene, men senere har laget filmer som handler om hva som skjedde før? Er det verdt og se de etter rekkefølge på utgivelse eller?
takk for svar
4,5,6 > 1,2,3. Alt jeg trenger å si

PS: Gled deg
Sist endret av Passe fjern; 21. mai 2013 kl. 13:31.
Er ikke så mye som er verd å sette seg inn i, men vil anbefale å starte med de gamle først. (Altså se de i rekkefølgen: "4-5-6-1-2-3"). Å sette seg for mye inn i tingene før du ser filmene vil ikke føre til annet enn masse spoilere, som er kjipt. Selv om du sikkert allerede har hørt mye om hva som skjer i filmene.

Og ja, de lagde 4-5-6, først. Som fint fungerer som en trilogi helt alene. Senere ble 1-2-3 laget som en form for prolog til disse filmene - selv om bøkene var allerede skrevet for lenge siden, så hva som skulle skje i disse filmene var bestemt allerede når 4-5-6 var laget.
Sitat av M4zN Vis innlegg
Har også så vidt skjønt(eller ikke?) at de har startet midt i fortellingen da de startet og lage filmene, men senere har laget filmer som handler om hva som skjedde før? Er det verdt og se de etter rekkefølge på utgivelse eller?
Vis hele sitatet...
Vanligvis er det selvfølgelig en god idè å begynne helt fra starten av når man skal se en filmserie, men de to først filmene i denne serien er rimelig slitsomme å komme seg gjennom...
Jeg som så de tre "siste" filmene først har svært vanskelig for å anerkjenne de nye filmene i serien som ekte Star Wars-filmer.
Effektmasturbasjon, JÆVLIG irriterende karakterer (Jar Jar Binks) osv. har ført til at jeg skulle ønske at nummer en og to i serien aldri ble produsert.

Treeren var overraskende bra i forhold til de andre nyere filmene i serien, men jeg syns at de tre eldste filmene er noe helt for seg selv og dermed hadde det for mitt vedkommende holdt i massevis om produsentene hadde latt være å melke dette konseptet ytterligere ved å produsere de tre siste filmene.
Min mening er at du burde se de tre eldste filmene først.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Se de i rekkefølge etter utgivelsesår. Filmene ble laget for å sees i den rekkefølgen og oppleves best i den rekkefølgen. I tillegg er den originale trilogien bedre, særlig på skuespill og jeg vil tro det gir et bedre grunnlag for engasjement for å se den nye trilogien.

Hvis du liker star wars-universet er det mye å give seg løs på. Animasjonsserien The Clone Wars kan anbefales. Serien blir overraskende god i løpet av andre og tredje sesong. The clone wars filmen er derimot elendig og kan fint hoppes over. Star Wars har et omfattende såkalt extended universe med semi-kanon historier i form av bøker, tegneserier og spill. (ansett som kanon inntil en film viser noe annet) Spill som bør nevnes er: Knights of the old republic I og II, Jedi Knight I og II, Republic commando må nevnes. Jeg vil og nevne boken Darth Plagueis.
Pro Gamer
Trådstarter
Takker for gode svar! Da skal jeg gå får de gamle først
Sitat av M4zN Vis innlegg
Hey kjære medfreaks!
Tro det eller ei, men jeg har faktisk aldri sett filmene! Men nok om det.
Er det noe basic man burde lese/se/lære mer om før man ser filmene?
Liker å sette meg godt inn i filmer da jeg først ser de, og har derfor spart disse til en passende anledning hvor jeg har en del tid til overs...
Har også så vidt skjønt(eller ikke?) at de har startet midt i fortellingen da de startet og lage filmene, men senere har laget filmer som handler om hva som skjedde før? Er det verdt og se de etter rekkefølge på utgivelse eller?
takk for svar
Vis hele sitatet...
Ikke søk opp informasjon! Det er mange spoilers som uunngåelig dukker opp, og Star Wars (de originale, de nye teller ikke) har noen utrolig gode plot twists. Ikke ødelegg for deg selv!

Btw; for de av dere som ikke har sett Citizen Kane - hvis du skulle komme over ordet "rosebud" på internett, så ikke bruk google for å finne ut hva det betyr. Se heller filmen først.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Btw; for de av dere som ikke har sett Citizen Kane - hvis du skulle komme over ordet "rosebud" på internett, så ikke bruk google for å finne ut hva det betyr. Se heller filmen først.
Vis hele sitatet...
Det er jo åpenbart en referanse til pengekoden i det originale The Sims
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Kom med tilbakemelding etter at du har sett filmene, er nyskjerrig på hva folk tenker om filmene nå, siden de starter å dra litt på årene.
Sitat av ArtOfHacking Vis innlegg
Kom med tilbakemelding etter at du har sett filmene, er nyskjerrig på hva folk tenker om filmene nå, siden de starter å dra litt på årene.
Vis hele sitatet...
Så alle 6 for en mnd eller to siden. Fortsatt like gode, om ikke bedre siden jeg er eldre og forstår mye mer.
Så 4,5,6 også 1,2,3. Synes 3ern er den beste, spesielt etter å ha sett de 5 andre. Er jo så trist
GeneralBake
DustMan's Avatar
OHHH gled deg!!! mine favoritt filmer
▼ ... over en uke senere ... ▼
Vet ingenting
Nå er jo 4-5-6 blitt endret å lagt på mer "moderne" effekter iforhold til hvordan det var når filmene kom ut. Dette ble vel gjort på nitti-tallet en gang.
Nordlænning!
SimenGaming's Avatar
De første (episode 4, 5, 6) filmene er de beste! Episode 1 er også god. 2 og 3 er ikke så mye å skryte av.

Gled deg
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
1-2 og 3 er jo geniale bare for den tvisten som kommer i slutten av 3'ern, mer av det skal jeg ikke uttale meg om.
Hvis du aldri har sett på star wars så har du gått glipp av noe stort , lag deg noen giga bags med popcorn og ha starwars marathon !
JEg er spent på hvordan du syntes filmene var
JEg så vel episode 4 da jeg var 7-8år gammel og har vært fan siden. Lurer veldig på hvordan en eldre person oppfatter filmene, en som ikke har fått samme fandom fra barnsben.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
1-2 og 3 er jo geniale bare for den tvisten som kommer i slutten av 3'ern, mer av det skal jeg ikke uttale meg om.
Vis hele sitatet...
Som er nøyaktig grunnen til at man skal se de etter utgivelsesår. Får en massiv ereksjon bare ved tanken på hele konseptet!
Å sette seg inn i filmene på forhånd vil ødelegge mye av opplevelsen.

Sitat av moret Vis innlegg
JEg er spent på hvordan du syntes filmene var
JEg så vel episode 4 da jeg var 7-8år gammel og har vært fan siden. Lurer veldig på hvordan en eldre person oppfatter filmene, en som ikke har fått samme fandom fra barnsben.
Vis hele sitatet...
Har ett par kompiser som ikke har sett filmene før. Kom oss ikke halvveis gjennom fireren før begge var på vei ut døra.
Var tydeligvis klippingen mellom scenene som ødela opplevelsen. Forstår litt hva de mente når jeg ble gjort oppmerksom på det. Man venter liksom bare på at bildet skal brettes sammen til ett papirfly, og fly ut av bildet.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av moret Vis innlegg
JEg er spent på hvordan du syntes filmene var
JEg så vel episode 4 da jeg var 7-8år gammel og har vært fan siden. Lurer veldig på hvordan en eldre person oppfatter filmene, en som ikke har fått samme fandom fra barnsben.
Vis hele sitatet...
Jeg så episode 4, 5 og 6 når jeg var rundt 18 år gammel og da ble fort favorittene mine episode 4 og 5. 6'ern var grei, men jeg syns det ble så jævla teit når Ewoks'a kom inn og det virka som en barnefilm plutselig. Cirka det samme som med Jarjar.

Sitat av McLovin Vis innlegg
Som er nøyaktig grunnen til at man skal se de etter utgivelsesår. Får en massiv ereksjon bare ved tanken på hele konseptet!
Å sette seg inn i filmene på forhånd vil ødelegge mye av opplevelsen.
Vis hele sitatet...
Det som var poenget mitt! Ser man 1-6 så går man glipp av så jæævlig mye av gjennomtenkt film.